جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۱۶
گزارش "جهان نیوز"‌از شناسایی‌ فرصت نفوذ‌ در زمان‌ رکود؛

نزول بورس برای‌ پرش صعودی انگلیسی ها!/ کلید دولت، قفل انگلیسی‌ها را باز‌می‌کند یا اقتصاد‌ ایران‌ را؟

يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 449430
این سومین دیدار مقامات انگلیسی با مسئولان بورس کشور است. اول وزیر امور خارجه انگلستان در دیدار با سیف ابزار تمایل به سرمایه گذاری در بورس کرد، دوم کاردار انگلیس در تهران و الان نیز یک هیئت انگلیسی ابزار تمایل نموده اند.
نزول بورس برای‌ پرش صعودی انگلیسی ها!/ کلید دولت، قفل انگلیسی‌ها را باز‌می‌کند یا اقتصاد‌ ایران‌ را؟
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ علی رهبری: درایت و تدبیر دولت تدبیر و امید به قدری در عرصه اقتصاد امیدبخش بوده که چند روز پیش شاهد یک زلزله سیاسی و اقتصادی در کابینه دولت دهم بودیم. چند روز پیش نامه چهار وزیر به آقای روحانی مبنی بر شرایط وخیم بورس و علل آن منتشر شد.

در خصوص این نامه سوالات بسیاری وجود دارد و همچنین اختلاف نظرها نیز در خصوص دلایل نوشتن این نامه بسیار است. به طور مثال چرا با وجود گذشت دو سال از وخامت اوضاع بورس این نامه در شهریورماه نوشته می شود؟ چرا متولیان امور اقتصاد کشور به جای چاره اندیشی خود این هشدار را داده اند؟ آیا اقتصاد کشور را کسانی غیر از وزیر اقتصاد و... در بدنه دولت می گردانند که وزیر اقتصاد این گونه مستاصل به رئیس جمهور نامه می نویسد؟ چرا در روز قرائت گزارش برجام این نامه منتشر می شود؟ چرا این مسائل به صورت نامه محرمانه به رئیس جمهور منعکس شده است؟ در حالی که وزاری مرتبا با رئیس جمهور جلسه دارند. این چراها و چراهایی بسیاری وجود دارد که علل آن در بستر زمان مشخص خواهد شد.

اما آنچه که از این زلزله سیاسی اقتصادی در دولت مشخص است چند موضوع است:

اول بورس کشور بسیار در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد.

دوم مسئول اصلی ساماندهی اقتصاد کشور که دو وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر صنعت، معدن و تجارت می باشند، هیچ برنامه ای برای اقتصاد در طول دو سال اخیر نداشته اند یا اگر بخواهیم منصفانه تر اظهارنظر کنیم، باید بگوییم برنامه شان را نتوانسته اند عملی نمایند.

سوم وقتی مسئولان اقتصادی کشور ساماندهی امور را در قالب نامه ای از کسی دیگر مطالبه می کنند این به معنای آن است اداره امور اقتصادی در دست مسئولان دیگری است که آنان باید نسبت به اوضاع متذکر شوند که این مسئله بسیار خطرناک است.

چهارم به اذعان قالب کارشناسان دولت یازدهم به خاطر ادعای حل مسائل اقتصادی کشور توانست رای بیاورد. این در حالی است که با گذشت بیش از نیمی از عمر خود هیچ تغییری در اقتصاد شاهد نبودیم.

این یک طرف ماجرا است. در طرف دیگر نیز مسائل به گونه ای در حال رقم خوردن است. در حالی که بورس کشور به قدری آشفته است که هم صدای سهام داران را درآورده است، هم آمارها نشان از این واقیعت می دهد و از همه بالاتر مسئولان ارشد اقتصادی کشور نسبت به وضعیت وخیم آن هشدار می دهند، به طوری بسیار غیرمحسوس انگلیسی ها در حال برگزاری جلسات متعدد با مسئولان بورس جهت سرمایه‌گذاری در آن هستند.

بعد از انتشار نامه چهار وزیر به روحانی در خصوص اینکه اگر برای بورس چاره ای اندیشیده نشود، وضعیت قرمز کنونی به بحران تبدیل خواهد شد، یک هیات انگلیسی متشکل از رئیس و مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران، ریچارد دالتون و مارتین جانستون و سایر همراهان، از تالار معاملات بورس تهران بازدید کردند.

این گروه پس از بازدید از تالار معاملات ضمن ملاقات با حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس و برخی از اعضای هیات مدیره بورس تهران، با سازوکار معاملات و نظارت بر شرکت ها آشنا شدند. در این نشست سرفصل های مختلفی از قبیل فرآیند خصوصی سازی، ترکیب شرکت های لیست شده، فرآیند انتشار اطلاعات مالی شرکت ها، تنوع صنایع، پتانسیل های موجود در اقتصاد ایران و سازوکار های ورود سرمایه گذاران خارجی عنوان و به پرسش های مطرح شده به طور مبسوط پاسخ ارائه شد. در پایان این نشست نیز هیات انگلیسی ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم ها بازار سرمایه ایران، پذیرای سرمایه گذاران از کشورهای مختلف باشد.

