جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۰۵۰
۲۹

آشکار شدن عواقب لغو طرح شبنم/ کاهش بی‌سابقه واردات رسمی و افزایش قاچاق موبایل

يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 335458
کاهش ۳۲ درصدی واردات رسمی موبایل به همراه افزایش ۱۵ درصدی تقاضا! چگونه این نامعادله حل شده است؟ چرا در بازار موبایل کمبود احساس نمی‌شود؟
آشکار شدن عواقب لغو طرح شبنم/ کاهش بی‌سابقه واردات رسمی و افزایش قاچاق موبایل
گروه اقتصادی جهان نيوز: روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ ۱۴ دی ماه به بررسی و تحلیل واردات رسمی موبایل پرداخته است. مطابق آماری که این روزنامه از گمرک استخراج کرده است، واردات رسمی موبایل در ۹ ماهه ۹۲ نسبت به ۹ ماهه ۹۱، ۳۲% کاهش داشته است؛ این در حالی است که به طور متوسط هر سال شاهد افزایش ۱۵ درصدی تقاضا در بازار موبایل هستیم.

حال این سوال پیش می‌آید که چگونه این اعداد را تحلیل کنیم؟ کاهش ۳۲ درصدی واردات رسمی موبایل به همراه افزایش ۱۵ درصدی تقاضا! چگونه این نامعادله حل شده است؟ چرا در بازار موبایل کمبود احساس نمی‌شود؟ این کالاهای موجود در بازار چگونه وارد کشور شده‌اند؟ برخلاف سال ۹۱ که شوک افزایش نرخ ارز کشور را درنوردید و صرفه واردات را کاهش داد، در سال ۹۲ تغییر حادی در این بازار نداشتیم و نرخ ارز یا ثابت بوده و یا روبه کاهش. تنها اتفاقی که در سال ۹۲ در بازار موبایل افتاده است، لغو کد رهگیری کالا موسوم به طرح شبنم است. طرحی که قرار بود عرصه را در سطح عرضه برای مبارزه با قاچاق باز کند.

روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: «گرچه از حدود سال ۸۹ تا همین یک سال پیش در زمینه واردات موبایل از مبادی رسمی، شاهد روندی صعودی بودیم؛ اما گویا اوضاع و احوال تغییر کرده است و سال جدید با کاهش حجم واردات موبایل از دروازه‌های ورودی مجاز توام بوده است». نرخ افزایش واردات رسمی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ بیشتر بود و به رشد ۸۰ درصدی رسید؛ از این منظر، درآمد دولت از محل حقوق ورودی و مالیات بازرگانان ناشی از این افزایش، بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت. حال آنکه هزینه اجرای طرح شبنم برای بازرگانان در بازار موبایل جمعا در این سال، کمتر از ۹۰۰ میلیون ریال بود؛ لذا می توان گفت که نسبت هزینه به فایده طرح شبنم حدود یک به ۳۰۰ بوده است.

طرح شبنم از سال ۸۹ کلید خورد؛ در سال ۹۰ به صورت الزامی درآمد؛ در سال ۹۱ به صورت گسترده - همراه با نواقصی - اجرا شد و باعث رشد واردات رسمی موبایل گردید؛ اما در سال ۹۲ به یکباره لغو شد و هم اکنون علیرغم افزایش تقاضا در بازار با کاهش واردات رسمی موبایل روبرو شدیم!

طرح‌های شبنم و ایران‌کد به بهانه تسهیل فضای کسب‌وکار لغو شدند. اما اگر شاخص سهولت کسب‌وکار را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که یکی از ۱۰ مولفه این شاخص، تجارت فرامرزی است. عدد مربوط به این شاخص از سال ۲۰۰۶ به بعد برای ایران همواره ثابت بوده است؛ یعنی اجرای طرحهایی مانند ایران‌کد، شبنم و استاندارد اجباری تاثیری بر رتبه کسب‌وکار ایران در حوزه تجارت خارجی نداشته است. به نظر می‌رسد کلیه هجمه‌های رسانه‌ای علیه این طرح‌ها به بهانه ایجاد مشکل در فضای کسب‌وکار با هدف دیگری انجام می‌شد. گرچه وجود اشکالات اجرایی در این طرح‌ها مانند هر طرح دیگری قابل کتمان نیست، اما نمی‌توان منافع ناشی از اقتصاد زیرزمینی و قاچاق را در مقابله همه‌جانبه با این طرح‌ها نادیده گرفت.

طرح شبنم لغو شد و لغو آن تاکنون هیچ تاثیری بر شاخص کسب‌وکار نداشته است. اما زیانهای ناشی از آن برای دولت به چه میزان است؟ مطابق برآوردهای انجام شده، گفته شد که تقاضای موبایل در بازار ایران ماهانه حداقل ۸۰۰ هزار دستگاه است. یعنی بطور میانگین در سال باید ۹.۶ میلیون دستگاه موبایل به کشور وارد شود (رسمی یا قاچاق). کل واردات موبایل در سال ۱۳۹۱، حدودا ۱.۹ میلیون دستگاه بوده است. یعنی مطابق آمار سال ۹۰، قاچاق ۹۰ درصدی در بازار موبایل، با اجرای ناقص طرح شبنم به ۸۰ درصد در سال ۱۳۹۱ رسید و ادامه روند آن قطعا آمار قاچاق را به شدت کاهش می‌داد.

طرح شبنم زیرساختی برای مقابله سیستمی با پدیده شوم قاچاق بود. در چنین شرایطی، طبیعی است افراد ذینفع در فرآیندهای قاچاق و اقتصاد غیررسمی بیکار ننشستند و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و لابی قوی خود، توانستند به بهانه‌های غیرکارشناسی، مدیران مربوطه را از ادامه طرح منصرف کنند تا همچنان در سایه اقتصاد زیرزمینی و عدم شفافیت، زندگی بگذرانند و در کاهش ۱۰ هزار میلیارد تومان عدم حصول درآمدهای مالیاتی و عوارض گمرکی حاصل ناشی از قاچاق و از بین رفتن سالانه ۹۵۰ هزار شغل در کشور سهیم باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شبنم برای همین برداشته شد... شماها چقدر ساده‌اید...
گیریم که حق با آقایون بود و مشکلاتی داشت... ایا همان کنترل نیم بندی که وجود داشت باید از بین می‌رفت....

ببینید کی گفتم... قراره با قاچاق، یه عده به آلاف و الوفی برسند.... تا هزینه برنامه‌های آتی برخی جریانات سیاسی تأمین بشه...
United States
خلاصه هرچی هست برای باز کردن راه خلافه
United States
اظهر من الشمس بود حالا چه جایی باید جلوی این تخلفات رو بگیره؟؟؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
وقتی احمدی نژاد کاری را یکشبه انجام می داد صدای اقایان در می امد ... می زدند کار غیر کارشناسی شده !فلان شده !این شده ! این اقایان که با شعار تدبیر امدند چرا؟این هم از شاهکارهای اقای نعمت زاده است...
Iran, Islamic Republic of
آخه پس تا حالا اينهمه كالاي قاچاق چرا همه جا رو پر كرده بود؟
شبنم قاچاق موبایل را ظرف یک سال و نیم، از 90% به 80% کاهش داد. خوب 80 درصد هنوز زیاده. باید یکی دو سال دیگه هم طرح ادامه پیدا می کرد. تازه مرحله آخر طرح هم هنوز راه اندازی نشده بود!
امیر
Iran, Islamic Republic of
وقتی جلوی شبنم رو میگیرن همین میشه قاچاق زیاد میشه به فرمایش آقایون سالی 20میلیارد دلار که اگه درست براش برنامه ریزی کنن میدونید چند هزار تا جوون میتونن برن سره کار وجلوی اعتیاد بیکاری و...........گرفته میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
این هم از گلهایی است که نعمت زاده به دروازه دولت تدبیر زده ! بی تدبیری هم حد ومرزی داره !
Iran, Islamic Republic of
آدم هر چي ميخوادمثبت فكر كنه و حسن ظن داشته باشه واقعا نميشه
United States
زیاد به فکر کردن لازم نیست مشخصه چه خبره
Iran, Islamic Republic of
قطعا مشخصه چه خبره ! دیگه بچه دبستانیها هم می فهمند ولی نمی دانم بعضی از وزراء مردم را چی فرض می کنند که می گویند برای تسهیل تجارت این اقدام صورت پذیرفته ! و خنده دار تر هم اینکه می گویند شبنم رسمیت بخشیدن به قاچاقه !!!!!!!!!!!! واقعا دلم از خنده درد گرفت !
احمد
Iran, Islamic Republic of
فریاد از بی تدبیری افرادی که ادعای تدبیر دارند ! داد از دست افرادی که برای رسیدن به اهداف خود و دوستانشان به مردم ... می گویند ! و صدها فریاد....
امین
Iran, Islamic Republic of
اقای رئیس جمهور لطفا جلوی این وزیر بازنشسته را بگیرید و اگر نه تمام زحمات شما را به باد می دهد پاشنه اشیل شما فعلا اینجاست
مردمی
پاشنه آشیل ها که تا دلت بخواد زیاد!!!!!!
میترا
United States
خوب اینهایی که این خبر رو داغ کردن..هستند اینم شد خبر. اون ...
United States
به شما چه ربطی داره هر کسی آزاده نظر بده
United States
خوبه من به شما بگم چرا نظر می دی؟
چون نظر می دی فلان هستی؟؟؟؟
مجید مجد
United States
شبنم بود این داستان بود نباشه دیگه این موبایل فروشایی که کلا تو علاءالدین و جاهای دیگه کلاهبردارن اش و با جاش می برن
مردمی
حالا مونده تا بفهمیم احمدی نژاد چقد خدمت کرده ولی برای اونا ضد تبلیغ شده..
مردمی
مردمو چه به این که تو اموری که بهشون مربوط نیس دخالت کنن؟؟؟
ملت شما سبد کالاتونو بگیرینو خوشحال باشین. طرح شبنم و یارانه و .... بد بود. حالا همه چی سرشار از امیده!!!!!!!!!!!!!!
امتیاز دادن هسته ای.
افزایش قاچاق
لغو یارانه
بد بودن مسکن مهر و لغوش
و............................
United States
اگر مسکن مهر بد بود یه طرح بهتر ارائه بدید اینا از خدا خواسته همان را هم برداشتند
علی
Iran, Islamic Republic of
هیسسسسسسسسسسسس
مردم عادی حرف نمیزنند
دولت راستگویان تشخیص داده شبنم جلو خدمت یه عده از خادمین (البته خادمین به شرکت ها و تولید کننده های خارجی) رو گرفته
پس لغوش کرده
رضا
کلا روحانی مچکریم !!!!!!!!!!!!!
هدف كاسبين فتنه سر پوش گذاشتن به تخلفات گسترده انتخابات در سال 1388 نيست
...
Iran, Islamic Republic of
چقدر بد است که مسائل فنی و اجرایی را سیاسی می کنید.
چقدر آمار از این وضعیت در دسترس دارید؟ اگه با آمار دولت قبل مقایسه میکنید که دست مریزاد دارد. با اینهمه فساد در قاچاق و موارد مشابه که اتفاق افتاده چرا طرح شبنم نتوانسته در دولت قبل راهگشا باشد؟
چرا انحصار صدور هر برگ کد (100 تومان) را در شرکتی که در هنگام تصویب دولتی بود و بعد از اجرا خصوصی شد را بیان نمیکنید؟
چرا . . . .
Iran, Islamic Republic of
اولا شركت هنوز دولتي شخصي هم نشده دوما طرح شبنم ايران كد - كد رهگيري املاك - امضا ديجتال و.... دهها خدمت ديگر دست اين شركت دولتي است وقتي وزيري به شركت زير مجموعه اش رحم نمي كنه معلوم ميشه چه خبره
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز اتفاقا بحث خيلي فني است وبصورت غير فني و يك شبه جمع شد و اگر نه وزيري كه دو هفته امده سركار با چه استدلال فني يا كارشناسي اين كار را كرده معلومه چه خبره توجيه نكن لطفا
علی
Iran, Islamic Republic of
فکر کردی چی؟! دولت فعلی هم همینو می خواست دیگه!! دولت تدبیر و امید در امتداد دولت سازندگی یاور سرمایه داران و دشمن مستضعفان!!!
شاهين
Iran, Islamic Republic of
اين موضوع تخصصي است و نميشه با چهار لينك گذاشتن راجع اون نظر داد.