پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
پلاسکو در دهمین روز؛

پایان حادثه پلاسکو

شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 498794
با ورود به دهمین روز از واقعه پلاسکو، عملیات آواربرداری حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان تجاری و اداری پلاسکو در مرکز تهران، اتمام یافت.
پایان حادثه پلاسکو
به گزارش جهان‌نیوز، با ورود به دهمین روز از واقعه پلاسکو، عملیات آواربرداری حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان تجاری و اداری پلاسکو در مرکز تهران، اتمام یافت. این ساختمان با قدمت بیش از ۵۰ سال پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه چند ساعت پس از وقوع آتش‌سوزی فرو ریخت. تعدادی از آتش‌نشانان و شهروندان عادی زیر آوار گرفتار شدند و با توجه به پایان آواربرداری جستجو برای یافتن سایر مفقود شدگان در محل ساختمان پلاسکو نیز به پایان رسیده است.

مشروح تحولات ساعت‌های اخیر به شرح زیر می‌باشد:

عملیات آواربرداری پس از 200 ساعت پایان یافت.

سرانجام با دستور مقام قضایی حاضر در محل، عملیات دیوارکشی در مقابل خرابه‌های پلاسکو آغاز شد.

مأموران امدادی موفق به شناسایی پیکر چهاردهمین شهید آتش‌نشانی که زیر آوار مدفون بود، شدند.

مأموران در تلاش برای خارج کردن پیکر این شهید هستند.

سیدجلال ملکی سخنگوی ستاد بحران گفت: تعدادی دیگر از شهروندان هنوز زیر آوار هستند که جست‌وجو برای آنها ادامه دارد. اولویت ما خارج کرد پیکر این افراد است و مهم نیست این جست‌وجو چه‌قدر طول می‌کشد.

۹۰ درصد آوار برداری پلاسکو به اتمام رسیده است/ طبق آخرین اطلاعات ۳ تن از آتش نشانان و احتمالا ۶ تن از شهروندان هنوز در زیر آوار هستند

به اطلاع میرساند هویت ۳ نفر از هموطنان فوت شده در حادثه پلاسکو مشخص شد:

۱-جواد حسین قلی زاده ۲-حیدر پهلوانی ٣-محمود محسنی جهود بجاری

به گفته سرپرست دادسرای امور جنایی این افراد اولین کسانی هستند که پیدا شدند. این افراد با توجه به انجام آزمایش‌های DNA شناسایی شده‌اند/ تلاش برای کشف هویت سایر افراد ادامه دارد/ این جانباختگان به خانواده‌هایشان تحویل داده شده‌اند تا روند تدفین انجام شود.

وی از سایر خانواده‌ها خواست تا به پزشکی قانونی مراجعه نکنند.

 پیکر یکی از جان باختگان دقایقی پیش از میان آوار خارج شد
در هشتمین روز از حادثه پلاسکو پیکر دو نفر دیگر از جانباختگان لحظاتی پیش از میان آوار خارج شد و به سوی خودروی آمبولانس منتقل شد. روز گذشته نیز پیکر هشت تن از شهدای آتش‌نشان کشف و به پزشکی قانونی منتقل شده بود و هنوز پیکر 4 آتش‌نشان پیدا نشده است.

 خروج ١٨هزار تن نخاله از آوار پلاسکو
جانشین معاون خدمات شهری شهرداری تهران از انتقال ١٨ هزار تن نخاله خبر داد و به ایسنا گفت: تا صبح امروز(پنجشنبه) 80 تا 85 درصد آوار برداری انجام شده و تا پیدا کردن آخرین جنازه عملیات جست و جو ادامه دارد.

۸۵ درصد آوارها برداشته شد
جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: ۸۵ درصد آوار ساختمان پلاسکو برداشته شده و امیدواریم امروز آوار برداری به نقطه صفر- فصر(صاف شدن طبقه همکف) برسد.

وی افزود: بیشترین حرارت در قسمت شمال غربی ساختمان است که آتش از آنجا گسترش یافته و هنوز مشغول جستجو برای یافتن اجساد شهدا هستیم.

دسترسی به اتاق تاسیسات
پس از حفر کانال و دسترسی به اتاق تاسیسات برق ساختمان پلاسکو، بخش های مختلف اتاق با حضور نیروهای امدادی جست و جو شد و هیچ نشانه ای از اجساد جان باختگان احتمالی و یا پیکر مطهر شهدا یافت نشد.

