جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲
تبعات ورود شیخ نور برای تعیین ریاست مجلس دهم؛

مثلث هاشمی، ناطق و رئیس دولت اصلاحات یکبار دیگر برای حذف عارف فعال شد؟

سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 491933
ورود ناطق نوری و هاشمی وزن ریاست لاریجانی را بیشتر می کند و قابل پیش بینی است که خروجی رایزنی هاشمی، ناطق و رئیس دولت اصلاحات هم، کنار رفتن عارف خواهد بود.
مثلث هاشمی، ناطق و رئیس دولت اصلاحات یکبار دیگر برای حذف عارف فعال شد؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ سرنوشت سیاسی محمدرضا عارف ظاهرا قرار نیست در اختیار خود وی باشد و او همانند سال 92 باید منتظر تصمیمات بالادستی برای خودش بماند.

گرچه وزن سیاسی محمدرضا عارف که انتظار می رود با سرلیستی امید و کسب بالاترین رای در تهران بالاتر برود ولی ظاهرا سایه برخی بزرگان اعتدال و اصلاح طلب بر سر وی قرار نیست کنار برود.

دور از ذهن نیست که نوع رفتار برخی شخصیت ها به عارف نگاه بالا به پایین است و خود عارف نیز نتوانسته در یک بزنگاه مهم سیاسی تاکنون برای همیشه خطوطی را مشخص کند که هیچ کس در سپهر سیاسی ایران به جای او تصمیم نگیرد.

عارف سال 92 با یک نامه رئیس دولت اصلاحات مجبور به کناره گیری به نفع حسن روحانی شد و هر چند که وی در بیانیه کنار رفتنش هیچ اشاره مستقیمی به حسن روحانی نکرد.

با این وجود بعدها مشخص شد که عارف در اصل با تصمیم و ائتلاف هاشمی، ناطق و رئیس دولت اصلاحات کنار رفته و این مجموعه بالادستی اول بین خود به نتیجه رسیده و سپس حکم به کنار رفتن عارف را صادر کرده است.

با این وجود به نظر می رسد که یکبار دیگر این مجموع بالادستی در حال شکل گیری است و این بار نیز شاید حکم به کنار کشیدن عارف به نفع لاریجانی را صادر کند.

چندی قبل بود که روزنامه آرمان که نظرات خانواده هاشمی را منعکس می کند، پیشنهاد داد که هاشمی رفسنجانی به عنوان یک بزرگتر برای تعیین ریاست آینده مجلس ورود و پادرمیانی بکند.

روزنامه آرمان بیش از هر رسانه اصلاح طلب دیگری، این خط را دنبال می کند که باید تعیین رئیس آینده مجلس قبل از صحنه علنی در جلسات خصوصی و غیر رسمی و همچنین با حضور و پادرمیانی بزرگان اصلاحات و اعتدال به نتیجه برسد.

این در حالی است که روزنامه آرمان گزارشی از ورود ناطق نوری برای پادرمیانی و تعیین تکلیف ریاست آینده مجلس دهم نوشته است. در این گزارش آمده است:" لازم است تا معماي كرسي رياست از سوي يك شخصيت با تجربه كه مورد پذيرش دو طرف و حاميانشان است حل شود كه در اين زمان نگاه‌ها به سمت شيخ نور مي‌رود. حجت‌الاسلام والمسلمین علي اكبر ناطق نوري كه خود زماني رياست مجلس را بر عهده داشت مشي اعتدالي و فراجناحي دارد. شايد از جمله افرادي باشد كه از عملكرد اصلاح‌طلبان در خرداد ۹۲ خشنود شد و اكنون هم بهترين گزينه براي مذاكره با عارف و لاريجاني در راستاي انتخاب رئيس مجلس دهم است. در دي ماه ۹۴ پس از اينكه مخالفان اعتدال با ايجاد شايعاتي مبني بر حمايت ناطق نوري از يك ليست درصدد جنجال‌سازي بودند با اطلاعيه‌اي از سوي دفتر او مواجه شدند كه در آن تاكيد شده بود: « ایشان ضمن تاكيد بر حضور همه گروه‌ها در انتخابات با هيچ جريان سياسي همكاري ندارد و از هيچ گروه سياسي خاص حمايت نكرده و همكاري ندارند.» همين بي‌طرفي او سبب شده تا بسياري از دلسوزان تاكيد كنند او محور مذاكرات قرار گيرد و تكليف كرسي رياست را مشخص كند. ديروز يك عضو شوراي عالي سياست‌گذاري هم گفت: در جلسات هر هفته رئيس دولت اصلاحات با فعالان اصلاح‌طلب رئيس دولت اصلاحات از آقاي نجفي خواسته‌اند كه براي تعامل بيشتر حاميان دولت با اصلاح‌طلبان درباره رياست مجلس با دولت رايزني‌هاي لازم را انجام دهند. علي صوفي افزود: همچنين رايزني با آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني انجام مي‌شود كه در نتيجه اين رايزني‌ها اعلام شده است. وي از ديدار ناطق نوري با رئيس دولت اصلاحات براي حمايت از لاريجاني خبر داد."

اما ورود ناطق نوری و هاشمی وزن ریاست لاریجانی را بیشتر می کند و قابل پیش بینی است که خروجی رایزنی هاشمی، ناطق و رئیس دولت اصلاحات هم، کنار رفتن عارف خواهد بود.

اما در این میان رفتار عارف در برابر این مسئله برای ادامه حیات سیاسی هم خودش و هم جریان اصلاحات بسیار مهم و سرنوشت ساز خواهد بود.

اگر این روند سیاسی- ورود ناطق برای پادرمیانی ریاست آینده مجلس- در آینده شکل بگیرد عارف در یک مخمصه عجیب گرفتار می شود، اولین تبعات این موضوع برای او این است که عارف همچنان به عنوان یک فرد درجه دو و ابزار در دست دیگران در سپهر سیاسی ایران مطرح می شود که برای آینده وی خوشایند نیست.

زیرا ریاست عارف بر مجلس می تواند خیز وی برای کسب کرسی بزرگتر قدرت همانند ریاست جمهوری نیز باشد. ضمن اینکه کنار رفتن عارف برای بخش هایی از بدنه اصلاحات که این روزها سودای ریاست اصلاح طلبان را بر مجلس در سر دارند، بسیار سخت است. این موضوع می تواند شکاف هایی در میان نخبگان و چهره های اصلی این جریان ایجاد کند.

اما حتی اگر رئیس دولت اصلاحات و عارف حاضر به کنار رفتن به نفع لاریجانی نشوند این مخالفت می تواند ائتلافی همانند روحانی، هاشمی و ناطق را در مقابل خود شکل بدهد. این موضوع احتمال جدایی اعتدالیون را از اصلاحات بیشتر تسریع خواهد کرد.

خبر ورود ناطق نوری یا هاشمی و یا حتی روحانی و همچنین همراهی رئیس دولت اصلاحات برای تعیین ریاست مجلس از اساس راست باشد یا گمانه، اتفاق بیافتد یا نیافتد، روندهای سیاسی نشان می دهد که ائتلاف شکل گرفته از سال 92 روز به روز شکنده تر می شود و تقسیم سهمیه های قدرت پیچیده تر و سهم خواهی ها افزونتر و صد البته شکاف نیز بیشتر می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به به حاج آقا علی اکبر ناطق نوری
Iran, Islamic Republic of
ایشون مگر از سیاست کنار نکشیدن؟