شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۴
۵۷
یک ماه از انتصاب تولیت جدی آستان قدس گذشت؛

شروع انقلابی حجت الاسلام رئیسی در آستان قدس رضوی

نگاه کلان و برنامه‌محور همزمان با ارتباط رو در رو با مردم
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۱۲
کد مطلب: 483659
عملکرد پرحجم، با برنامه و رویکردی مردمی و انقلابی که در سایه رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در حکم انتصاب وی نمود یافت، ایجاب می کند تا نگاهی دقیق تر به رئوس فعالیت های جانشین مرحوم آیت الله واعظ طبسی داشته باشیم به این امید که سرلوحه مدیران ارشد دولتی و سایر دستگاه ها در سال اقتصاد مقاومتی واقع شود.
گروه سیاست جهان نيوز ـ سیدمحمد حسینی: با وجود گذشت بیش از یک ماه از انتصاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی، ویژگی های ارزنده شخصیتی و مدیریتی این چهره ارزشی، بیش از پیش در معرض افکار عمومی واقع شده است.

حجت الاسلام رئیسی که در دوران طولانی مدت حضور در قوه قضائیه و تجربه سمت های کلان مدیریتی این قوه، بیشتر تحت تاثیر جایگاه حقوقی و قضائی خود واقع شده و کمتر دیده می شد، در مدت کوتاهی از تولیت آستان قدس رضوی، عملا عیار یک مدیر ارشد و تراز انقلابی را به منصه ظهور رسانده است.

عملکرد پرحجم، با برنامه و رویکردی مردمی و انقلابی که در سایه رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در حکم انتصاب وی نمود یافت، ایجاب می کند تا نگاهی دقیق تر به رئوس فعالیت های جانشین مرحوم آیت الله واعظ طبسی داشته باشیم به این امید که سرلوحه مدیران ارشد دولتی و سایر دستگاه ها در سال اقتصاد مقاومتی واقع شود.

توجه ویژه به "بندهای 2 و 3" حکم انتصاب

رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب حجت الاسلام رئیسی در دو بند جداگانه، خدمت به زائران آن بارگاه مقدس به ویژه ضعفاء و نیازمندان و همچنین خدمت به مجاوران و به ویژه مستمندان و مستضعفان را از جمله وظایف تولیت جدید آستان قدس برشمرده و از حجت الاسلام رئیسی خواستند تا این دو مورد را از رئوس برنامه های خود قرار دهد.

در همین راستا، حجت الاسلام رئیسی که در طول دوران مسئولیت های خود به مدیری ولایتمدار و به دور از حاشیه های مرسوم، مشهور بوده، اولویت خود را بر اجرای دستورات رهبر انقلاب در حکم انتصاب قرار داده است که از جمله آن می توان به رویکرد جدید آستان قدس در زائر محوری آن هم جهت تدارک میزبانی شایسته از زائران طبقات متوسط و پایین اشاره کرد.

حجت الاسلام رئیسی در این خصوص از ساخت زائرسراهایی جدید برای رفاه حال زائران خبر داد. وی که در دیدار نوروزی شهردار و اعضای شورای شهر مشهد سخن می گفت، اظهار داشت: ما باید بررسی کنیم که متناسب با تعداد زائران مکان اسکان وجود دارد یا خیر. اگر موجود هست که باید سامانه هایی را برای اطلاع یابی نیازمندان ایجاد کنیم. اما اگر تعداد تخت ها کم هستند، یا قیمت ها برای عموم زائران مناسب نیست، باید تمهیدی اندیشیده شود.
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000483/nf00483659-1.jpg

تولیت آستان قدس رضوی از احداث زائر سراهای ارزان قیمت و دارای دسترسی مناسب به عنوان راه حل رفع این مشکل نام برد و گفت: ما در نظر داریم که 8 زائرسرا در مکان های نزدیک به حرم مطهر و 4 زائرسرا در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس ایجاد کنیم که زائران بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی با یادآوری تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی بر حمایت از محرومان و مستضعفان، گفت: ما در شهر مشهد مقدس برای زائرانی که از نظر اقتصادی متوسط به بالا محسوب می شوند، محل اسکان و پارک ماشین داریم، اما جایگاه زائران متوسط به پایین در این شهر کجاست؟ گروه های زیارتی و کاروان هایی که به زیارت مشرف می شوند چه وضعیتی دارند؟ این ها مسائلی است که مجموعه دست اندرکاران باید برای آنها چاره اندیشی کنند.

پذیرایی ویژه آستان از زائران مستقر در مبادی شهر مشهد برای نخستین بار

از اقدامات مثبت تولیت جدید، باید به پذیرایی از مهمانان و زائران امام رضا(ع) که به دلیل بضاعت اندک و هزینه های بالای سفر، توان استقرار در هتل ها را نداشته و ناچار در کمپ های اطراف شهر مشهد مستقر می شوند، اشاره کرد.

مدیر امور رفاه و زائرین آستان قدس در این باره گفت: برای نخستین بار در مبادی ورودی ایستگاه‌های استقبال از زائرین را در ورودی قوچان، نیشابور، ترمینال و راه‌آهن ایجاد کردیم؛ در این راستا صبح‌ها از ساعت ۶ الی ۹، تعداد ۴۰ هزار صبحانه میان زائران تقسیم شد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000483/nf00483659-3.jpg
«اطعام زائرین حرم مطهر رضوی» در ایستگاه صلواتی جوادالائمه(ع) - ورودی بست باب الجواد(ع) حرم مطهر امام رضا(ع)

وی گفت: از ساعت ۹ الی ۱۲ نیز دو ملیون کیک، نبات، برنج و نمک تبرک بین زائرین اهداء شده است؛ علاوه بر تقسیم بروشور اطلاع رسانی، ۱۰ هزار بسته ناهار در مبادی ورودی جاده قوچان و نیشابور و ۶ هزار بسته شام میان زائرانی که در مسیر ورود به مشهد بودند تقسیم شده است.

وی تصریح کرد: در مراکز اسکان زائرین علاوه بر حفظ سرمایش و گرمایش زائرین، صبحانه، آب جوش و غذای حضرت میان زائران توزیع ‌شد، همچنین توزیع شام میان زائران مستقر در نمایشگاه بین المللی و کمپ غدیر توسط خادمانشان در آستان قدس صورت می‌پذیرفت.

مدیر امور رفاه و زائرین آستان قدس اظهار کرد: علاوه بر مشهد مقدس، در شهرستان‌های خراسان رضوی نیز اقدام به توزیع دعوت نامه برای صرف غذای حضرت نیز در ایام عید صورت پذیرفته است.

نگاه متفاوت به اداره موقوفات همزمان با رعایت حقوق مستأجران آستان

تولیت جدید آستان قدس علاوه بر توجه ویژه به رویکرد زائرمحوری، در عمل به بند سوم نامه رهبری، خدمت به مجاوران و بویژه مستمندان و مستضعفان را در دستور کار خود قرار داده و بدان توجه ویژه ای نموده است. بعنوان مثال حجت الاسلام رئیسی در زمینه مشکلات برخی مستأجران زمین های آستان قدس رضوی که از مشکلات قدیمی به حساب می آید اینگونه گفت که استیفای حقوق موقوفه جزو وظایف شرعی تولیت آستان قدس رضوی است اما ما می توانیم با مدیریت مناسب، امور را به گونه ای پیش ببریم که ضمن حفظ حقوق موقوفه مشکلی برای محرومان و مستضعفان ساکن در اراضی موقوفه به وجود نیاید.

تلاش برای بهره گیری از معماری اسلامی در شهر مشهد

علاوه بر توجه ویژه به مستضعفان و طبقات ضعیف جامعه، موضوع دیگر جامعیت نگاه حجت الاسلام رئیسی است که تمامی اولویت ها را در یک مجموعه البته با ضریب خاص خود مطرح و پیگیری می کند. رعایت معماری اصیل و اسلامی در پایتخت مذهبی کشورمان از این جمله است تا جایی که تولیت آستان قدس، این موضوع را از جمله دغدغه ها برشمرده و پیرامون آن گفت: امروز در محدوده حرم مطهر فضایی نورانی، معطر و دارای معماری اسلامی و اصیل ایجاد شده است. اما وقتی از این محدوده خارج می شویم، اسامی عجیب و نوعی دیگری از معماری و نگاه را مشاهده می کنیم که هیچ تناسبی با فضای قدسی حرم مطهر ندارد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000483/nf00483659-2.jpg
غبارروبی روضه منوره رضوی توسط تولیت جدید آستان

تأکید بر حفظ باغات موقوفه آستان و جلوگیری از تخریب محیط زیست

تاکید بر حفظ فضای سبز و جلوگیری از تخریب آن به بهانه های مختلف نیز از جمله دغدغه های تولیت جدید آستان قدس است که در این مدت بارها بر آن تاکید شده است. حجت الاسلام رئیسی طی سخنانی بر اینکه سیاست ما حفظ باغات و عدم تغییر کاربری و قطع درخت‌ها است، گفت: مسئله ما فقط ساختمان سازی و ایجاد واحد تجاری نیست. به طور قطع منافع اقتصادی برای آستان قدس رضوی مهم است، اما این فرع بر مسئله مهم تری است.

دیدارهای چهره به چهره با اقشار مختلف مردم

گفتنی است دیدارهای گسترده و چهره به چهره تولیت جدید با نخبگان، اساتید و چهره های فکری و فرهنگی در مناسبات و موقعیت های مختلف یکماه گذشته قطعا در جامعیتِ نگاه و رویکرد گفتمانی حجت الاسلام رئیسی برای پیشبرد برنامه های آستان قدس رضوی بی تاثیر نبوده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000483/n00483659-t.jpg

جهت گیری درست اقتصادی

در سالی که توسط رهبری معظم انقلاب به "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری شده است، تولیت جدید آستان قدس، اقتصاد مقاومتی را که به گفته کارشناسان امر، تنها راه علاج مشکلات کشور است اولویت این نهاد در فعالیت های اقتصادی معرفی و تاکید کرده است که "رویکرد آستان قدس در حوزه اقتصادی باید با محوریت اقتصاد مقاومتی باشد و به سمت توسعه پایدار و بهره وری هر چه بیشتر از منابع موجود حرکت کنیم". این رویکرد آستان قدس در حالی است که متاسفانه دولتی ها در ماه های اخیر، چشم بر توانمندی های داخل کشور بسته و ترجیح داده اند تا با اقداماتی چون خرید هواپیما از اروپا، مشکلات اقتصادی کشورهای متخاصم جمهوری اسلامی را حل کنند! رویکرد جدید آستان قدس زمانی بیشتر فهم شده و به چشم می آید که بدانیم ابعاد فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی به گونه‌ای است که سازمان اقتصادی رضوی به عنوان بزرگترین هلدینگ اقتصادی شرق کشور شناخته شده و طبعا رویکردهای کلان آن بر مناسبات اقتصادی و مالی کشور تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

ارتباط رو در رو و نزدیک با مردم

حضور ساده و به دور از مناسبات حکومتی در میان مردم و زائران حرم رضوی، حضور پرحجم در مراسمات و یادواره های شهدا و دیدار با خانواده های شهدا، سرکشی مداوم از بخش های مختلف و بعضا مغفول مانده داخل سازمانی و همچنین حضور و سخنرانی بیادماندنی در هیئت مهاجران افغانستانی مقیم مشهد مقدس که در نوع خود ابتکاری به جا است، زمینه ساز افزایش اعتماد مردمی به این نهاد مقدس شده و قطعا ضریب نفوذ پروژه های بدخواهان جهت هجمه های رسانه ای و شایعه سازی پیرامون آستان در میان افکار عمومی را با شکست مواجه خواهد ساخت.




حضور در هیئت مهاجران افغانستانی مقیم مشهد

آنچه تا کنون از تولیت جدید آستان دیده شده است را باید در روحیه مردمی و ارتباط نزدیک حجت الاسلام رئیسی با توده های مردم دانست تا جایی که این ویژگی بر سایر وجوه شخصیتی او نیز سایه افکنده است. این خصیصه مهم در تولیت آستان قدس رضوی صرف نظر از اینکه مبتنی بر ارزش های اسلام و انقلاب و همچنین سیره امام و رهبری است، از این جهت که تاثیر بسیار مثبتی در نگاه مردم به جایگاه مذکور گذاشته و در همین مدت کوتاه زمینه ساز اعتماد مردمی شده است، امری قابل ستایش است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آفرین، دمش گرم
Iran, Islamic Republic of
ان شا ا... تا آخر مسئولیتشان به همین رویه ادامه دهند
خداحفظت کنه سید بزرگوار
من همیشه ایشون را دوست داشتم
سید اروم و دل نشینی هستند
بصیرت
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب رئیسی خدا قوت مرد... کی به شهرستان سرخس تشریف می آوردی ...
United States
موفق باشند انشاالله . لذت بردم از اين اقدامات .
طالقانی
دمش گرم اولین قدم را اسلامی انسانی برداشت
اولشه
مهدی ا
به نامخدا
اتفاقا :سالی که نکوست ازبهارش پیداست...
به یاری خدا وند،تحت عنایت امام رؤف علیه السلام
باش تاصبح دولتش بدمد "" ""کین هنوز ازنتایج سحراست
خداوند به رهبری عظیم الشأن سلامت وتوفیق افزون وطول عمر کرامت فرماید.
م ا
بسمه تعالی مثبت زدن ازعجله وغفلت بود،این تعبیر بدبینی است ،کاراخلاقی نیست.
ایشان در قوه قضائیه نشان دادند ...
سید
Iran, Islamic Republic of
خداوند ایشان در امر رضایت زائرین امام رئوف علی بن موسی اارضا (ع) موفق بدارد.

ابتدای سال نو موفق به زیارت امام رضا (ع) شدم و برای اولین بار موفق به استفاده از پارکینگ شدم که قبلا درب آن به روی مردم عادی بسته بود.
اولش همشون همینجوری ین(همینجوریین)!
به نام خدا
متأسفم ازاین همه بدبینی
این است اخلاق!!
انشاالله توليت جديد به معيشت كارمندان آستان قدس هم توجه وافي داشته باشند...
پیروز
درابتدای انتسابات اکثریت مسولان کارهای خوبی انجام میدهند ولی کمکم دچار روزمرگی میشوند انشالله که جناب آقای رییسی کارهایشان دارای مداومت باشد انشالله چون آستان قدس رضوی دارای پشتوانه خوبی از لحاظ مالی هستندو میتوانند فارغ از تاثیرات سیاسی و .... در اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور تاثیر گذار باشند
ایشون مدیر امروز و دیروز نیستن
برین سابقشونو بخونید
م ی ای
به نام خدا
درسخنها دقت نظرداشته باشیم وبه رضایت الهی بیندشیم.خیرخواهانه خوب است سخن گفتن:النصحیه... ولی سخنان بوی بدبینی نباید بدهد.
حفظ حرمت مقام تولیت احترام به صاحب حرم است وبه نایب ولی الله اعظم.
احسنت به این مدیر انقلابی
بنده نیز خود به شخصه شاهد حضور در جمع زائران در ساعت 6.30 صبح در ایام نوروز بودم
بنده هم دیدم
Iran, Islamic Republic of
خدایارتان ای یاوران دین خدا
با سلام خدا به شما خیر بدهد جناب سید بزگوار آقای رئیسی افتخار خدمت به امام رضا وزائرانش خیلی ارزش دارد خیلی اقدامات خوبی انجام داده اید
در صورت امکان غذای حضرت که خواست همه زائران امام مهربان است بیشتر داده شود وهمه بتواند در مدت زیارت اگر شده یک مرتبه متنعم شوند
بی کار
آستان قدس با اون همه پول و سرمایه باید به اشتغال جوانان نیز فکری بکند.
Iran, Islamic Republic of
.مثل قدیمها دیگه ولیمه نمیده باید کمک نقددی کنی تا بن غذا بهت بدن و یا خیلی شانسی در کوچه و بازار بن بهت بدن
سخت نگیر
Iran, Islamic Republic of
به اميد مفقيت و سربلندي ايشون و تمامي مديران دلسور و انقلابي و ولايي.
و خاري تمام مديران منافق
بهنام
ما صبح ها توی حرم با دوستان طلبه مباحثه داریم ، گاهی که ایشون رد میشه، میاد سلام و علیک میکنه .... بسیار متواضع هست .....

