کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاشیه نمایش فیلمی درباره حوادث پس از انتخابات

25 بهمن 1389 ساعت 7:32


 دیشب سینمای رسانه ها مستقر در برج میلاد یکی از داغ ترین شبهای خود را در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر گذراند. تا لحظاتی پیش از آغاز فیلم "پایان نامه" اثر حامد کلاهداری که تنها یک فیلم دیگر را در کارنامه کارگردانی خود دارد، سالن اصلی برج میلاد صندلی های خالی زیادی داشت اما با خاموش شدن چراغ ها کم کم تقریبا اکثر صندلی های سالن پر شد.

به گزارش جهان به نقل از مشرق: کم نبودند تماشاگرانی که از قبل موضوع فیلم کلاهداری را می دانستند؛ فیلمی که پیش از این حرف و حدیث ها و تبلیغات منفی فراوانی علیه اش به میان آمده بود. داستان مانند فیلم "گزارش یک جشن" حاتمی‌کیا به حوادث پس از انتخابات اشاره داشت با این تفاوت که کلاهداری به صراحت به آن موضوعات می پرداخت و مانند حاتمی‌کیا در لفافه و با زبان ایما و اشاره سخن نمی گفت.
از میانه فیلم، یا نه اگر درست تر بگوییم از همان اوایل فیلم و با به میان آمدن موضوعات سیاسی جو سالن ابتدا با سر و صدای جزئی و بعد با کف و سوت و در نهایت با تقلید صدا از حیوانات مختلف کمی به هم ریخت تا جایی که وقتی در یکی از سکانس ها کارگردان در نقش یکی از شخصیت های فرعی وارد فیلم شد آن قدر سر و صدا زیاد شد که صدای فیلم مفهوم نبود. طیف خاصی از تماشاگران در هر بخشی از فیلم، هر گاه از زبان بازیگران جملاتی مخالف نظر آن طیف به زبان می آمد بلافاصله شروع به سر و صدا می کردند اتفاقی که تقریبا در این دوره از جشنواره به کاملا بی سابقه بود.

پس از نمایش فیلم سالن کنفرانس مطبوعاتی به صورت کامل پر شد و بسیاری از خبرنگاران سر پا کنفرانس را دنبال می کردند. نوع برخورد برخی از خبرنگاران در هنگام پخش فیلم در وهله اول واکنش تند تیم سازنده را در پی داشت به طوریکه در ابتدای جلسه سوال شد که اساسا رسانه های چه قضاوتی می توانند درباره فیلمی که به درستی دیده نشده است داشته باشند و در ادامه حتی برخی خبرنگاران برخی ین نوع برخوردها را تقبیح کردند.

کلاهداری با بی منطق دانستن سر و صدا و هو کردن فیلم در هنگام پخش گفت که اکران بهترین فیلم ها را می شود با سازماندهی کردن تنها هفت نفر به هم زد. حامد کمیلی و بهاره افشاری نیز نسبت به این برخورد مطبوعاتی های معترض به شدت موضع گرفتند. مریم کاویانی نیز که در سالن حضور داشت درباره این مساله اظهار نظر کرد و گفت فکر می کردم که اهالی هنر ما بهتر از این برخورد کنند.

بر خلاف آنچه که پیش بینی می شد کنفرانس مطبوعاتی در شرایط آرامی برگزار شد و برخی از خبرنگاران تنها به جای سوال، نظریات خود را در ارائه داده بودند. روح الله شمقدری تهیه کننده هم اشاره ای به ساخت فیلم کرد و گفت زمانی که قرار است اپوزوسیون فیلم بسازد کار ساده است و پز مخالفت هم حفظ می شود، اما اگر بخواهیم در حمایت از نظام فیلم بسازیم آن وقت است که همه چیز مشکل می شود.


کد مطلب: 156983

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/156983/حاشیه-نمایش-فیلمی-درباره-حوادث-انتخابات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com