کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مروری بر رانت­خواری و اختلاس­های دوره کارگزاران و اصلاحات

آقایان! لطفا این فجایع اقتصادی را فراموش نکنید

3 بهمن 1392 ساعت 0:12

در زمان دولت آقای خاتمی، هواپیمای چهل میلیارد تومانی از سلطان برونئی به‌عنوان هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهور خریداری شد.


جهان نیوز - محمد علی الفت پور: در هفته‌های اخیر پرونده داغ بابک زنجانی نُقل مجالس سیاسی و غیر سیاسی ایران بود. البته ماجرا از آن جایی جالب تر شد که آقای هاشمی و نیز به جرگه مبارزین با بروز چنین فسادهایی اضافه شد. روزنامه‌های اصلاح طلب و دگراندیش نیز در انتساب این رانت خواری به اصولگرایان کم نگذاشتند و با فراموش کردن کارنامه اصلاحات در زمینه رانت خواری و فساد دولتی آسمان زنجانی را به ریسمان اصولگرایان گره زدند. این اتفاق در حالی می‌افتد که دوستان اصلاح طلب راهی برای کتمان مفاسد موجود در کارنامه‌شان بجز فرار رو به جلو ندارند. آقای هاشمی رفسنجانی در جمع طلاب، روحانیون، استان کرمان گفت: غارت بیت‌المال، فساد اداری و حاتم‌بخشی از حقوق بازنشستگان در دولت گذشته پذیرفتنی نیست! این جمله آقای هاشمی نگارنده را به یاد حرف محمدرضا خاتمی انداخت که گفته بود: «پرونده مفسدان اقتصادی در دوران اصلاحات سفید است!» اقای هاشمی به یاد دارید که در افتتاح یکی از پروژه‌های دوران سازندگی گفتید: «وقتی که ما یک سدی را می‌سازیم و مثلا ۱۰ میلیارد خرج می‌کنیم ممکن است از قبل آن ۵۰۰ میلیون هم اختلاس شود اما این سد برای کشور می‌ماند و هیچ کس نمی‌تواند از این سد اختلاس و دزدی کند!» پس از نظر شما اگر فساد مالی در دولت شما باشد خوب است ولی اگر در دولت دشمن شما باشد بد است. به نظر می‌رسد برای یادآوری به این آقایان باید به بخشی از مفاسد شبکه دولتی و منسوبین به مقامات ارشد دولت‌های اصلاحات و کارگزاران به صورت گذرا اشاره کرد:
 


1. شهرام جزایری عرب با ایجاد رابطه بین مراکز قدرت و برخی مدیران مسئله دار در دوران اصلاحات توانست وارد فعالیت‌های اقتصادی شود. او موفق شد قلمرو نفوذ فعالیت‌های فاسد اقتصادیش را حتی تا دفتر رئیس مجلس وقت (مهدی کروبی) و رئیس جمهور وقت (محمد خاتمی) گسترش دهد. جزایری توانست با پرداخت پول شمار قابل توجهی از نمایندگان مجلس ششم و مدیران روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب را به موافقت با درخواست‌های خودش وادارد. از جمله، دریافت وام ۵۰ میلیون دلاری از صندوق ضمانت صادرات – بی آن که صادراتی در میان باشد- و یا دریافت ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات غیر ارزی از سیستم بانکی کشور و… او در قبال این سوء استفاده، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان به رئیس وقت صندوق ضمانت صادرات دولت اصلاحات و مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان دیگر به یکی از معاونان وقت وزارت بازرگانی دولت اصلاحات رشوه داده بود. گفتنی است شهرام جزایری از مجلس ششم «کارت ۵۰۰» دریافت کرده بود که مجوز ورود به جلسات مجلس اصلاح‌طلبان بدون بازرسی بوی داده شده بود.



شرکت عمران علوی یکی موسسات خیریه مولی الموحدین کرمان وابسته به مرعشی برادر زن آقای هاشمی است که شهرام جزایری عرب که با دریافت بیش از ۸۰۰ قطعه از این اراضی ارادت خود را به این مجموعه ثابت می کند.
 
  2. دانشگاه هاوایی با فروش مدارک کاغذی بی‌آزمون به مدیران دولت اصلاحات، سود هنگفتی را به دست آورده بود. در فهرست دانش‌آموختگان این دانشگاه غیرقانونی، اسامی مدیران اصلاح‌طلبی همچون مرتضی حاجی، رضا ویسه، محمد ملاکی، سیدحسن الحسینی، حسن جاهد و علی رئوف به چشم می‌خورد.
 
3. پرونده شرکت ایران مارین سرویس نمونه‌ای از مفاسد اقتصادی و ثروت‌های بادآورده است که حاکی از غارت حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان از بیت‌المال و پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان رشوه به مسوولان میانی دولت اصلاحات است.‌
 
4. مدیر عامل شرکت نفتی پتروپارس- که اکنون در دولت سمت دارد – همان زمان (خرداد ۱۳۸۱) گفت: «اگر ما رانتی را در دولت قرار دادیم و عده‌ای از آن رانت استفاده کردند و ثروتمند شدند، حق نداریم یقه آنها را بگیریم». آن روز سخن از واگذاری پروژه چند میلیارد دلاری به شرکت پتروپارس بدون برگزاری تشریفات قانونی مناقصه بود و هنور دشواری‌های تحریم به اقتصاد کشور تحمیل نشده بود.


5. کرباسچی شهردار وقت تهران که از حمایت آقایان خاتمی و هاشمی برخوردار بود به اتهام برداشت ۲۶۰ میلیون تومان جهت ستاد کارگزاران، ۲۵ میلیون تومان به تاجران و تقوامنش نامزدهای انتخابات مجلس، ۶۰ میلیون تومان به بهزادیان، ۸۷ میلیون تومان برای خود، خرید ۹۰ هزار دلار از حساب مدیران شهرداری و پرداخت به نماینده جمهوری‌ اسلامی در نیویورک، پرداخت ۵۰ میلیون تومان به تعدادی از مدیران شهرداری به سه‌سال زندان و ۱۰سال انفصال از خدمات دولتی و بازگرداندن اموال محکوم شد. او ه۱مچنین به دلیل تضییع سه و نیم میلیارد به چهار سال حبس و ۶۰ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد.
 
6. مبلغ ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار برداشت از صندوق ذخیره ارزی طی سالهای ریاست جمهوری خاتمی مصداق بارز جارو کردن حساب ذخیره ارزی است. دولت آقای خاتمی با برداشت ۱۳۰ درصدی از این حساب رکوردار تخلف از قانون در این حوزه است.
 
7. در زمان دولت آقای خاتمی، هواپیمای چهل میلیارد تومانی از سلطان برونئی به‌عنوان هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهور خریداری شد. این هواپیمای تشریفاتی از نوع ایرباس ۳۲۱ و متعلق به سال ۲۰۰۲ بود و در سال ۱۳۸۲ پس از خرید هواپیما، قرارداد تبدیل آن به هواپیمای اختصاصی با هزینه‌ای نزدیک به ۲۰ میلیون دلار یعنی نزدیک ۲۰ میلیارد تومان با شرکت “سوژرما” منعقد شد.
 
8. دیوان محاسبات پس از بررسی مدیریت صنعت نفت دولت هشتم در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۳ آخرین سال دولت خاتمی به صورت رسمی اعلام کرد بیش از ۶ میلیارد دلار درآمدهای حاصل از فروش نفت به خزانه دولت واریز نشده است، خاتمی هیچگاه به ابهاماتی که در این زمینه ایجاد شد، پاسخ نداد. دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۸۳ می‌گوید که ۱۰۲۹ دستگاه دولتی اصلاً جواب دیوان را هم نداده‌اند!
 
9. طرح «اکتشاف گاز در منطقه حفاظت شده سراج» در عسلویه در حالی با پیشنهاد وزارت نفت در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ به تصویب هیات وزیران رسید که بر اساس آن دولت موظف شد پانزده هزار هکتار از اراضی بخش‌هایی از منطقه حفاظت شده سراج و نیز محدوده پیرامون آن را جهت اکتشاف گاز به وزارت نفت واگذار کند. پرداخت مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان بابت خسارت وارد شده به یک شرکت پرورش میگو که در منطقه حفاظت شده سراج مجوز فعالیت داشت در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت. اما شرکت مذکور که اعضای هیات مدیره آن را افرادی چون آقایان “ک”، ” ق” و ” م” از سران حزب کارگزاران تشکیل می‌دادند، تنها چند ماه قبل و باز هم با تصویب هیات وزیران دولت اصلاحات توانسته بودند مجوز فعالیت در منطقه حفاظت شده سراج، برای پرورش میگو را دریافت کند.
 
10. در دوره تصدی ولی الله سیف بر بانک صادرات دولت سازندگی – رئیس بانک مرکزی فعلی- اختلاسی به مبلغ ۱۲۴ میلیارد تومان در بانک صادرات صورت گرفت که «فاضل خداداد» را به دام مرگ کشاند. اگر یک میلیارد دلار آن روز را به ریال امروز تبدیل کنیم حدود ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود.
 
11. احمد خرم وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات به خاطر حادثه ی نیشابور و کشته شدن حدود ۴۰۰ نفر در این و هزینه‌کرد حدود ۱/۷ میلیارد تومان فقط برای افتتاح فرودگاه ناتمام امام خمینی و صرف هزینه‌های دو میلیاردی به قیمت سال ۱۳۸۲ برای دکوراسیون دفتر وزیر توسط مجلس عزل شد. میز جلسه با خبرنگاران این اتاق ۴۲ میلیون تومان، و درب اتاق پنج میلیون تومان ارزش ریالی داشته است.
 
12. ضعف عملکرد دولت خاتمی و تعلل مسئولان مربوطه در بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از میدان پارس جنوبی باعث شد کشور همسایه در این میدان به میزان قابل توجهی از ما جلوتر باشد.
 
13. در دولت هفتم و هشتم شاهد به‌کارگیری روش‌های غیر صیانتی در تولید از میادین نفتی بودیم که این مسئله هم در قالب قراردادهای بیع متقابل انجام شد و هم به دلیل عدم تزریق گاز لازم به میادین نفتی. به خاطر عدم تزریق گاز مورد نیاز در مخازن نفتی کشور که عمدتاً در نیمه دوم عمر خود هستند حجم عظیمی از ذخائر نفت خام درجای این میدان‌ها دچار هرزروی شده‌اند که خسارت آن‌ها میلیاردی است.
 
14. در زمان وزارت زنگنه، در مخزن بزرگ نفتی پارسی به دلیل رعایت نکردن نسبت تزریق به تولید پیشنهادی، چاه‌ها دچار گاز گرفتگی و نمک اضافی شدند و افت کیفیت نفت تولیدی و نهایتاً کاهش بازیافت ثانویه و آسیب رسیدن به مخزن را بدنبال داشته است. سرانجام تنها در یک دوره به ازای ۱۵ میلیون نفت برداشت شده این مخزن حدود پنج میلیون بشکه آن بر اثر عدم تزریق گاز به هدر رفت.
 
15. چرا شرکت نفت در زمان دولت آقای خاتمی قرارداد ۲۰۰ میلیون دلاری دارخوین را با شرکتانی ایتالیا یک میلیارد دلار بستند و قرار داد ۵۰۰ میلیون دلاری سروش و نوروز را با ۵/۱ میلیارد دلار؟
 
16. خسارت حداقل و سالیانه قرارداد کرسنت معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. م.هاشمی تنها در قرارداد کرسنت، ۸۵ میلیون دلار پورسانت گرفته است.

«تایید مهدی هاشمی توسط بیژن زنگنه وزیراسبق نفت برای همکاری با شرکت های خارجی»
 
پرونده استات اویل مربوط به اتهام رشوه‌گیری از م.هاشمی است که از این شرکت نروژی مبلغ ۱٫۵ میلیون دلار آمریکا در سال برای مدت ۱۰ سال از ژوئن ۲۰۰۲ رشوه دریافت کرده است. شرکت نروژی استات اویل به دلیل پرداخت رشوه به مهدی هاشمی محکوم شد و با آن برخورد شد در حالی‌که این شرکت برای کسب منافع برای کشورش چنین رشوه‌ای را داده بود، اما در ایران با رشوه‌گیر که منافع ملی کشور را مورد هجمه قرار داده بود برخوردی نشد.

«استات اویل به پرداخت رشوه ۱۵ میلیون دلاری به مقام سابق ایرانی اذعان کرد»
 
17. فروش گاز ایران برای مدت ۲۰ سال به قیمت 17.5 دلار (۱۴ برابر زیر قیمت جهانی) به طرف اماراتی با رشوه‌های کلان برای دلالان دولتی و…
 
18-  ۴۸۰ هزار صفحه سند در قالب ۴۳ جلد گزارش از تحقیق و تفحص زمان آقای جاسبی و به ریاست هیات مدیرگی آقای هاشمی رفسنجانی به مجلس ارائه شد. در این گزارشات ۹۰ سند فساد و مشکلات این دانشگاه ثبت شده بود که شخص مدیر دانشگاه آزاد اسلامی در آن نقش ایفا می‌کرد. یکی از صدها تخلف دانشگاه آزاد پرداخت متاسفانه ماهانه هزاران پوند به حساب واحد آکسفورد در کشور انگلستان بوده است که بعدها معلوم شد چنین دانشگاهی اصلا وجود ندارد. م. هاشمی بابت ماموریت خودساخته به دانشگاه آزاد واحد آکسفورد به مدت ۱۹ ماه ماهیانه ۳۲۰۰ پوند همراه با ۴ میلیون تومان از دانشگاه آزاد دریافت می‌کرده است.

«سند پرداخت دانشگاه آزاد واحد آکسفورد به هاشمی به مدت ۱۹ ماه ماهیانه ۳۲۰۰ پوند»
 
19. بر اساس مستندات بانک مرکزی که توسط مقامات این بانک در دولت اصلاحات منتشر شده، هزینه‌های جاری دولت گذشته به طور متوسط هر سال دچار افزایش ۱۰۰ درصدی شده است و از ۴۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۷۶ به ۳۹ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان در سال ۸۳ افزایش یافته است.
 
20. م.هاشمی در زمان مدیریت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سالهای ۸۲ تا ۸۴ مبلغ ده میلیارد و بیست و سه میلیون و پانصد و سی و یک هزار تومان که با احتساب کاهش ارزش وجه مذکور به مدت ۷ سال اکنون به مبلغ شانزده میلیارد و یکصد و شصت و دو میلیون و هشتصد و سی و یک هزار تومان رسیده اختلاس نموده و اسناد و فاکتور های جعلی ارائه کرده است.
 
21. براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور به شماره ۴۰۹۵۶/۸۵/۳۲ م.هاشمی مبلغ ۵۲۰ میلیون ریال از وجوه شرکت مهندسی ساخت تاسیسات دریایی را اختلاس کرده است. همچنین مشارکت مدنی وی با شرکتی به نام شناور سکوساز (شنکو) فاقد وجاهت قانونی عنوان شده است.
 
22. هادی عرب قبادی درباره فساد اقتصادی در دولت آقای خاتمی می‌گوید: قرار بود در ستاد بهینه سازی مصرف سوخت صدها هزار نسخه کتاب برای کودکان منتشر کنیم که به جای آن ۲۵ هزار نسخه چاپ شد و مابه التفاوت ۳۵۰ میلیون تومانی بابت تسویه مطالبات حسن معادی خواه -نشرذره- به وی پرداخت گردید.
 
23. روزنامه بیلد ام زونتانگ چاپ آلمان طی گزارشی ادعا کرده است، مردی که تلاش داشت ماه گذشته میلادی با یک برگ چک به مبلغ ۷۰ میلیون دلار وارد آلمان شود، یک چک متعلق به رئیس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در دولت آقای خاتمی بوده است. گزارش‌های منتشر حاکی از آن بود ماموران گمرک در فرودگاه دوسلدورف در چمدان یک مرد یک برگ چک به مبلغ ۳۰۰ میلیون بولیوار ونزوئلا، معادل ۷۰ میلیون دلار پیدا کرده‌اند. پلیس و ماموران گمرک آلمان سرگرم بررسی احتمال پولشویی های بیشتر هستند.
 
24. سعید مرتضوی در چندین نوبت به برخی روزنامه‌ها مبالغ قابل توجهی پرداخت کرده است که در میان این روزنامه‌ها نام‌هایی نظیر اعتماد، آرمان و آفتاب یزد به چشم می‌خورد. علاوه بر این، نام هوشنگ سفیدی مدیرمسئول وقت روزنامه آرمان در میان دریافت‌کنندگان کارت هدیه به مبلغ ۱۰ میلیون تومان و همچنین دریافت ۵۰ میلیون تومان جهت سمپوزیوم مؤسسه آرمان به چشم می‌خورد. سعید مرتضوی در آخرین روز کاری خود ۱۶ مرداد ماه دستور پرداخت ۹۶ میلیون تومان پول را برای خبازها فعال کارگری اصلاح طلب (رییس کانون کارگران بازنشسته) صادر می‌کند. مبلغ ۴۵۰ میلیون ریال وجه نقد هم به آقای ناصر برهانی دیگر فعال اصلاح طلب، بابت فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی و آموزشی پرداخت شده است. همچنین برهانی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال از مرتضوی گرفته که در سند امور مالی سازمان، دلیل آن ذکر نشده است!

وقتی سعید مرتضوی در آخرین روز کاری خود (۱۶ مرداد ماه) دستور پرداخت ۹۶ میلیون تومان پول را برای خبازها صادر می کند
 
  
سند پرداخت پول به روزنامه های اصلاح طلبی نظیر اعتماد، آرمان، آفتاب یزد و…
 
25. اسناد موجود در بنیاد بیماری‌های خاص حاکی از آن است که در سال ۱۳۷۴ مبلغ 2/000/000/000 ریال از وجوهات بنیاد بیماری‌های خاص، تحت مسئولیت خانم فاطمه.ه توسط آقای آشوری در اختیار ستاد انتخاباتی کارگزاران قرار گرفته است. با توجه به شرایط موجود سوء استفاده مالی از محل وجوهات بنیاد بیماری‌های خاص در انتخابات آتی متصور می‌باشد.
 
26. مدیرکل منابع طبیعی استان تهران (غلامعباس عبدی‌نژاد) در تاریخ 83/4/26 طی نامهی شمارهی ۱۱۶۹۷/۶۷ خطاب به دفترخانهی اسناد رسمی شمارهی ۵۳۹ تهران، درخواست نموده تا نسبت به ثبت و انتقال قطعی ۱۲۴۵۰ مترمربع از اراضی منابع‌ملی پلاک ۲۴ موسوم به لالان، با استناد به مجوز شماره ۵/۲۳۲۱ صادره در تاریخ ۷/۳/۸۰ از ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، به محمد.ه اقدام نماید.
 
27. در پی درخواست صدور مجوز فروش برای باغی به وسعت ۲۲۷۰ مترمربع جنب پارک جمشیدیه، از طرف مالک آن (خانم فرزین)، با تبانی صورت گرفته بین آقای علی.ه و کرباسچی به بهانهی طرح گسترش پارک جمشیدیه، این مجوز صادر نگردید و علی.ه به عنوان نماینده شهرداری، ملک فوق را به نام مریم هاشمی‌نژاد (همسر وی)، به مبلغ ناچیز ۹۰ میلیون تومان خریداری نمود و با رفع موانع فروش و عوامل کاهش دهندهی قیمت، آنرا پس از چند ماه به مبلغ 1/900/000/000 ریال به فروش رساند.
 
28. یاسر.ه در زمان ریاست آقای کرباسچی در شهرداری تهران، با استفاده از نفوذ خود در شهرداری توانست ۴۵ هزار متر مربع از اراضی پارک چیتگر را تحت عنوان فدراسیون سوارکاری کشور در اختیار بگیرد. متعاقباً وی در مرحله دیگری ۳۰ هزار مترمربع از پارک مذکور را هم افزون بر متراژ قبلی تصرف می‌نماید.


29. علی.ه بابت ملغی شدن طرح عظیم گسترش پارک جمشیدیه که زمین فوق را کاملاً دربر می‌گرفت و مانع اصلی فروش آن محسوب می‌شد و منتفی شدن طرح تعریض خیابان جمشیدیه که در آن پانصدمتر از باغ فوق برای عبور مسیل در نظر گرفته شده بود مبلغ 350/000/000 ریال به عنوان حق السهم به شهردار وقت تهران پرداخت نمود.
 
30. آقای حسین ثابت بکتاش در سال ۱۳۷۲ توسط اعضای حزب کارگزاران، جهت فعالیت در کیش به آقای یزدان‌پناه (رئیس سابق منطقهی آزاد کیش) معرفی می‌گردد و به توصیه آن‌ها، 770/000 مترمربع زمین (هر متر 4 هزار تومان، جمعاً معادل3/080/000/000 تومان) در اختیار وی قرار می‌گیرد.
منبع: سایت خط امام


کد مطلب: 339206

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/339206/آقایان-لطفا-این-فجایع-اقتصادی-فراموش-نکنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com