جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
زنان بر علیه ترامپ

تظاهرات گسترده بین‌المللی زنان علیه رئیس جمهور جدید آمریکا

يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 499124
زنان کشورهای گوناگون از سراسر جهان علیه رئیس جمهوری جدید آمریکا متحد می‌شوند. یک روز پس از ادای سوگند ترامپ، صدها هزار زن از کشورهای گوناگون به خیابان‌ها رفتند. آغاز این حرکت بین‌المللی در استرالیا بود.
تظاهرات گسترده بین‌المللی زنان علیه رئیس جمهور جدید آمریکا
به گزارش سرویس بین الملل جهان به نقل از دویچه وله "راهپیمایی میلیونی زنان" در روز شنبه (۲۱ ژانویه / ۲ بهمن) نقطه آغازین اعتراضات گسترده ملی و بین‌المللی علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده است که گفته می‌شود بیش از ۶۳۰ راهپیمایی را دربر می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری‌ها از بامداد روز شنبه، ساعت‌ها پیش از آغاز راهپیمایی در واشنگتن، هزاران زن و مرد به مرکز شهر رفته‌اند تا در این حرکت اعتراضی شرکت کنند.

ما اکثریتیم
بر اساس گزارش آسوشیتد پرس شماری
به گزارش بی بی سی مایکل مور کارگردان منتقد آمریکایی در سخنرانی خود در واشنگتن با پاره کردن نسخه ای از روزنامه واشنگتن پست گفت: "این تیتر نوشته ترامپ قدرت را در دست گرفت. فکر نکنم این طور باشد. قدرت اینجا است. اکثریت مردم آمریکا اینجا هستند. ما اکثریتیم."
از اهالی فرهنگ و هنر از جمله الک بالدوین، رابرت دنیرو، مایکل مور، اسکارلت جوهانسون، جولیان مور، شر (خواننده و بازیگر)، کتی پری و شرلین سرکیسیان هم در این راهپیمایی شرکت کردند. خبرگزاری‌ها به نقل از برنامه‌ریزان شرکت کنندگان در راهپیمایی در واشنگتن را بیش از نیم میلیون نفر برآورد کرده اند.
به گزارش بی بی سی مایکل مور کارگردان منتقد آمریکایی در سخنرانی خود در واشنگتن با پاره کردن نسخه ای از روزنامه واشنگتن پست گفت: "این تیتر نوشته ترامپ قدرت را در دست گرفت. فکر نکنم این طور باشد. قدرت اینجا است. اکثریت مردم آمریکا اینجا هستند. ما اکثریتیم."

تظاهرات گسترده در بیش از 300 شهر آمریکا
در انتخابات ریاست جمهوری هیلاری کلینتون اکثریت آرا را به دست آورد اما نظام انتخاباتی آمریکا مبتنی بر آرای کالج انتخاباتی ایالت‌ها است و دونالد ترامپ با وجود تعداد رای‌های پایین‌تر پیروز شد. به گزارش رویترز
مسیر برنامه‌ریزی‌شده راهپیمایی به سمت کاخ سفید عملا به دلیل ازدحام جمعیت لغو شد. رییس پلیس موقت واشنگتن پیتر نیوشام به آسوشیتدپرس گفته است جمعیت اینقدر
مبتکران "راهپیمایی میلیونی زنان" تاکید می‌کنند که اعتراض آنها تنها به رفتار و گفتار ترامپ در رابطه با زنان نیست بلکه آنها با این حرکت مخالفت خود را با نژادپرستی، نابرابری اجتماعی، تهدید مهاجران، تبلیغ علیه مسلمانان و زن‌ستیزی به نمایش می‌گذارند
زیاد بود که دیگر جایی برای راهپیمایی نماند.
راهپیمایی‌های دیگری هم در حدود ۳۰۰ شهر در آمریکا از نیویورک تا سیاتل برگزار شده است. در جریان این تظاهرات علاوه بر زنان طرفداران محیط زیست و اقلیت های نژادی نیز حضور داشتند. تیم رسانه‌ای دونالد ترامپ بلافاصله پس از آغاز کار او وبسایت کاخ سفید را تغییر داده و موضوعاتی چون سلامت، حقوق شهروندی، تغییرات اقلیمی را حذف کرده است.

انگیزه اعتراضات
مبتکران "راهپیمایی میلیونی زنان" تاکید می‌کنند که اعتراض آنها تنها به رفتار و گفتار ترامپ در رابطه با زنان نیست بلکه آنها با این حرکت مخالفت خود را با نژادپرستی، نابرابری اجتماعی، تهدید مهاجران، تبلیغ علیه مسلمانان و زن‌ستیزی به نمایش می‌گذارند. نخستین راهپیمایی‌های زنان در روز شنبه در چند شهر استرالیا و نیوزلند برگزار شد.
اعتراضات خیابانی علیه ترامپ در روز جمعه (۲۰ ژانویه) و هم‌زمان با ادای سوگند رئیس جمهور جدید شروع شد. در واشنگتن تظاهرکنندگان با ماموران پلیس به زد و خورد پرداختند. حدود ۲۷۰ تن از معترضان دستگیر شدند. در کشورهای گوناگون از جمله
اعتراضات خیابانی علیه ترامپ در روز جمعه (۲۰ ژانویه) و هم‌زمان با ادای سوگند رئیس جمهور جدید شروع شد. در واشنگتن تظاهرکنندگان با ماموران پلیس به زد و خورد پرداختند. حدود ۲۷۰ تن از معترضان دستگیر شدند.
آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اسپانیا، بریتانیا، جمهوری چک، فیلیپین، کنیا، مکزیک و هندوستان نیز تظاهرات اعتراضی برگزار شد. به گزارش رویترز در شهرهای اروپایی که تظاهرات زنان علیه ترامپ بسیار مشهودتر بود، معترضان در برلین، پاریس، رم، وین، ژنو و آمستردام به خیابان‌ها آمدند و علیه ترامپ شعار دادند.

 استقبال کلینتون از تظاهرات زنان علیه ترامپ
از سوی دیگر هیلاری کلینتون از تظاهرات گسترده زنان علیه ترامپ در واشنگتن استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، کاندیدای شکست‌ خورده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از تظاهراتی که زنان در واشنگتن علیه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به راه انداخته‌اند، استقبال کرد. وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: از شما به خاطر ایستادگی، اظهار نظر و تظاهرات برای ارزش‌هایمان سپاسگزارم. وی در ادامه تصریح کرد: من واقعاً عقیده دارم که ما در کنار یکدیگر قدرتمندتر هستیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *