پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

چرازمزمه‌حضوراسرائیل‌درمذاکرات مطرح‌شد؟

جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب: 328437
ادعای حضور اسرائیل در مذاکرات درحالی است که همه طرف‌های مذاکره مقابل ایران به خوبی بر این موضوع واقفند که جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.
به گزارش جهان به نقل از دانا، رادیو رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد: «باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل توافق کرده‌اند که در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، نماینده اسرائیل نیز حضور داشته باشد.»

االبته ین ادعا درحالی است که همه طرف‌های مذاکره مقابل ایران به خوبی بر این موضوع واقفند که جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

**نفوذ لابی صهیونیست در آمریکا

حال این سوال مطرح است چه شده که آمریکایی ها قصد دارند اسرائیل را به طور مستقیم وارد مذاکرات کنند.

در پاسخ باید به این نکته اشاره کرد که کنگره و دولت آمریکا به شدت تحت نفوذ سازمان‌های اسلام‌ستیز یهودی است، سازمان‌هایی که اولویت نخست آنها تأمین امنیت اسرائیل و در نتیجه تضعیف دشمنان درجه‌یک آن یعنی مسلمانان ضدصهیونیسم است.

نفوذ لابی صهیونیستی وقتی مهم‌تر می‌شود که مسئولان آمریکایی در کنگره و دولت اذعان می‌کنند تصمیمات آنها زیر فشار این لابی اتخاذ می‌شود و طبیعی است که این وضعیت در یک دولت دموکراتیک به معنای زیرسؤال‌رفتن دموکراسی است، زیرا لابی صهیونیستی نه برای مردم آمریکا که برای یهودیان افراطی، صهیونیسم و رژیم جعلی اسرائیل دل می‌سوزاند.


از سویی دیگر قطع‌نامه‌های گوناگونی در کنگره آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی تصویب شده است که با درنظرگرفتن جنایات این رژیم و قضاوت نهادهای بین‌المللی بر جنایتکاربودن اسرائیل، نفوذ عمیق لابی اسرائیلی را در کنگره آمریکا روشن می سازد.
از سویی دیگر سازمان‌های صهیونیستی برای تأمین مقاصد خود در کلیدی‌ترین مناصب سیاسی آمریکا یعنی ریاست‌جمهوری و کابینه نفوذ کرده و مقاصد خود را تأمین می کنند.

لابی صهیونیستی در کابینه آمریکا به صورت مستقیم نفود کرده و از به‌قدرت‌رسیدن افراد مخالف اسرائیل و یا حتی بی‌طرف در مناصبی چون ریاست‌جمهوری و وزارت امور خارجه جلوگیری می‌کند. نمونه چنین اعمال نفوذی را می‌توان در خودداری کارتر از معرفی جرج بال (George Ball) به عنوان وزیر خارجه و خودداری حزب دموکرات از کاندیداتوری هاوارد دین (Howard Dean) در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۴ میلادی با وجود تمایل و عزم هر دو در این مورد است.

در هر صورت شواهد یادشده نشان می‌دهد کنگره و دولت آمریکا به شدت تحت نفوذ سازمان‌های اسلام‌ستیز یهودی است، سازمان‌هایی که اولویت نخست آنها تأمین امنیت اسرائیل و در نتیجه تضعیف دشمنان درجه‌یک آن یعنی مسلمانان ضدصهیونیسم است.

**چرا اسرائیل نمی خواهد مذاکرات به نتیجه برسد؟

گذشته از همه این مسائل اساسا یک اشتراک منافعی بین رژیم صهیونیستی و غربی ها چه امریکایی ها و اروپایی ها وجود دارد. به این صورت که این غربی ها و اروپایی ها بودند که رژیم صهیونیستی را با اهداف راهبردی و نگاه دراز مدت در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام، جعل، ایجاد و به وجود آوردند و بر همین مبنا هم این رژیم را پشتیبانی و حمایت می کنند.

از آن طرف هم رژیم صهیونیستی اساسا فلسفه وجودش بر مبنای قدرت نظامی است و این قدرت نظامی اصالت داخلی ندارد و باید از خارج پشتیبانی و حمایت بشود. این رژیم احساس می کند که تماما تکیه گاهش غرب و به ویژه آمریکا است، یعنی بقا خودش را در این می بیند که کاملا به کشورهای غربی به ویژه آمریکا وصل باشد. بنابراین یک نیاز دو سویه در اینجا وجود دارد.

وقتی مسئله هسته ایی جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود ما باید ببینیم که غربی ها و خصوصا امریکایی ها به چه دلایلی با موضوع فعالیت های هسته ایی صلح آمیز ایران مخالفت می کنند و رژیم صهیونیستی به چه دلایلی مخالفت می کند؟

دلایل عمده مخالفت رژیم صهیونیستی این که اساسا انقلاب اسلامی معادلات را در منطقه دارد تغییر می دهد و چون رژیم اسرائیل فلسفه وجودی خود را مبتنی بر قدرت خود تعریف کرده هرگز خواهان این نیست که در منطقه قدرتی برتر از قدرت رژیم صهیونیستی شکل بگیرد و چون اسرائیل قبلا دارای یک توان نظامی و هسته ای بوده و در حوزه خاصی این برتری را حفظ کرده با پیدایی انقلاب اسلامی در این حوزه معادله قدرت و توازن قدرت به هم خورده و تثبیت یک ایران هسته ای حتی با نگاه غیرنظامی گرایانه که ایران دنبال می کند، می تواند این معادله را تغییر دهد. بنابراین می بینیم که رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان حاضر نیست که ایران هسته ای را در منطقه تحمل بکند.

در اینجا یک اشتراک منافع بین اروپا، آمریکا و صهیونیسم وجود دارد و هر دوی این مجموعه یعنی رژیم صهیونیستی از یک طرف و غرب چه اروپایی ها و آمریکایی ها از طرف دیگر، خواهان این هستند که جمهوری اسلامی ایران به یک کشور هسته ایی تبدیل نشود.

اینجا دغدغه صهیونیست ها بیشتر از بقیه است. چرا که صهیونیست ها دغدغه بقا دارند، البته نه به این معنا که جمهوری اسلامی ایران از سلاح هسته ایی علیه نظام صهیونیستی استفاده می کند. آنها می خواهند جلوی پیشرفت و رشد ایران و تبدیل شدن ایران به یک الگو را بگیرند. اساسا نگرانی صهیونیستی ها همین بقای جمهوری اسلامی ایران، توسعه نفوذ و توسعه قدرتش است. اما کشور های آمریکا و اروپایی دغدغه بقا ندارند، بلکه دغدغه تغییر موازنه قدرت و پیدایی تمدن اسلامی و افول تمدن غرب را دارند.

**چرا زمزمه حضور اسرائیل در مذاکرات مطرح شد؟

البته در کنار همه مسائل ذکر شده باید به این موضع هم اشاره کرد که چه چیزی باعث شده تا آمریکا به خود اجازه دهد تا در مورد حضور اسرائیل در مذاکراتی که ایران یک طرف آن است صحبت کند.

قطعا وقتی دشمن ضعف داخلی را در کشور ببیند و مشاهده کند که مشکلات متعددی در داخل داریم و ازسویی دیگر رئیس جمهور و سایر مسئولان بلند پایه کشور پیوسته اوضاع داخلی را سیاه جلوه دهند این مسئله در ذهنش نقش می بندد که طرف مقابل یعنی ایران مجبور است هر چیزی را که آن‌ها می گویند بپذیرد و در واقع تنها راه طرف مقابل را پذیرش تمام شروط خود می دانند.

بله؛ وقتی رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود تنها به سیاه نمایی علیه اوضاع داخلی بپردازد و کشور را در لبه پرتگاه توصیف کند قطعا دشمنان هم به فکر سوء استفاده می‌افتند ؛تا جایی که رادیو رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شود: «باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل توافق کرده‌اند که در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، نماینده اسرائیل نیز حضور داشته باشد.»

**مهر "تکذیب شد" ظریف بر شایعه حضور اسرائیل در مذاکرات

البته محمدجواد ظریف در حاشیه دیدارهای خود با علما و مراجع تقلید با اشاره به شایعه حضور نماینده رژیم صهیونیستی در دور بعدی مذاکرات اظهار داشت: این رژیم به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین خطر منطقه‌ای و بین‌المللی است و به یقین در مذاکرات حضور نخواهد داشت.

وی افزود: مذاکره‌کنندگان ایرانی در اتاقی که نماینده رژیم صهیونیستی در آن حضور داشته باشد وارد نمی‌شوند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه قدرت‌های جهانی به جای فشار بر ایران باید به دنبال خلع سلاح رژیم صهیونیستی باشند عنوان داشت: در این صورت شاهد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی خواهیم بود.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای در اختیار دارد در حالیکه این نوع سلاح‌ها هیچ امنیتی ایجاد نمی‌کنند و در عین حال به خطر در منطقه دامن می‌زنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *