شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۳
امام خمینی(ره) پس از قطع رابطه آمریکا در ۱۹ فروردین ۵۹:

قطع رابطه آمریکا را به فال نیك می‌گیریم/ ملت ایران اگر جشن بگیرد حق دارد

چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب: 416313
«ما این قطع رابطه را به فال نیك می‌گیریم چون كه این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید دولت آمریكا از ایران است. ملت رزمنده ایران این طلیعه پیروزی نهایی را كه قدرت سفاكی را وادار به قطع رابطه یعنی خاتمه دادن به چپاولگری‌ها كرده اگر جشن بگیرد حق دارد.»
قطع رابطه آمریکا را به فال نیك می‌گیریم/ ملت ایران اگر جشن بگیرد حق دارد
به گزارش جهان، روز ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ جیمی كار‌تر رئیس‌جمهوری آمریكا طی دستوری، قطع روابط سیاسی و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را اعلام كرد.

این دستور كه ۵ ماه پس از تسخیر سفارت آمریكا در تهران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام صادر شد، عكس‌العمل جدید دولت آن كشور در برابر گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریكایی در ایران بود.

كار‌تر در سخنان خود درباره قطع رابطه با ایران گفت: «... مطالبات شاكیان آمریكایی و شركت‌ها، از اموال مسدودشده ایران در آمریكا برداشت خواهد شد و مسئولیت بحران با شورای انقلاب ایران است كه خود را پشت سر دانشجویان پنهان می‌كند. اگر گروگان‌ها آزاد نشوند، تصمیمات شدید‌تری علیه ایران اتخاذ خواهد شد و آمریكا با هم‌پیمانان خود اقدامات مقتضی به عمل خواهد آورد. هیچ ویزای جدیدی برای ایرانیان صادر نخواهد شد و كلیه ویزاهای صادرشده پس از بحران باطل است...»

در پی این تصمیم، از یك‌سو دفتر امام خمینی اعلام كرد «نظر امام در مورد گروگان‌ها عوض نشده و مثل گذشته سفارت و گروگان‌ها تا تشكیل مجلس شورای اسلامی و تعیین سرنوشت آنها توسط وكلای مردم در دست دانشجویان باقی خواهد ماند» و از جانب دیگر امام خمینی خود بیانیه جداگانه‌ای در این رابطه منتشر كردند. امام در این پیام با اشاره به انتشار خبر دستور كار‌تر برای پایان روابط سیاسی ایالات متحده با ایران گفته بود: «اگر كار‌تر در عمر خود یك كار خیر كرده باشد، همین قطع رابطه است.»

متن كامل پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بدین شرح بود:

«بسم الله الرحمن الرحیم - ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین آمریكا و ایران را دریافت كردم. اگر كار‌تر در عمر خود یك كار كرده باشد كه بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است. رابطه بین یك ملت به‌پا‌خاسته برای رهایی خود از چنگال چپاولگران بین‌المللی با یك چپاولگر عالم‌خوار همیشه به ضرر ملت مظلوم و به‌ نفع چپاولگر است.

ما این قطع رابطه را به فال نیك می‌گیریم چون كه این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید دولت آمریكا از ایران است. ملت رزمنده ایران این طلیعه پیروزی نهایی را كه قدرت سفاكی را وادار به قطع رابطه یعنی خاتمه دادن به چپاولگری‌ها كرده اگر جشن بگیرد حق دارد. ما امیدواریم كه نابودی سرسپردگانی مثل سادات و صدام حسین به زودی انجام گیرد و ملت‌های شریف اسلامی به این انگل‌های خائن، آن كنند كه ملت ما با محمدرضای خائن كرد و دنبال آن برای آزاد زیستن و به استقلال تمام رسیدن، قطع روابط با ابرقدرت‌ها خصوصا آمریكا نمایند.

من كرارا گوشزد نموده‌ام كه رابطه ما با امثال آمریكا رابطه ملت مظلوم با جهان‌خواران است. شما ای ملت عزیز كه برای رضای خداوند متعال با بانگ الله اكبر بر دشمنان خود چیره شدید و آزادی و استقلال را به دست آوردید، با اتكا به خداوند تعالی و حفظ وحدت كلمه مهیا باشید برای رودررویی دشمنان اسلام و دشمنان مستضعفین. شما به خواست خدای تعالی پیروز هستید و بر مشكلات غلبه خواهید كرد. صدام حسین كه همچون شاه مخلوع چهره قبیح غیراسلامی و انسانی خود را نشان داده و به هدم اسلام و حوزه مقدسه نجف كمر و با علمای اسلام خصوصا حضرت آیت‌الله‌ آقای سید محمدباقر صدر آن كند كه رضاخان و محمدرضا پهلوی با علما و روحانیون و سایر طبقات كردند، باید بداند كه با این اعمال ضد اسلامی گور خودش و رژیم تحمیلی و غیرانسانی و غیر قانونی بعث را با دست خود می‌كند.

ملت شریف عراق شما اخلاف آنان هستید كه انگلیس را از عراق راندند. به‌پا خیزید و قبل از آنكه این رژیم فاسد همه چیز شما را تباه كند دست جنایتكار او را از كشور اسلامی خود قطع كنید.‌ ای عشایر فرات و دجله همه با همه ملت اتحاد كنید و این ریشه فساد را قبل از آنكه فرصت از دست برود قطع و قمع نمایید و برای خدا دفاع از كشور اسلامی خود و از اسلام مقدس نمایید كه خدا با شما است. ای ارتش عراق اطاعت از این مخالف اسلام و قرآن نكنید و به ملت بگرایید و دست آمریكا را كه از آستین صدام بیرون آمده است قطع كنید و بدانید اطاعت از این سفاك مخالفت با خدای متعال است و جزای آن عار و نار است. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و كشور ایران را خواستارم، والسلام و علیكم و رحمه‌الله. روح الله الموسوی الخمینی»
منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


France
قابل توجه مدعیان دروغین خط امام
این مناسبتی است که از نظر امام باید جشن گرفته شود
France
و امروز بعضی ها مردم را تشویق به جشن و پایکوبی برای ارتباط دوباره با امریکا میکنند !!!
Iran, Islamic Republic of
فکر و خط امام عالی تر از تفکر دیپلماتهای امروزی است...