جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۹
همزمان با اوج تلاش‌های ضد دیپلماتیک آل سعود علیه ایران؛

"دیپلماسی شانسی" آخرین نسخه اصلاح‌طلبان به ظریف برای برقراری رابطه با عربستان!

پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب: 485004
در حالی که سران کشورهایی همچون عربستان حتی حاضر به روبه رو شدن اتفاقی و به گفته روزنامه اعتماد دست دادن صوری نیز نیستند و دیپلماسی اتفاقی و شانسی فرصت مجال نخواهد داشت، بنابراین نسخه بعدی اصلاحات برای وزارت خارجه تدبیر و امید چه خواهد بود!؟
"دیپلماسی شانسی" آخرین نسخه اصلاح‌طلبان به ظریف برای برقراری رابطه با عربستان!
گروه سیاست جهان نيوز ـ تنش میان ایران و عربستان در اوج خود در سالهای اخیر قرار دارد. عربستان نه تنها دیگر در عراق، سوریه و یمن نیابتا در حال جنگ با ایران است بلکه از هیچ اقدام دیپلماتیک و خصمانه نیز بر علیه کشورمان حذر ندارد.

کافی است در همین چند روز اخیر، اجمالا به سفرهای پادشاه سعودی را به مصر و ترکیه و همچنین محمد بن سلمان پسر شاه سعودی در قامت جانشین ولیعهد و همچنین وزیر دفاع آل سعود به اردن و امارات نگاهی بیاندازیم و به راحتی متوجه بشویم که یکی از اصلی ترین موضوعات رایزنی مقامات دیگر کشورها درباره ایران و مقابله با نفوذ منطقه ای ایران و تلاش برای اجماع سازی علیه کشورمان بوده است.

ضمن اینکه امضای بسیاری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز مرتبا پای بیانیه های مشترک ضد ایرانی بوده و ایجاد اجماع منطقه ای علیه جمهوری اسلامی به پرچم داری آل سعود صورت گرفته است. آل سعود نه تنها لحظه به لحظه برای تحت فشار قرار دادن ایران و همچنین به هم زدن موازنه نظامی با جمهوری اسلامی با آمریکایی ها وارد معاملات سنگین اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک شده اند بلکه هم جبهه شدن با رژیم صهیونیستی علیه ایران و آشکار کردن آن در رسانه ها هم دیگر ابایی ندارند.

عربستانی ها نه تنها با کاهش قیمت نفت در حال مدیریت کردن یکی از بزرگترین جنگ های اقتصادی علیه کشورمان در سالهای اخیر هستند بلکه حتی در حوزه ای همانند ورزش ـ مسایل اخیر درباره فوتبال ایران و عربستان ـ نیز از دشمنی و مشکل آفرینی علیه ایران دریغ ندارند.

کار عربستان دیگر به جایی رسیده که همانند دوران جنگ ایران و عراق، سازمان همکاری کشورهای اسلامی را نیز به ابزاری برای فشار دیپلماتیک به ایران و گروه های مقاومت تبدیل کرده است. در تازه ترین اقدام خصمانه عربستان و کشورهای مطیع او، تلاش شده در پیش نویس اعلامیه سازمان همکاری اسلامی که هم اینک در ترکیه در حال برگزاری است، بندهای ضدایرانی و ضد حزب الله قرار داده شود! اقدامی که البته این بار با واکنش دکتر ظریف روبه رو شده و وی سرنوشت طارق عزیز، وزیر خارجه عراق را در نطق خود به کشورهایی همچون عربستان یادآوری کرده است.

با این وجود، در سه سال اخیر این ایران بوده که براساس استراتژای کاهش تنش در عرصه بین الملل و منطقه به طور یک طرفه، همواره نسبت به طرف سعودی کوتاه آمده است. اصرار بر این استراتژی به عنوان یک نسخه ثابت در تمام مسایل و اتفاقات مختلف منطقه ای، سبب بروز رفتارهای دور از شان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز شده است. همچنانکه در حادثه تلخ منا زانو زدن محمدجواد ظریف در کنار امیر کویت برای واسطه گری میان ایران و عربستان تصویری از دیپلماسی التماسی را به افکارعمومی مخابره کرد. یا در همین حادثه منا اگر نهیب رهبر معظم انقلاب به آل سعود نبود، معلوم نبود که پرونده حاجیان مظلوم و شهید ایران به چه نقطه تاریکی در تاریخ دیپلماسی کشورمان تبدیل می‌شد.

نسخه پیچی اصلاح طلبان برای ظریف

در این میان نسخه‌پیچی‌های اصلاح طلبان نیز برای وزارت خارجه دولت تدبیر وامید قابل تامل است. اصلاح طلبان که در سه سال اخیر ارتباط با آل سعود را تا حد گدایی کردن نیز در رسانه های خود مطالبه می کردند این بار نسخه جدیدی را پیشنهاد داده اند.

محمد علی سبحانی، مدیر کل پیشین وزرات خارجه در دوران اصلاحات و مشاور محمدجواد ظریف در یادداشتی در روزنامه اصلاح طلب شرق با توجه به برگزاری  اجلاس سران کنفرانس اسلامی در ترکیه نوشته است:«به نظر نمی رسد فرصت استثنایی در این اجلاس برای گفت و گو با مسئولان سعودی پدید آید اما تجربه دیپلماتیک شخصی نگارنده، روزنه امیدی را باقی می گذارد. معمولا این گونه اجلاس ها فرصت مناسبی است که به شکل اتفاقی! یا از طریق واسطه ها، برخی گفت و گوها شکل گرفته و به نقطه امیدوار کننده ای برسد.»

وی در ادامه به تجربه خود درباره دیپلماسی اتفاقی ـ البته باید گفت شانسی ـ در گذشته اشاره می کند و می نویسد:«به یاد دارم رییس جمهور دوران اصلاحات به اجلاس بین المللی دعوت شده بود و ما برنامه قبلی برای دیدار با رئیس جمهور الجزایر نداشتیم. تلاش هایی برای بهبود روابط صورت گرفته بود اما امیدی نبود. در آن اجلاس فرصتی پیش آمد تا رئیس جمهور اسلامی ایران با آقای بوتفلیقه که به تازگی رئیس جمهور شده بود گفت و گو کند و پس از آن در فرصت مناسبی، روابط بهبود یافت.»

این در حالی است که البته ظاهرا دولت تدبیر و امید شانسی برای همین دیپلماسی اتفاقی یا شانسی هم نخواهد داشت.

زیرا روزنامه اعتماد دیگر روزنامه اصلاح طلب نیز در گزارشی درباره اجلاس سازمان همکاری اسلامی و کارشکنی های بی سابقه عربستان در این کنفراس علیه کشورمان نوشته است:«نمایندگان 57 کشور اسلامی از چهار قاره دور هم جمع شده اند. مقابل دوربین ها عکس یادگاری دست جمعی می گیرند و لبخند زنان مسیر خود را به گونه ای مدیریت می کنند که وادار به دست دادن با وزیر خارجه کشوری نشوند که عمر بازی با حاصل جمع صفر را پایان یافته می داند!»

حال این سوال پیش می آید که در حالی که سران کشورهایی همچون عربستان حتی حاضر به روبه رو شدن اتفاقی و به گفته روزنامه اعتماد دست دادن صوری نیز نیستند و دیپلماسی اتفاقی و شانسی فرصت مجال نخواهد داشت، بنابراین نسخه بعدی اصلاحات برای وزارت خارجه تدبیر و امید چه خواهد بود!؟ شاید همچنان باید منتظر بود، زیرا در دنیای شانسی همه چیز امکان تحقق دارد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یعنی خجالت هم خوب چیزیه
همه کاراشون شانسیه برنامه ندارن
United States
قابل توجه آنان که تا اخیراْ قربان صدقه اینها میرفتند و آنها را برادر میخواندند.... مشکلات ما با اینها کمتر از مشکلاتمان با اسراییل نیست.
تنها راه چاره ایران خروج از بن بست و ایجاد رابطه با آمریکاست.
Iran, Islamic Republic of
فقط متاسفم
بهتره برای خودتون متاسف باشید. ملت ایران به فرزند خود می بالد.
majid
Iran, Islamic Republic of
در هیچ جای دنیا به آدم منفعل و ذلیل ،حق رو نمیدن
بی جهت نیست کشورهای فزرتی یرای ما ابرقدرت شده اند
فرهاد
چطوره با تمام دنیا قهر کنیم . احمدی نژاد رو هم بیاریم بگیم برامون برنامه ریزی کنه
باز هم دپيلماسي شانسي ...