کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات جدیدترین زیردریایی ایرانی«فاتح»

13 مهر 1390 ساعت 12:44


جدیدترین زیردریایی بومی با نام "فاتح" به منظور حفاظت از منافع دریایی جمهوری اسلامی، بزودی به ناوگان ارتش افزوده خواهد شد.
 
به گزارش فارس، الحاق 4 فروند زیردریایی سبک کلاس غدیر به ناوگان دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرداد ماه سال جاری، علاوه بر تقویت توان حفاظت از آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی، مهر تاییدی بود بر توان متخصصان صنایع دفاعی کشور بر طراحی و ساخت پیچیده ترین سامانه دفاعی که برخی تکنولوژی آن را از ساخت جنگنده نیز مشکلتر می دانند.
 
اهمیت استفاده از زیرسطحی ها در حفاظت از آبهای سرزمین و منافع کشور در آبهای آزاد به گونه ای بود که در سال جاری برای اولین بار زیرسطحی سنگین ارتش با نام "یونس"، به منظور نشان دادن اقتدار دریایی ایران با گذر از آبراه‌های بین المللی، وارد دریای سرخ شد.
 
از این طرف با توجه به عملیاتی بودن بیش از 10 فروند زیردریایی کلاس غدیر در آب های خلیج همیشه فارس، که توانایی اجرای عملیات در آب های کم عمق و امکان پایین شناسایی شدن را دارند، امکان اعزام واحدهای زیرسطحی کیلو به عملیات فرامنطقه ای، بدون به خطر افتادن توان زیرسطحی کشور در منطقه فراهم شده است.
 
در واقع پس از ساخت زیردریایی‌های مختلفی چون نهنگ، زیردریایی سبک از کلاس غدیر با تلاش چندساله متخصصان وزارت دفاع به گونه ای طراحی و ساخته شد که این زیردریایی ها کاربرد وسیعی در منطقه دریایی خلیج فارس داشته باشند.
 
چابکی لازم برای انجام سریع مأموریت‌ها، رنج ناوبری زیر سطحی طولانی، سونار سایز کوچک، دستگاه کنترل عمق اتوماتیک، سیستم هدایت دستی، هیدرولیک و خودکار، قابلیت ناوبری در آب‌های کم عمق، از دیگر ویژگی‌های زیردریایی کلاس غدیر است.
 
اما با توجه به اینکه اصول و تاکتیک‌های ساخت شناورهای زیرسطحی عمدتاً مشابه و یکسان است، جا داشت تا با طراحی و ساخت زیرسطحی های نیمه سنگین توان حفاظت از آبهای سرزمینی جمهوری اسلانی ایران هرچه بیشتر افزایش یابد.
 
همین امر باعث شد تا متخصان صنایع دفاعی کشور با اتکا به تجارت گذشته خود در طراحی و ساخته سامانه های زیر سطحی، ساخت جدیدترین زیرسطحی نیمه سنگین جهوری اسلامی ایران با نام "فاتح" را در دستور کار قرار دهند.
 
زیرسطحی "فاتح" با تناژ حدود 600 تن جزو زیرسطحی‌های نیمه سنگین ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که به احتمال زیاد در ماموریت‌هایی نظیر حفاظت از آبهای سرزمینی در کنار دیگر زیرسطحی‌های نیروی دریایی مانند زیر سطحی "غدیر" به انجام ماموریت خواهد پرداخت.
 
این زیر سطحی مجهز به پیشرفته‌ترین تسلیحات دفاعی و تهاجمی ازجمله چندین اژدر و مین‌های دریایی است که می تواند در عمق عملیاتی بیش از 200 متر در مدت زمان تقریبا 5 هفته به حفاظت از آب‌های سرزمینی ایران اسلامی بپردازد.
 
بکارگیری انواع زیردریایی‌های سبک، نیمه‌سبک و سنگین در سازمان رزم نیروی دریایی، نقش بسزایی در ایجاد یک نیروی دریایی راهبردی به منظور حفاظت ار منافع ایران در آبهای آزاد و بین‌المللی و نیز حفاظت از ‌بهای سرزمینی ایفا خواهد کرد.


کد مطلب: 189472

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/189472/جزئیات-جدیدترین-زیردریایی-ایرانی-فاتح

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com