چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲

بازی روباه پیر با برگزیت/ علت تعلل لندن برای خروج از اروپا چیست؟

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 499926
تنها چند روز بعد از این که ترزا می نخست وزیر بریتانیا رسما از خروج سخت کشورش از اتحادیه اروپا خبر داد، دادگاه عالی بریتانیا با صدور حکمی تاکید کرد که پارلمان باید با خروج این کشور از اتحادیه اروپا موافقت کند. و این یعنی بار دیگر سرنوشت جدایی لندن از بروکسل دچار اما و اگر شده است.
بازی روباه پیر با برگزیت/ علت تعلل لندن برای خروج از اروپا چیست؟
به گزارش سرویس بین الملل جهان نيوز- تنها چند روز بعد از این که ترزا می نخست وزیر بریتانیا رسما از خروج سخت کشورش از اتحادیه اروپا خبر داد، دادگاه عالی بریتانیا با صدور حکمی تاکید کرد که پارلمان
رپایه سنت در بریتانیا، تا کنون پارلمان همواره نتایج همه‌پرسی‌ها را تایید کرده و بر خلاف آن رای نداده است چرا که خود را نماینده مردم و نظر آن‌ها می‌داند. با این وجود وضعیت کنونی در بریتانیا و جهان این احتمال را مطرح کرده که این بار شاید پارلمان، بر خلاف نتایج همه‌پرسی عمل کند؛ به ویژه این‌که لندن پایتخت بریتانیا شاهد تظاهراتی برای مخالفت با خروج از اتحادیه بود.
باید با خروج این کشور از اتحادیه اروپا موافقت کند
. و این یعنی بار دیگر سرنوشت جدایی لندن از بروکسل دچار اما و اگر شده است.
این خبر می‌تواند برای مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا امیدوار کننده باشد. 24 ژوئن 2016، دولت بریتانیا بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا همه پرسی برگزار کرد. بر خلاف انتظارها، 51.9 درصد از شرکت کنندگان در همه‌پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و در مقابل 48.1 درصد با این اقدام مخالفت کردند. پس از اعلام نتایج همه‌پرسی، دیوید کامرون از نخست‌وزیری بریتانیا استعفا داد و ترزا می جانشین او شد.
برپایه سنت در بریتانیا، تا کنون پارلمان همواره نتایج همه‌پرسی‌ها را تایید کرده و بر خلاف آن رای نداده است چرا که خود را نماینده مردم و نظر آن‌ها می‌داند. با این وجود وضعیت کنونی در بریتانیا و جهان این احتمال را مطرح کرده که این بار شاید پارلمان، بر خلاف نتایج همه‌پرسی عمل کند؛ به ویژه این‌که لندن پایتخت بریتانیا شاهد تظاهراتی برای مخالفت با خروج از اتحادیه بود. یکی از مهم‌ترین
رزامی در سخنان اخیرش با بیان این که انگلستان خروج سخت را برگزیده رسما جدایی کامل لندن از بروکسل را اعلام کرده است. اما او به خوبی می داند هزینه این جدایی بسیار بالاست. اقتصاد انگلستان توانایی هضم آسان چنین جدایی را ندارد. فیلیپ هاموند، وزیر دارایی بریتانیا، می گوید خروج از اتحادیه باعث می شود اقتصاد این کشور به پایین‌ترین سطح برسد.
دغدغه‌های کنونی، مسائل اقتصادی است. سران اتحادیه اروپا در نشستی که پس از همه پرسی بریتانیا برگزار کردند، تاکید کردند که این کشور پس از خروج دیگر نمی‌تواند بر سر ورود بازار مشترک اتحادیه مذاکره کند مگر این‌که رفت و آمد آزادانه شهروندان اروپایی از راه مرزهایش را بپذیرد.
اقتصاد انگلستان توانایی هضم برگزیت را ندارد
ترزامی در سخنان اخیرش با بیان این که انگلستان خروج سخت را برگزیده رسما جدایی کامل لندن از بروکسل را اعلام کرده است. اما او به خوبی می داند هزینه این جدایی بسیار بالاست. اقتصاد انگلستان توانایی هضم آسان چنین جدایی را ندارد. فیلیپ هاموند، وزیر دارایی بریتانیا،  می گوید خروج از اتحادیه باعث می شود اقتصاد این کشور به پایین‌ترین سطح برسد. تضعیف ارزش پوند در برابر دلار آمریکا و یورو، از جمله تبعات برکسیت است که، موجب افزایش نرخ تورم در بریتانیا شده است. نرخ تورم در ماه دسامبر در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ به رقم ۱.۶ درصد
اما تبعات برکسیت تنها محدود به حوزه اقتصاد نخواهد بود این روزها صدای استقلال طلبی در اسکاتلند بیش از هر زمان دیگر به گوش می رسد و اسکاتلندی ها در جریان همه پرسی برکسیت با اختلاف زیادی رای به ماندن در داخل اتحادیه داده بودند و اقتصاد این منطقه به شدت وابسته به همکاری در بازار اروپاست.
رسیده است. اگر چه آهنگ رشد تورم به مرحله خطرناکی نرسیده اما تداوم این روند اقتصاد بریتانیا را دچار بحران خواهد کرد.

