جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۳۶
از «همشهری ماه» تا «مردم امروز»

سردبیری که با ۸ «قفل» تجاوز از قانون، رکورددار «توقیف» رسانه ای است

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۳
کد مطلب: 402243
روزنامه‌ "مردم امروز" به سردبیری محمد قوچانی به سرنوشت‌ دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلبی چون"همشهری ماه"، "شرق"، "هم میهن"، "شهروند امروز"، "ایراندخت"، "اعتماد ملی" و" آسمان" مبتلا و توقیف شد.
سردبیری که با ۸ «قفل» تجاوز از قانون، رکورددار «توقیف» رسانه ای است
به گزارش جهان، روزنامه مردم امروز به سردبیری محمد قوچانی به دلیل تیتری با مضمون حمایت از رسانه‌ هتاک به ساحت مقدس پیامبر مکرم اسلام با دستور دادستانی توقیف شد؛ نکته‌ای که در این‌باره قابل توجه و تامل است رکورد "محمد قوچانی" در توقیف شدن رسانه‌های اصلاح‌طلب است.

قوچانی فعالیت رسانه‌ای خود را با نشریه‌های چون "عصرما"، ارگان سازمانی و مطبوعاتی سازمان مجاهدین انقلاب آغاز و سپس با روزنامه‌های چون عصرآزادگان، جامعه، نشاط، خرداد و اخبار اقتصاد همکاری کرد و در نهایت اینکه مسئولیت سردبیری همشهری ماه به او سپرده شد.

روزنامه‌هایی که با سردبیری محمد قوچانی به محاق توقیف رفته به شرح ذیل است:

توقیف همشهری ماه

محمد قوچانی در اولین تجربه سردبیری، سردبیر همشهری ماه شد. این ماهنامه به اتهام تخلف از قانون مطبوعات و انتشار بدون مجوز و غیرقانونی توقیف شد؛ روابط عمومی دادگستری کل استان تهران روز دوشنبه(۶ اسفند ۱۳۸۰) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دنبال انتشار بدون مجوز و غیرقانونی نشریه‌ای با عنوان “همشهری ماه“ به طور مرتب و منظم از سوی روزنامه‌ی همشهری و شکایت مدعی‌العموم نسبت به این عمل غیرقانونی، آقای مرتضی الویری مدیرمسوول روزنامه‌ی همشهری در تاریخ ۱۳۸۰/۱۱/۹ در شعبه‌ی ۱۴۱۰ حاضر و اعلام داشت: با توجه به اینکه در صدد هستیم مجوزی مستقل برای نشریه‌ی همشهری ماه از هیات نظارت بر مطبوعات اخذ نماییم و این موضوع در هیات نظارت نیز مطرح گردیده لذا تا زمان تعیین تکلیف قانونی متعهد و ملزم می‌باشم که از ادامه‌ی چاپ مجله‌ی همشهری ماه که به ضمیمه‌ی روزنامه‌ی همشهری به صورت رایگان توزیع می‌گردد جلوگیری نمایم.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000402/n00402243-t.jpg

توقیف‌های شرق

در دوره مسئولیت محمد قوچانی در روزنامه شرق، انتشار این روزنامه دو مرتبه متوقف شد که اولین حکم توقیف را پس از انتشار شماره‌ی ۱۴۱ خود، به‌دلیل پوشش دادن خبر مربوط به نامه‌ی اعتراضی نمایندگان مجلس ششم در ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ از سوی شعبه‏‌ی ۶ دادسرای ویژه‏‌ی‌ کارکنان دولت دریافت کرد. اما این توقیف به‌دلیل نامه‌ی عذرخواهی مدیرمسئول روزنامه‌ی شرق که به سعید مرتضوی -دادستان وقت تهران- نوشت، زمان زیادی طول نکشید؛ بعد از گذشت شش ماه، این روزنامه بار دیگر به دلیل انتشار کاریکاتوری توهین آمیز در صفحه‌ی پایانی شماره‌ی ۸۵۳ خود توقیف شد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000402/nf00402243-1.jpg

روزنامه هم‌میهن

روزنامه هم میهن به مدیر مسئولی غلامحسین کرباسچی که در افکار عمومی به عنوان تریبون حزب کارگزاران مطرح بود فعالیت خود را در دوران دوم خرداد آغاز کرد. بعد از توقیف اولیه این روزنامه، انتشار مجدد آن هم زمان شد با توقیف روزنامه شرق و انتقال محمد قوچانی و تیم همراهش در تحریریه شرق به روزنامه هم میهن. البته دور جدید فعالیت روزنامه هم میهن به سردبیری قوچانی با انتشار ۴۷ امین شماره اش در تیرماه سال ۸۶ به پایان رسید و با رای نهایی دادگاه توقیف شد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000402/nf00402243-2.jpg

هفته‌نامه‌ شهروند امروز

و اما محمد قوچانی در سال ۸۵ و بعد از توقیف‌ رسانه‌های قبلی و با همکاری تیم قبلی‌‌اش هفته نامه "شهروند امروز"منتشر کرد که این رسانه اصلاح‌طلب هم در آبان۸۷ توسط هیئت نظارت بر مطبوعات و به دلیل تکرار تخلفات و عدم توجه به تذکرات قبلی توقیف شد.

کوچ به ایراندخت

همزمان با انتشار شهروند امروز، قوچانی از شهروند امروز به هفته نامه ایراندخت کوچ کرد اما این رسانه هم توسط هیئت نظارت بر مطبوعات در تاریخ ۱۰ اسفند سال ۸۸ با استناد به تبصره ماده ۱۱ قانون مطبوعات و با توجه به فقدان شرایط مندرج در بند ۶ ماده ۹ قانون مطبوعات یعنی "پای بندی و التزام عملی به قانون اساسی"، لغو پروانه شد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000402/nf00402243-3.jpg

روزنامه اعتمادملی

قوچانی که هم زمان با مسئولیت سردبیری هفته نامه شهروند امروز، یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری روزنامه اعتماد ملی و از مشاوران مهدی کروبی محسوب می‌شد در ۲۳ بهمن ماه ۸۷به عنوان سردبیر روزنامه اعتماد ملی منصوب و فعالیت خود در این روزنامه آغاز کرد؛ عملکرد محمد قوچانی در فتنه ۸۸ در روزنامه اعتماد ملی موجب شد که او آخرین سردبیر این روزنامه باشد چرا که اعتماد ملی به دلیل پخش شایعه، اشاعه فحشا و افترا علیه نظام اسلامی در سال ۸۸ توقیف شد.


توقیف آسمان

روزنامه آسمان که اولین شماره آن در۲۶ بهمن ۹۲ منتشر شد تنها بعد از ۶ شماره به انتشار مطلبی به نقل از هرمیداس باوند حکم قرآنی و الهی قصاص را غیرانسانی خواند و به همین دلیل و بنا به اعتراضات گسترده جریان‌های سیاسی من جمله بخشی از جریان اصلاحات، با حکم دادسرای عمومی و انقلاب تهران در روز پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ توقیف شد.


و مردم امروز


روزنامه اصلاح‌طلب مردم امروز با حضور محمد قوچانی در ٦ دی سال جاری منتشر شد و عصر امروز(شنبه۲۷ دی) با حکم دادستانی تهران به دلیل حمایت از روزنامه هتاک فرانسوی که کاریکاتوری موهن را علیه پیامبر اسلام(ص)منتشر کرده بود، توقیف شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نوری
وزارت اطلاعات کجاست ؟ !
Germany
در خواب خرگوشي
مهراوه
پس چرا با این همه جرم و جریرت باهاش برخورد قاطعانه نشده چرا دمشو نمیگیرین بزارین رو کولش و با اردنگی ازایران بیرونش کنید
محسن
Iran, Islamic Republic of
حق و عدالت و آزادی کجاست ؟ به امید روزی که همه در این کشور اجازه نفس کشیدن داشته باشند.
United Kingdom
خدا ان شاءالله ریشه اصلاحات رو بخوشکونه
مسعودی
United States
اصلاحات خوبه اینکه ازش سوء استفاده بشه و اهداف غرب باهاش پیگیری بشه موجب میشه شما چنین دعایی بکنی.
خدا جریان اصلاحات رو اصلاح کنه
این اصلاحاتیا روزنامه نگار دیگری ندارن؟؟همه روک این دز میاره
حمید
وزارت ارشاد واطلاعات خوابند ومسئول دوران اصلاحات تجربه نشده.
ابگوشت بزباش
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید اینها خیر نمی بینند وعاقبت بخیر نمی شوند ،پول ،مزدوری ،خیانت به ارمانهای انقلاب ،قدرت طلبی، اگر اینها نیست پس عامل شمشیر کشیدن بروی نظام از سوی اینها چیست؟
United States
وزارت اطلات پی گیری کند ایشان به کدام لانه جاسوس وصل است
یک سوال ساده
کیهان کاریکاتور حضرت یوسف را کشید، توقیف شد ؟
توقیف بخاطر این تیتر مثل این است که سایر روزنامه ها را بخاطر این تیتر توقیف کنید :
اوباما: ایرانی ها تروریست هستند !
قوچانی، یک نابغه است در عرصه ی روزنامه نگاری.
متاسفانه عده ای تحمل نوشته هایش را ندارند.
صرف نظر از اعتقادات و باورها و نظراتش، قدرت قلم بالا و شیوایی نوشته هایش قابل تحسین است.
Iran, Islamic Republic of
آره جون خودت ...هیتلر هم نابغه بود ، کاشف بمب اتم هم نابغه بود.
مملکت ما قانون نداره این بابا که قبلا چنین سابقه ننگینی داره نباید اجازه داشته باشه کار مطبوعاتی بکنه
مجتبی
فردا با یک نشریه دیگه میاد
باید با شخص برخورد بشه نه نشریه
علی
با توقیف مردم امروز به هیچ جایی نخواهید رسید. آقای قوچانی باز هم کار جدیدی ارایه میدهد. راجع به وقایع فرانسه هم عذر خواهی کرد وآقای قوچانی در مقاله مبسوطی دیدگاه خود را بیان کردند.شما هم بهتر است به جای انتقاد ازایشان روزنامه نگاری را از ایشان یاد بگیرید
چقدر ازادی بیان هست تو این کشور ماشالله
oskd
برضد ولایت مطلقه فقیه لعنت
اما هر روزنامه ای که قوچانی سردبیر شده، پرفروش شده و حتا رکوددار تیراژ شده
فارض
چرا صاذقانه و در يك كلام نمى گى: رسانه هاى اصلاح طلب تحمل نميشن؟ مواردى كه منجر به تعطيلى و توقيف شده اكثراً موضوعاتى كشدار و قابل تفسير بوده اند. از اينها كه بگذريم رفتار حرفه اى- صنفى شما در قبال تعطيلى رسانه ها غير قابل دركه.
حسین
سفیه آن کسی است که باز هم به این مجوز بدهد.
عباس
Iran, Islamic Republic of
ایشان ازبهترین نخبگان است.مانخبه کشیم.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
خب مشکل این بشر(قوچانی) نیست که مشکل مجری قانون است وقتی یک فردی به هیچ چیزی پایبند نیست چرا دوباره اجازه فعالیت بهش میدن. اونم میگه این روزنامه نشد یکی دیگه میرم تازه با این کارها حق بجانب هم میشن که ازادی بیان و ازین حرفا .... باید ممنوع الفعالیت بشه تا از این گوها نخوره
United States
ماشاالله تربیت!!!
یک طلبه
بنده طلبه حوزهء علمیه هستم
چند وقت پیش به یک فردی که متهم به 300ملیون کلاهبرداری بود و بنده هم به نوبه ای متضرر شده بدوم،در پیامکی به ایشان، از کلمهء نامحترم استفاده کردم، دادگاه ویژه سریعا بنده رو خواست و حقیر را مجرم شناخته!وبه 20هزار تومان جریمه کرد و یک سوء سابقه در پروندهء من درست کرد، و فعلا به همین علت مرا از خدمت در مناسب دولتی و حوزوی محروم کردند!؟
شما بفرمایید اگر این فرد چندین سال مشغول جسارتهای مختلف به نظام است چرا بازهم مجوز کار رسانه ای دارد و فعلیت میکند ولی بنده که به یک کلاهبردار گفتم نامحترم، باید از بسیاری فعالیتهای اجرایی منع شوم!؟؟
Iran, Islamic Republic of
درفقه قیاس جایزنیست حاجی
من و شما ب جایی وصل نیستیم ولی اینا به جناب استوانه هآآآآآآآآآا وصلن!!!!!!!!
اراکی
دادگاه ویژه بی خود به کسی گیر ننمیدهد . چرا حقیقت را نمی گویی حاجی جان ؟
درود بر محمد قوچاني. علمدار آزادي مطبوعات
سالومه
سه ماه بعد:

روزنامه اعتدال امروز به دبيري محمد قوچاني دليل نشر اكاذيب توهين به مقدسات اسلام توقيف شد....

اين قصه همچنان ادامه دارد...
اردشیر
و جهان نیوز حتما از حسادت اینکه نشریات ایشون پرتیراژترین نشریات ایران بوده داری می سوزی نه ؟
خودتونم می دونین که ایشون پرطرفدارترین سردبیر در بین همه نشریات ایرانی هست
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم الان دیگه باید خودش توقیف بشه
اعمال قانونش کنید قوچانی رو
Serbia
آقای نابغه! و صاحب تئوری سترگ!!مقابله با امپریالیسم به وسیله لیبرال دموکراسی!!!
واقعا برای جناب پسر نوح باید تاسف خورد که در وزارت فرهنگ غیر اسلامی ایشان مدام به ایشان مجوز می دهند و روزنامه متعهد و انقلابی وطن امروز را به دادگاه معرفی می کنند....
قوچانی؛ تف سربالای اعتدالیون و اصلاحات!
بابا این بنده خدا فقط داره گل به خودی می زنه که
این آدم فقط می خواهد خود را مطرح کند و مجوز روزنامه را هم صرفا برای توقیف شدن می خواهد تا از این طریق مظلوم نمایی کرده و نشان دهد در این کشور آزادی بیان وجود ندارد . با این وصف مشخص نیست دادن مجوز چند باره به چنین شخصی چه توجیهی دارد ؟ مومن از یک سوراخ 6 بار گزیده نمی شود.