کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره "اولویت اصلی" وزارت دفاع رژیم صهیونیستی؛

سرانجام یک پروژه گران قیمت ارتش اسرائیل/ آیا کشف تونل‌های مقاومت شکست خورده است؟

20 ارديبهشت 1395 ساعت 8:06

تونل های مقاومت که روزگاری حزب الله مبدع آن در جنگ با اسراییل بود، همچنان یکی از مهمترین دغدغه های جنگی اسراییل است. دغدغه ای که اسراییل با وجود صرف هزینه های زیاد برای مقابله با آن، همچنان نتوانسته راه حلی برای آن پیدا کند.


گروه بین الملل جهان نیوز ـ رژیم صهیونیستی طی چند روز گذشته حملات خود علیه نوار غزه به خصوص خان یونس را تشدید کرده و به چندین پایگاه مقاومت موشک شلیک کرده است.

دور جدید حملات پس از آن آغاز شد که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که تونل جدید مقاومت در شرق رفح را که تا اراضی فلسطین اشغالی در جنوب باریکه غزه امتداد پیدا کرده، کشف نموده است.

بر پایه گزارش رسانه ها، این تونل کشف شده در نزدیکی منطقه صوفا واقع در شمال شرق رفح قرار دارد و در عمق 28 متری زیر زمین قرار گرفته است.

گردان های قسام نیز با انتشار بیانیه ای تصریح کرد که تونل کشف شده در جنوب نوار غزه قدیمی بوده و همان تونلی است که قسام اولین عملیات نفوذ به خطوط پشتی دشمن در جنگ 51 روزه در تاریخ 17/7/2014 را از طریق آن انجام داد و توانست اطلاعات مهم و حساسی از دشمن بدست بیاورد.

این در حالی است که پیش از این نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که تونل های مقاومت در نوار غزه به دغدغه اصلی کابینه وی تبدیل شده است.

این اخبار نشان می دهد که تونل های مقاومت که روزگاری حزب الله مبدع آن در جنگ با اسراییل بود، همچنان یکی از مهمترین دغدغه های جنگی اسراییل است. دغدغه ای که اسراییل با وجود صرف هزینه های زیاد برای مقابله با آن، همچنان نتوانسته راه حلی برای آن پیدا کند.

طی سال های اخیر گروه حماس نیز با الگوبرداری از حزب الله توانسته با حفر تونل های مخفی ضربات قابل توجهی به اسراییل وارد نماید. در جنگ گذشته میان حماس و رژیم صهیونیستی، مقامات نظامی صهیونیستی ادعاهای زیادی برای کشف تونل های حماس داشتند که حتی در آن مقطع آنها مدعی شدند همه تونل های مقاومت را کشف و از بین برده اند. در آن زمان اساسا رژیم صهیونیستی یکی از اهداف اصلی جنگ علیه غزه را کشف و انهدام این تونل ها اعلام کرده بود.

اما برخی گزارشات رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که کشف و تخریب تونل هایی که مقاومت فلسطین در نوار غزه حفر کرده است برای این رژیم هزینه های سنگینی را تحمیل کرده است. کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که این رژیم از سال 2004 تا کنون در تلاش برای کشف و تخریب تونل هایی که جنبش حماس در مرز نوار غزه و فلسطین اشغالی حفر کرده است، بیش از یک میلیارد شکل (حدود 250 میلیون دلار) هزینه کرده است.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی بخش زیادی از بودجه خود را صرف توسعه فناوری کشف تونل های غزه کرده است.  

پیش از این روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به نگرانی اسرائیلی‌ها از تونل های زیرزمینی حماس پرداخت و نوشت: "این تونل های تاریک و خنک که در عمق ۴۶ فوتی از سطح زمین ساخته شده اند، به اندازه ای پهنا دارند که دو نفر بدون داشتن لباس جنگی می توانند از آنها عبور کنند. بر اساس گزارش های منتشر شده، در این تونل ها علاوه بر تجهیزات نظامی، فضاهای کوچکی نیز برای استراحت و یا مخفی شدن در نظر گرفته شده است."

