پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۹
۱۰
چرا اشتباه داوری بسود برخی تیمهاست

اشتباهات داوری یا قضاوت یکطرفه ؟

دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 440508
مافیایی که همه اهالی فوتبال از از وجود آن آگاهند ولی چون رد پای برخی مسئولین مثلا فوتبالی که اختاپوس وار به ورزش فوتبال چسبیده اند در آن دیده می شود براحتی در این فوتبال کثیف ما جولان می دهند...
اشتباهات داوری یا قضاوت یکطرفه ؟
گروه ورزش جهان نيوز - مسعود پاشنا : اشتباهات داوری و یا شاید قضاوت یک طرفه برخی داوران شائبه وجود مافیای فوتبال را پررنگ تر کرد مافیایی که همه اهالی فوتبال از از وجود آن آگاهند ولی چون رد پای برخی مسئولین مثلا فوتبالی که اختاپوس وار به ورزش فوتبال چسبیده اند در آن دیده می شود ، به همین جهت مافیای سیاه و پلید فوتبال که متاسفانه در برخی رسانه ها هم نفوذ کرده اند براحتی در این فوتبال کثیف ما جولان می دهند...

اشتباه داوری و اعتراض به امر قضاوت، اتفاق جدیدی در فوتبال ایران و جهان نیست، اما کسی انتظار نداشت در لیگ پانزدهم قضاوت بازی‌ها به معضل اصلی فوتبال ایران تبدیل شود طوری که کار را به استمداد از رئیس‌جمهور هم کشانده است. اشتباهات سریالی در بازی‌های پرسپولیس که منجر به سه باخت این تیم پرطرفدار شد، دردسر بزرگی برای فدراسیون فوتبال ایجاد کرد. پس از بازی‌های هفته سوم لیگ برتر و شکست سرخابی‌ها مقابل تیم‌های اصفهانی، اعتراض‌ها به داوری شدت گرفت. تصاویر کارشناسی داوری نشان می‌داد که پرسپولیس در بازی‌های هفته های دوم تا چهارم از داوری متضرر شده و همین امر موجب شد قرمزها با نوشتن نامه‌ای اعتراض‌آمیز به وزیر ورزش، خواهان رسیدگی به این موضوع شوند.

در هفته گذشته محمد دادکان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، آنجا که درباره مصداق های بارز فساد در فوتبال حرف می زد، دست به افشاگری بزرگی زد. رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: داوری که یک سال و خرده ای محروم بوده(محسن قهرمانی) در جلسه ای که با او داشته، اعتراف کرده مسئولان به او گفته اند تا یکی از بازی های را در بیاورد!

از همان لحظه اول چند سوال پیش آمد؛ اولا در چه دوره ای چنین درخواستی از محسن قهرمانی شده است؟ دوما چه کسی چنین درخواستی از او داشته؟ سوما از او خواسته اند تا کدام بازی را به نفع کدام تیم در بیاورد؟ اینها سوالاتی بود که از همان لحظه اول به ذهن همه خطور کرد. محمد دادکان در آن لحظات حتی گفت اگر داور(قهرمانی) حرف هایش را می شنود می تواند پشت خط بیاید و درباره اش توضیح بدهد. البته کاملا پیدا بود که قهرمانی هرگز تن به چنین کاری نمی دهد و به صورت تلفنی در این باره صحبتی نمی کند.

خیلی از داوران در صحنه هایی که جز آموزشهای اولیه داوری است اشتباهات مبتدیانه می کنند، گواه این ادعا هم عدم تکرار پنالتی پرسپولیس مقابل ملوان فصل گذشته با داوری محسن ترکی و این فصل مقابل ذوب آهن با قضاوت فغانی است که در هر دو مورد دروازه بان قبل از ضربه حد اقل ۳ متر از خط دروازه فاصله گرفته، در حالی که نص صحیح قانون ۱۴ است که در صورت مهار پنالتی توسط دروازه پیش تاخته از خط دروازه، باید این پنالتی تکرار شود، در هر دوی این موارد این اتفاق نیفتاد.

همچنین فصل گذشته در دیدار استقلال – پیکان، تورج حق وردی گل سالم سعید دقیقی را خطا اعلام کرد تا نهایتاً ۳ امتیاز از کیسه پیکان خارج شود و به امتیازات استقلال اضافه شود، اتفاقی که اگر بر اساس قانون رخ می داد، شاید اکنون پیکان تیم سقوط کرده لیگ نبود.

در صحنه ای بنگر در بازی با ذوب آهن با دروازه بان قاطی می کند و کارت زرد دوم را از فغانی می گیرد و اخراج می شود، فردای همان روز حنیف عمران زاده برخورد شدیدتری با پرویز کریمی دروازه بان استقلال اهواز دارد و محمدرضا اکبریان داور بازی فرمان ادامه بازی می دهد و گل استقلال تهران برابر همنام اهوازی اش به ثمر می رسد!