 در این عملیات بعد از بررسی مجدد نقشه ها و تحقیقات میدانی، کانالی از دیوار شرقی ساختمان پلاسکو حفر شد که به اتاقک ترانس های برق منجر می شد.


دومین نشست خبری حادثه پلاسکو با حضور مجتبی عبداللهی رئیس ستاد برگزاری مراسم تشییع شهدای آتش نشان، سردار قادر کریمی جانشین پلیس تهران بزرگ، جلال ملکی سخنگوی ستاد بحران حادثه پلاسکو و ذاکری رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران و شهرام گیل‌آبادی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران برگزار شد.

_ مجتبی عبداللهی، رئیس ستاد تشییع پیکر شهدای آتش نشان:  بر اساس آمارها نیروهای عملیاتی که در حادثه ساختمان پلاسکو به درجه شهادت نائل آمدند 16 نفر هستند، به نحوی که 15 نفر در اینجا نیرو داشتیم و یک نفر هم روز اول دچار سوختگی شده بود که به بیمارستان منتقل شد و به درجه شهادت نائل آمد.

صحبت های اولیه مبنی بر 20 نفر شهید آتش نشان بود اما بررسی های دقیق تر نشان می دهد 16 نفر از همکاران خود را در این حادثه از دست داده ایم  ضمن اینکه در این مدت 7 پیکر کشف شده که 3 پیکر پیدا شده که 3 پیکر شهدا هستند و 4 نفر برای سایر شهروندان هستند همچنین  تلاش می‌کنیم تا روز پنج شنبه بتوانیم پیکر مطهر سایر شهدای آتش نشان را در حادثه ناگوار پیدا کنیم.

بر اساس گزارش های واصله شرایط به گونه ای است که از نظر حجم آتش و حرارت قابل تصور نیست، به نحوی که حتی آهن ها در اینجا ذوب شده اند.

پیکر مطهر شهدا روز پنج شنبه صبح از دانشگاه تهران تشییع خواهد شد به طوری که این مراسم ساعت 8:30 با تلاوت قرآن کریم و سپس مداحی آغاز خواهد شد همچنین پس از قرائت نماز بر پیکر شهدا، شهدای آتش نشان در مسیر خیابان انقلاب به سمت خیابان حافظ تشییع شده و از خیابان حافظ به بهشت زهرا(س) و قطعه شهدا منتقل می شوند.

روز شنبه مراسم بزرگداشتی برای شهدای آتش نشانان از ساعت 10 صبح تا 12 در مدرسه عالی شهید مطهری در میدان بهارستان برگزار خواهد شد که از هموطنان عزیز دعوت می کنیم در این مراسم حضور پیدا کنند.

_ شهرام گیل آبادی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران: بر اساس محاسبه شب گذشته دمای روی آتش 540 درجه بود.

_ سردار قادر کریمی، جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ: از دقایق اولیه این حادثه نیروهای انتظامی  حضور داشتند و برای تخلیه مردم در مجتمع پلاسکو تلاش کردند تا بتوانند مردم را از خطر مصون کنند همچنین موادی که در پلاسکو بود باعث خطر و تهدید شده بود از این رو توانستیم اکثر کسانی که در ساختمان بودند را به بیرون هدایت کنیم.

بر اساس مستنداتی که داریم مردم برای خروج مقاومت می کردند اما با همکاری آتش نشانان، آنها به بیرون هدایت شدند و باعث شد صدمات بیشتری نداشته باشیم ضمن اینکه بعد از حادثه پلیس بلافاصله محل را ایزوله کرد و توانستیم وضعیت را برای امداد و نجات آماده کنیم.

تا امروز حدود 75 گاو صندوق کشف شده است که این گاوصندوق ها به گنجینه پلیس آگاهی منتقل شده و تا کنون 5 گاوصندوق نیز تحویل صاحبان آنها شده است. روز دوم و یا سوم حادثه تعدادی از افراد از درب پشتی وارد ساختمان شده و توانستیم اموال حدود 30 نفر را خارج کنیم، اما به دلیل خطر مبنی بر ریزش آوار از ادامه این کار جلوگیری شد.

تا امروز حدود 8 نفر به پلیس آگاهی مراجعه کرده و اعلام فقدانی کرده‌اند که از این تعداد جنازه 4 شهروند پیدا شده و امیدوارم پیکر بقیه افراد در آوار برداری پیدا شود.

ذاکری رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران: دوربین صدا و سیما به صورت 24 ساعته در اینجا مستقر  بوده است.
با استناد به سخنگوی بحران، آتش نشانی، پلیس، شهردار تهران و پزشکی قانونی هر آنچه که لازم بوده از سر صحنه گزارش داده و حتی این گزارش مستقیم یک دقیقه هم قطع نشده است.

ما با حواشی در فضای مجازی مواجه هستیم که این حواشی توسط کسانی منتشر می شود که عمدتا در داخل کشور نیستند همچنین مردم ما هوشیار تر از این هستند و وقتی این همه محبت از مردم را می‌بینیم که به فضای موجود کمک می کنند، رسانه ها نیز باید کمک کنند.

_ شهرام گیل آبادی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران:  430 خبرنگار در شب اول و دوم حادثه با هماهنگی پلیس در سر حادثه حضور داشته اند و وقایع را گزارش داده اند به طوری که یک شب دمای 3  درجه زیر صفر و یک شب دمای صفر درجه بوده است اما رسانه ها، خبرگزاری ها، صدا و سیما و واحد مرکزی خبر حضور داشته اند و از نزدیک شاهد تمامی عملیات و حواشی آن بوده اند.
 
​پزشکی قانونی: احراز هویت به اتمام رسید
پزشکی قانونی در اطلاعیه ای اعلام کرد که احراز هویت شش فوتی حادثه پلاسکو به اتمام رسید است. 
بر این اساس هویت شهدای آتش‌نشانان عبارتند از: بهنام میرزاخانی، علی امینی و فریدون علی تبار.
همچنین هویت سایر شهروندان عبارت اند از: حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی زاده و محمود محسنی

کمرنگ شدن امیدها برای کشف پیکرهای مدفون
با ادامه عملیات آواربرداری، تجهیزات بیل مکانیکی و چنگک به سطح صفر-صفر نزدیک تر شده اند. با هر بار خاک برداری تجهیزات مکانیکی، لایه ای از گداخته آهن از زیر آوار بیرون کشیده می شود. حجم فلزات ذوب شده در زیر آوار خارج از حد تصور است و با این شرایط لحظه به لحظه امید ها برای یافتن پیکر مطهر شهدای آتش نشانان و شهروندان عادی کم رنگ تر می شود.
 
_ کمالی یکی از آتش‌نشانان نجات یافته حادثه پلاسکو: زمانی که در سبد بالای جرثقیل آتش‌نشانی بودیم دو ستون بلند به سمت ما خراب شد که اگر کمی آنطر‌ف‌تر بودیم ستون بر روی ما خراب می‌شد و جالب اینجاست که سه بار قرار بود ماشین را جمع کنند و ما یکی دو متر آن طرف‌تر بیاییم ولی نمی‌دانم به چه علتی این اقدام صورت نگرفت ولی از هر طرف غیر از جای مستقرمان بودیم قطعاً خودرویمان واژگون می‌شد و واقعاً زنده ماندنمان معجزه بود.
پشت پنجره همه مغازه‌ها «کپسول‌های پیک‌نیک» بود. قطعاً این حادثه آخرین حادثه در تهران نخواهد بود لذا مردم باید به فکر باشند و بیمه مناسب انتخاب کنند چرا که اگر صاحبان مغازه‌های پلاسکو بیمه‌های خوبی انتخاب می‌کردند شاید دیگر به ساختمان زمان آتش‌سوزی برنمی‌گشتند.
در آخرین طبقات، فردی که یک پارچه صورتی را تکان می‌داد، دیدم که می‌گفت ما را بیرون بیاورید و همکاران ما اقدامات زیادی برای خارج کردن حادثه‌دیدگان انجام دادند. برای کسانی که پشت فنس مغازه‌ها گیر کرده کردند تجهیزات برش آوردند ولی زمان به سرعت گذشت و همکاران ما خطر بزرگی را به جان خریدند.
 
_ محسن سرخو عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: قالیباف تذکر ناایمن بودن پلاسکو را در سال ۹۳ در شورای شهر داد.
_ مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر بر جایگزینی تجهیزات آسیب دیده سازمان آتش نشانی در حادثه ساختمان پلاسکو تاکید کرد و گفت: آنچه که ما در اولویت قرار داده‌ایم جایگزینی هر چه سریعتر تجهیزات آتش نشانی است که در این حادثه آسیب دیده‌اند. بر همین اساس از روز گذشته از مسئولان سازمان آتش نشانی خواسته‌ایم که لیستی از این تجهیزات جمع آوری کنند تا در شورا نسبت به تامین اعتبار آن و ابلاغ به شهرداری برای جایگزینی این تجهیزات اقدام کنیم.

_ علیرضا دبیر رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیشنهاد بودجه سال ‌آینده ‌آتش‌نشانی شهر تهران 615 میلیارد تومان است.دو درصدی که مردم به خزانه شهرداری پرداخت می‌کنند دیگر به حساب شهرداری واریز نشود و به حساب آتش‌نشانی واریز شود تا در بخش تجهیزات بتوانیم اقدام کنیم. باید پس از شرایط به وجود آمده در پی فاجعه ساختمان پلاسکو انقلابی در حوزه ایمنی در شهر تهران ایجاد کرد

_ معاون مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت: تیم سلامت روان با هماهنگی وزارت بهداشت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران برای مدیریت استرس و کاهش آلام ماموران آتش نشانی، اورژانس و کسبه ساختمان پلاسکو و خانواده های مفقودان این حادثه در محدوده این منطقه مستقر شده است.


بیش از 11 هزار تن از آوار و نخاله‌های ساختمانی از محل خارج شدند

ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از خروج بیش از 11 هزار تن از آوار ساختمان پلاسکو از محل حادثه خبر داد و درباره آخرین وضعیت جست‌وجو و آواربردار در محل ساختمان پلاسکو، گفت: شب گذشته تا صبح امروز همچنان عملیات آواربرداری در محل حادثه ادامه داشته و آنطور که معاونت خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرده است، تاکنون نزدیک به 70 درصد از آوار ساختمان پلاسکو برداشت شده و بیش از 11 هزار تن از آوار و نخاله‌های ساختمانی از محل خارج شدند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین از کشف تعدادی از لوازم و تجهیزات فردی آتش‌نشانان از محل حادثه خبر داد و گفت: در میان جست‌وجوها تعدادی از لوازم فردی آتش‌نشانان همچون کپسول اکسیژن و نظایر آن کشف شد که به همین دلیل عملیات کمی کند شده تا جست‌وجو توسط نیروی انسانی به شکل کامل انجام شود که البته موردی از کشف جسد نداشتیم.
 

_ ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: در ادامه روند آوار برداری ساختمان پلاسکو از شب گذشته تاکنون چند دستگاه تنفسی، متعلقات و تجهیزات پیدا شد که بر همین اساس محدوده مورد نظر را با دقت بیشتری کندوکاو کرددیم اما متاسفانه به هیچ پیکری دست نیافته‌ایم.

_ سخنگوی اورژانس تهران: در عملیات آواربرداری و جست‌وجو، پیمان پورخانچی آتش‌نشان ۳۳ ساله به‌علت گاز منوکسید کربن دچار از دست دادن هوشیاری شد که نیروهای اورژانس آن را به بیماستان منتقل کردند.

_ آواربرداری همچنان ادامه دارد و دستگاه‌ها هرچقدر به طبقات پایین نزدیک می‌شوند حرارت بالاتر می رود، آنچنان که گاهی به جاى آوار، آتش جا‌به‌جا می‌کنند.

_ عملیات آواربرداری در محل حادثه پلاسکو در حالی ادامه دارد که بارش برف از ساعاتی قبل در تهران آغاز شده اما بیل های مکانیکی در سه شیفت مشغول کار هستند.

_ وزیر اقتصاد گفت: با توجه به در پیش بودن سال نو، محلی برای کسبه پلاسکو پیش بینی می شود و در همین ارتباط، چند نقطه پیشنهاد شده است.

_ نیروهای امداد و نجات ساعت 4:30 دقیقه بامداد در  حین گودبرداری متوجه حفره عمیقی شدند که به همین دلیل عملیات آوار برداری متوقف و کلیه دستگاه های مربوط خاموش شدند.
بر اساس این گزارش بعد از خاموش کردن دستگاه ها و برطرف کردن موانع ورود به حفره 3 نفر از نیروهای امداد و نجات به وسیله نردبانی وارد حفره شدند و بعد از 15 دقیقه جستجو متوجه شدند که این حفره به اتاق برق پلاسکو منتهی می شود.
هیچ جسدی در این محل کشف نشد و عملیات آوار برداری ساعت 5 صبح مجددا آغاز شد.

_ روز گذشته نشست خبری بررسی آخرین وضعیت حادثه ریزش پلاسکو در محل ستاد مدیریت بحران با حضور علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، مسعود قادی پاشا رئیس پزشکی قانونی استان تهران، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی حادثه پلاسکو، محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی، عابد ملکی شهردار منطقه 12، عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی شهر تهران در محلی جنب ساختمان پلاسکو برگزاری شد.

نمونه برداری DNA از پانزده خانواده آتش‌نشان

محمد قادی پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در توضیح اقدامات انجام شده در خصوص حادثه پلاسکو گفت: از روز پنج شنبه به دنبال هماهنگی با معاونت دادستانی، تیم تشخیص هویت و تعیین علت فوت در مرکز کهریزک مستقر شد، تا کنون شش پیکر در اختیار اداره کل پزشکی قانونی استان تهران قرار گرفت که معاینه تخصصی، ظاهری و اخذ نمونه ها برای بررسی دقیق و تعیین علت فوت انجام شد.
وی افزود: همزمان گار تشخیص و احراز هویت صورت می گیرد و سعی کردیم از کلیه پیکر ها نمونه DNA اخذ شود. تاکنون نمونه 15 خانواده آتش نشانان اخذ شد و یک مورد از بیمارستان شهید مطهری ارسال شد که از این مورد نمونه برداری انجام ندادیم.
وی ادامه داد: از 4 خانواده متوفیان نیز نمونه DNA اخذ شده که این افراد غیر آتش نشان هستند، تا کنون شش پیکر در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته و قرار است یک پیکر دیگر نیز ارسال شود.
محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی در ادامه این نشست خبری توضیح داد: حسب تکلیف قانونی در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو بودیم، ارائه مشاوره قضایی به اهالی و کسبه هدف ما بوده است. اولویت ما خارج کردن احتمالی زندگان و سپس جان باختگان و اجساد مطهر آن‌ها و بعد اموال مردم است.

ملکی: بعد از ریزش ساختمان به عینه مشاهده کردیم اسکلت‌ها بهم تنیده شده بود اما با این وجود چند دستگاه جرثقیل سنگین کار را برای یافتن مفقودین شروع کردیم/ در حین آواربرداری ستون‌هایی با وزن بیش از 50 تن داشتیم که تلاش ما در ابتدای کار فقط به تخلیه ستون‌ها از محل آوار صورت گرفت/ پس از آمارگیری از افراد حاضر و غایب قبل و بعد از عملیات اطفا حریق و زمان ریزش مطمئن شدیم مجموع شهدا و مفقودین حداکثر 25 نفر است/ به تدبیر ریاست ستاد بحران کار ما آواربرداری از سطح آوارها بود و همزمان با آن تونل‌هایی هم برای یافتن مفقودین و ورود به طبقات زیرین از جبهه‌های مختلف حفر شد/ بامداد امروز با پیکر 4 نفر که آتش نشانان نبودند روبرو شدیم / وضعیت آوار و تنیدگی آن خیلی بحرانی بود/ به خاطر آسیب‌های شدید فوت مفقودین تایید شده است/ تا این لحظه مجموعا پیکر 7 نفر کشف شده است اما تلاش برای پیدا کردن سایرین ادامه دارد/ آواربرداری جبهه‌های شرقی و جنوبی ساختمان پلاسکو تقریبا تمام شده است اما هم اکنون تمرکزمان در بخش غربی است و آواربردای در آن بخش با بلدوزر و بیل‌های مکانیکی در حال انجام است

 ورود بیش از ۱۰۰ دستگاه کامیون در محل حادثه پلاسکو


 مدیرعامل سازمان آتش نشانی: پیش بینی می کنیم امروز تمام اجساد از زیر آوار خارج شود

 توضیح سیدجلال ملکی درباره محل کشف اجساد
سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره برخی اخبار مبنی بر تناقض‌های مطرح شده درخصوص محل کشف اجساد جدید گفت: این اجساد شب گذشته از زیر آوار طبقه منفی‌یک پلاسکو خارج شدند و اخبار منتشرشده درباره خروج آنها از قسمت موتورخانه موثق نیست.

