شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۶
۲۲
گزارش «جهان نیوز» از یک تخلف آشکار در سازمان ثبت احوال:

با یک نامه نگاری ساده، «شناسنامه ایرانی» بگیرید!/ وقتی کمیته ۳ نفره جای نهادهای حقوقی را می‌گیرد

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 402897
آیا هر فردی که با ارسال یک نامه خطاب به ریاست سازمان ثبت احوال کشور اذعان دارد که ایرانی است و چند سال به دور از کشور زندگی می کرده و حالا به شناسنامه ایرانی احتیاج دارد، می تواند بدون هیچ دردسر و ظرف مدت تنها دو روز صاحب شناسنامه ایرانی شود؟!
با یک نامه نگاری ساده، «شناسنامه ایرانی» بگیرید!/ وقتی کمیته ۳ نفره جای نهادهای حقوقی را می‌گیرد
گروه سیاست جهان نيوز ـ بروکراسی اداری و از این طبقه به آن طبقه رفتن برای گرفتن یک امضای ساده یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم در برخی ادارات دولتی است. مشکلی که البته بارها از سوی مقام معظم رهبری نیز به مسئولان دولت‌های مختلف نیز گوشزد شده اما طی سال‌ها اخیر تفاوت ملموسی حاصل نشده است.

اما از سوی دیگر، گویا در برخی ادارات دولتی راهکارهایی وجود دارد که ارباب رجوع های خاص می توانند بدون هیچ زحمت اضافه‌ای به خواسته خود برسد.

به عنوان مثال فردی با ارسال تنها یک برگ نامه به سازمان ثبت احوال کشور خواستار اخذ شناسنامه ایرانی می شود و نکته جالب توجه و قابل تامل اینکه، خیلی زود و بدون فوت وقت درخواست نامبرده پیگیری و برای اجرا، دستور می گیرد!

ماجرا از این قرار است که فردی به نام «ص. م.» در تاریخ ۱۵ شهریور سال۹۱ در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان ثبت احوال کشور می نویسد: «پدربزگم، مرحوم ش.م در سال های دور، از ایران و استان خوزستان به کربلا عزیمت می کند و پدرم ه.م در کربلا به دنیا آمده و در همان سرزمین مقدس نیز به دیار حق شتافته و اینجانب به میهن عزیزم مراجعت کرده ام و در ایران تحصیل می کنم. از آنجائیکه در امور مختلف دچار مشکل شده ام لذا از آن مقام محترم مسئول استدعا دارم برای من که به حق ایرانی هستم و ایران عزیز سرای من است، بذل محبت فرموده و شناسنامه صادر نمایید. لازم به ذکر است از آنجائیکه قبل از ۷۰ سال پیش صدور شناسنامه در کار نبوده و مسافرت مرحوم پدربزرگم از خوزستان به کربلای مقدس قبل از این تاریخ است، نتوانستم معلوماتی از ایشان در ثبت احوال بیابم و لکن بسیاری از بزرگان و معتمدین از مقامات علمی و کشوری بر اصالت و تابعیت ایرانی ما صحه می گذارند و تایید می نمایند که ان شالله این تاییدات موجب اعتماد بیشتر مسئولین و تسهیل در صدور شناسنامه برای اینجانب “ص.م» گردد.»


درخواست «ص.م» و دستور رییس سازمان ثبت احوال کشور

“ص.م» پس از نگارش این نامه، آنرا به امضای برخی از افراد امین محل و چهره های شاخص می رساند.

بدنبال این نامه که به نوعی استشهاد محلی به حساب می آید، ریاست سازمان ثبت احوال کشور در اقدامی تعجب برانگیز و تنها دو روز پس از ثبت نامه در دبیرخانه سازمان، اینگونه روی آن دستور می دهد: «جناب آقای ک. با سلام؛ با توجه به تاییدات انجام شده، ایرانی بودن ایشان محرز است. نسبت به صدور شناسنامه برای ایشان و فرزندان ایشان اقدام فرمائید.»

نکته قابل توجه در دستور رییس سازمان ثبت احوال بر روی نامه ارسالی از سوی «ص.م»، این بند است که در آن متذکر می شود: «در صورتی که شخصی حقیقی یا حقوقی شاکی شد، مراتب با تصمیم شورای تامین انجام پذیرد.»

بر اساس روند طی شده در پرونده درخواست شناسنامه برای “ص.م»، این سوال به ذهن متبادر می‌شود که آیا هر فردی که با ارسال یک نامه خطاب به ریاست سازمان ثبت احوال کشور اذعان دارد که ایرانی است و چند سال به دور از کشور زندگی می کرده و حالا به شناسنامه ایرانی احتیاج دارد و در ذیل نامه خود نیز اقدام به جمع آوری چند نفر از اهالی محل نماید، بدون هیچ دردسر و ظرف مدت تنها دور روز می تواند صاحب شناسنامه ایرانی شود؟!

اما روال قانونی چیست؟

پیگیری های خبرنگار جهان نيوز از مدیران سازمان ثبت احوال به این پرسش پاسخ می دهد.

زمانی که ما با مسئولین سازمان ثبت احوال تماس گرفتیم و شرایط فردی مشابه «ص.م» را تشریح کردیم، آقای «ح» یکی از پرسنل معاونت اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور به سوالات خبرنگار جهان نيوز اینگونه پاسخ می دهد:

ابتدا باید ایرانی بودن این فرد از سوی وزارت کشور تایید شود. سازمان ثبت احوال که نمی تواند بدون مدرک به کسی شناسنامه ایرانی بدهد. ثبت احوال باید مدارک داشته باشد و بر اساس آن شناسنامه بدهد. گواهی تولد که اصلی ترین مدرک نیز همان گواهی تولد است. اما وقتی فردی می آید و مدعی می شود که بعد ۴۰-۵۰ سال به ایران آمده و حالا شناسنامه می خواهد، صحبت از تابعیت این فرد به میان می آید. او ابتدا باید تابعیتش را ثابت کند که ایرانی است. اگر تابعیتش ثابت شد، آن زمان ثبت احوال می تواند به این فرد شناسنامه بدهد.

جهان نيوز: این فرد چگونه می تواند اثبات کند که تابعیت ایرانی دارد؟

آقای «ح»: وزارت کشور، باید به اداره تابعیت وزارت کشور برود و ثابت کند که ایرانی است و ثابت کند که پدرش شناسنامه ایرانی داشته است.

جهان نيوز: شما مسئول دفتر آقای «ک» هستید؟

آقای «ح»: بله

جهان نيوز: امکانش هست بنده از آقای «ک» اطلاعات بیشتری بگیرم؟

آقای «ح»: آقای «ک» در جریان این سوالات نیستند. ایشان معاون سازمان هستند و چندان در جریان جزئیات نیستند.

اما خبرنگار جهان نيوز برای اطمینان از روند قانونی این کار با آقای «ل» رییس اداره حقوقی امورخارجه (زیرمجموعه معاونت اسناد هویتی) نیز تماس گرفت:

این بار شرایط «ص.م»» با جناب آقای «ل» در میان گذاشته شد:

آقای «ل»: ایشان ساکن کجاست؟

خبرنگار جهان نيوز: قم

آقای «ل»: خب به ثبت احوال قم مراجعه کند به او می گویند که باید چه مراحلی را طی نماید.

خبرنگار جهان نيوز: پیگیری ها از قم بی نتیجه بوده. می خواستم اطلاعات تکمیلی و روند قانونی را از مرکز پیگیر شوم.

آقای «ل»: به قم برود، از او مدارک می خواهند و اگر ایرانی بودنش اثبات شد، به او شناسنامه می دهند. مشکلی وجود ندارد.

خبرنگار جهان نيوز: من می خواهم بدانم روند قانونی که ثبت احوال باید برای ارائه شناسنامه به این فرد طی کند چیست؟

آقای «ل»: باید یک فرم ۷-۸ برگی از ثبت احوال قم بگیرد و آن را پر کند. خیلی کار دارد فعلا. باید یک حکم احراز نسب از دادگاه بگیرد.

خبرنگار جهان نيوز: آیا نیاز است که شورای تامین هم این پرونده را تایید کند؟

آقای «ل»: بله اگر شورای تامین ایرانی بودن ایشان را تایید کند کفایت می کند.

خبرنگار جهان نيوز: کمیته ۳ نفره در سازمان ثبت احوال چیست؟

آقای «ل»: شما که همه چیز را بلد هستی. کمیته ۳ نفره هم در قم هست.

خبرنگار جهان نيوز: می خواهم بدانم وظیفه این کمیته سه نفره چیست؟

آقای «ل»: من نمی توانم تلفنی این موضوع را به شما بگویم. شرمنده ام. به ثبت احوال قم مراجعه نماید.

اما وظیفه کمیته ۳ نفره چیست؟!

پس از آنکه نامه «ص.م» بدون هیچ قید و بندی مورد تایید ریاست سازمان ثبت احوال قرار می گیرد و بر روی آن دستور اجرا و صدور شناسنامه می خورد و از آنجائی که «ص.م» ساکن شهرستان قم بوده، در نامه ای به تاریخ ۹۱/۶/۱۸ و به شماره ۲/۱۲/۶۷۲۵۶ از مدیر کل ثبت احوال استان قم خواسته می شود که برای این فرد و فرزندانش شناسنامه صادر شود.


نامه اول به مدیرکل ثبت احوال استان قم

اما متن نامه مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور خطاب به مدیر کل ثبت احوال استان قم نیز شامل نکات مهم و مبهمی است که در ذیل به بخشی از آن اشاره می گردد:

«احتراما ضمن ارسال مشروحه آقای «ص.م» متضمن دستور اقدام ریاست محترم سازمان و معاون محترم امور اسناد هویتی، خواهشمند است دستور فرمائید ضمن دعوت از متقاضی نسبت به تشکیل پرونده فاقد شناسنامه و طرح در کمیسیون ۳ نفره استان اقدام و پس از تنظیم سند و صدور شناسنامه جهت نامبرده در خصوص فرزندان وی نیز اقدام شایسته معمول و نتیجه را به این اداره کل اعلام دارند.»

نکته قابل تامل در این نامه آنجاست که مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور صراحتا خطاب به مدیر کل ثبت احوال قم می نویسد: «بدیهی است با توجه به دستور صادره از طرف ریاست محترم سازمان نیازی به اخذ مجوز و طرح در شورای تامین نمی باشد.»

این بند در حالی در نامه مدیرکل اسناد هویتی به مدیر کل استان قم درج گردیده که آقای «ل» رییس اداره حقوقی امورخارجه (زیرمجموعه معاونت اسناد هویتی) در گفت و گو با خبرنگار جهان نيوز صراحتا تاکید کرده بود که این امر بدون نظر شورای تامین امکان پذیر نیست.

حال چه اتفاقی افتاده که باید قانون زیرپا گذاشته شود؟! و این سوال نیز مطرح می شود که اساسا وظیفه کمیته ۳ نفره در استان قم چیست و چرا پرونده چنین فردی که تابعیت ایرانی او در هاله ای از ابهام است، به جای بررسی در شورای تامین به کمیته ۳ نفره ارجاع داده شده است؟!

واکنش ثبت احوال قم به یک درخواست غیرقانونی

بر اساس شواهد و اسنادی که در اختیار جهان نيوز قرار دارد، به نظر می رسد که ثبت احوال قم به این درخواست غیرقانونی تن نمی دهد، چرا که ۶ ماه پس از نامه اول، یعنی در تاریخ ۹۲/۲/۲۵ مدیر کل اسناد هویتی در نامه ای دیگر خطاب به مدیرکل استان قم می نویسد: «توجه آن اداره کل را مجددا به مفاد نامه شماره ۲/۱۲/۶۷۲۵۶ - ۹۱/۶/۱۸ متضمن دستور ریاست محترم سازمان و بدون استعلام از مراج مربوط جلب می نماید. مقتضی است دستور فرمایید با طرح موضوع در کمیسیون ۳ نفره استان قم، نسبت به تنظیم سند هویتی و شناسنامه اقدام و از نتیجه این اداره کل را جهت ارائه گزارش به ریاست محترم سازمان مطلع نمایید.»


نامه دوم به مدیرکل ثبت احوال استان قم
اما در این بین و پیش از پرداختن به پاسخ اداره کل ثبت احوال استان قم، این سؤال بوجود می آید که آیا براستی ریاست سازمان در برابر تمامی نامه ها و درخواست های واصله اینگونه پیگیر است که اگر پاسخ این سؤال مثبت باشد، قطعا چنین مدیری شایسته تقدیر و تشکر شناخته می شود.

پاسخ قم به مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال

پس از دومین نامه ای که مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال به اداره کل استان قم ارسال می نماید، سرانجام ۵ روز بعد اداره کل استان قم به این نامه اینگونه پاسخ می دهد: «احتراما بازگشت به نامه ۲/۱۲/۱۵۹۶۰ مورخ ۹۲/۲/۲۵ باستحضار می رساند در نامه شماره ۲/۱۲/۶۷۲۵۶ مورخ ۹۱/۶/۱۸ آن مدیریت عنوان گردیده متاضی به اداره دعوت نسبت به تشکیل پرونده فاقد شناسنام با طرح در کمیسیون ۳ نفره اقدام شود. همانگونه که مستحضر می باشید برابر ماده ۴۵ قانون و دستورالعمل اجرائی آن، تشکیل پرونده فاقد ورقه نیاز به انجام اقدامات و استعلاماتی دارد که این اداره کل برابر دستورالعمل فوق اقدام نموده است.

از آنجائیکه نامبرده فاقد هرگونه مدارک اثبات نسب بوده می بایست موضوع پس از اخذ مجوز از شورای تامین نسبت به تشکیل پرونده اقدام می گردید (موضوع نامه شماره ۱/۴۴۳۳/۱ مورخ ۸۳/۱۰/۲۳ وزیر محترم وقت کشور و نامه شماره ۱/۴۵۵۴ مورخ ۸۳/۱۰/۳۰ ریاست محترم وقت سازمان) که برابر دستور ریاست محترم سازمان بدون انجام مورد فوق، پرونده تشکیل و اقدام لازم انجام شده است و در نامه فوق عنوان نگردیده است بدون رعایت ماده۴۵ قانون و دستورالعمل مربوطه اقدامی صورت پذیرد انجام شود. لذا پس از دریافت پاسخاز مراجعه مربوطه اقدام لازم انجام و مراتب به آن مدیریت محترم ارسال خواهد شد.»


