جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
با آغاز سکان داری دونالد ترامپ در کاخ سفید؛

آیا شعله های جنگ داخلی سوریه رو به خاموشی است؟

شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 498805
برآورد تحولات میدانی سوریه و دگرگونی سیاست های بین المللی با روی کارآمدن ترامپ حکایت از آن دارد، که معادله میدانی سوریه بیشترین تاثیر را از رخدادهای کنونی متاثر شده و می توان از روند رو به اتمام جنگ داخلی شش ساله در این کشور و پیروزی دولت بشار اسد در آینده ای نزدیک سخن به میان آورد.
آیا شعله های جنگ داخلی سوریه رو به خاموشی است؟
سرویس بین الملل جهان: در حالی مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، روز گذشته و در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار گردید و وی رسما سکان کاخ سفید را عهده دار شد که همچنان جامعه ی بین المللی با تشویش و سردرگمی آمدن رئیس جمهور جدید را به کاخ سفید به نظاره نشسته است. مواضع ناهمخوان و گاها متعارض ترامپ در کنار فقدان پیشینه سیاسی، بر ابهام های موجود افزوده است.

با این حال و از ابتدای آغاز تبلیغات انتخاباتی، وی صراحتا بر نزدیکی با مسکو و ضرورت مقابله با داعش در منطقه تاکید نمود. جمله ی معروف او مبنی بر حمایت از اقدامات روسیه، ایران و دولت بشار اسد در تقابل با تروریسم در سوریه و انفعال سیاست های واشنگتن، موجب شگفتی ناظرین بین المللی را فراهم آورده است.

رئیس جمهور منتخب در جدیدترین اظهارات خویش از احتمال رفع تحریم های روسیه در آینده ای نزدیک در صورت تشدید همکاری های فی مابین در مقابله با تروریسم و مشخصا نابودی داعش در سوریه سخن به میان آورده است.

برآورد تحولات میدانی سوریه و دگرگونی سیاست های بین المللی با روی کارآمدن ترامپ حکایت از آن دارد، که معادله میدانی سوریه بیشترین تاثیر را از رخدادهای کنونی متاثر شده و می توان از روند رو به اتمام جنگ داخلی شش ساله در این کشور و پیروزی دولت بشار اسد در آینده ای نزدیک سخن به میان آورد. در این میان نکاتی حائز اهمیت بوده که بر تسریع روند فوق صحه می گذارند.

الف) شکاف در ناتو: رئیس جمهور منتخب از زمان تبلیغات انتخاباتی به این سو مکررا به انتقاد از نقش ایالات متحده در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پرداخته و خواستار مشارکت هرچه بیشتر اعضا به ویژه در تامین منافع مالی این گروه شده است.

برآورد می شود با روی کارآمدن ترامپ و با توجه به تمایل او به نزدیکی بیشتر با روسیه و سرمایه گذاری فزاینده در سیاست داخلی آمریکا، شاهد شکاف فزاینده در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باشیم. فضایی که زمینه دلسردی متحدین آمریکا من جمله فرانسه و بریتانیا در قبال سوریه را در پی داشته و کفه ترازو را به سوی نیروهای حامی بشار اسد سنگین خواهد نمود.

ب) غلبه میدانی جبهه مقاومت: استیلای کامل نیروهای ارتش سوریه و متحدیش بر حلب به عنوان بزرگترین شهر سوریه و پایتخت اقتصادی این کشور، زمینه دگرگونی کامل معادلات میدانی در این کشور جنگ زده را در پی داشته است.

حرکت نیروهای مقاومت به سوی ادلیب و تلاش برای پاکسازی مناطق ناامن حوالی دمشق، نیروهای تروریستی به اصطلاح میانه رو نظیر احرار الشام ، جیش الاسلام و جیش الحر را به شدت تضعیف نموده و ناامیدی فزاینده ای را بر حامیان آنها ایجاد نموده است.

نکته حائز اهمیت در این باره آنکه به میزان تضعیف پی در پی نیروهای متحد غرب، نیروهای ارتش و داعش به تثبیت مواضع خویش پرداخته و عملا جامعه بین المللی را در آینده ای نزدیک ناگزیر به انتخاب اسد خواهد نمود.

ج) نزدیکی ترکیه به روسیه و ایران: از رژیم رجب طیب اردوغان به دلیل همسایگی با سوریه و اشاعه اندیشه های تندروانه به عنوان بزرگترین حامی گروه های تروریستی نام برده می شود.

ظهور و قدرت گیری جریان های کُرد نزدیک به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) نظیر پ ی د و همچنین ی پ گ در کنار تاسیس نیروهای سوریه دموکراتیک که در آن کُردهاد دست بالا را از آن خود نموده و مناطق وسیعی را در شمال سوریه به تصرف خویش در آورده اند، بیش از هر زمان زمینه استیصال منطقه ای ترکیه را فراهم آورده است. فضایی که نهایتا به ورود ترکیه به شمال سوریه تحت عنوان عملیات سپر فرات و جهت ممانعت از اتصال کانتون عفرین به دو کانتون کوبانی و جزیره منجر گردید.

اکنون و با ناکامی سیاست های ترکیه و تهدیدهای امنیتی ناشی از حضور داعش و پ ک ک در مناطق جنوبی این کشور، شاهد نزدیکی آنکارا به محور تهران-مسکو هستیم، ائتلافی که در صورت پایداری موجب استقرار دولت مردمی سوریه و زوال مخالفین این دولت در سوریه خواهد شد. تغییر مواضع دیپلماتیک مقامات تُرک و عدم سخن از کناره گیری آنی بشار اسد، حکایت از احتمال وقوع این نظریه در آینده ای نه چندان دور دارد.

د) معضلی به نام مهاجرین و تروریسم: از زمان آغاز بحران در سوریه و عراق و قدرت گیری جریان های سلفی، شاهد موج گسترده ای از مهاجرت مردمان این دو کشور می باشیم. میلیون ها سوری و عراقی جهت کسب امنیت به کشورهای همسایه رفته و یا عازم دول اروپایی شده اند. حضور عظیم مهاجران در دروازه های اروپا و پیامدهای فرهنگی ناشی از تغییر بافت جمعیتی این کشور نه تنها با واکنش دول اروپایی مواجه شده، بلکه بر تشدید قدرت گیری جریان های راست افراطی در قاره سبز افزوده است.

اشاعه تروریسم بسان معضل فراگیر دیگری در سال های اخیر از خاورمیانه به اروپا نیز سرایت نموده است. وقوع حملات مکرر تروریستی در فرانسه، بلژیک، دانمارک، آلمان و... نشان از ناکامی این دولت ها در برخورد با معضل تروریسم داشته است، لذا فضای فوق شماری از کارشناسان بین المللی و دول غربی را به سوی این مسئله سوق داده تا با دست کشیدن از مواضع ساختارشکنانه خود در قبال دولت سوریه، به حمایت از اسد و ارتش این کشور به عنوان تنها نیروی ساختارمند موجود در سوریه مبادرت ورزند.

ک) دست برتر جبهه مقاومت در عراق: نیروهای عراقی از ژوئن 2014 و از زمان حضور رسمی داعش در این کشور، با اتخاذ فرایندی تدریجی و با تاسیس نیروی شبه نظامی و مردمی حشدالشعبی موفق به بازپس گیری بخش عمده ی سرزمین های اشغالی شده اند. نبرد کنونی در موصل و پیروزی احتمالی بر تروریسم به عنوان آخرین مرحله از جنگ داخلی عراق ارزیابی می شود.

خروج تروریست ها از عراق بسان برگ برنده ای برای معادلات منطقه ای عمل خواهد نمود و ضمن برتری دست مقاومت در این کشور (عراق) و تضعیف داعش، زمینه تمرکز ویژه بر مبارزه با سلفی ها در سوریه را فراهم خواهد آورد. ابو مهدی المهندس و هادی العامری از رهبران حشدالشعبی صراحتا بیان داشته اند که با خروج داعش از عراق، عازم سوریه خواهند شد.

با استیلا بر سراسر عراق، حضور مستمر و همه جانبه محور مقاومت متشکل از حزب الله لبنان، ارتش سوریه، لشکر فاطمیون و زینبیون، رزمندگان عراقی و مستشاران ایرانی و پشتیبانی هوایی روس ها در سوریه را می توان خط بطلانی بر تروریسم در شام تلقی نمود
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بزرگترین دشمن ایران ، روسیه و انگلیس است که درطول تاریخ و معاصر، ضربات مهلکی برمردم و کشورایران زده است ، ولی موذیانه طوری رفتارکرده اند که هیچ وقت برعلیه آنهاشعارداده نشده است .