پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲۶
پیشنهادهایی برای اجرای بهتر یک طرح؛

ضرورت اجرای غیر نقدی گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 249834
ضروری است 60 لیتر بنزین نیمه یارانه ای به "هر خانوار" به جای "هر وسیله نقلیه" اختصاص یابد. با این اقدام، توزیع یارانه بنزین خودرو به عدالت نزدیک تر شده و به خانوارهایی که بیش از یک خودرو دارند، سهمیه بیشتری اختصاص نمی یابد و خانوارهای فاقد وسیله نقلیه مبلغ نقدی این یارانه را دریافت می کنند.
ضرورت اجرای غیر نقدی گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها
جهان نيوز - سجاد حسین نیا*:
اجرای گام اول قانون هدفمند کردن یارانه ها اگرچه با موفقیت توانست رشد فزاینده مصرف حامل های انرژی را کاهش دهد اما مراحل تکمیلی در اجرای این قانون با توجه به شرایط کشور رویکرد متفاوتی را می طلبد. در این مرحله افزایش قیمت حامل های انرژی و به همراه آن،‌ افزایش یارانه نقدی خانوارها می تواند علاوه بر افزایش نقدینگی به انتظارات تورمی دامن زند. در حقیقت افزایش تورم عمومی کشور باعث کاهش اثرگذاری اجرای این قانون در هر مرحله می شود. آن چه در این مرحله می تواند گامی رو به جلو محسوب شود، استفاده از راهبرد اصلاح سهمیه ها است.

بر اساس این راهبرد دولت با ثابت نگه داشتن قیمت آزاد و یارانه ای حامل های انرژی، میزان سهمیه ها را به گونه ای مدیریت می کند که توزیع آن را در جامعه بهبود یابد.

سیاست های پیشنهادی در اصلاح سهمیه های بخش های هدف در این گام به شرح زیر است:

1- ضرورت پرداخت یارانه های نقدی در کارت انرژی خانوار:

از این پس یارانه نقدی پرداختی به مردم در کارتی تحت عنوان کارت انرژی خانوار واریز شود تا ابتدا هزینه قبوض مصرفی خانوارها در کنتورهای مجزا کسر و مابقی مبلغ آن قابل برداشت باشد. در صورت اجرای این سیاست فشار هزینه های معوق ناشی از قبوض پرداخت نشده کاهش یافته و منابع سازمان هدفمندی یارانه ها جهت باز توزیع در زمان کوتاه تری تجهیز می شود.

2- اختصاص سهمیه ماهانه 60 لیتر بنزین به خانوار و نه هر وسیله نقلیه:

در حال حاضر اختصاص سهمیه یارانه ای سوخت خودروهای سواری به هر وسیله نقلیه باعث می شود تا برخی از خانوارها که بیش از یک وسیله نقلیه دارند از یارانه بیشتری بهره مند شوند. در این حالت خانوارهایی که یک وسیله نقلیه دارند و یا اصلا وسیله نقلیه ای ندارند یارانه کمتری دریافت می کنند. به منظور اصلاح این شرایط ضروری است 60 لیتر بنزین نیمه یارانه ای به "هر خانوار" به جای "هر وسیله نقلیه" اختصاص یابد. با این اقدام، توزیع یارانه بنزین خودرو به عدالت نزدیک تر شده و به خانوارهایی که بیش از یک خودرو دارند، سهمیه بیشتری اختصاص نمی یابد و خانوارهای فاقد وسیله نقلیه مبلغ نقدی این یارانه را دریافت می کنند.

3- بنزین آزاد جهت استفاده آژانس های مسافربری و ماشین های آموزش رانندگی:

از آنجا که کارکرد آژانس های مسافربری و ماشین های آموزش رانندگی به منزله کارکرد بخش خصوصی و نه بخش عمومی است و از طرفی آژانس های متعددی در سطح شهر بدون دریافت سهمیه بنزین یارانه ای به فعالیت می پردازند، سهمیه این بخش نیز به میزان سهمیه خودروهای شخصی کاهش یابد. حذف سهمیه بنزین نیمه یارانه ای مازاد این خودروها به افزایش عدالت و شفافیت در بازار منجر شده و بار هزینه های بخش خصوصی از عموم مردم برداشته می شود.

4- اصلاح قیمت در پله های مصرف برق و گاز خانگی:


الف- برق خانگی: در صورتی که دولت قیمت هر کیلووات ساعت برق در یکصد کیلووات ساعت پله اول مصرف را برای تمامی خانوارها برابر 1 تومان کند، با فرض قیمت غیریارانه ای 100 تومان به ازای هر کیلووات ساعت، معادل 10 هزار تومان یارانه غیرنقدی در قبوض خانوارها منظور می شود. حال اگر تعرفه پله دوم مصرف یعنی 100 تا 200 کیلووات ساعت با قیمت غیر یارانه ای 35 تومان محاسبه شده و از مشترکین پرمصرف در پله های بالاتر مبلغ بیشتری دریافت شود، یارانه برق خانگی در گام دوم به هزینه تمام شده نزدیک تر می شود. در جدول زیر پله-های پیشنهادی جدید آورده شده است:

پله

میزان مصرف

(کیلووات ساعت)

تعرفه پیشنهادی (تومان)

تعرفه موجود (تومان)

اول

0 تا 100

1

30

دوم

100 تا 200

35

35

سوم

200 تا 300

100

75

چهارم

300 تا 400

150

135

پنجم

400 تا 500

200

155

ششم

500 تا 600

250

195

هفتم

بالای 600

300

215


ب- گاز خانگی: با کاهش قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی در یکصد مترمکعب پله اول گاز خانگی به 1 تومان، با فرض قیمت غیر یارانه ای 250 تومان به ازای هر متر مکعب، معادل 25 هزار تومان یارانه غیرنقدی به هر خانوار اختصاص می یابد و مشابه پله های برق، پله های بعدی بر اساس شرایط اقلیمی خاص خود با قیمت های بالاتر تعیین می گردد.

در صورت اعمال سیاست های فوق در خصوص برق و گاز، بدون افزایش مبلغ یارانه نقدی، یارانه ها با عدالت بیشتری توزیع شده، هزینه برق و گاز برای مشترکین کم مصرف کاهش یافته و این هزینه برای مشترکین پر مصرف افزایش می یابد. در نتیجه مشترکین به کاهش مصرف تشویق شده و مصرف به سمت الگوی مصرف میل می کنند. مهمتر آن که با این روش در گام های بعد می توان با افزایش تعرفه پله های سوم به بالا و شروع قیمت این پله ها از 200 تومان، مصارف زیر 100 کیلووات ساعت برق را با قیمت اندک و مصارف بالای آن را تا مشترکین پرمصرف با هزینه بالاتری در اختیار مشترکین نهاد. در این حالت همه مشترکین از یک پله برق به کلی یارانه ای بهره می برند و مشترکین پرمصرف هزینه مصرف خود را پرداخت می کنند.

5- ضرورت حمایت از بخش صنعت:

بخش صنعت به عنوان موتور مولد کشور که با افزایش هزینه حامل های انرژی و افزایش هزینه مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز مواجه شده، با وجود مشکلاتی مانند نوسانات نرخ ارز و تحریم های مالی و تجاری غرب علیه ایران در این گام نیازمند حمایت دولت است. در نتیجه به عنوان یک اقدام حمایتی، افزایش قیمت حامل های انرژی این بخش در گام دوم منتفی و به آینده موکول گردد.

*کارشناس مرکز مطالعات راهبردی انرژی دانشگاه تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هدفمندی یارانه ها از ابتدا هم اشتباه بود. اصلا چرا باید این طرح اجرا می شد همان وضعیت بنزین لیتری 100 تومن خیلی بهتربود. از وزارت نفت میخواهیم که مسوولین میخواهیم که وضعیت را به قبل برگردانند.
Iran, Islamic Republic of
اين نظراتي كه دادين از روي دلسوزي براي مردم نبوده
خيلي ناراحتين كه چرا يه قرون توي جيب مردم رفته
درخصوص اينكه بگوييم چرابنزين ارزان به سرمايه دارها بدهييم ودرواقع حق كساني كه ماشين ندارند ضايع ميشود بايد گفت با افزايش قيمت فشار به قشر ضعيف بيشتر شد چون كرايه هاافزايش يافت البته براي مركز نشينان كه از وسايل حمل ونقل عمومي بيشتري برخوردار هستند كمتر ولي درشهرستانها واقعا سخته ضمنا قبل ازگران شدن بنزين در مسيرهاي روستايي اگر ماشين سواري شخص پياده اي را ميديد سوار ميكرد ولي حالا يا بي تفاوت رد ميشه يا چنان كرايه اي ميخواد كه چشات از حدقه ميزنه بيرون
Iran, Islamic Republic of
هر چند ديگر سايت‌تان خنثي شده است و نظرات را خيلي كم و به ندرت چاپ مي‌كند ولي اين موضوع را مطرح مي‌كنم كه حقوق كارگران و كارمندان اوايل سال به ميزان خيلي كم زير 10 درصد افزايش يافت ولي با هر گران شدن ارز و طلا همه فروشندگان محصولات خود را چند نوبت گران كردند تنها كسي كه در اين ميان ضرر كرد همين قشر زحمتكش كارگر و كارمند است در مورد سهميه بنزين هم از اول اشتباه بود چون بسياري هستند كه خودرو ندارند همين سهميه‌اي از بنزين عايدشان نمي‌شود هم اينكه مجبورند ضرر و زيان تاكسي‌ها و آژانس‌ها و اتوبوس‌ها را هم با پرداخت كرايه بدهند واقعاً عجب داستاني شده؟!!
Iran, Islamic Republic of
بسم الله و با سلام
پیشنهادات خوبی بود؛ امیدوارم عملی شود.یا علی
Iran, Islamic Republic of
هدفمندی یارانه ها بسیار ضروری است بشرطی که درست و با تحلیل همه تبعات و عوارض آن انجام شود و در کش وقوس سیاست بازی گرفتارنشود.
Iran, Islamic Republic of
قرار بود عدالت در توزیع ثروت باشد نه عدالت در توزیع فقر
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث مصرف سوخت کشور و مشکلات آنرا باید بر اساس واقعیت نگاه نمود نه بصورت علامتی مهار نمود ما باید برنامه های نظام اجتماعی جامعه را به گونه ای تدوین و تعیین و جاری نمائیم که مردم ما در طول هفته نیازی به استفاده از اتومبیل های شخصی برای سرکاررفتن نداشته باشند و در پایان هفته فقط برای اوقات فراغت استفاده کنند و قیمت بنزین نیز باید عقلائی و اگر میسر باشد به اندازه نیاز مردم تولید و با قیمت تمام شده در اختیار مردم گذاشت اینکه قیمت سوخت تغییر کند ونرخ همه اجناس و کالاها تغییر کند این نشانه عدم برنامه صحیح اقتصادی کشور است سوخت نرخ خودش دارد و هر جنسی هم نرخ خودش یک وانت بار که میخواهد بار ببرد مگر چند لیتر بنزین مصرف میکند برای حمل بارش که بخواهد اینقدر اثر نامطلوب بر نرخ همه اجناس بگذارد بیائید واقعیتها را ببینید ما خواه ناخواه روزی مجبور میشویم به نرخ واقعی برسیم اما مهم این است که نرخ واقعی را بر اساس چه واقعیتی تعیین و جاری نمائیم ما باید برنامه استفاده درست از خودرو تدوین و اجرا نمائیم
اینک برای اینکار باید شاخصهای نیاز به خودرو را شناسائی و سپس نیازهای مردم را نسبت به آن شاخصها که عا مل نیاز و استفاده از خودرو است شناسائی و آن نیازها را درست و مناسب تامین تا براساس واقعیت مردم خودشان از خودرو استفاده نکنند به غیر از یک قشر خاصی که درآمدشان از این راه است هم سطح سلامت جامعه و هم سطح خدمات بالا برود .30/7/91 ایلام فرزاد دوستی
این به عدالت نزدیکتر است.و البته مدیریت انرژی فرهنگ سازی مشود
شما را به خدا بیش از این کمر طبقه متوسط و ضعیف را تحت عنوان هدفمندی و ...نشکنید . دور اول هدفمندی فقط به نابودی مردم عادی انجامیده است و طبقه مرفه سر جای خود با قدرت ایستاده و توانمندیش هم بیشتر شده است این طرحها فقط باعث تورم و گرانی است و فشار آن هم روی طبقه مستضعف متمر کز میشود . بی عدالتی قبل از هدفمندی بسیار آبرومندتر از عدالت دوره هدفمندی بود . طرح هدفمندی بیشتر انتقال مشکلات از روی دوش دولت به دوش ملت بود . امروز تورم و گرانی و کاهش ارزش پول ملی و هرج و مرج قیمتها در بازار دیگر توان و رمقی برای مردم نگذاشته است تا بتواند دور دوم هدفمندی را هم تحمل کنند و منفجر نشوند .
United States
از اول هم قصدشون همین بود که بنزین لیتری 1000 بشهو این یارانه هم نخود کیشمش بود که مردم کم کم عادت کنند به بنزین لیتری 1000 و بعد هم نخود کیشمش دیگه ندن
Iran, Islamic Republic of
جالب بود
Iran, Islamic Republic of
چرا نظراتی را منتشر می کنید که می دانید اشتباه است یعنی چه هدفمندی از ابتداء هم اشتباه بود؟؟ آیا ثبات در سیاست گذاری ها که مقام معظم رهبری تبین نمودند با این قبیل نظرات دچار چالش نمی شود؟؟ بعید است آقای ....نداند که هدفمندی یارانه ها قانون است یعنی مجلس و نظام در این خصوص تفاهم دارند پس این قبیل نظرات برای تشکیک در یک امر قانونی است
Iran, Islamic Republic of
بله برای شما که ماشین داری و هر موقع مجانی میری بنزین میزنی و توی شهر میچرخی و.... خیلی خوب بوده
Iran, Islamic Republic of
شما که تصویب کردی هدفمندی در گام دوم انجام نشه چی شد حالا این تیتر رو میزنی معلومه ...توش چه خبره
Netherlands
عقب نشینی در اجرای گام دوم قانون از دشمنان به شکست نظام تعبیر خواهد شد که به مصلحت نیست به نظر من باید گام دوم هر چه سریعتر مطابق قانون اجرا شود و اگر کمی اثرات تورمی داشته باشد هم مطموئن باشید مردم با متانت تحمل می کنند چون هم مسئله ی آبروی نظام در میان است و هم بالاخره همه می داننند بزرگترین جراحی اقتصادی تاریخ ممکن است عوارض جانبی اندکی هم داشته باشد
تورابخداحرف از هدفمندي نزنيد كه ما هيچ خيري ازمرحله اول نديديم به غير از تورم وگراني وورشكستگي شركتهاو...
Iran, Islamic Republic of
با این وضع باید مردم چه کنند؟
ببخشید شما؟
با اين دلار آزاد فروشي دولت كه نقش بسزايي در گراني اخير داشت وفشار مضاعفي را بر مردم تحميل كرد اگر قيمت هيچ كالايي بالا نرود ومبلغ يارانه سه برابر هم بشود بازجبران گراني يك ماه گذشته را نمي كند.
آقایا اصولگرا بسه دیگه ... کافیه بخدا .. .
اخوی
ماشین بنزین میسوزونه. پس باید سهمیه داشته باشه.
یک خانواده که زن و مردش شاغل باشند و دارای ماشین با تز شما بابد چکار کنند؟
پول اضافه بنزین رو هم که به نقدینگی جامعه اضافه کردی.
2-کارت انرژی خوبه اما نه اینکه باز باهاش نقدینگی تزریق کنی تو جامعه
3-کارت سوخت در ابتدا قرار بود برای سنجش مصرف واقعی هر دارنده ماشین راه اندازی شه. یعنی پمپ های بنزین مقداری بنزین به مردم شهر بدن که در شهر مصرف میشه. تا قاچاق نداشته باشیم. که یه شخصی کل طرح رو به بیراهه برد.هنوزم قاچاق داریم.
-شما هر مسیری میری حمل و نقل عمومی داره؟...
بهترین راه حل: حذف کلیه پرداخت های نقدی و ردیف بودجه ارگان ها و سازمان هایی که با نام های مختلف قرار هست متولی مستضعفین و اقشار کم درآمد جامعه باشند و در عوض ایجاد ساختار پوشش همگانی بیمه تامین اجتماعی و بیکاری برای همه افراد جامعه است.
Denmark
خوبه روتون شده این مقاله رو بنویسید.در مورد این جمله تون هم که گفتید"جرای گام اول قانون هدفمند کردن یارانه ها اگرچه با موفقیت توانست رشد فزاینده مصرف حامل های انرژی را کاهش دهد"==اگر میخواهید موفقیت آمیزتر بشه قیمتشو دوبرابر کنید مصرف پایینتر میاد.خوبه؟
Iran, Islamic Republic of
تا پايان سال اجرا نكنيد كه حداقل اين 5 ماه را با آرامش و خوبي پشت سر بگذارنيم.
Iran, Islamic Republic of
كساني كه موافق هستند مشكل مالي و اجاره خانه و خريد جهيزيه و بيمار خاص ندارند والله اگر يك روز شرمنده‌ خانواده مي‌شدند آنوقت مي‌فهميدند كه اگر فقر از دري وارد شود ايمان از پنجره بيرون مي‌رود!