بازی پرسپولیس و ذوب آهن ویترینی از اشتباهات داور بین‌المللی کشورمان بود. علیرضا فغانی با عدم تکرار پنالتی عالیشاه، اعلام خطای پنالتی به سود ذوب‌آهن و اخراج محسن بنگر اشتباهات‌ خود را کامل کرد تا تیم نگون‌بخت پرسپولیس نتیجه بازی را واگذار کند.

از سویی دیگر در دیدار ۲ همنام تهرانی و اهوازی اشتباهات‌داوری به سود استقلال‌تهران بود تا نتیجه بازی به سود شاگردان‌مظلومی باشد. در این دیدار محمدرضا اکبریان پنالتی به سود استقلال‌تهران گرفت که هنوز درباره آن تردیدهایی وجود دارد.

گل‌دوم این تیم تهرانی در شرایطی به ثمر رسید که اکثر کارشناسان داوری آن را خطا روی دروازه‌بان اعلام کردند و خطای مشکوک عمران‌زاده روی مهاجم استقلال‌اهواز پنالتی اعلام نشد تا بازهم با اشتباهات‌داوری نتیجه یک دیدار حساس رقم بخورد.

آش آنقدر شور شد که روزنامه استقلال جوان به باشگاه استقلال پیشنهاده که پیگیر قضاوت داور خارجی برای دربی باشد.
از آن سو هواداران پرسپولیس با انتقاد از داور بازی این تیم با ذوب‌آهن گفتند که حاضرند پول بدهند تا داور خارجی برای تیم محبوبشان سوت بزند.

به هر حال کم کم مافیای فوتبال که مانعی سر راه پلید خود نمی دیدند گستاخ تر شدند و داوران فوتبال هم دارای مدیر برنامه شدند!؟ جماعتی هم با کمک برخی مسئولین دارای سایت پربازدید شدند.

آقای ع مالک سایت ورزش..شد و دامادش مدیر...و آقای ت از دیگر مسئولان رده بالای فدراسیون فوتبال سایت ک...را استارت زد تا سیاستهای رسانه ای خود را دنبال کند....

البته جدای همه این حرفهای در همه جا انسانهای شریف هم نشسته اند و به بی عدالتی ها عادت کرده اند و تنها نظاره گرند چون اگر انتقادی بکنند کارشان را هم از دست می دهند...

به هر روی شایسته است مسئولان بلند پایه با تامل بیشتری به این مسائل بنگرند و جدای هر گونه رابطه ای همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند برخورد قاطعی با خلاف کاران داشته باشند و سودجویان را از صحنه فوتبال محو کنند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هوادار بی رنگ
امیدوارم مافیای فوتبال رسوا شوند
میلاد
خدایا مارا از شر این ناجوانمردهای فوتبال نجات بده ...اینها فقط به فکر جیبشان هستند...
شاهد
مشخصه که داوریها یکطرفه است این دیگه گفتن نداره - اصفهانی ها چون افشارزاده مدیر استقلال هست هوای این تیم رو هم دارن..
رضا
Iran, Islamic Republic of
ما پارسال بعد بازی تراکتور -نفت فریاد زدیم و گفتیم که مافیا در فدراسیون، قهرمان را مشخص می کند ولی خیلی ها باورشان نشد ! حالا پر رو تر شده اند و در مسابقه زنده هم بازی را در میاورند( منظورم فغانی داور بین المللیه) .
مرادپور
این قضیه باید ریشه ای حل بشه باید همه مسئولان نالایق اخراج بشن به اندازه کافی خ....فوتبال نابود شد...
ایرانی
Romania
ببین چقدر گستاخ شدن که بعداز اظهارات وزیر نه تنها دست از این کارا نکشیدن بلکه جریح تر هم شدن و اشتباهاتی به این تابلویی انجام میدن
الان وقت برخورد قاطعه
Iran, Islamic Republic of
تشکر امیدوارم این روند افشاگری را ادامه دهید
سرباز
لعنت بر مافیای فوتبال
لعنت بر دو قطبی گری فوتبال ایران و طرفداران انحصار طلب فوتبال دوقطبی
تراختورچی
Iran, Islamic Republic of
چرا موقعی که داورها 3 سال جام را با یک امتیاز از تراختور گرفتند کسی چیزی نگفت
محسن
Kuwait
تنها دلخوشی ما دهه شستیا به این فوتبال بود که اینم از ما گرفتن.اخه اگه ما جوونا شاد باشیم
فوتبال پیشرفت نمیکنه.میشه عاملی برای فساد جوانان