شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱
در گوگل سرچ کنید «شایعه + پلاسکو»

سه راه حل برای مهار شایعه سازان پلاسکو

يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب: 499206
همزمان با وقوع حادثه پلاسکو، مثل هربار دیگر، بازار شایعات داغ و پر رونق شد. شایعاتی که ذهن جامعه را پریشان و روان او را مشوش کرد. برای درمان این پدیده سه راه حل پیشنهاد می شود.
سه راه حل برای مهار شایعه سازان پلاسکو
گروه جامعه جهان نيوز: درست از همان صبح پنج شنبه و فراگیر شدن خبر آتش سوزی پلاسکو، که تصویری از مؤسس کلیمی این ساختمان دست به دست شد و حرف از مصادره ای بودن این بنای 17 طبقه به میان آمد، پیش بینی می شد سوزنده تر از شعله های پلاسکو، شایعاتی خواهد بود که فضای ذهن و روان جامعه را داغ و مشوش خواهد کرد.
برخی باور کرده اند «خبر خوب، خبر بد است!» پس طبیعی است برخی رسانه ها برای استمرار حیات اقتصادی خود، و جبران وابستگی به تبلیغات و رانت، بکوشند لایک و رنکینگ بالاتری پیدا کنند؛ برای همین، فاجعه پلاسکو فرصت خوبی برای آنهاست که بر عرشه این کشتی متلاطم سوار شده و در میان خبرهای تأیید نشده، موج سواری کنند. 
حالا به این ماجرا، روح تشنه آدم های مدرن و موبایل به دستی را هم اضافه کنید که دوست دارند خودشان را سخنگوی این فاجعه جا زده و یا در مقام خبرنگاران مطلع و افشاگر، ایفای نقش کنند. وزن شیطنت های ضد انقلاب خارج نشین و داخل نشین و ویرانگری دعواهای سیاسی و حزبی هم که قابل کتمان نیست.
به این تیترها دقت کنید:
- پیدا شدن فرد زنده در پلاسکو شایعه است
- تکذیب شایعات درباره آمار قربانیان پلاسکو
- تکذیب شایعات امنیتی بودن حادثه پلاسکو / هیچ عملیات تروریستی در این آتش سوزی سهم نداشته است
- رد شایعه پیامک آتش نشانان محبوس شده در پلاسکو
- به شایعه گرانی پوشاک شب عید، بی اعتنا باشید
- شایعه مخالفت آیت الله طالقانی با ساخت پلاسکو
- شهادت 50 نفر از آتشنشانان در این حادثه
- تجهیزات آتش نشانی، کامل و کافی بوده است / فداکاری آنشنانان را بازیچه تسویه حساب های سیاسی نکنید.
با یک جستجوی ساده برای ترکیب «پلاسکو+شایعه» در گوگل، فهرست وسیع تری از تیترهای بالا را مشاهده خواهید کرد.
رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی در مصاحبه ای گفته است با شایعه‌‌سازان و شایعه‌پراکنان حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو برخورد خواهد شد. او خطاب به کاربران ایرانی توصیه کرده است: «شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی باید از نشر و انتقال شایعات و اخبار غیر رسمی خودداری کنند. برابر ماده‌ی ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای، تشویش اذهان عمومی جرم است. هر فردی که به این قصد اقدام به انتشار اکاذیب کند تحت پیگرد قرار خواهد گرفت. مجازات این افراد از ۹۱ روز تا دو سال به همراه جزای نقدی است».
اما تهدید قضایی و اعمال قانون، به تنهایی گره ای از گره های ما باز نمی کند. به نظر می رسد باید سه کار جدی انجام شود:
1- سزاوار است اقدامات عاجل و مؤثری در خصوص اصلاح «فرهنگ عمومی» صورت پذیرد تا عطش جامعه برای مصرف شایعه، فروکش کند. عقل می گوید برای توقف تولید یک کالای مضر، بهتر آن است که ابتدا بازار مصرف، کوچک شود. ما عموماً گوش فراخی برای شنیدن شایعات و زبان گویایی برای انتشار آن داریم. گرچه بارها از شایعات ضربه وآسیب دیده ایم، اما گویی بدون شایعه زندگی مان نمی چرخد و به کرختی و یکنواختی دچار می شویم.
2- باید برخی مسؤولان سیاسی را نقره داغ کرد تا دیگر در میانه یک عزای ملی و سوگ سیاوشان میهن، خشاب تفنگ های خود را خالی کرده و به سمت هم نشانه نروند، و به جای کشت و کشتار سیاسی، کمر به انجام وظیفه بسته و برای مدیریت بحران، به کمک مسؤولان میانه میدان بشتابند.
3- باید فکری به حال زار رسانه های جورواجور کرد که برخی شان، نه تنها به اخلاق حرفه ای پایبند نیستند، بلکه از اصول اولیه کار خبری هم، بی بهره و نامطلع هستند.
سید مهدی سیدی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فرامرز
Iran, Islamic Republic of
وقتی رسانه ای یا رسانه هایی اعتماد جامعه را از دست می دهند این اتفاق هم می افتد و مشکل را در رسانه ها ببینید نه در مردم