از سوی دیگر ال بی سی نیز درباره چگونگی این تونل ها در گزارشی نوشته است : "یکی از دلایلی که باعث شده حفر تونل در نوارغزه بسیار ساده به نظر برسد این است که نوارغزه خاکی بسیار نرم دارد. از این رو حفر تونل بسیار ساده شده است. فلسطینیان برای حفر تونل این گذرگاه های زیر زمینی را در عمق ۲۵ تا ۳۰ متری زیر نوارغزه حفر می کنند، هر گذرگاهی بیش از یک منفذ خروجی یا ورودی دارد که طول هر تونل هم بین ۳ تا ۴ کیلومتر امتداد دارد. ارتفاع این تونل ها هم در حدود ۱۷۰ سانتیمتر است عرض آن هم در حدود ۷۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود. دیوارهای این تونل ها بتنی و سقف آن از بتن آرمه است. در طول این شبکه های تونلی شبکه برق و شبکه تلفن در نظر گرفته شده است".

این در حالی است که خبرگزاری رویترز چند ماه قبل در گزارشی از بیت المقدس نوشت: اسرائیل در حال آزمایش روش های جدید برای شناسایی این دالان های مخفی به عنوان یک «اولویت اصلی» است ولی هنوز اعلام نکرده که این سامانه به طور کامل عملیاتی است.

به غیر از رازداری نظامی معمول، خودداری از اعلام این اقدامات می تواند به منظور پنهان کردن نقایص مداوم این سامانه و اجتناب از تزریق یک حس امنیت کاذب به اسرائیلی ها باشد که به خانه های خود نزدیک نوار غزه که طی جنگ رها کردند، باز می گردند.

منابع امنیتی اعلام کردند اسرائیل با استفاده از تونل های مصنوعی در یک پایگاه در بیابانی در جنوب اسرائیل، در حال آزمایش چند فناوری برای شناسایی تحرکات یا حفره های زیرزمینی یا متعاقب آن جابجایی خاک روی آن است.

این منابع با خودداری از ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کردند کارشناسان تجسس و زمین شناسان خارجی در حال کمک به اسرائیل هستند. یک منبع امنیتی که در این پروژه مشارکت دارد، اعلام کرد این سامانه ضد تونل، یک «اولویت اصلی» برای وزارت دفاع اسرائیل است.

در همین حال، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد که جستجو برای کشف تونل‌های مقاومت در غزه ادامه دارد اما به‌دنبال تشدید درگیری‌ها و جنگ در غزه نیستیم.

کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که موشه یعلون از طریق «ایال زامیر» فرمانده منطقه جنوبی این پیام را به ساکنان شهرک های اطراف غزه رساند مبنی بر اینکه ارتش به عملیات های جستجو برای یافتن تونل ها و تخریب آنها ادامه می دهد بدون آنکه وارد درگیری و رویارویی با حماس در غزه شود.

اما اینکه پس از چند ماه  مقامات نظامی رژیم صهیونیستی همچنان اعلام می کنند که در حال شناسایی تونل های جدید هستند؛ همین اعترافات کفایت می کند تا بتوان نتیجه گرفت، که کارآمدی پروژه سامانه ضد تونل در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. به تعبیر دیگر با گذشت چند ماه از آغاز به کار پروژه سامانه ضد تونل گران قیمت و پیشرفته همچنان این رژیم نتوانسته بسیاری از تونل ها را کشف کند.

انتشار اخباری جهت تلاش برای کشف تونل های مقاومت نشانه این مسئله نیز است که رژیم صهیونیستی برای تدارک جنگ جدید نیازمند از بین بردن این تونل ها و کم کردن آسیب های خود در این زمینه است.

گفتنی است، تعداد تونل های حماس نزدیک به ۸۰۰ تونل است. این در حالی است که طبق آمار منابع رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم تنها کمتر از ۴۰ تونل حماس در آخرین جنگ را توانسته از بین ببرد. از طرف دیگر گفته می‌شود که روزانه چند صد نفر در فلسطین مشغول حفر تونل های جدید هستند.


کد مطلب: 490068

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/490068/سرانجام-یک-پروژه-گران-قیمت-ارتش-اسرائیل-آیا-کشف-تونل-های-مقاومت-شکست-خورده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com