پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
اروپا تلاش می کند روی پای خود بایستد

جدایی تدریجی از آمریکا

دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 498159
صحبت های انتخاباتی ترامپ در رابطه با کاهش تعهدات بین المللی واشنگتن بیش از همه، کشورهای اروپایی را نگران ساخته است.
جدایی تدریجی از آمریکا
به گزارش سرویس بین الملل جهان- ترامپ با همه جار و جنجال های رسانه ای که در مورد رابطه اش با روس ها و رسوایی های اخلاقی اش مطرح است روز جمعه سکان رهبری کاخ سفید را از باراک اوباما رسما تحویل خواهد گرفت. جایگاه حقوقی که پیرمرد پرحاشیه سیاست آمریکا به دست خواهد آورد آن قدر گسترده است که بسیاری را در داخل و خارج آمریکا نگران ساخته است، این نگرانی ها از نحوه تعامل یک میلیاردر نیویورکی با کاخ سفید و میراث فرهنگی آمریکا و چگونگی رابطه تجارت خانوادگی او با قدرت سیاسی اش شروع شده و تا آینده جایگاه آمریکا در عرصه سیاست بین الملل کشیده می شود. در این میان صحبت های انتخاباتی ترامپ در رابطه با کاهش تعهدات بین المللی واشنگتن بیش از همه، کشورهای اروپایی را نگران ساخته است. هرچند در روزهای اخیر قشون کشی کم سابقه اوباما به مرزهای روسیه در اروپا  نوعی تضمین به اروپایی ها در مورد تداوم حمایت واشنگتن از پیمان ناتو محسوب می شود، اما رهبران اروپایی می دانند که با حضور ترامپ در قدرت هر چیزی امکان پذیر است. برای اروپا در کنار بحث مهاجرت و تروریسم مهمترین تهدید امنیتی، روسیه و تمایل مسکو برای کنترل حوزه نفوذ خود در شرق اروپا محسوب می شود. اما آنچه که از سخنان ترامپ بر می آید این است که آنها نمی توانند بر روی آمریکا به عنوان حامی خود در مقابله با روسیه حساب باز کنند.
مرکل: اتحادیه اروپا نباید بر حمایت «همیشگی» آمریکا تکیه کند
 از همین رو است که به تازگی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، از اعضای اتحادیه اروپا مصرانه خواست که همکاری‌های امنیتی و دفاعی خود را افزایش دهند و دیگر متکی بر حمایت «همیشگی» آمریکا نباشند. به گزارش رویترز مرکل در حالی این نظرات را مطرح کرد که چندی است در اروپا از بی اطمینانی به پایبندی دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا،‌ به پیمان آتلانتیک شمالی سخن به میان می‌آید. به گفته صدر اعظم آلمان، اروپا با چالش های فزاینده ای در مرزها و مناطق مجاور خود رو به روست. وی مهاجرت، تروریسم، جنگ سوریه، درگیری در شرق اوکراین و فقر و قحطی در آفریقا را از جمله‌ این چالش ها دانست.
وزرای ترامپ و افزایش ابهام درباره سیاست های آینده واشنگتن
از سوی دیگر این روزها سخنان وزرای پیشنهادی ترامپ برای وزارت های دفاع و سیاست خارجی آمریکا در کمیته های تخصصی سنا باعث شده است تا ابهام نسبت به رفتار آینده کاخ سفید بیشتر شود. تیلرسون وزیر پیشنهادی وزارت خارجه و جیمز ماتیس وزیر پیشنهادی دفاع هر دو برخلاف ترامپ نسبت به تهدید روسیه ابراز نگرانی کردند سخنانی که باعث شد بسیاری نسبت به تغییر سیاست های ترامپ و مواضعش نسبت به مسکو مشکوک شوند. اما ترامپ سریعا اعلام کرد که سخنان وزرایش نظرات شخصی آن هاست که با نظرات رئیس جمهور منتخب متفاوت است.
" روسیه به دنبال تخریب روابط اروپا با آمریکا است"
در همین حال اروپایی ها معتقدند روسیه "تخریب هدفمند" روابط اروپا با آمریکا را شروع کرده است. هفته نامه آلمانی "اشپیگل" در این باره می نویسد: سرویس امنیتی آلمان در گزارش جدید خود به دولت آورده که روسیه تخریب "هدفمند" روابط اروپا با آمریکا را دنبال می‌کند و این اقدامات در سال‌های متمادی بر کشورهای اتحادیه اروپا تاثیرگذار بوده و در قالب بزرگنمایی درگیری‌های اجتماعی در اتحادیه اروپا نمود پیدا می‌کند. نکته جالب آنجاست که همین سخنان چند روز پیشتر توسط نامزد وزارت دفاع ترامپ در سنا مطرح شده بود. به نوشته این هفته نامه، در حال حاضر در دولت آلمان بحث بر سر نیاز و چگونگی معرفی محتوای این گزارش به نمایندگان مجلس فدرال و همچنین افکار عمومی مردم آلمان در جریان است. این نخستین باری نیست که مسکو به "دخالت در امور اتحادیه اروپا" متهم می‌شود. پیشتر نیز رئیس جمهور وقت بلغارستان ، روسیه را به "بی‌ثباتی در منطقه بالکان" متهم کرده بود. همچنین وزرای دفاع چک و لهستان نیز مقامات کرملین را "به تضعیف اتحادیه اروپا در پی بحران پناهجویان غیر قانونی در این منطقه" متهم کرده بودند. خلاصه این که این روزها اروپایی ها به شدت در حال تقویت روس هراسی هستند، سیاستی که ظاهرا خیلی هم بر خلاف ذائقه روس ها نیست.
روس‌ها ترس جهان از روسیه را دوست دارند!
در تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده ،بیشتر مردم روسیه معتقدند که دیگر کشورها از روسیه می ترسند و این موضوع چیز خوبی برای روسیه است. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ار.ب.کا، در این نظرسنجی ۸۵ درصد از پرسش شوندگان بر این نظرند که دیگر کشورهای جهان از روسیه می‌ترسند و ۷۵ درصد معتقدند که این ترس از روسیه بسیار خوب است! ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان نظر دیگر کشورها را در مورد روسیه "مثبت" ارزیابی می‌کنند و ۴۲ درصد براین باورند که روسیه چهره‌ای خوب در دید مردم جهان ندارد. در این نظرسنجی ۶۷ درصد از پاسخ دهندگان نفوذ روسیه در جهان را در سال‌های اخیر در حال رشد ارزیابی کرده‌اند،۱۴ درصد قدرت نظامی، ۱۱ درصد سیاست خارجی و ۷ درصد اعتبار رئیس جمهور را عامل نفوذ روسیه در جهان می‌دانند. ۳۵ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز براین باورند که روابط روسیه با دیگر کشورها توسعه خواهد یافت ،۳۱ درصد بر این عقیده هستند که تنش با کشورها در روابط دو جانبه روسیه به وجود خواهد آمد و ۲۶ درصد معتقدند که تغییری حاصل نخواهد شد
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *