کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صف، سبد، تدبیر!

+ تصاویر تلخ از صف توزیع سبدکالا در سرمای سخت این روزها

14 بهمن 1392 ساعت 10:26

روز گذشته اولین روز توزیع سبد کالایی بود که به علت عدم برنامه‌ریزی صحیح از سوی مسوولان، شاهد هجوم مردم به فروشگاه‌ها و ایجاد بی‌نظمی در خیابان‌های منتهی به مراکز توزیع سبد کالایی بودیم.


به گزارش جهان، بی‌تدبیری در اجرای این طرح تا جایی پیش رفت که مردم برای دریافت اقلام سبد کالایی با وجود سرمای شدید هوا، ساعت‌ها مقابل فروشگاه‌ها در صف ایستادند. صف‌های طولانی و ازدحام متقاضیان به حدی بود که فروشگاه‌ها از ارائه خدمات روزانه بازماندند.

همچنین بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز توزیع به علت شلوغی بیش از حد، اقلام سبد کالایی را در همان ساعات اولیه اجرای این طرح به اتمام رساندند و مردم سرگردان شدند. بسیاری از مردم هم با وجود ایستادن در صف‌های طولانی به علت خلل در سامانه کارت‌های بانکی موفق به دریافت سبد کالایی خود نشدند یا اصلا در لیست سبدبگیران نبودند.

توزیع سبد کالا در مشهد



در حال حاضر مردم سر در گم هستند. بازنشستگان به صف‌های طولانی رفته اند و دست خالی بازگشته‌اند و به نظر می رسد، اساسا به شأن مردم توجه نشده است. اتفاقاتی که در برخی فروشگاه‌ها افتاده و برخی برخوردهای صورت گرفته با مردم رنج‌آور است.

اگرچه توزیع چنین سبدی با هدف حمایت غیرمالی از شهروندان و جلوگیری از افزایش تورم صورت گرفته اما چگونگی انتخاب مشمولان و نحوه توزیع، اعتراضاتی را به همراه داشته که بحق است.

توزیع سبد کالا در تبریز

توزیع سبد کالا در گرگان




تاکنون از طرف مسئولان دولت هم توضیحات قانع کننده در مورد نحوه انتخاب افراد مشمول داده نشده است و گروهای مختلف مردمی می پرسند که چرا مشمول دریافت این سبد نیستند. هنوز روشن نیست که چرا دولت اعلام کرده به افرادی با درآمد زیر 500 هزار تومان این سبد تعلق می گیرد. اینکه مبنای انتخاب این رقم چیست؟ و آیا این رقم خط فقر است؟

و مسئله مهم تر کسانی که کلا درآمدی ندارند و آمارشان هم جایی ثبت نشده تکلیف شان روشن نیست؟ سبد کالایی البته مشکلات دیگری هم دارد از جمله اینکه کالاهای خارجی به جای کالاهای تولید داخل در این سبد جا گرفته است و به تولید داخل بی توجهی شده است.

توزیع سبد کالا در قم


توزیع سبد کالا در شیراز












توزیع سبد کالا در تهران

این تصاویر تلخ در سرمای طاقت فرسای این روزهای زمستان که حتی گاز برخی از مناطق کشور را به قطعی کشانده است، در شرایطی ثبت شده که بسیاری از حامیان عملکرد کنونی دولت، مسئولان گذشته را به دلیل دادن یارانه نقدی به رویکرد پوپولیستی و مخدوش کردن شان و کرامت مردم متهم می کردند اما اکنون خود عامل این رویداد تاسف برانگیز شده اند که علاوه بر اشتباه در انتخاب قشر ضعیف جامعه، شیوه توزیع نامناسب آن هم رویدادهای تلخی را رقم زده است.

البته از این موضوع که اقدام دولت برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر صورت گرفته نمی توان گذشت و بی شک اصل حرکت دولت مثبت و پسندیده‌ است اما انتظار مردم از دولت آن است که طرح با تدبیر، درایت و پختگی بیشتری انجام شود تا هم عدالت رعایت شود و هم کرامت و عزت مردم در توزیع اقلام بیش از پیش حفظ شود.


کد مطلب: 341545

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/341545/صف-سبد-تدبیر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com