وی ادامه داد: این اجساد از ناحیه سر دچار مصدومیت‌های شدید شده بودند.

ملکی در پاسخ به این سوال که آیا الزام به تأیید فوت این افراد توسط اورژانس دلیلی بر سالم‌بودن بدن آنها نیست گفت: خیر اینگونه نیست زیرا معاینه اجساد کشف‌شده از زیر آوار و اطمینان از فوت آنها در صلاحیت عوامل آتش‌نشانی نیست و باید توسط عوامل اورژانس اعلام شود.

تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه پلاسکو
محمدرضا عارف رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو زنگ خطری برای تهران و کشور است از تشکیل کمیته ویژه نمایندگان تهران برای بررسی این حادثه خبر داد.

قدردانی پلیس از مردم
نیروی انتظامی از مردم به خاطر اینکه در محل حادثه پلاسکو حضور نیافته و شرایط امدادرسانی را تسهیل کرده اند، قدر دانی کرد.
پلیس راهور تهران: هیچ‌گونه تغییری در محدودیت ترافیکی در محدوده مرکزی ایجاد نشده است. غرب به شرق خیابان جمهوری از تقاطع خیابان حافظ و 30 تیر و همچنین خیابان فردوسی از میدان امام(ره) به سمت شمال کماکان مسدود است.

کشف ۴ پیکر  مربوط به شهروندان
 شریف زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی: تونلی به سمت موتورخانه یعنی طبقه منفی یک حفر شد ولی چیزی یافت نشد اما تونل دیگری به کنار موتورخانه زدیم که ۴ پیکر که مربوط به شهروندان بود، یافت شد و به سختی بیرون کشیده شد.
سختی کار ما، برش آهن و برداشتن سقف فوقانی بود که برداشته شد و اکنون آواربرداری به آرامی انجام می‌شود و دو تیم حرفه‌ای، کار جست‌وجو را ادامه می‌دهند.
امیدواریم بتوانیم به محبوس شدگان دست یابیم و در این مسیر، دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم که بی احترامی به پیکر همکاران ما شود. کماکان امیدواریم کسانی را که زنده‌ هستند، از زیر آوار خارج کنیم؛ چند بیل مکانیکی به همراه لودر در حال کار هستند.

تردد آمبولانس‌های بهشت زهرا (س) اطراف پلاسکو
با فرارسیدن سپیده دم پنجمین روز از وقوع حادثه پلاسکو، نیروهای امدادی در حال آواربرداری هستند و تردد آمبولانس‌های بهشت زهرا در خیابان های اطراف پلاسکو مشهود است.

پیکرهای خارج شده قابل شناسایی هستند
پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور گفت: طی ساعات گذشته چهار جنازه پیدا شده است که با توجه به اینکه آثار سوختگی شدید ندارند، قابل شناسایی هستند.

وی اظهار داشت: تا شب گذشته 194 نفر در حادثه پلاسکو تحت درمان قرار گرفتند که 150 نفر از آنها در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شدند و 44 نفر برای دریافت خدمات بیشتر به بیمارستانهای تهران منتقل شدند که 40 نفر از آنها ترخیص شدند که غالب این مصدومین نیروهای آتش نشان و فعالانی هستند که در مدیریت و امدادرسانی آوارها تلاش می‌کنند.
وی یادآور شد: متاسفانه بهنام میرزاخانی آتش نشان فداکار دو روز پیش در بیمارستان شهید مطهری تهران به دلیل شدت سوختگی به شهادت رسید اما در حال حاضر فقط 3 نفر از آتش نشانان مصدوم در بیمارستانهای تهران بستری هستند.
کولیوند عنوان کرد: با کشف چهار جسد در آوارهای پلاسکو مجموع پیکرها به 7 نفر رسید که در حادثه حریق و فرو ریختگی این ساختمان قدیمی جان خود را از دست دادند.
به گفته سرپرست اورژانس کشور اسامی آتش نشانانی که هنوز در بیمارستان بستری هستند، شامل فخرالدین گودرزی(بیمارستان پارس) محمدفاتحی(بیمارستان بانک ملی) سامان سرخوری (بیمارستان بهارلو) هستند.


 زنده بودن چهار نفر
 دستگاههای زنده یاب فرکانس هایی را صادر کرده اند که نشان از زنده بودن ۴ نفر در زیر آوار دارد.
 
