پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۵
نگاهی به اوضاع این روزهای شهر مقاومت؛

خرمشهر آزاد شد اما آباد نشد!/ نام شهدای خونین‌شهر بر زبان مسئولان و فراموشی مردم!

خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ چه کسی آباد می‌کند؟!
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 492967
ای کاش به جای هزینه های هنگفت برای همایش هایی که خروجی خاصی ندارد، گامی اساسی برداشته می شد برای محرومیت زدایی از خرمشهر عزیز و دوست داشتنی.
خرمشهر آزاد شد اما آباد نشد!/ نام شهدای خونین‌شهر بر زبان مسئولان و فراموشی مردم!
گروه جامعه جهان نيوز ـ سعید ساداتی: ساعت 2 بعد از ظهر روز سوم خرداد 1361 بود که یک صدای آشنا خبری را خواند: «شنوندگان عزیز توجه فرمایید؛ شنوندگان عزیز توجه فرمایید؛ خرمشهر، شهر خون، آزاد شد»

این صوت دلنشین و یادگاری جاودان یعنی پس از 24 روز رزم بی امان، خرمشهر به طور كامل از اشغال نظامیان عراق خارج شد و عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس كه در دهم اردیبهشت همان سال آغاز شده بود با موفقیت به پایان رسید.

از آن روز دقیقا 34 سال می گذرد و هر سال حماسه خرمشهر محدود می شود به پاسداشت و همایش و برگزاری یادواره شهدا و چند نماهنگ و سرود مذهبی و حماسی که بعضا از رسانه ملی پخش می شود و در فضای مجازی منتشر؛ اما امروز و پس از 34 سال حال مردم خرمشهر چطور است؟!

خاطره فتح خرمشهر آنچنان در  ذهن همه ایرانی‌ها جاودانه شده که هر جا بخواهند مردمی را به عنوان سمبل مقاومت نام ببرند قطعا مردم خونگرم خرمشهر در رده های نخست به ذهن متبادر می شوند اما خرمشهری که در اذهان همه ایرانی ها به سمبل مقاومت و ایستادگی شناخته می شود، این روزها به سمبل و نماد محرومیت تبدیل شده است.

این محرومیت در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و ... نیست؛ حتی امروز هم که با وعده دولتمردان و ادعای آنان سایه تحریم های ظالمانه از سر ایران رخت بر بسته، باز هم حال و روز خرمشهری ها تغییری نکرده و اهالی خرمشهر با اینکه دل پر‌دردی از بی‌توجهی‌ها دارند، مظلومانه و غیرتمندانه ساکت مانده‌اند و لب به شکایت باز نمی‌کنند اما وقتی از سربازان و سرداران دیروز و امروز خرمشهر گرفته تا نمایندگان مردم این منطقه حال شهر را بپرسیم از مشکلاتی صحبت می‌کنند که اتفاقا چندان کوچک هم نیستند.

نام بردن از خرمشهر همان اندازه که غرور ملی را تحریک می کند و هر ایرانی به داشتن شهری به نام خرمشهر بر خود می بالد، تنها یک سفر کوتاه به آن نیز مردم را شرمنده و شرمسار می کند که چرا حال و روز خرمشهری ها پس از 34 سال اینگونه است و مسئولان چطور می توانند با آرامش، شب ها سر را بر بالین بگذارند!

قطعا حرف گفته و ناگفته زیاد است و مجال مسئولان برای "شنیدن" اندک اما در ذیل نگاهی چندباره خواهیم داشت به اهم مشکلات مردم مقاوم خرمشهر.

بیکاری کابوس جوانان خرمشهری

در حال حاضر معضل بیكاری و گسترش بی‌عدالتی در به‌كار‌گیری نیروهای بومی در فرصت‌های جدید شغلی، هم‌اكنون به كابوس و دغدغه فكری جوانان آبادان و خرمشهر تبدیل شده است به‌طوری كه با وجود راه‌اندازی منطقه آزاد اروند و دادن وعده‌های بیشمار و آرمانی به مردم در خصوص افزایش فرصت‌های شغلی و بهبود وضعیت معیشتی در آینده، به دلیل ادامه روند بی‌عدالتی در بكار‌گیری نیروها به‌ویژه در سازمان منطقه آزاد اروند، مردم این دو شهر امید چندانی به بهبود وضعیت اشتغال در این منطقه ندارند. چندی پیش و در جمع اعضای كمیسیون اقتصادی مجلس و همچنین مدیران سازمان منطقه آزاد اروند، امام جمعه آبادان به صراحت نسبت به گسترش پدیده نگران‌كننده مهاجرت مردم از این دو شهر به دلیل ناامیدی از وضعیت اقتصادی هشدار داد.

بی‌توجهی مسئولان سابق شهرهای آبادان و خرمشهر در سالیان گذشته به سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و تجاری كه مهم‌ترین قابلیت‌های این دو شهر به شمار می‌روند، باعث افزایش روزافزون نرخ بیكاری در این دو شهر شده است كه این مسئله توجه هر چه بیشتر دولت را برای چاره‌اندیشی به حل مشكل بیكاری و افزایش سرمایه‌گذاری در دو بخش تعیین كننده صنعت و تجارت را در این شهر به امری اجتناب‌ناپذیر مبدل كرده است.