پاسخ اداره کل قم به اداره کل اسناد هویتی

حال اینکه سرانجام آقای «ص.م» و فرزندانش توانستند به شناسنامه ایرانی دست یابند و تابعیت ایرانی بگیرند یا خیر برای خبرنگار جهان نيوز نامشخص است اما این سوال همچنان پابرجاست که چنین اقدامات غیرقانونی چه وجاهت و جایگاهی در یک سازمان دولتی جمهوری اسلامی می تواند داشته باشد؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آخه کدوم علافی دنبال شناسنامه ایرانیه ، همین عراقیها دو سال دیگه ما رو آدم حساب نمی کنن .
قرار بود ارزرشمند بشه این شناسنامه و پاسپورت ولی...دورانیهههههه دووورانیه
مجید مجد
شما هم جو گیر نشو
به کشورت در حد خودت خدمت کن شانتو بدون اینطوری نمیشه
درسته دولت اشتباهاتی داره ولی این دلیل نمیشه شما اینطوری نا امید باشی
مرگ برسران فتنه و مرگ برمنافقین...
جون من الان این چه ربطی داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خیلی هم خوب بود
هم جهت تنوع و هم به جهت یادآوری اینکه این افکار فقط از اهالی فتنه برمیآد
United States
ده سال پیش هم میگفتند دو سال دیگه ایرانیها باید بروند افغانستان و برای اونها کار کنند ولی هنوزه که هنوزه افغانها خودشون رو به آب و آتش می زنند که حتی اگر شده چند روز بیایند ایران و کار کنند. نمونه اش هم سوار شدن 14 نفر در داخل یک پژو جهت آمدن به ایران که در شبکه های اجتماعی پخش شده است. تا صد سال دیگه هم مردم کشورهای اطرافمون آرزوی آمدن به ایران و گرفتن شناسنامه ایرانی را خواهند داشت.
اگر تارراحتی برو
کارشناس ثبت احوال
Iran, Islamic Republic of
آقایون این مشتی از خروار هنرنمایی مدیریت ثبت احوال است ثبت احوال در 5 سال گذشته فقط رو به قهقرا رفته قبول ندارید حاضریم با خود مسوولین مناظره کنیم . این که خوبه میگن فارسی حرف میزنه خوب ایرانیه و قس علی هذا
کارمند ثبت احوال
با توجه به اینکه در قانون ایران تابعیت از طریق خون وخاک کسب می گردد و متقاضی اجدادش ایرانی بوده اند لذا وی نیز ایرانی محسوب می گردد و تابعیت کشور ایران را خواهد داشت و جهت دریافت شناسنامه می توانست به اداره ثبت احوال محل سکونت مراجعه و طبق ماده 45 قانون ثبت احوال درخواست شناسنامه نماید و اداره ثبت احوال پس از تکمیل پرونده و موافقت شورای 3 نفره که در ادارات کل مستقر می باشد مجوز لازم اخذ و شناسنامه جمهوری اسلامی دریافت نماید که ظاهرا این مراحل طی شده و هیچ گونه شبهه ای باقی نمانده است اگر دیگران اقدامی کرده اند محبت نموده تا درخواست وی سریعتر و بدون کاغذ بازی انجام گیرد.
تاتذغل
عالی
کارشناس ثبت
Iran, Islamic Republic of
مایه تاسفه البته نه در سطح شما هم همین خبرهای کذب خوبه
به نظر لازمه که اول بررسی کنید و بعدش مطلبی را بزنید
مردم ما خیلی خوبند و وقتشون ارزشمندتر از اینه که به این اخبار الکی مشوش بشن
نگران
Iran, Islamic Republic of
با سلام
مثل اینکه این اخلاق البته ببخشید این بداخلاقی ها ی دولت عدالت ورز!!!!!!!!! نهم و دهم البته باز هم ببخشید رییس محتمرشون به جاهای دیگه مثل شما هم سرایت نموده استتتتتتتتتتتتتتتتتت
یه سوال
خوب بود اسم و رسم افرادی که پای نامه را به عنوان شهود و موید امضا کردند هم می زدید، تا ببینیم این دستور بر اساس تایید چه افرادی صادر شده است؟؟؟!
احمد
Iran, Islamic Republic of
باسلام:دليل اين اتفاق خلاف ومحرز دو اشتباه از سوي دولت است؛زيرا افراد غير متخصص را در پست هاي حساس منصوب مي كنند ونظارتي در كار مديران دولتي وجود ندارد. واين دو امر باعث شده كه فساد در اركان دولت نهادينه شود. وديگر اينكه كسي كه اعتقاد به خدا داشته باشد وفرمايشات مقام معظم رهبري را آويزه گوش خود كند اين تخلفات را انجام نمي دهد. متأسفانه اين يك فاجعه اسفناك است براي ثبت احوال كه كاركنانش زير خط فقر زندگي مي كنند.اين آقا به فكر حق وحقوق كاركنانش باشد نه اين تخلفات.
تابعيت و هويت ايراني افراد وتاييد آن اصلاَ ارتباطي به ثبت احوال ندارد ولي خيلي از همين آقايان در پيامهاي محرمانه ،ثبت احوال را تهديد مي كنند و مسئولين ثبت احوال نيز پس از دريافت نامه هاي محرمانه مستقيم مجبور به اطاعت هستند . ولي با تمام اين حرفها طبق قانون كساني كه پدرشان شناسنامه ندارند ،فقط با مجوز شوراي تامين اجازه تشكيل پرونده به آنها مي دهند. وپس از طي روند قانوني ، اگر تابعيت وهويت وي تاييد شود ، مجوز صدور شناسنامه صادر مي گردد كه اين روند حداقل 2الي 3 سال طول مي كشد. اما كساني كه ثابت شود پدرشان شناسنامه داشته وايراني الاصل است وفرد تا رسيدن به سن 18 سالگي موفق به اخذ شناسنامه نشده باشد،‌پس از تاييد هويت وتابعيت وي از سوي مقامات ذيربط ، اگر تمام مقامات در خصوص ايراني بودن فرد متفق القول باشند ،درشوراي سه نفره مطرح مي شود در غير اين صورت به شوراي تامين ارسال مي گردد. اما افراد خارجي مي توانند با ورود قانوني به ايران وگرفتن تابعيت ايران ، شناسنامه ايراني بگيرند و فرزندان آنان نيز گواهي ولادت اتباع بيگانه دريافت مي كنند وبعد از رسيدن به 18 سالگي در صورت تمايل تابعيت ايران و در نتيجه شناسنامه ايراني بگيرند. بنابراين هيچ لزومي ندارد كه افراد خارجي را به صورت غير قانوني شناسنامه ايراني بدهيم . اين افراد بعد ها مي توانند مسبب اتفاقاتي شبيه انچه در مورد شيعيان سيستان رخ مي دهد (كه در بلوچستان شيعيان سيستاني را شهيد مي كنند و به عنوان بسيجي اسلحه مي گيرند و يا حتي عضو شوراي شهر يا نماينده مجلس مي شوند )باشند. ثبت احوال پاسدار مرزهاي هويت وتابعيت است و در اين راه شهيداني مانند شهيد ارجمندي وشهيد صيادي و... را از دست داده است . خيلي مسئولانه بايد با اين موضوع برخورد نمايد.
ابراهیمی
دولتها می بایست از اتباع خود چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور حمایت کنند اینکه ما شک در تابعیت فردی که مدعی تابعیت ایرانه و با شهود مطمپن و نظایر آن ادله خود را اثبات می نماید -نکنیم بسیار خوبه و عین اجرای ماده ۴۵ قانون ثبت احواله البته مساپل حقوقی بقدری مهمه که باید بیشتر به آن برداخته شود . بنظرم سایت خوب شما اگر به موضوع بچه های مادر ایرانی که متاسفانه زیاد هم هستند و فاقد شناسنامه می باشند و سر چهارراهها سرگردان و راهکار مناسب قانونی نیز برای آنها وجود نداره ببردازه بهتر است. با تشکر و اخترام
ثبت احوال
با سلام لطفا توجه فرماپید که ثبت احوال کشور یک سازمان کاملاْ مردمیه و تا روستاها و عشایر محبوب کشور و در شهرهای بزرگ و کوچک ایران اسلامی و نمایندگیهای خارج از کشور وجود داره و در حال خدمت رسانی به هموطنان شریف می باشد و از کارمندانی متعهد و کاری برخورداره لطفا با این گزارشهای نسنجیده و کارشناسی نشده چهره این سازمان مهم و کارمندانش را مشوش ننمایید که خیانت به آنها محسوب می شود. ضمنا کمیته ۳ نفره استانها که مرکب از مدیر کل و معاون حقوفی وی و رییس حراست می باشد یک نهاد کاملا قانونیه و بر اساس مصوبه شورای عالی ثبت احوال که برابر ماده ۲ قانون بالاترین مرجع ثبت احوال می باشد تصویب شده وبرای کسانی است که در ایرانی بودن آنها شکی وجود نداره .بهر حال تصمیم نهاپی با اعضا آن می باشد. در خصوص مساپل حقوقی تحقیق بیشتری بکنید که بصلاح نزدیکتره . س‍باسگزارم
آرش
باسلام
اولا اين پاراف ها كاملا اداري و عاديه ومعمولي و عرفه
ثانيا اگز كسي داخل سازمان باشه ميدونه اين حرف كاملا چرته و با اين توصيه ها به كسي شناسنامه ندادن و نميدن
ثالثا اينمه مشكل شناسنامه اي تو كشور وجود داره و بنده و امثال بنده در سازمان پي حل مشكلات مردميم و اگه احيانا يك مورد هم اشتباه بشه دليل نميشه كه رويه سازماني تلقي بكنيمش
بنده هم كارمند ثبت احوال هستم و با صداقت و قاطعيت به شما عرض ميكنم اين موضوع عنوان شده يك دليل الكيه و يك جنجاله چون مديريت سازمان يكي از مديريتهاي معقول طي 25 سال خدمت ينده در همين سازمان بوده.احتمالا منبع خبر مشكل شخصي با مديران سازمان داره
خواهشا نظر بنده را هم بذاريد
ممنون و خداقوت
یک ثبت احوالی در شهرستان دور
Iran, Islamic Republic of
...موضوع مطرح شده بحثی تخصصی و فنی است و تمام فرایندهای آن علیرغم پی نوشت ها و توصیه ها کلا فرایندی قانونی دارد و کمیته 3 نفره - هیات مختلف حل اختلاف - کمیسیون تشخیص سن و موارد دیگر، مبتنی بر قانون است و مکاتبات مورد اشاره وارجاعات آن همه براساس مقررات ثبت احوال بوده است و تخلفی انجام نشده است.
جهت بررسي هاي دقيق تر موضوع و اطلاع عموم هموطنان از كارهاي مسولين ارشد سازمان در خصوص زير سوال بردن هويت ايراني به خبر 20:30 ارجاع شود
سید علی درگران
با سلام
بهترین اداره که امور مردم راه می اندازند؛ ثبت احوال است، ولی متاسفانه بیشتر مردم نمی دونند که تاخیر کار اداری ثبت احوال مربوط به اداراتی است که با آنها نامه نگاری می کنند، از قبیل نیروی انتظامی، اداره تابعیت امور خارجه.