جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲
جهان نیوز بررسی می کند؛

چرا مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی بیشتر از نتانیاهو با جمع بندی مذاکرات وین موافق هستند؟

دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 439213
بیشتر چهره‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی با دید بسیار بهتری به نسبت سیاسیون رژیم صهیونیستی به توافق وین نگاه می‌کنند. اما چرا مقامات امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بیشتر از سیاسیون این رژیم موافق برجام هسته‌ای هستند؟
چرا مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی بیشتر از نتانیاهو با جمع بندی مذاکرات وین موافق هستند؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ برخی چهره‌های صهیونیستی مانند نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر، انتقادات شدیدی به توافق هسته‌ای وارد کرده‌اند. وی به همراه برخی وزاری کابینه‌اش در قامت منتقد توافق همچنین رایزنی هایی را نیز با برخی لابی‌های صهیونیستی برای تاثیرگذاری بر توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا انجام داده‌اند.

البته نکته مهم این است که جامعه صهیونیستی چه در داخل سرزمین‌های اشغالی و چه در داخل آمریکا درباره توافق هسته‌ای یکدست نیست. درکنار مخالفت‌های نتانیاهو بسیاری از چهره‌های صهیونیستی در داخل این رژیم و همچنین برخی افراد موثر و معروف در لابی‌های صهیونیستی نیز از اوباما در رسیدن به یک توافق خوب با ایران تقدیر و تشکر و اعلام حمایت کرده‌اند.

اما در یک ارزیابی کلی می توان گفت که بیشتر چهره‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی با دید بسیار بهتری به نسبت سیاسیون رژیم صهیونیستی به توافق وین نگاه می‌کنند. اما چرا مقامات امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بیشتر از سیاسیون این رژیم موافق برجام هسته‌ای هستند؟

پاسخ به این سوال ضمن آنکه بسیار مهم است می تواند روی دیگر سکه برجام هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ را که در ظاهر در قامت یک مسئله فنی هسته ای و سیاسی است را نشان بدهد. در این باره اجمالا به چند نکته ذیل توجه بفرمایید:

الف: از چند سال قبل در بسیاری از اظهارات مقامات صهیونیستی می توان فاصله دیدگاه نیروهای امنیتی این رژیم را با سیاسیون آن در مواجهه با ایران و به خصوص پرونده هسته ای مشاهده کرد. آشکارترین اختلافات را می توان در اظهارات نتانیاهو و تامیر پاردو – مسئول سابق موساد- مشاهده کرد. مسئول سابق موساد به همراه بخش قابل توجهی از مقامات بلندپایه نظامی رژیم صهیونیستی گزینه نظامی در مقابل پرونده هسته ای ایران را به دلایل مختلفی گزینه ناکارآمدی بیان می‌کردند. این دلایل البته شباهت زیادی به دلایلی داشت که به طور مثال شخصی مانند "پانتا" – رییس سابق پنتاگون- در آمریکا می گفت. اینکه علم هسته‌ای در ایران بومی شده و پاسخ ایران به گزینه نظامی برای رژیم صهیونیستی بسیار سنگین تمام خواهد شد، بخشی از این مشترکات در پاسخ به ناکارآمدی گزینه نظامی در مقابل ایران بوده است.

ب: نتانیاهو همواره از پرونده هسته‌ای ایران به دنبال بهره برداری سیاسی و بین المللی بوده است. وی با انتقادات صریح از ایران و بزرگنمایی از خطر ایران برای شهروندان صهیونیستی به دنبال جذب آرای افراطیون بوده است. در حوزه بین الملل نیز وی با استفاده از پرونده هسته‌ای ایران تلاش کرده مرتبا از آمریکا و برخی کشورهای غربی باج بگیرد. به همین دلیل منطق رفتار نتانیاهو با پرونده هسته‌ای ایران بیش از آنکه بر اساس واقعیت‌ها حقوقی و فنی این پرونده باشد با نگاه سیاسی دیده شده است. هم اینک نیز مشاهده می‌شود که رژیم صهیونیستی به بهانه توافق وین لیست جدید تسلیحاتی و نظامی گسترده ای را از آمریکا طلب- به تعبیر دقیق تر باجگیری- کرده است.

ج: مسئله مهم تر آنکه مواردی در برجام هسته ای وجود دارد که فرصت های بسیار خوب امنیتی اطلاعاتی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می دهد. مواردی از این قبیل که ایران باید محدودیت‌هایی درباره موشک‌های بالستیک، کمک تسلیحاتی به متحدان خود – محور مقاومت- بپذیرد برای این رژیم که این دو مورد را اصلی ترین آسیب‌های استراتژیک خود در خاورمیانه می بیند، بسیار مغتنم است. از سوی دیگر همواره اشراف آژانس انرژی اتمی به ابعاد مختلف پرونده هسته‌ای ایران نهایتا منتهی به اشراف بیشتر دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به این پرونده می‌شود. در برجام اخیر نیز نقش و زمینه سازی برای آژانس در اشراف به ابعاد مختلف پرونده هسته‌ای ایران بسیار قابل تامل است.

د: واقعیت اساسی درباره برجام هسته‌ای این است که در پس ظاهر سیاسی، حقوقی و فنی آن یک طرح امنیتی و اطلاعاتی عمیق نهفته است. نگاهی گذرا به برجام هسته‌ای نشان می‌دهد که مفادی از آن به راحتی می تواند ضربات عمیقی به امنیت ملی ایران وارد کند. برای مقامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونستی که سالهاست نگران دستاوردهای نظامی وامنیتی ایران بوده و از نزدیک با آن آشنا هستند، هر توافقی که بتواند این دستاوردها را دچار مشکل کند و سیر پیشرفت آن را متوقف کند، قطعا بیشتر از طرف سیاسیون مورد استقبال قرار خواهد گرفت. از منظر بین المللی و اقتصادی اگرچه می توان مفاد برجام را برای ایران حاوی فرصت هایی دانست ولی از منظر امنیت ملی و برخی نگرانی های عمیق نظامی، مقامات صهیونیستی معتقد به ایجاد فرصت های بزرگ برای دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی برای این رژیم فرصت طلب از طریق تواف هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرگ بر اسرائیل
هر کسی اسرائیل رو بزنه ما کمکش می کنیم
بسمه تعالی
نفس انسان دشمن بزرگ است .
تا انسان نتواند این بت را بشکند هر جهادی هم بکند شیطانی است . اول باید با نفس مبارزه کرد.
حب النفس نداشته باشد. حب فرزند نباید موجب شود که اسلام را تضعیف نماید .
اسماعیلها باید فدای اسلام باشند تا دین زنده بماند . برخی قلوب جهود دارند همیشه انکار می کنند .
برخیها یک چیزهایی ادراک می کنند و کتاب می خوانند و تعقل می کنند اما چون باور نداشتند انکار می کنند .
همان طور که برای اثبات یه چیز دلیل می خواهند اگر بگویی نه باز هم دلیل می خواهد .
اگر شما نمی توانید قیامت را اثبات بکنی چرا انکار می کنید ؟!
حالا بگو نمی دانم .
امام خمینی (ره)