کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ستاره‌های ایرانی قرائت قرآن کریم + عکس

10 خرداد 1391 ساعت 16:32

رشته قرائت قرآن با وجود قدمتی نه چندان طولانی در ایران نسبت به کشورهایی مانند مصر، اساتید بزرگ و خوش‌خوانی را به خود دیده به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع، تلاوت آنها تحسین قاریان برجسته مصری را برانگیخته است.


به گزارش جهان به نقل از فارس، رشته قرائت قرآن با وجود قدمتی نه چندان طولانی در ایران نسبت به کشورهایی مانند مصر، اساتید بزرگ و خوش‌خوانی را به خود دیده به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع، تلاوت آنها تحسین قاریان برجسته مصری را برانگیخته است؛ در این گزارش برآنیم تا تعدادی از آنها را که به دلایل مختلف تا به حال به خوبی شناسانده نشده‌اند به خوانندگان محترم فارس معرفی کنیم؛ بدیهی است که تعداد قاریان و اساتید قرائت و حفظ قرآن ایران بسیار بیش از این افراد است، اما آنچه در این گزارش مطمع نظر واقع شده، کسب مهم‌ترین عناوین بین‌المللی در جهان اسلام است.

فارس در گزارش‌های آتی خود به معرفی سایر اساتید، قاریان و حافظان قرآن خواهد پرداخت.

*استاد «سیدمحسن خدام‌حسینی»



«سید محسن خدام‌حسینی» اولین قاری بین‌المللی ایران پس از انقلاب اسلامی و نفر اول مسابقات بین‌المللی ایران در سال 1360 است؛ بسیاری از چهره‌های بین‌المللی قرائت در ایران از شاگردان او هستند و همواره با افتخار از این موضوع یاد می‌کنند؛ این استاد اکنون همت خود را بر «تربیت قرآنین شاگردانش گماشته و در سازمان دارالقرآن‌الکریم این مهم را راهبری می‌کند؛ او سال‌هاست که رغبتی برای ارتباط با رسانه‌ها از خود نشان نمی‌دهد.

*استاد «هاشم روغنی»



«هاشم روغنی» قاری مشهدی کشورمان که در سال 1363 توانست رتبه نخست مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را کسب کند.

*استاد «محمد حسین سعیدیان»



«محمدحسین سعیدیان» استاد دانشگاه و قاری ممتاز ایرانی که توانست در سال 1366 مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص دهد.

*استاد «حسن رضائیان»



«حسن رضائیان» نفر اول از سمت چپ که به عنوان قاری و مؤذن توانمند جمهوری اسلامی ایران توانست تا در سال1367 رتبه نخست مسابقات بین‌المللی ایران را کسب کند؛ در کنار او «امیر آقایی» حافظ کل قرآن، «محمد عباسی» و «غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی» از اساتید برجسته رشته قرائت مشاهده می‌شوند.

*استاد «محمد جواد پناهی»



«محمدجواد پناهی» دیگر قاری ممتاز مشهدالرضا (ع) که موفق به کسب مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال 1368 شد.

*استاد «عباس سلیمی»



«عباس سلیمی» اولین قاری ایرانی که توانست مقام نخست مسابقات بین‌المللی کشور مالزی را در سال 1358 کسب کند؛ او در این تصویر در کنار استاد مرحوم «ابوالعینین شعیشع» از قاریان دوران طلایی کشور مصر نشسته و در حال گفت‌وگو با اوست.

*استاد «مهدی قره‌شیخلو» و استاد«عباس امام‌جمعه»



«مهدی قره‌شیخلو» نفر سمت راست، دارنده مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت جمهوری اسلامی ایران در سال 1371 و «عباس امام‌جمعه» نفر سمت چپ، قاری ممتاز کشورمان که موفق به کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال 1368 شد.

*استاد «محمد عباسی»



«محمدعباسی» قاری ممتاز ایرانی که توانست در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن ایران در سال 1372 مقام نخست را از آن خود کند.

*استاد «محمدرضا پورزرگری»



«محمدرضا پورزرگری» قاری برجسته ایرانی که مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در ایران را در سال 1373 از آن خود کرد.

*استاد «کریم منصوری»



«کریم منصوری» قاری محبوب ایرانی که تلاوت او همگان، حتی مصری‌ها را به یاد تلاوت استاد مرحوم «عبدالباسط» می‌اندازد؛ وی توانست در سال 1376 مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن ایران را با خود همراه کند؛ با حضور او شاید بتوان گفت که عبدالباسط هنوز زنده است و تلاوت می‌کند.