تبعات و پیامد‌هایی كه هم‌اكنون بیكاری جوانان در شهرهای آبادان و خرمشهر به دنبال خود داشته آینده اجتماعی این دو شهر را در وضعیت نگران‌كننده برای كارشناسان این بخش قرار داده است.

نیروی کار خرمشهر؛ آواره دیگر استان ها

منتخب مردم خرمشهر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با تاكید بر لزوم استفاده از نیروهای بومی در شركت های دولتی و پروژه های عمرانی در حال انجام در شهرستان، افزود: حرف ما این است كه نیروی متخصص مورد نیاز اجرای طرح ها در صورتی كه این ظرفیت در شهرستان موجود نیست، از خارج شهرستان یا استان تامین شود، ولی چه لزومی دارد كه حتی برای تامین نیروی غیرفنی طرح ها نیز، این نیاز از دیگر مناطق تامین شود؟

عبداله سامری افزود: با تداوم روند جذب نیرو در برخی شركت ها، نیروهای بومی شهرستان خرمشهر مجبورند برای تامین معیشت خانواده، آواره دیگر شهرهای كشور شده و به عنوان مثال به عسلویه در استان بوشهر عزیمت كنند.

سامری گفت:با توجه به اینكه برخی طرح های اشتغالزا نظیر فولاد خرمشهر در این شهرستان بزودی بهره برداری می شود، حداقل نیروهای غیر متخصص این طرح ها، بومی گزینی شوند.مردمی که حتی به نان شب هم محتاجند!

سامری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس در این باره می گوید: شهرستان خرمشهر در طول هشت سال دفاع‌مقدس، شهدا و جانبازان بسیاری را تقدیم آرمان‌های نظام و انقلاب کرد و امروز نباید وضعیت گلزار شهدایش چنین باشد! حق این مردم خیلی بیشتر از اینهاست. امروز خانواده‌های بی‌شماری در خرمشهر هستند که به نان شب محتاج بوده و از امکانات اولیه زندگی و امرار معاش محرومند.

آب و فاضلاب؛ مشکلی که هیچ کس آن را جدی نمی گیرد!

مشکل آب آشامیدنی مختص خرمشهر نیست و مردم همه شهرهای استان خوزستان سال‌هاست که نوشیدن یک لیوان آب آشامیدنی سالم، آرزوی دیرینه‌شان شده است.

نماینده اهواز در مجلس هم در این خصوص می‌گوید: نگاه خوزستان به کارون بی‌رمق است. خرمشهر و آبادان فقط در هفته دفاع‌مقدس عزیز می‌شوند. رودهای دز، کرخه و کارون در این استان جاری‌اند اما مردم این منطقه، آب آشامیدنی ندارند.

سیدشریف حسینی اضافه می‌کند: چرا پروژه انتقال آب کارون متوقف نمی‌شود؟

این نماینده مجلس با اشاره به تبعیض و بی‌عدالتی در تبدیل وضعیت کارکنان پیمانکاران یادآور می‌شود: امنیت شغلی در سفره‌های معیشتی کارگران خوزستان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نفت بلای سیاه خوزستان است، می‌افزاید: مسئولان به تعهدات خود در قبال استان محروم خوزستان عمل نمی‌کنند و طرح ۸۰۰هزار هکتاری احیای دشت‌های خوزستان و ایلام جهت کشاورزی در پی سفر مقام‌معظم رهبری با جدیت پیگیری نمی‌شود و پس از ۱۷سال همچنان بلاتکلیف است.

ای کاش...

هر چند وقتی پای درد و دل مردم این شهر بنشینی ساعت ها باید وقت بگذاری و سر آخر هم معلوم نیست دردها تمام می شوند یا نه اما مشکل بیکاری و اشتغال و آب آشامیدنی فصل مشترک همه دردهای مردم منطقه است. مردمی که که اگر به شهرشان قدم گذاشته شود به خوبی بوی محرومیت در آن استشمام می شود. مردمی کم توقع و آزاده که معمولا لب به گلایه نمی گشایند و با داشته هایشان زندگی می کنند نه با وعده های دولتمردان و آروزهایی که خوب می دانند نباید به آنها دل ببندند.

سوم خرداد 95 هم گذشت؛ یک حساب سر انگشتی کافی است تا ببینیم چه هزینه ای صرف برگزاری همایش ها و بزرگداشت ها با برند "شهید محمد جهان آرا" شده است و خواهد شد و بی شک بزرگترین دغدغه این شهید بزرگوار هم مردم شهرش هستند که در اوج محرومیت و مظلومیت امرار معاش می کنند.

ای کاش به جای هزینه های هنگفت برای همایش هایی که خروجی خاصی ندارد، گامی اساسی برداشته می شد برای محرومیت زدایی از خرمشهر عزیز و دوست داشتنی.

ای کاش...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کی قراره آباد بشه
Iran, Islamic Republic of
شهر آزاد شد
Iran, Islamic Republic of
احمدي نزاد ٨ سال فرصت داشت. ...
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام دیگه تو خرمشهر خرمی و آبادانی وجود نداره و همه مردم پژمرده و غمگینند و بیکاری در خرمشهر بیداد میکنه
Latvia
آباد نشدن خرمشهر آبادان وهمه ی جنوب عمدی میباشد نفتش را میبرن تهران رو آباد میکنند ومردم ما هنوز کپسول گاز حمل میکنن.........چاپ کن جهان اگه راست میگی