این سومین دیدار مقامات انگلیسی با مسئولان بورس کشور است. اول وزیر امور خارجه انگلستان در دیدار با سیف ابزار تمایل به سرمایه گذاری در بورس کرد، دوم کاردار انگلیس در تهران و الان نیز یک هیئت انگلیسی ابزار تمایل نموده اند.

نامه چهار وزیر و تلاش انگلیسی ها برای سرمایه گذاری، حداقل نشان از آن دارد که اوضاع چندان طبیعی نیست. اینکه گردانندگان پشت پرده اقتصاد ایران چه برنامه ای در سر دارند و انگلیسی ها چه نقشی در این برنامه قرار است ایفا نمایند، سوال مهم، اساسی و غیرقابل اغماضی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عمار
Iran, Islamic Republic of
استعمار پیر سرسلسه نفوذ درایران است.
حمزه
Iran, Islamic Republic of
بله و همیشه از طریق خائنین داخلی تونستند این کار رو بکنند ... مرگ خیانتکار و وطنفروش
بالاخره بعضی از دولتیها نان نمک دوست و برادر انگلیس را خورده اند و به مدارج عالیه ومدارک دکترا رسیده اند و حکم مسلمانی امر میکند که احترام نان و نمک به جا آورده شود!!!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
هزاران درود بر شما
درود بر بصیرتتان
کامنت زیبا و کاملی گذاشتید .
محسن
مسلمانی حکم نمیکند که نان و نمک جمهوری اسلامی را بخوری و احتراماونا بجا بیاری!
حمزه
Iran, Islamic Republic of
دقیقا ...
نوشته اید: " به اذعان قالب کارشناسان دولت یازدهم به خاطر ادعای حل مسائل اقتصادی کشور توانست رای بیاورد. این در حالی است که با گذشت بیش از نیمی از عمر خود هیچ تغییری در اقتصاد شاهد نبودیم."
اینکه اکثر سهام به کمتر ازنصف ارزش خود رسیده اند این "تغییر" نیست ؟!
اتفاقا تغییرات زیادی صورت گرفته تا عزیزان سرمایه دارن انگلیسی و... تشریف بیاوردند تا سهام مفت ( سایپا 3 سنت ایران خودرو 5 سنت و ... ) را ابتیاع بفرمایند چون ما که نقره داغ شدیم یعنی دیگر نمی دانیم کی بخریم و کی بفروشیم اما آنهایی که از سیاستهای پشت پرده خبر دارند قطعا با آرامش خاطر در زمان موعود وارد بازار خواهند شد و ...!
رهگذر
سفارت انگلیس بازگشایی شد، سومین دختر مقام ارشد دولتی تابعیت انگلیسی گرفت!
علی
انگلیس در حال زمینه چینی برای نفوذ خود و ولد نامشروعش آمریکاست؛ در این بین برخی نمایندگان محترم مجلس نیز بوق تشریف دارند!!!!!!!
شاگردِ عمو خاطره : 😜
آقا اجازه ! نظر باينكه كليد ، كليد عمو پورنگ بود ،. شد بكام
انگليس ⁉️
Iran, Islamic Republic of
هر گونه سرمایه گذاری خارجی در بورس به نفع اقتصاد کشور . جلوی حمله غربی ها به کشور رو هم میگیره چون در کشور منافع دارند
Iran, Islamic Republic of
بد خارجی ها در کشور سرمایه گذاری کنند ؟ این باعث میشه امنیت کشور بالا بره هیچ کشور دیگه از حمله به ایران حمایت نکنه چون امنیت سرمایه گذاری اونها به خطر خواهد افتاد

...
Iran, Islamic Republic of
این حرفها دروغی بیش نیست
پازل نفوذ در حال تکمیل است
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر منافق
Iran, Islamic Republic of
آقاجون ماهمچنان منتظريم تامحموله ازاونورآب برسه فعلاسنگ به شكماتون ببنديدقدرتهاي بزرگ جهاني مشتاقانه بكمك ماخواهندآمدچون اامكانت نبود بعدازدوسال باپاي پياده حركت كردندهمين آلان رسيدند دارندمذاكره ميكنندتامشكلات مارو گنده تركنندازطرفي محموله كمكهاي پولي واقتصادي وغيره بازهم بدليل نبودامكانات بصورت زميني براي ما ارسال خواهدشد اخبارواصله حاكيست محموله ها بصورت زميني وبااسب واسترآمده حركتندمنبع موثقي گفته كه ظاهرا محموله ها حاوي اكسيزن وهواي تازه از اروپاوآمريكاست.بريدحالشوببريد