تبعات برکسیت تنها محدود به حوزه اقتصاد نیست
اما تبعات برکسیت تنها محدود به حوزه اقتصاد نخواهد بود این روزها صدای استقلال طلبی در اسکاتلند بیش از هر زمان دیگر به گوش می رسد و اسکاتلندی ها در جریان همه پرسی برکسیت با اختلاف زیادی رای به ماندن در داخل اتحادیه داده بودند و اقتصاد این منطقه به شدت وابسته به همکاری در بازار اروپاست. جدایی اسکاتلند از بریتانیا، انگلستان را تبدیل به جزیره ای کوچک خواهد کرد که نه تنها در عرصه بین المللی که حتی در داخل اروپا نیز دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت. این جدایی ممکن است با استقبال اتحادیه مواجه شود که آنگاه فاجعه ای دیگر را برای لندن رقم خواهد زد.

لندن اروپا را بین زمبن و اسمان نگاه داشته
حالا
حالا ظاهرا روباه پیر تصمیم دارد با روباه پیر بازی کند. انها از یک سو اروپا را با پا پس می زنند و از سوی دیگر با دست پیش می کشند. انها می خواهند در بازار اروپا میوه های خوب را دستچین کنند. لندن تمایل دارد از بازار اروپا که برایش سود دارد بهره ببرد اما اما هزینه های آن را نپردازد. از همین رو است که اول با بیان این که تمایلی به ماندن ندارد چماق نشان می دهد و بعد در کنارش کور سوی امیدی می گشاید که البته هنوز کار تمام نشده و ممکن است که بریتانیا از اروپا جدا نشود.
ظاهرا روباه پیر تصمیم دارد با روباه پیر بازی کند. انها از یک سو اروپا را با پا پس می زنند و از سوی دیگر با دست پیش می کشند. انها می خواهند در بازار اروپا میوه های خوب را دستچین کنند. لندن تمایل دارد از بازار اروپا که برایش سود دارد بهره ببرد اما اما هزینه های آن را نپردازد. از همین رو است که اول با بیان این که تمایلی به ماندن ندارد چماق نشان می دهد و بعد در کنارش کور سوی امیدی می گشاید که البته هنوز کار تمام نشده و ممکن است که بریتانیا از اروپا جدا نشود. این بازی با برگزیت برای تامین حداکثری است. سیاستمداران انگلیسی در وستمینیستر به خوبی می دانند که برای این که بازار بریتانیا و مردم این کشور بتوانند برگزیت را هضم کنند به زمان نیاز دارند. انها باید همکاران اروپایی خود را در میان زمین و هوا نگه داشته تا اقدامات سریع اتحادیه به اقتصاد لندن ضربه وارد نکند از سوی دیگر اکنون اما دونالد ترامپ در آمریکا به ریاست جمهوری رسیده است؛ شخصی که تایید کننده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. قرار است طی روزهای آینده، ترزا می نخست وزیر بریتانیا برای دیدار با ترامپ به واشینگتن برود. احتمالا نمایندگان پارلمان بریتانیا در انتظار نتیجه دیدار ترزا می با دونالد ترامپ باشند تا ببینند پیوستن به کدام اردوگاه به سود کشورشان است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *