پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۶
واکنش اصلاح‌طلبان به ماندن پشت درهای «بهشت»؛

هجمه به یک رأی «راستگو»

دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 312004
واکنش اصلاح‌طلبان به شکست در انتخاب شهردار مطلوب خود نشان می‌دهد که شورای شهر برای این جریان فقط جایی برای تصمیم‌گیری درباره مسائل شهری نیست.
هجمه به یک رأی «راستگو»
به گزارش جهان به نقل از فارس، برگزاری مراسم انتخاب شهردار تهران در روز گذشته پایانی بود بر ماراتنی که بعد از نهایی شدن اعضای شورای تهران، آغاز شد.

محمد باقر قالیباف بار دیگر با رای اعضای شورای شهر تهران برای مدت چهارسال دیگر راهی ساختمان شهرداری تهران شد اما ظاهرا برای جناح حامی رقیب وی، قابل هضم نبود.

واکنش های جنجالی به انتخاب شهردار تهران

«چرخش نیم ساعته چگونه رقم خورد؟»، «چرا هاشمی را نیاورد؟»، "«فضای جلسه رای گیری بسیار ملتهب بود»، «قالیباف چگونه شهردار ماند؟» و چندین تیتر دیگر، تنها بخشی از تیترهای امروز روزنامه های اصلاح طلب در واکنش به رای نیاوردن محسن هاشمی به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان برای رسیدن به شهرداری تهران بود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000312/nf00312004-1.jpg

روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب که طی چند هفته گذشته سرمایه گذاری زیادی را برای رسیدن کاندیدای خود به جایگاه شهردار تهران آغاز کرده بودند، دو مساله را دلیل شکست خود در انتخاب شهردار تهران مطرح کنند.

اصلاح طلبان که هنوز شیرینی انتخاب مسجد جامعی را به عنوان رئیس شورای شهر تهران در کام خود احساس کرده و آنرا پیروزی بزرگ و راهی برای رای آوردن محسن هاشمی تصور می کردند، «رای غیر تشکیلاتی» دو تن از اعضای اصلاح طلب شورای شهر را اولین و جدی ترین توجیه اصلاح طلبان برای رای نیاوردن محسن هاشمی بود.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که در روز رای گیری و در دور اول آرای قالیباف و محسن هاشمی برابر شد و رای گیری به دور دوم کشید، اما در این دور قالیباف با ۱۷ رای نسبت به ۱۴ رای هاشمی توانست عنوان شهرداری تهران را کسب کند.

اصلاح طلبانی که به قالیباف رای دادند در سیبل حمله

ولی این سوال برای اصلاح طلبان به وجود آمد که چه کسانی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر به قالیباف رای داده اند؟ « الهه راستگو» و «احمد دنیامالی» دو چهره ای بودند که با لیست اصلاحات وارد شورای شهر شدند ولی در مرحله آخر رای گیری برای انتخاب شهردار، رای خود را به قالیباف دادند.

همین رای دادن به قالیباف از سوی راستگو کافی بود تا موج حمله به وی و دیگر عضو شورای شهر (که البته چهره ای نزدیک به قالیباف محسوب می شد) آغاز شود.

یکی از روزنامه های اصلاح طلب در واکنش به این رای راستگو با تیتر « به نام اصلاح طلبان، به کام اصولگرایان؛ اولین گام راستگو» وی را عامل عدم کامل نشدن چرخه سیطره اصلاح طلبان بر شهر تهران معرفی کرد. این روزنامه انتخاب مسجد جامعی را شروع کنار زدن اصولگرایان از جایگاه مدیریتی شهر تهران دانست و دو عضو اصلاح طلب را بخاطر این رای به اصطلاح «غیرتشکیلاتی» مورد انتقاد قرار داد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000312/nf00312004-2.jpg

روزنامه اصلاح طلب بهار نیز از بررسی عملکرد راستگو در جلسه حزب اسلامی کار خبر داد و طی مراحل رسمی اخراج این عضو شورای شهر از این حزب را به جلسه امروز موکول کرد.

البته کمالی دبیر کل حزب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ترجیح داد این موضوع را تائید و یا تکذیب نکند.

در ادامه حتی اخباری از حمله های پشت پرده به الهه راستگو نیز به گوش می رسد. «خائن» و «لایق برخورد جدی» تنها بخشی از حمله هایی است که از سوی اصلاح طلبان به این عضو شورای شهر تهران که مدت ها در احزاب اصلاح طلب فعالیت کرده، صورت گرفته است.

البته مشابهه همین اتفاق در انتخاب رئیس شورای شهر تهران برای اصولگرایان نیز به نوعی دیگر رخ داد. پرویز سروری نماینده اصولگرای شورای شهر تهران در مصاحبه ای از عهده شکنی یکی از اعضای شورای شهر در روز رای گیری خبر داد. ظاهرا قرار بود وی رای خود را به چمران دهد اما با ارائه پیشنهادی از سوی برخی اعضای شورای شهر رای خود را به مسجد جامعی داد ولی روزنامه های اصولگرا واکنش خاصی به این موضوع نشان ندادند چون بر اساس قانون هر فرد دارای حق رای است و می تواند رای خود را به گزینه دلخواهش اختصاص دهد.

شبهه افکنی در رای شهردار تهران/ یک نماینده اصلاح طلب شورا: فضا ملتهب بود!

بنابر این گزارش البته برخی دیگر از روزنامه های اصلاح طلب پا را برای سیاسی جلوه دادن انتخاب شهردار تهران فراتر گذاشته و حتی از مشکوک بودن این انتخاب و رای گیری سخن گفتند.

روزنامه آفتاب یزد در گفت و گو با شجاع پوریان یکی از اعضای شورای شهر تهران،‌به نقل از وی آورده است: فضا هرگز طبیعی نبود، بلکه بسیار ملتهب بود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000312/nf00312004-3.jpg

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از سمت تیم آقای قالیباف پیشنهاد خاصی به دو عضو اصلاح طلب شورای شهر که رای خود را به وی داده بودند،‌ صورت گرفته؟،‌ گفت: نمی شود گفت حتما معامله ای صورت گرفته است ولی برخی افراد ارتباطاتی از قبل با آقای قالیباف داشتند.

این واکنش های تند البته به همین جا ختم نمی شد. ابهام در انتخاب مجدد شهردار تهران موضوع دیگری بود که از سوی رسانه های اصلاح طلب مطرح شد. یکی از این روزنامه در مطلبی به عنوان " ابهامی که رفع نشد" به موضوع داشتن منع قانونی برای انتخاب فردی برای سومین بار به عنوان شهردار تهران تاکید کرد. مساله ای که چندی پیش طی نامه ای رسمی از سوی مظفر معاون قوانین مجلس و در پاسخ به استعلام چمران، رئیس وقت شورای شهر تهران،‌ بدون اشکال دانسته شد.

اصلاح طلبان: هاشمی پدر باعث شد شکست بخوریم!/ باید از خاتمی برای کاندید شدن اجازه می گرفتند

سعید لیلاز یکی از چهره های اصلاح طلبی است که امروز در مقام تحلیل شکست اصلاح طلبان در انتخاب شهردار تهران، برآمد.

وی در پاسخ به سوال مطرح شده درباره عدم صداقت دو عضو اصلاح طلب شورای شهر در دادن رای به قالیباف، گفت: به اعتقاد من نمی‌توان آنها را سرزنش کرد چرا که لیست اصلاح‌طلبان اساسا بر مبنای حزبی روشنی بسته نشد. به هر حال ضعف تشکیلاتی، بخشی از واقعیت سیاسی امروز ایران است که به نظر من چندان رذیلتی هم نیست.

وی عدم هماهنگی اصلاح طلبان برای ثبت نام در انتخابات شورای شهر را دلیل دیگری برای شکست اصلاحات در انتخاب شهردار تهران عنوان و تلویحا تصریح کرد که چهره های اصلاح طلبی که سرخود و بدون اجازه خاتمی وارد عرصه انتخابات شده اند این شکست را رغم زدند.

لیلاز البته تیغ انتقاد خود را به سمت هاشمی رفسنجانی نیز چرخداند و مواضع هاشمی پدر درباره سوریه را عامل شکست هاشمی پسر در رقابت با قالیباف مطرح کرد.

حمله به مدیریت شهردار اصولگرا با توسل به انتخابات ریاست جمهوری

چندی پیش که رئیس جمهور در مراسم دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب از تمام شدن انتخابات و کدورت های آن دوران سخن به میان آورد کسی فکر نمی کرد که با انتخاب شدن رقیب انتخاباتی رئیس جمهور به عنوان شهردار برخی روزنامه های اصلاح طلب که خود را حامی دولت می دانند برای تخریب شهردار تهران به انتخابات گذشته متوسل شوند.

روزنامه شرق در سرمقاله ای به قلم سردبیر خود درباره شرایط امروز قالیباف نوشت: قالیباف امروز با قالیباف سالیان گذشته و حتی پیش از ۲۴ خرداد متفاوت است؛ واگذاری غافلگیرکننده نتایج انتخابات ریاست جمهوری و کسب فقط ۷۰۰ هزار رای در پایتخت و نیز پیروزی میلیمتری در رقابت با محسن هاشمی وی را به واقع بینی خواهد رساند.

این موضوع در حالی مطرح می شود که مسجد جامعی رئیس فعلی شورای شهر هفته گذشته نیز تنها با اختلاف یک رای به عنوان رئیس شورای چهارم شهر تهران برگزیده شد ولی چنین تحلیلی تندی از سوی روزنامه ها و چهره های اصولگرا منتشر نشد.

واکنش متفاوت اصلاحات به «برد» و «باخت» در شورای شهر

البته همین روزنامه های اصلاح طلب در تیتر روزنامه های خود که پس از انتخاب مسجد جامعی به عنوان رئیس شورای شهر تهران، با ابراز خوشحالی از خارج شدن مدیریت شهری از دست اصولگرایان با تیترهای جهت دار تلاش کردند انتخاب یک مسئول شهری را با طعم و رنگ و بویی سیاسی منعکس کنند.

«فتح اصلاح طلبانه شورای شهر» ، « پایان یک دهه ریاست اصولگرایان بر شورای شهر تهران» ، «آغاز ریاست اصلاح طلبان بر شورا» ،‌ » سلام پایتخت به رئیس اصلاح طلب » و تیترهای دیگر این روزنامه ها در روز بعد انتخاب مسجد جامعی به عنوان رئیس شورای شهر تهران، حکایت از این داشت که برخی اصلاح طلبان به مدیریت کلان شهر تهران نه تنها به عنوان یک جایگاه مدیریت شهری بلکه به عنوان پله ای سیاسی برای رسیدن به اهداف جناحی،‌نگاه می کنند.

انتخاب مجدد قالیباف و شکست رقیب مورد حمایت آیت الله هاشمی و اصلاح طلبان شورا واکنش هایی مذکور را به همراه داشت و جریانی که بر عدم سیاسی کاری در شورای شهر تاکید دارد با حمله های سیاسی حق رای اعضای شورای شهر را زیر سوال برده و خواستار برخورد جدی به افراد غیر همسو با خود شده اند.

حال باید منتظر بود و دید که آیا اصلاح طلبان که این روزها شعار اعتدال رئیس جمهور منتخب را تحسین می کنند می توانند تنها شکست در انتخاب شهردار تهران را برای خود هضم کنند و یا قرار است شورای شهر تهران در ماه های آینده دوباره شاهد جنجال آفرینی هایی از جنس شورای اول شهر تهران باشد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مگر اعضا قرارنيست راي مستقل داشته باشند پس اعتراض به خانم راستگو براي چيست ازادي رای پس كشكه!
سرباز ولایت
واقعا متأسفم برای این اصلاح طلبان که اینقدر سخیف و ناشیانه با شکست برخورد میکنند.
حالا میفهمم که دلیل اون همه جنجال توی سال 88 چی بود. اینها تحمل حرف و نظری جز نظر خودشونو ندارن و جالبتر اینکه خودشونو منادی آزادی و دموکراسی میدونن. من این افراد رو دعوت میکنم که یک بار دیگه موضع شکست خوردگان انتخابات 92 رو مرور کنن و آیین پذیرش شکست رو یاد بگیرن.
امید
سالی که نکوست از بهارش پیداست . این به اصطلاح اصلاح طلبان ظاهرا قصد دارند با سیاسی بازی هایشان نگذارند شورا با آرامش به رتق و فتق امور بپردازد.
کربلا
به نام خدا
مردم با وجدان ببینند این به اصطلاح اصلاح طلب چگونه بصورت علنی می خواهد منافع حزبی به منافع مردم ترجیح داده شود!!!!

آیا فقط یک یا دو رای آقای هاشمی را به شهرداری نرساند؟

آیا اگر مسلمان نیستیم و به قیامت هم فکر نمیکنیم نباید آزاده باشیم و برای مردمی که با رای خودشان نمایندگانی را برای انجام امورات شهرشان برگزیده اند، احترام گذاشته و نه تنها به فکر منافع حزبی خود نباشیم بلکه برای تامین منافع مردم حاضر باشیم از منافع حزبی بلکه موارد با ارزش نیز گذر کرده و برای داشتن وجدانی راحت اینگونه خود را اسیر مسائل جناحی و حزبی نکنیم؟
ان شالله عاقبت ما به خیر ختم گردد.
آيا توجه به نداي وجدان، خلاف اخلاق است و فروختن دين به دنياي ديگران اخلاق است؟! خانم راستگو به حق در برابر دروغگويي اصلاح طلبان در مورد قاليباف، راستگويي پيشه نمودند. براي ايشان در اين عمل خير و سازنده آرزوي توفيقات الهي مي نمايم. حتما روح شهدا و امام راحل از اين تصميم الهي كه به نوعي قطع يد فتنه گران از سر مردم تهران بود، شاد و دعايشان بدرقه راه ايشان خواهد بود. خانم راستگو ممنونيم از شجاعت و صداقت شما.
محمد
این بدبخت های به اصطلاح دموکراسی خواه! هرجا رای نیارن میگن تقلب شده یا تخلف شده یا فضا ملتهب بود...عیبی نداره برا من یکی که کاملا حنای دموکراسی خواهی آقایون رنگ باخته...کم کم همه میشناسن اینا رو...