خداوند ایشان را در اجرای برنامه هایش موفق بدارد ...
شهروند مشهدی
Iran, Islamic Republic of
اقدامات خوبی از سوی آقای رئیسی انجام شده ....
و انشاالله ادامه داشته باشه
یه فکری هم به حال غذای حرم بشه خیلی خوبه تو ایام عید...
خدا حفظشون کنه ان شاء الله
Iran, Islamic Republic of
انشاالله اقدامات هم انقلابی باشه
خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
موفق باشند
Belgium
یاد احمدی نزاد به خیر او هم حضور ساده و به دور از مناسبات حکومتی در میان مردم داشت. ولی ته اش به کجا ختم شد؟
رضوی
من 13سال متوالی باوالدینم به مشهد مشرف شدم همیشه میشنوم که کوپن غذای تبرک درمهمانسراها و غیره توزیع میشه ولی هیچوقت ندیدم ولی یکبار یکی از همسفران گفت اشنا دارم و درعرض دوساعت بلیط تهیه کرد ضمنابعضی خدام نیز برخورد تندی با زوار میکنن که حتما باحضور رییسی بهتر خواهد شد ایشان انسان خداشناس و متقی است ازچهرش هم معلومه
United Kingdom
کوتاه بیایید بابا. کجا بد رفتاری کردن ؟. من 15 ساله عیدها مشهدم ، این بنده های خدا کی بدی به کسی کردن ؟. غذای حرم هم آوردن توی قطار رفت به همه دادن . یک ذره منصف تر باشیم.
ناشناس
بنده هم دهها بار مشرف شدم و هیچوقت سعادت نداشتم از غذا رضوی تبرک جویم. همه جا با سفارش
محسنی
عملکرد جناب رئیسی از ابتدای انقلاب بروشنی خورشید وتلالو ماه میباشد .مانند همه تصمیمات رهبر عزیزمان انتخابی بحق وکم نظیر میباشد موفقیت ایشان را از خداوند منان خواستارمم
انشاالله مردان بزرگی در مدیریت کشور وجود داشته باشند تا رهبر عزیزمان را در تحقق اهدافشان کمک کنند
خدا حفظش کنه
خواهشا زیارت صفی رو نگه دارید بخدا خیلی ساله نیمدم و میترسم بیام بعد این همه سال و با توجه به اون همه فشار و شلوغی بالاخص در بخش بانوان دستم باز به ضریح نرسه
ح
وقتی راه می روند جز یکنفر که بنویسد...
صالح
Iran, Islamic Republic of
با سلام امسال سال نو در مشهد بودم چندین بار دیدم ایشان در کنار حرم بدون تشریفات خاصی ایستاده و مشغول دعا و زیارت بودم که این حاکی از روحیه مردمی ایشان است.
نجات بده
محسن
آفرین به این مدیر انقلابی،سلامتی ایشان صلوات.
امید
به این نمیگن شروع انقلابی، به این میگن شروع شتابزده
شما اینطوری فکر کن
Iran, Islamic Republic of
اجرش با خدا
محمد قاسمی
صبح ساعت 5/45 داشتم دور ضریح زیارت نامه می خواندم دیدم یک روحانی قیافه اش چقدر اشناس یهو یادم اومد اقای رئیسی هستند داشتند صبح کاری خود را با زیارت شروع می کردند ظهر هم ایشان را در صحن دیدم داشتند راه میرفتند خیلی ساده برخورد می کنند خیلی هم مردمی هستند خدا به توفیقات این بزرگوار بیافزاید
mm
Iran, Islamic Republic of
اطراف حرم باید فضای باز داشته باشد نه اینکه حتی حیاط های قدیمی را سقف بزنند مردم راهِ رسید به حرم را گم میکنند
آقای رئیسی ذخیره انقلاب است وامید است با حذف روادید بین ایران وعراق بین الحرمین حسینی
...
انشاالله
رضا
Iran, Islamic Republic of
جانم فدای رهبر انتخاب خوبی بود الحمدلله
Malaysia
با سلام من اکثر نظر مخاطبان را خواندم و لازم دانستم یک نکته مهم را بگوییم:
ابتدای از همه نقدها و تمجیدها، باید عملکرد مدیر و مجموعه گذشته به صورت علمی و مدیریتی از جنبه های مختلف بررسی و نقد و گزارش داده شود. اما خوتان متوجه شدید که چقدر هیجانی با این موضوع برخورد شد و در حال حاضر به فراموشی سپرده شد. و نکته دوم، در خصوص مدیریت جدید باید از آنها پرسید برنامه شما در این مدت (نا مشخص است) که مدیریت تولیت را به عهده دارید چیست ؟ بعد از اعلام باید طبق برنامه ای که دادند و با مقایسه عملکرد ، آنها را نقد کرد. اما همانطور که خودتان می بینید برنامه ای وجود ندارد و متاسفانه این بندگان خدا یادت گرفته اند که همان حرف های رهبر عزیزمان را تکرار کنند.

با تشکر
افشین
Canada
من اطمینان دارم که ایشان با برنامه بلند مدت این پست مهم را قبول مسئولیت کرده اند و کارها یشان را با مطا لعه ومشورت انجام میدهند وبرنامه جامع دارند خداوند ایشان را از شرربدخواهان حفظ نماید
Iran, Islamic Republic of
سید بزرگوار آقای رئیسی ازافتخارات نظام هست وازمديران درطرازانقلاب
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
با درآمدی که آستان قدس در مشهد و سایر نقاط کشور داره میتوان چندین کشور را اداره کرد.