شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۳
از امروز همه ما پاسبان این جنس از مهربانی ها باشیم

جنس جدیدی از مهربانی به خاطر پلاسکو

سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 499638
در میان فاجعه سهمگین پلاسکو، یک نکته نظرها را به خود جلب کرد، اینکه ناگهان چقدر همه ما مهربان شده ایم. این مهربانی از کجا آمد و تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟
جنس جدیدی از مهربانی به خاطر پلاسکو
به گزارش سرویس اجتماعی جهان نيوز؛ فاجعه پلاسکو آنقدر سهمگین است که به این زودی ها درد جانکاه آن فروکش نخواهد کرد، اما در میانه این سوگ ملی، یک مسأله عجیب و البته دوست داشتنی هم رخ داده است، اینکه ناگهان همه ما به خاطر پلاسکو، با هم مهربان شده ایم:

فردای حادثه رئیس جمهور خودش را به صحنه آتش سوزی می رساند. آتش نشانی روبروی او ظاهر می شود، اشک می ریزد و می گوید خواب دیدم داداشم زیر آوار سالم است. رئیس جمهور بدون دخالت محافظ ها، او را  به آغوش می کشد و دلگرمی می دهد. مردم در گروه های کوچک و بزرگ، به ایستگاه های آتش نشانی می روند و با اهداء گل و قرائت فاتحه، به آتش نشان ها دلگرمی می دهند. بازیگران سینما و و ورزشکاران، تند تند عکس پروفایل خود را عوض کرده و متن های احساسی می نویسند.

درست بعد از ۶۰ ساعت از بروز حادثه، نخستین چک خسارت اصناف بیمه شده پلاسکو به مبلغ ۲۶۴ میلیون تومان از سوی بیمه ایران و بیمه نوین صادر می شود. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می گوید پرداخت مستمری بگیران بازماندگان، بدون تشریفات اداری از هفته آینده پرداخت می‌شود. بیمارستان بانک ملی هم که نزدیک به اتفاق است،  با فوریت برای پذیرش سانحه دیدگان اعلام آمادگی می کند.

جمعی از پارچه فروشان تهران، چک های تولیدی های پلاسکو را به امانت نزد اتحادیه خود ودیعه می گذارند تا پس از عادی شدن وضعیت تولیدی های پلاسکو، چک های خود را پاس کنند؛ آنها می گویند چک ها را فعلا به اجرا نمی گذاریم تا شاید قدری از اندوه مال باختگان کم شود.

رییس کل بانک مرکزی در بازدید از محل حادثه اعلام می کند به صاحبان هر صنف که در پلاسکو فعال بوده،300 میلیون تومان، وام داده می شود، آن هم با تنفس یک ساله و بازپرداخت سه ساله. وزیر کار هم می گوید مستمری شهدای آتش‌نشان بدون تشریفات قانونی از همین امروز برقرار می‌شود.

شهردار تهران از همان صبح حادثه خودش را به بطن حادثه رسانده و به صورت مستقیم و شبانه روزی مدیریت میدان را به عهده می گیرد. یکی از مسؤولان مرتبط، از میانه تشییع پیکر پدرش، خودش را سریعا برای انجام وظیفه به خیابان جمهوری می رساند. یک معلم خوش ذوق، فردای حادثه با لباس آتش نشانی در کلاس درس حاضر می شود تا دانش آموزان را با اعماق این رنج آشنا کند.

خیلی زود توسط مردم کمپینی راه می افتد که هیچ کس تصاویر احتمالی پیکرهای خارج شده از زیر آوار را منتشر نکند. در یک پویش دیگر این پیام دست به دست می شود: «من با خرید پوشاک ایرانی برای خود و خانواده ام عملا از کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو حمایت می کنم»

حوزه حمل و نقل شهر تهران خودش را به آمادگی 24 ساعته می رساند. در اطلاعیه های مختلف، برخی گردهمایی ها و مراسم شاد، به احترام رنجدیدگان این حادثه، لغو می شود. برخی برنامه های تلویزیون، موضوع و فرم خود را عوض می کند. دانش آموزان شین آبادی برای همدردی خودشان را به محل حادثه می رسانند. در خبرها از ایده جالب یک عروس و داماد برای همدردی با آتش نشانان گزارشی مخابره می شود.

کار به جایی می رسد که حتی برخی سفارت خانه های خارجی هم برای این حادثه پیام تسلیت صادر می کنند.

حکایت مهربانی های این چند روز، پردامنه تر از موارد ذکر شده است. تجربه بشری ثابت کرده است آدم ها در هنگام مصیبت و مظلومیت، مهربان تر می شوند، چون به نیازمندی هم باور پیدا کرده و از منفعت طلبی های شخصی و بی توجهی های اجتماعی دست می کشند، اما ملت هوشمند و دولت آگاه، آن هایی هستند که بتوانند همزمان با آواربرداری این حادثه و التیام دردها، این حجم مهربانی ها را به ثبات رسانده و از بروز بی تفاوتی های جدید و بی اخلاقی های قبلی پیشگیری کنند. از امروز همه ما پاسبان این جنس از مهربانی ها باشیم.

نویسنده: سید مهدی سیدی
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رویای باران
Iran, Islamic Republic of
سپاس ازاین همه اطلاعات خوب و امیدوار کننده. سپاس ب خاطر انتشار اینهمه خوبی
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم این مهربانی ها تداوم داشته باشه تنها چیزی که میتونه از درد حادثه پلاسکو کم کنه همین مهربانی هاست :)
مجید
Romania
سلام علیکم چند ماه پیش یک بازاربا اجناس داخلش در ابادان سوخت ور حادثه آتش سوزی پتروشیمی نیز چند نفر سوختند در حادثه ی انفجار گاز در اهواز چندین نفر بی خانمان میشوند نه کمکی نه ابراز همدردی نه شهیدی .مرگ بر تبعیض مرگ بر سواستفاده از بدبختی دیگران مرگ بر ریاکاری .اگر نگیم کل کاری که برای پلاسکو انجام میشود سوءاستفاده برای انتخابات است ولی مقدار زیادیش برای انتخابات است