جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۷
۴۴
گفتگوی جهان با سینماگران مطرح درباره دیکتاتوری در سینما؛

انتقاد از هجمه به بازیگران متعهد و تندروی طیفی از تنگ‌نظران

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 361712
از سال های گذشته، همواره بازیگرانی که مواضع انقلابی داشته اند یا در فیلمهایی بازی کرده اند که نمایانگر ارزش های دینی و ملی مردم است، توسط جماعتی مدعی، مورد نکوهش، شماتت و حتی توهین و ترور شخصیت قرار گرفته اند.
انتقاد از هجمه به بازیگران متعهد و تندروی طیفی از تنگ‌نظران
گروه فرهنگی جهان نيوز ـ محمد نگینی: از سال های گذشته، همواره بازیگرانی که مواضع انقلابی داشته اند یا در فیلمهایی بازی کرده اند که نمایانگر ارزش های دینی و ملی مردم است، توسط جماعتی مدعی، مورد نکوهش، شماتت و حتی توهین و ترور شخصیت قرار گرفته اند. امین حیایی و علیرام نورایی، به خاطر بازی در فیلم قلاده های طلا، لعیا زنگنه به خاطر سخنان ارزشمندش در دفاع از دینمداری و تعهد در برنامه زنده تلویزیونی و اخیرا هم الهام چرخنده پس از تبریک نوروزی اش به رهبر انقلاب. چرخنده چند روز پیش به خاطر فشارهای متعدد و ظالمانه، ناچار شد از پروژه هنری حمایت از تیم ملی توسط هنرمندان و چهره های مشهور به عنوان یار دوازدهم تیم ملی فوتبال رد جام جهانی، کناره گیری کند تا به اصل اجرای آن خدشه ای وارد نشود.

این اتفاقات اما با واکنش جامعه هنری مواجه شده است. آنچه می خوانید گوشه ای از اظهارات هنرمندانی است که در برابر این دست اتفاقات سکوت نکرده اند.

محمدحسین لطیفی: هجمه های علیه بازیگران متعهد تندروی و خارج از دموکراسی است


محمدحسین لطیفی، کارگردان مجموعه یار دوازدهم هم در این رابطه به خبرنگار جهان گفت: من در حمایت از دموکراسی معتقدم که هر کسی حق دارد اعتقادات خود را بیان کند. چه خانم چرخنده و چه جناح راست و چه جناح چپ حق دارد که نظرش را بیان کند. آن کسانی که نظرات دیگران را می کوبند خطا می کنند. چون چیزی را که خودشان به آن معتقدند یعنی دموکراسی را نفی می کنند. من کلا به این تفکر منتقدم که خودمان را جدا بدانیم و دیگران را جدا.

بنابراین هرکسی از این طرف به آن طرف یا از هر جناحی به جناح دیگر به خاطر ابراز عقاید تندی کنند و خارج از اصول دموکراسی عمل کنند مسلما خودشان، خود را نفی کرده اند. مثال می زنم؛ مطالبی آقای سلحشور بیان می کند. ما باید توان شنیدن صحبت های ایشان را داشته باشیم و آقای سلحشور هم باید توان شنیدن سخن منتقدان را داشته باشد. ما باید در مدرسه دموکراسی دوره ببینیم که هنوز ندیده ایم متاسفانه.

ثابت‌قدم ماندن امثال خانم چرخنده مهمتر از موضع اولیه آنهاست




فرج الله سلحشور، کارگردان سینما و تلویزیون هم در گفتگو با خبرنگار جهان نيوز گفت: حرکت خانم چرخنده بسیار ارزشمند بوده و در کل نسبتا حرکت خوبی انجام داده اند. اینکه خانم هنرمندی این مواضع را داشته باشند قابل تقدیر است، مسأله این است که امثال ایشان خدا کند تا پایان ثابت قدم باشند و تغییر مواضع ندهند. در مقابل، حرکت معاندان در مقابل این اتفاقات، احمقانه بود و انتظاری جز این از آنها نمی رفت.

رجبی: ارادت به رهبری مایه مباهات است


مهران رجبی، بازیگر سینما و تلویزیون نیز در واکنش به برخوردهای حذفی با برخی بازیگران گفت: من طرفدار حرفهای خانم چرخنده هستم که شجاعت دارند، عقایدشان را خیلی عالی بیان می کنند. مایه افتخار و مباهات است که ما ارادت داشته باشیم خدمت رهبری عزیزمان که همه جوره با همه رهبران کره زمین قابل مقایسه نیستند. اگر کسی هم با این مواضع مشکلی دارد مریضی دارد که خدا ان شاء الله مریضی اش را شفا بدهد.

طالبی: برخورد با چرخنده تست است چون رسما گفته اند دستگاه های نظارت فرهنگی دیگر عرضه برخورد ندارند


ابولقاسم طالبی، کارگردان فیلم قلاده های طلا نیز به خبرنگار جهان گفت: تجربه نشان داده است با اندک فاشیستهای سینما، حرف زدن کار بیهوده ای است. تکبر به واسطه بعضا شناخته شدن در کوچه و بازار موجب بیماری خودشیفتگی در آنها شده و به هیچ چیز جز خودشان توجه ندارند؛ نه وطن، نه آزدی عقیده و ابراز آن، نه امنیت ملی و نه تعاملات صنفی و نه... برایشان مهم نیست اینها. کوتوله های کم ظرفیتند که با پک اول توهم می زنند و توقع دارند که دیگران باید در مقابل پوچ گرایی شان کرنش کنند، علی الخصوص اگر با موضع گیری مسؤولی، مواد را اوردوز کنند و توهم قدرت هم بکنند، آنگاه جز به حذف و قلع و قمع دیگران راضی نمی شوند.

طالبی با تحلیل برخورد با الهام چرخنده گفت: برخورد با خانم چرخنده تست است، چون رسما گفته اند دستگاه های نظارت فرهنگی دیگر عرضه برخورد ندارند. البته می دانند اگر این دستگاه ها بخواهند می توانند نعشه‌گی را چنان از سرشان بپرانند که مادرشان، الیزابت در بی بی سی هم نتواند خماریشان را دوا کند اما این فرزندان موسیلینی فعلا به خیال خامشان عقیده دارند که قضات با غیرت در دستگاه قضایی این ملک، دیگر جرأت صدور حکم ممنوعیت توهین کنندگان و معارضان تمامیت خواه ضدانقلاب را در هنر ایران زمین ندارند. آنها باور دارند مجلس و کمیسیون فرهنگی مرعوب آنهاست. البته بنده انگاره های این کوتوله های بی وطن و بی دین را قبول ندارم و معتقدم دادستان و دستگاه قضا و مجلس به زودی حرکتی در خور با این لااوبالی گری ها انجام خواهند داد. در روزهای آینده و با عمل کرد دستگاه قضا و مجلس معلوم می شود حق با فاشیستها است یا بنده. قضاوت با رسانه ها و مردم.

بازغی: کسی حق ندارد به خاطر اعتقادات یک بازیگر به او فحاشی کند


پژمان بازغی، دیگر بازیگر سینما و تلویزیون هم در این ارتباط  گفت: همه در یک نظام، کار و زندگی می کنیم. قطعا هر کسی عقایدی برای خود دارد. ببینید فیلمهایی که ساخته می شود در راستای موازین وزارت ارشاد هستند و از ارشاد مجوز می گیرند. هر کسی هم بنابر علایق و اعتقاداتی که دارد حق انتخاب دارد برای حضور در فیلمهای مختلف. ولی این خوب نیست که مثلا به خاطر اینکه بازی امین حیایی در فیلمی به مذاق عده ای خوش نمی آید دست به توهین و تخریب و فحاشی بزنند. این اخلاقی نیست و درست نیست که عده ای به خاطر علایق شخصی و نظرات شخصی شان و اینکه اعتقادات برخی از هنرمندان در راستای اعتقادات آنها نیست و مواضعی دارند که در تایید جمهوری اسلامی است یا در فیلمهایی بازی می کنند یا مواضعی اتخاذ می کنند که محتوای ارزشی و انقلابی دارد، عده ای به آنها توهین کنند.

وی ادامه داد: بنده خودم هر فیلمی را که بازی می کنم و انتخاب می کنم اول می بینم که آیا با اعتقاداتم سازگاری دارد یا خیر. حتی عقاید کارگردان را هم بررسی می کنم و بعد انتخاب می کنم. البته ممکن است شخص کارگردان برایم محترم باشد ولی عقایدش را قبول نداشته باشم و بازی نکنم و این طبیعی است.

برای این افراد متاسفم


همایون اسعدیان، کارگردان سینما نیز در این باره گفت: آنچه برای خانم چرخنده رخ داده تاسف برانگیز است. این گونه رفتارها علیه ایشان غیرمتمدانه و غیر دموکراتیک است. هر کسی، هر هنرمند و بازیگری حق دارد مکنونات قلبی اش را بیان کند. احساساتشان و دیدگاه های شان را بگویند و این علی رغم آن است که ممکن است برای برخی خوش آیند باشد یا نباشد. در کل حق ندارند در مقابلش دست به رفتار فیزیکی و غیر اخلاقی بزنند. برای این افراد متاسفم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جای تاسف دارد عده ای مزدور برای یک تبریک به رهبر انقلاب این طور هجمه می کنند واقعا اینان به قدرت برسند چه استبدادی را حاکم می کنند؟
محمد
هنرآن است که تورا از تعلقات وانهد و لیکن سینمای کنونی مظهر تعلقات ودوری از فطرت انسانی است واین حاصل تفکرات کارگردانهای غیر متعد است
سینا
Iran, Islamic Republic of
خیلی کارتون عالی بود
باید از این دست کارها انجام بشه تا مردم بدونند واکنش دیگران چه بوده و همه را به یک چشم نبینند
کاش با بهاره رهنما، آقای فرخ نژاد، جیرانی و... که ارادت خاصی به جناح چپ دارند هم مصاحبه میک‌ردید
سکوت این جماعت نامبرده در برابر حمله حامیانشون به امثال علیرضا افتخاری نشان رضایت از این رفتارهای فاشیستی است. این جماعت خوی دیکتاتوری خودشون را پشت ماسک روشنفکری پنهان کردن.
در این برهوت بی فرهنگی و هنجارشکنی همین مواضع هم قابل تقدیر هست.
Iran, Islamic Republic of
بازم میگم این خانم رو انقدر بزرگ نکنید
چه ربطی داره؟ الان مساله ایستادگی جلوی فاشیست های سینمای ایران هست که جز حامیان خودشون بقیه را سرکوب میکنن. چون همه در برابرشون سکوت کردن یاغی تر شدن..
بهتره عميق تر به مسئله نگاه كنيد خارج از اينكه شخصيت يك هنرمند و عقايدش محترمه ( البته عقايد در چارچوب اخلاقي) نفس برخورد مدعيان دموكراسي با نظر و عقيده يك فرد و تخطئه و توهين مهمه
ناشناس
بحث بزرگ کردن این خانم نیست جناب باهوش! بحث اینه که یکی تو این سینما بالاخره جرات کرد خلاف جریان بی فرهنگیش حرکت کنه. فهمیدی؟!
پيام
Iran, Islamic Republic of
ببخشيد شما ؟ بازم ميگم !!!
Iran, Islamic Republic of
چرا صورت مساله را عوض مي كني
مساله خانم چرخنده نيست تفكرات فاشيستي دشمنان اين مردم است كه ژست هنري هم مي گيرند
هنرمند غير منعطف هنرمند مرده است
مرگ بر دیکتاتوری اصلاحات و کارگزاران
درود بر همه این هنرمندان
صادق
United States
من خیلی خنگ شده ام. نمی فهمم. کی به ایشون فشار آوردن کی به ایشون فحاشی کرده؟ حالا این به کنار از برنامه صدا و سیمای آقای ضرغامی که ایشون رو حذف کرده. کی صاحب قدرته تو این کشور. لابد ته تهش هاشمی دیگه؟ همون که یکی از بچه هاش زندان رفتن یکی دیگش هم دادگاهیه دیگه؟؟
خودتون گفتين آ نگين ما گفتيم.
فقط خود هنرمندان میتونن جلوی این فاشیت های سینما بایستند.
در برابر رفتارهای وحشی گرایانه مافیای سینما سکوت نکنید و افشا گری کنید. همین اولین قدم برای خالی کردن باد این جماعت دیکتاتور مدعی آزادی بیان و اندیشه و روشنفکری است..
بس کنید تو رو قرآن. از اون ور مطلب می ذارید رسانه های متعهد جو گیر مطلب چرخنده شده اند ازین ور دوباره خودتون ول نمی کنید؟؟؟؟!!!!!!!!
خود درگیری داری جهان؟؟!!!!!
بحث چرخنده نیست بحث هنروهنرمند ارزشی و انقلابی است
Iran, Islamic Republic of
همش زیر سر مسئولان نامسئول وبی تقواست،در نظام جمهوری اسلامی در نظام ولائی اظهار علاقه وارادت به ولایت جرم شده.الله اکبر ،صدای تکبیر را بزودی کر کننده وبر هم زننده خواب خوش خود خواهید یافت ای گرفتاران در دام توهم...
محمد
Iran, Islamic Republic of
از دست اندرکارن تهیه این گزارش تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم با هنر مندان بیشتری مصاحبه کنید که افرادی مانند خانم چرخنده تنها نیستند.
ماهم حامی هنرمندان ارزشی و ولایی هستیم با دلرو جان
خانم چرخنده ما با شماییم
United States
درود بر تمامی سینماگران ارزشی
Switzerland
دست بوس خانم چرخنده هستم .
افرين بر شير زن بختيارى !
Switzerland
چطوره كه چاپلوسى هنرمند نمايان براى مقامات دولتى اشكال روشنفكرى نداره !؟
ولى حمايت از پاكترين وهنرمند ترين وباكلاسترين وروشنفكر ترين رهبر جهان ، اين همه غير قابل تحمله !؟
بله ! امكا نات ورانت ها را اونا مى دن ....
چه حقير وبى ارزش وبى پرنسيپ هستند كسانى كه چاپلوسى ، كسى را كه مى كنند كه خود وفرزندانش
سر در اخور بيگانه دارند و با ان ژست رو شنفكرى مى گيرند !
رفتارشان تهوع اوره !!
اسعدیان خودش یکی از سران مافیای سینماست
اون فیلم طلا و مسش به همه شان ارزش دارد
درود بر شرف قاسم طالبی و چرخنده
حق همین بود، احسن به این کارگردانان خوش نام عزیز!
اگر این دستگاه ها بخواهند می توانند نعشه‌گی را چنان از سرشان بپرانند که مادرشان، الیزابت در بی بی سی هم نتواند خماریشان را دوا کند اما این فرزندان موسیلینی فعلا به خیال خامشان عقیده دارند که قضات با غیرت در دستگاه قضایی این ملک، دیگر جرأت صدور حکم ممنوعیت توهین کنندگان و معارضان تمامیت خواه ضدانقلاب را در هنر ایران زمین ندارند
سامان
انتظاری جز این از آنها نمی رفت...
امیدوارم قوه قضاییه هر چه سریع تر هنرمندان فاسد سینما رو شناسایی و برای همیشه از کار اخراج شوند
محمد
چرا اسامي افرادي كه اين فشارها را بر وي هنرمندان متعهد مي آورند را ذكر نمي كنيد. هر چند كه تعدادي از اين افراد پليد قابل شناخت هستند.
REZA
خوب اسم کسایی که به خانم چرخنده توهین و حمله کردند تو یایتها اعلام کنین تا ملت هم اونا رو تحریم کنند چرا اسامی اینا رو اعلام نمیکنین این که اختلاس نیست
محققی
خانم چرخنده سرت رو بالا بگیر و مثل کوه محکم باش. سرافکنده اونایی هستند که برای خوشامد دشمنای این مردم و تظاهر به باکلاس بودن پیش اجنبی و تو جشنواره های کذایی کشف حجاب میکنند . مرجبا به شما زن ایرانیه الکو
محققی
جالب اینجاست که آقای وزیر ارشاد کار خانم حاتمی و رفتار زشت و نابجای ایشون رو برای توجیه فقط ناپسند!قلمداد کردند ولی برای حرکت ارزشی و اخلاقی خانم چرختده سکوت اختیار کردند.برا وزارت ارشاد مناسفم
سعید
انوقت وزیر ارشاد عمل غیر شرعی هنر پیشه دیگری رارسما توجیه غیر عقلانی میکندولی در این قضیه سکوت کرده اند. ما دست امثال خانم چرخنده را میبوسیم.
علی
هنرمندان متعهد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
میترا
کی مثلا هنرمندان را هنرمند کرده ؟؟؟!!!
ما مردم .
باید فیلماشونو تحریم کنیم تا بفهمن عددی نیستن این یکتاتورهای لیبرال مسلک وطنی !

خب البته وقتی میگیم هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم !
وقتی میگیم نباید به زور مردموببریم بهشت !!

وقتی .............
این میشه نتیجه ش !

....... تحویل بگیر !
اینایی که امروز واستون سوت و کف میزنن فردا پروژه ی عبور از شما را هم کلید میزنن
سعید
اون جماعت از روشنفکری,فقط سبک زندگی غربی و پوشش بد رو یاد گرفتند و متاسفانه این رو کلاس میدونن و بهش افتخار میکنن..
منصور
با تشکر از هنرمندانی که از خانم چرخنده حمایت کردند
ای کاش عزیزان نظرشان در مورد اقدام خانم حاتمی را می گفتند.
رسولی
درود بر شما خانم چرختده
توهینهای سایتهای شما به خانم هدیه تهرانی و مهناز افشار را فراموش نمیکنیم
درود بر این هنرمندان
مجتبی
تشکر. گزارش خوبی بود. باید دیکتاتورهای روشنفکرنما رو با این دست از مصاحبه های روشنگرانه از دور خارج کنیم.