ملکی سخنگوی آتش نشانی با تایید خبر فرکانس یابی دستگاههای زنده یاب گفت: امیدواریم همکارانمان زنده باشند.
 
فاز جدید امداد رسانی و آوار برداری در سایت حادثه پلاسکو کلید خورد.
 
امداد گران هلال احمر و نیروهای تازه نفس آتش نشانی ادامه عملیات را در دست گرفتند. با اعلام خبر زنده بودن چند نفر در زیر آوار روحیه امدادگران مضاعف شده است.
 
این دومین تلاش برای استفاده از دستگاه زنده یاب بود. در فاز اول هیچ جوابی صادر نشد اما این بار با شنیدن فرکانس های مثبت از ۴ نقطه، امید به زنده بودن ۴ مدفون شده قوت گرفت.

13 تیم از سگ‌های زنده‌یاب و 4 دستگاه الکترونیکی زنده‌یاب در حال بازرسی آوار ساختمان پلاسکو برای شناسایی و نجات محبوسان هستند. در حال حاضر یک تونل از ساختمان مجاور (پارکینگ پاساژ کویتی‌ها) حفر شده و تیم‌های زنده‌یاب در حال ورود به قسمت‌های تحتانی ساختمان پلاسکو هستند. به گفته ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی محل حدودی افراد محبوس شناسایی شده است.
 
جزییات حریق پلاسکو از زبان قالیباف؛ دسترسی به طبقات زیرین ساختمان
 
محمدباقر قالیباف در تشریح آخرین جزییات امداد رسانی به محبوسان گرفتار در آوار ساختمان پلاسکو گفت: متاسفانه امروز این ساختمان با 600 واحد تجاری و تولیدی دچار حریق شد و همکاران ما در آتش نشانی و سایر دستگاه‌های انتظامی و امدادی در دقایق اولیه به صحنه آمدند و با تمام توان تلاش کردند آتش را مهار کنند.
 
شهردار تهران تصریح کرد: به دنبال اقدامات انجام شده و پس از تخلیه ساختمان و مهار آتش، طبقه دهم این ساختمان دچار انفجار شد که باعث آسیب به سازه ساختمان پلاسکو و فرو ریختن آن شد.
 
وی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های ایثارگرانه ماموران آتش نشانی گفت: حدود 20 تن از آتش‌نشانان در این ساختمان محبوس شدند و جمعی نیز به شهادت رسیدند و این احتمال وجود دارد افرادی دیگری در طبقات زیرین ساختمان محبوس شده بودند.
 
قالیباف اظهار داشت: آمار دقیق تعداد مصدومان و شهدای این سانحه منوط به تکمیل عملیات آواربرداری است و با توجه به حجم آوار عملیات پیچیده و سختی باید انجام شود. در حال حاضر تیم‌هایی از ساختمان‌های مجاور پلاسکو، تونل‌هایی به طبقات زیرین این ساختمان زده‌اند و دقایقی پیش موفق شدند به مغازه‌های طبقات زیرین ساختمان دسترسی پیدا کنند.
 
وی با تقدیر مجدد از زحمات پلیس و اورژانس  و سایر دستگاه‌ها، شهادت آتش نشانان را تسلیت گفت.
 
آمار رسمی آتش‌نشان‌های محبوس ۱۵ نفر است

مهدی چمران بعد از جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران که در محل حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل شده بود در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: تا این لحظه اجساد دو نفر از زیر آوار بیرون آورده شده است.
وی ادامه داد: طبق آمار رسمی آتش‌نشانی، تعداد آتش‌نشان‌هایی که زیر آوار گرفتار شده‌اند، 15 نفر است.

مجموع آتش‌نشانان شهید و مفقودی حداکثر ۲۵ نفر است

سید جلال ملکی درباره آخرین  وضعیت امدادرسانی و آواربرداری این حادثه اظهار کرد: عملیات آواربردازی با قدرت ادامه دارد و لحظ به لحظه پیش روی داریم. دقایقی قبل پیکر سومین شهید و دومین شهید از یر آوار خارج شد.

سخنگوی آتش‌نشانی اضافه کرد: مجموع پیکر پاک شهدا و مفقودین حداکثر 25 نفر است.

ملکی در ادامه از مردم خواست به خبرهای منتشر شده از سوی منابع و رسانه‌های غیر رسمی اعتنا نکنند و فقط به خبرهای منتشر شده از سوی منابع رسمی توجه داشته باشند.

سخنگوی آتش‌نشانی در پاسخ به این سئوال که برخی زمزمه‌ها مبنی بر احتمال زنده ماندن تعدادی از آتش‌نشانان وجود دارد افزود: این موضوع اصلاً صحت ندارد و قویاً تکذیب می‌کنم. اینگونه اخبار به جز ایجاد نگرانی و توقع برای خانواده‌ها هیچ نتیجه دیگری ندارد.

وی همچنین درباره اینکه پیشتر گفته بود راهی برای نفوذ به طبقات زیرین پیدا شده است گفت: عنوان نکردم که راه نفوذ به طبقات زیرین پیدا شده است. حتی در سه نقطه حفاری شد اما راهی برای نفوذ پیدا نشد. در واقع تونل زدن در کنار آواربرداری است.

نظارت ناجا بر انتقال آوار و محافظت از اموال کسبه

کلیه آوارها و نخاله‌های برداشتی از حادثه پلاسکو به محل مشخصی منتقل شده و تحت نظر نیروهای انتظامی قرار می‌گیرند تا در صورت پیدا شدن گاوصندوق و یا اسناد و وسایل کسبه، وسایل آنها پس از پایان آواربرداری طی روال قانونی تحویل آنها شود.

 دقایقی پیش، یک کپسول و ماسک مخصوص آتش‌نشانی از زیر آوار خارج شد.

فردی که با لباس مبدل پلیس وارد محوطه آواربرداری از ساختمان پلاسکو شده بود، شناسایی و دستگیر شد.

اعزام متخصصان کنترل فوران چاه‌های نفت به محل حادثه پلاسکو

«مسعود حقیقی» معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات تخصصی از اعزام تیمی از متخصصان این شرکت برای مشارکت در عملیات آوار برداری ساختمان پلاسکو تهران خبر داد و گفت: متخصصان کنترل فوران و بحران این شرکت در پی تماس مسئولان ستاد بحران وزارت کشور با مدیرعامل ملی حفاری عازم تهران شدند.

وی افزود: تنها به فاصله 6 ساعت پس از این تماس ترکیب تیم اعزامی مشخص و در محل حادثه حضور یافتند.

حقیقی با اشاره به هماهنگی به عمل آمده با ستاد بحران وزارت کشور و شهرداری تهران، اظهار کرد: تیم عملیاتی ملی حفاری که سرپرستی آن بر عهده وی گذاشته شده است، در بازدید از محل حادثه پیشنهادات فنی در جهت بهبود و شتاب بخشی عملیات آواربرداری ارائه داد که مورد توجه قرار گفت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات تخصصی افزود: این شرکت آمادگی کامل دارد تا به محض دریافت نظرات مدیران بحران شهرداری تهران با بکارگیری همه امکانات وارد عمل شود.


 اکبر توکلی نژاد در حاشیه بازدید از محل حادثه اظهار کرد: همه نیروهای سازمان بهشت زهرا (س) و تجهیزات و امکانات این سازمان به ویژه آمبولانس ها آماده هستند و پس از طی مراحل تفحص اجساد مطهر شهدای آتش نشانان و نیز مرحله شناسایی هویت، پیکر این عزیزان در قطعه ۵۰ شهدا دفن می شود.

وی با بیان اینکه همه ما جزوی از خانواده بزرگ شهرداری تهران هستیم و از جانباختن شهدای آتش نشان در غم و اندوهی بزرگ فرو رفته ایم گفت: به خاطر رعایت همه مسایل آمبولانس ها در میدان اصلی عملیات نیستند بلکه دررینگ های عقب تر و خیابان ها اطراف قرار دارند و به محض نتیجه یافتن تفحص شهدا در محل حاضر می شوند.

سخنگوی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که علت اصلی حادثه پلاسکو چه بوده است ، تصریح کرد: برای پاسخ دادن به این سئوال باید منتظر ماند تا عملیات به طور کامل انجام شود و کارشناسان در محل حاضر شوند. احتمالا تمام مستندات تا حد زیادی از بین رفته اند و علت حادثه در نهایت باید با تحقیقات میدانی، ازمایشی وصحبت با مالکان بررسی شود. در حال حاضر علت یابی این موضوع در اولویت ما نیست.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *