پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲
در میزگرد «اعتدال و اقتضائات آن» مطرح شد

سلیمی‌نمین: بازدارنده‌های خروج روحانی از مشی اعتدال/ بروجردی: اعتدال موضوع جدیدی نیست

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 315041
در حالی که عضو بنیاد باران معتقد است اعتدال موضوع جدیدی نیست که امروز به آن رسیده باشیم، سلیمی‌نمین گفت: آیا احتمال خروج روحانی در آینده از مسیر اعتدال وجود دارد؟ هر انسانی بخصوص در جایگاه‌های حساس سیاسی متاثر از پدیده‌های متفاوت است.
سلیمی‌نمین: بازدارنده‌های خروج روحانی از مشی اعتدال/ بروجردی: اعتدال موضوع جدیدی نیست
به گزارش جهان به نقل از فارس میزگرد «اعتدال و اقتضائات آن» با حضور اشرف بروجردی عضو بنیاد باران و عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در خبرگزاری فارس برگزار شد که بخش خبری آن در ادامه می‌آید:‌

اشرف بروجردی عضو بنیاد باران با اشاره به بحث اعتدال اظهار داشت: فکر نمی‌کنم اعتدال موضوع جدیدی باشد که امروز به آن رسیده باشیم، چراکه اعتدال همواره در ادبیات، فرهنگ بومی، روش‌ها و سیاست‌‌های کلی نظام وجود داشته است و شاید بتوان گفت که نماد روش‌های اعتدال گرایانه را خود حضرت امام (ره) در جامعه پایه‌گذاری کردند.

بروجردی تصریح کرد:‌ موضوع اعتدال از موضوعات فراگیری است که در ارکان نظام و در همه جا تصدی پیدا می‌کند و نماد ظاهری آن رفتاری است که افراد از خود بروز می‌دهند.لذا فکر می‌کنم که ریشه اعتدال، «عدالت» و «بهره‌برداری از شایستگی‌ها و توانایی‌ها» است.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه بنده با تعریف خانم بروجردی در مورد اعتدال موافقم و معتقدم اعتدال آرزوی همه جریانات سیاسی از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است، اظهار داشت:‌ متاسفانه از ابتدای انقلاب تا به امروز دلایل عدیده‌ای ما را از مسیر اعتدال و یا از مسیر اجرای عدالت، خارج کرده است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: اعتدال در هر زمینه‌ای عملکردی را می‌طلبد؛ به عنوان مثال وقتی اعتدال را در وزارت علوم دنبال می‌کنیم قطعاً انتظار پایبندی به اصول علمی و حاکمیت بخشیدن به این اصول در وزارت علوم و تحقیقات را داریم.

وی تصریح کرد: ما وقتی که عملکرد جریانات مختلف را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که بی‌اخلاقی‌ها و یا در واقع ضعف اخلاق، عدالت را زیر پا می‌گذارد و به نوعی مقدمه نقض عدالت است. اگر امروز یک نوع ورشکستگی اخلاقی را در میان جریانات سیاسی شاهد هستیم، ناشی از این بوده که ما در رصد عملکردها بر روی اخلاق زیاد توجه نداشته‌ایم.

سلیمی‌نمین ادامه داد: بی اخلاقی‌های که امروز با کاندیدا شدن آقای محسن هاشمی در شورای شهر برای شهرداری و عدم موفقیت وی صورت گرفت، ذهنیت جامعه را نسبت به شخصیت‌هایی که باید الگوی اخلاقی باشند، تخریب کرد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خطاب به بروجردی گفت:‌ شما می‌توانید به دلیل منسوب بودن به بیت مکرم حضرت امام این تذکرات را بهتر از ما بدهید. یعنی از شما بهتر می‌پذیرند که مراقب باشید، همانطور که امام(ره) و رهبری مراقبت می‌کردند و می‌کنند که بعضی‌ها نتوانند با منتسب کردن خود به آنان نسبت‌های غیراخلاقی را در جامعه رواج دهند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000315/nf00315041-1.jpg

بروجردی در پاسخ اظهار داشت: بهتر است به اصول و مبانی اعتدال بپردازیم. به عنوان مثال ما در ادوار گذشته دولت‌های تکنوکرات، اصلاح‌طلب و لمپنیزم داشتیم و دولت فعلی نیز دولت اعتدال‌گرایی است که هر یک از این دولت‌ها برای خود شاخصه‌ای در روش، رفتار، مبانی فکری و سیاست‌هایی که طرح کردند، دارند. حال اگر بخواهیم این شاخص‌ها را نقد کنیم، جای بحث دارد.

سلیمی‌نمین در پاسخ گفت: لمپنیزم خواندن دولت احمدی‌نژاد خارج از اعتدال است و بنده با فرمایش شما مخالفم و شما باید از کسانی که در دولت‌های نهم و دهم به سلامت کار کردند، عذرخواهی کنید.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: وقتی شما دولتی را دولت لمپنیزم بدانید، اسائه‌ای به همه شخصیت‌هایی که در آن دولت توفیق خدمت داشته‌اند، وارد می‌شود. به معنای دیگر، اگر شما این فرهنگ را از الان در دولت آقای روحانی باب کنید، همان لغزش‌های گذشته ایجاد خواهد شد.

بروجردی خاطرنشان کرد: امروز در مورد کارکرد آقای احمدی‌نژاد در حوزه رفاهی جای بسی تامل است، چراکه امروز خزانه خالی است و هیچ زیرساختی به معنای رشد جامعه به وجود نیامده است؛ بنابراین بهتر است بحث بر روی چارچوب‌ها صورت گیرد؛ البته کسانی که به عنوان لیدر یک بحث مطرح هستند یک وجه کار است و کسانی که خود را منتسب می‌دانند بحث دیگری است چراکه یک عده می‌‌گویند اصلاح‌طلبیم اما در چارچوب اصلاح‌طلبی نمی‌گنجند.

بروجردی با طرح این موضوع که اصلاح‌طلبان هیچ‌وقت اعتدال را به چالش نکشیده‌اند،‌گفت: ممکن است بعضی‌ها که خود را منتسب به اصلاح‌طلبان می‌دانند، روش‌هایشان تندتر از آن چیزی باشد که سردمداران اصلاحات تعریف می‌کنند؛‌ به نظر بنده خود آقای هاشمی رفسنجانی یک اصلاح‌طلب است و اصلاح طلبان نیز او را از جهت روش به چالش کشیدند.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: من سوالم این است که چگونه دولت‌های گذشته از مسیر اعتدال خارج شدند و چه کسانی به وظایف خود عامل نبودند که سبب شد یک دولت از مسیر اعتدال و آن چیزی که بیان می‌کرد و خواسته و آرزویش بود،خارج و در این مسیر گام نگذارد؟

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با طرح این پرسش که آیا شما این قضیه را برای آقای روحانی هم قائل هستید یا خیر؟ آیا آقای روحانی نیز فردا روزی می‌تواند از مسیر اعتدال خارج شود یا نه؟ اگر قائل هستید، که فکر کنم قائل باشید، چراکه هر انسانی بخصوص در جایگاه‌های حساس سیاسی متاثر از پدیده‌های متفاوت است.

وی افزود: همه دلسوزان در این عرصه به ویژه دلسوزانی که در آقای روحانی می‌توانند تاثیر بیشتری بگذارند، باید وارد شوند که قطعاً شما نیز به عنوان شخصی که منسوب به بیت حضرت امام هستید، از جمله این افراد خواهید بود.

بروجردی در پاسخ به اظهارات متذکر شد: من منتسب نوه امام نیستم و یک نسبت دوری داریم چراکه بعضی رسانه‌ها بنده را به عنوان نوه امام مطرح می‌کنند.

سلیمی‌نمین در ادامه تاکید کرد: آنچه که بنده از اعتدال می‌فهمم این است که من تعلق به هر جریانی که داشته باشم، وقتی وارد یک عرصه کاری می‌شوم آنچه که باید برای من حائز اهمیت باشد، این است که چه کسی صلاحیت بیشتری دارد کما اینکه آن شخص دارای صلاحیت، جزء حزبی که من در آن قرار دارم، نباشد. اگر قرار باشد دوباره این ادبیات سیاسی باب شود، کاملاً خلاف اخلاق است، چراکه اخلاق یعنی عدالت.

بروجردی تصریح کرد: شما می‌دانید که هر فردی خود را منتسب به یک حزب بداند، می‌تواند با حمایت حزب، وارد لیست آن حزب شود. در حالیکه اگر حزب پشت آن شخص نبود، اسم آن شخص در لیست وارد نمی‌شد. بنابراین حزب از وی ـ الهه راستگو ـ حمایت کرده است. پس اخلاق اقتضا می‌کند که در چارچوب روش‌های تعریف شده، برای شکل‌گیری تحزب در مملکت عمل شود.

سلیمی‌نمین در پاسخ به بروجردی گفت: من فرمایشات شما را کاملاً قبول دارم. در نظامات حزبی اینگونه است، اما آیا این روال حزب با اعتقادات دینی ما سازگاری دارد؟ علت اینکه ما در نظام سیاسی خیلی حزبی نبودیم، همین بود.

وی تاکید کرد: قطعاً یک عضو این حق را دارد که در این زمینه اعلام کند که شما منافع عمومی را در نظر نگرفته‌اید و شرعاً من نمی‌توانم منافع ملی را قربانی منافع گروهی کنم، مگر اینکه آن عضو باورش این باشد که آنچه در حزب و تشکیلات اتخاذ شده، بر اساس منافع عمومی بوده است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد:‌ باید برای افراد شأن قائل باشیم. اخلاق یعنی اینکه برای خانم محترمی که عضو یک تشکل اصلاح‌طلب است، شان و منزلت قائل باشیم. چراکه ایشان در جلسه‌ای نشسته، اظهارات را گوش داده و به این جمع‌بندی رسیده است.

در ادامه بروجردی با اشاره به تغییر و عزل‌ و نصب‌های توفیقی تصریح کرد:‌ اگر این کار صورت گرفت به خاطر اقبال عمومی مردم بود و این حق طبیعی وزیر است که بتواند تغییر را انجام دهد.

سلیمی‌نمین در ادامه متذکر شد: هر جریانی که بر روی کار می‌آید، خود را حق مطلق قلمداد و دیگران را باطل مطلق می‌پندارد؛ بنابراین به خود اجازه می‌دهد که به عنوان یک فاتح عمل کنند نه به عنوان کسی که باید به عدالت منطقی عمل کند.

این فعال سیاسی ادامه داد:‌فرمایشات شما من را یک مقدار نگران کرد که دوباره تاریخ تکرار شود. وقتی جریان دوم خرداد آمد، گفت کسی که انتقاد کند، حق ندارد در فلان اداره بماند. حتی کسی که به آقای خاتمی رای نداده است، حق ندارد در یک پست عادی هم بماند.

بروجردی در پاسخ به این سوال که چرا شما قبلا گفتید نیازی نیست که فتنه گران ۸۸ از عملکرد خود عذرخواهی کنند، پاسخ داد: من روی اصل این بحثتان انقلت دارم. آقای سلیمی نمین می‌گویند که بگویید تا مردم روشن شوند اما هر چیزی را که نمی‌شود هر جایی گفت اما در جریان ۸۸ طرفین مقصر بودند.

این عضو بنیاد باران تاکید کرد: شما جریانات سال ۸۸ را هر چه می‌خواهید اسمش را بگذارید، خواه فتنه و خواه هر چیز دیگری، اما جریانات آن سال جریاناتی نبود که یک طرف مقصر باشد.

سلیمی نمین در پاسخ خاطرنشان کرد: از یک طرف تقصیرش تقدم دارد بر دیگری. من فرمایش شما را قبول دارم اما اگر بنده به شما جسارت کنم شما متقابلا به من جسارت می‌کنید. بعد کسی بیاید بگوید چون هر دو جسارت کردند، پس هر دو مقصر هستند، درست نیست. چون اول بنده به شما جسارت کردم.

بروجردی نیز در پایان تصریح کرد:‌ اول و ثانی را خداوند باید تشخیص دهد،من حرفی ندارم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آری شما در مقابل حق هیچ حرفی برای گفتن ندارید ولی میخواهید با زور و بلبشو خودتان را به مردم تحمیل کنید اگر واقعا اینطور نیست با منطق جواب آقای سلیمی نمین را میدادید و اگر واقعا اینطور هست (که هست) به راه راست برگردید خداوند توبه پذیر مهربان است
Iran, Islamic Republic of
شما اصلاح طلبان با داس به جان نظام افتاده اید همه کسانیکه در این نظام خدمت میکردند را خانه نشین کرده اید و آنرا اقدامات اعتدالی مینامید و افراد بدون صلاحیت را در راس امور قرارداده اید و آن را استفاده از نخبگان میدانید.