*استاد «حسین کرمی»



«حسین کرمی» قاری برجسته از شهر آذری زبان اردبیل که با کسب مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سال 1378 در ایران، سرآمد افتخارات خود را کسب کرد؛ او پزشک فوق تخصص کلیه است.

*استاد «رحیم خاکی»



«رحیم خاکی» قاری ممتاز ایرانی که در مسابقات بین‌المللی سال 1379 قرائت قرآن در ایران مقام دوم را کسب کرد؛ او فعال رسانه‌ای و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و اصالتاً اهل شهر مراغه است؛ استاد «ابوالعینین شعیشیع» از قاریان عصر طلایی مصر، چندی قبل از درگذشت خود به وی اجازه‌نامه قرائت قرآن داد.

*استاد «حسن ربیعیان»



«حسن ربیعیان» قاری ممتاز ایرانی که در سال 1380 توانست رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در ایران را کسب کند.

*استاد «قاسم رضیعی»



«قاسم رضیعی» قاری و پزشک ایرانی که رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآئت قرآن کریم ایران را در سال 1381 کسب کرد.

*استاد «حمیدرضا الاجگردی»



«حمیدرضا الاجگردی» نفر سمت راست این تصویر است که مقام نخست مسابقات بین‌المللی سال 1382 در رشته قرائت قرآن کریم را از آن خود کرد.

*استاد «مهدی عادلی»



«مهدی عادلی» قاری ممتاز و جوان ایرانی که طی مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال 1383 مقام نخست را از آن خود کرد.

*استاد «حمید شاکرنژاد»



«حمید شاکرنژاد» قاری جوان و ممتاز مشهدی که در سال 1384 توانست رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در ایران را کسب کند؛ وی دارای خانواده ای قرآنی است و برادر او «حامد شاکرنژاد» نیز از قاریان خوش‌خوان و بنام ایرانی است.

*استاد «حسین فردی»



«حسین فردی» قاری ممتاز ایرانی که مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در ایران را در سال 1386 کسب کرد؛ «جعفر فردی» برادر اوست و مقام دوم مسابقات بین‌المللی مالزی را در رشته قرائت دارد.

*استاد «صالح اطهری‌فرد»



«صالح اطهری‌فرد» قاری ممتاز و متین ایرانی که در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سال 1387 در ایران، مقام نخست را کسب کرد؛ او دبیر آموزش و پرورش است و در مدارس کرج به تدریس زبان انگلیسی می‌پردازد.

*استاد «سیدمحمدجواد حسینی»



«سیدمحمدجواد حسینی» قاری برجسته ایرانی که در سال 1388 مقام نخست رشته قرائت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران را کسب کرد.

*استاد «عباس هاشمی»



«عباس هاشمی» اولین قاری بوشهری که توانست با عبور از مراحل مختلف مسابقات قرآن ایران، خود را به مرحله بین‌المللی رسانده و مقام نخست این مسابقات را در سال 1390 به خود اختصاص دهد.

*استاد «حسین رستمی»


حسین رستمی قاری ایرانی در حال گفت‌وگو با رهبر معظم انقلاب، پس از اجرای تلاوت در محضر ایشان.

 

«حسین رستمی» قاری برجسته ایرانی که در سال 1385 مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم کشور مالزی را کسب کرد؛ او در این تصویر در حال گفت‌وگو با رهبر معظم انقلاب است؛ چهره‌های قرآنی و قاریان و حافظان هر ساله در دو مرحله به دیدار «آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» می‌روند که محفلی بسیار معنوی و باعث طراوت روح است؛ رهبر عزیز انقلاب خود از فعالان قرآنی کشور از پیش از انقلاب تاکنون است.

*استاد «منصور قصری‌زاده»



«منصور قصری‌زاده» قاری ممتاز ایرانی و دارنده مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم سال 1370 کشور مالزی است.

قاریان بین‌المللی دیگری نیز در جمع قاریان ایرانی حضور دارند که متآسفانه تصویر مناسبی برای معرفی آنها نیافتیم ؛ از آن جمله می‌توان به اساتید محترم «سید مرتضی سادات‌فاطمی»، «محمدکاظم محمدزاده»، «سید حمید هروی»، «محمود لطفی‌نیا»، «مهدی صیاف‌زاده»، «محمدجواد کاشفی» و «مسعود نیکدستی» اشاره کرد.


کد مطلب: 226083

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/226083/ستاره-های-ایرانی-قرائت-قرآن-کریم-عکس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com