کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرين آمار از شمار قربانيان و مجروحان زلزله آذربایجان شرقی

+ تصاویر امداد رسانی و کشته‌های زلزله

21 مرداد 1391 ساعت 19:17

وزیر بهداشت با اشاره به کشته شدن 306 نفر در زلزله آذربایجان شرقی از نجات تمام مصدومان و مجروحان از زیر آوار خبر داد.


به گزارش جهان، موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اعلام كرد: اولين زمين‌لرزه به بزرگي 6.2 ريشتر اهر در استان آذربايجان‌شرقي در ساعت 16:53:15 لرزاند.
 
همچنين پس از اين زمين لرزه نيز، 10 پس‌لرزه ديگر به ترتيب وقوع به بزرگي 6، 4.1، 4.7، 4.1، 4.5، 3.7، 3.3، 3.7، 4 و 3.2 ريشتر ورزقان در استان آذربايجان شرقي را لرزانده است.
 
بنا بر اعلام موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران در يك هفته گذشته 5 لرزه و زمين لرزه اين منطقه را لرزانده است.

 همچنین این زمین لرزه در مناطقی از استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد.





آمار جان‌باختگان زلزله به 300 نفر رسید/تعداد مصدومین بیش از 2 هزار نفر 
 
مرضیه وحید دستجردی  اظهار کرد:زلزله بیش از سه هزار و 37 نفر مصدوم و زخمی نیز در این مناطق داشته است. 

وی افزود: از میان کل مصدومین دو هزار و ۱۱ نفر به طور سرپایی مداوا شدند، ۲۱۹ مورد زن و کودک در بیمارستان فوت کردند و ۴۹ مورد نیز فوتی مذکر در بیمارستان‌ها داشتیم که روی هم رفته ۲۶۸ مورد فوتی در بیمارستان‌ها را شاهد بودیم. با توجه به اینکه تعدادی از زلزله‌زدگان در سر صحنه فوت شده بودند روی هم رفته کل آمار فوتی‌ها ۳۰۶ مورد بوده است.
 
رضا صدیقی در گفت‌وگو با فارس در تبریز اظهار کرد:به جهت بافت سنتی روستایی اکثر خسارات وارده در روستاها هستند و در خود شهر نیز بیش از 25 درصد اماکن عمومی، ابنیه، ساختمان اداری و مناظر مسکونی مردم آسیب دیده است.
 
رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه در شهرستان اهر گفت: اکیپ‌های کارشناسی ذیربط و نمایندگان حوادث غیر مترقبه به روستاها اعزام شده اند تا ضمن بررسی خسارات وارده در کمترین زمان ممکن عملیات مرمت و بازسازی اماکن روستایی آغاز شود.
 
وی با اشاره به شایعات به وجود آمده در شهر اهر گفت: سد ستارخان اهر هیچگونه آسیبی ندیده و مقاومت این سد برای بیش از 10 ریشتر پیش‌بینی شده است و سد ستارخان اهر کاملا سالم است.
 
فرماندار شهرستان اهر ارسال مواد غذایی و چادر به این شهرستان را ناکافی دانست و گفت: مناطق زلزله زده  شدیدا به چادر، آب، جیره خشک، کنسرو و آب معدنی نیاز دارد.

برپایه این گزارش، بیشترین آمار خرابی‌ها و تلفات مربوط به شهرهای ورزقان، اهر، کلیبر و هریس در آذربایجان شرقی است.

 در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که  48 دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.
 
همچنین بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تاکنون دهها پس لرزه در مناطق زلزله‌زده به وقوع پیوسته است.
 
گزارش‌های رسیده حاکی است که بیشتر ساکنان مناطق زلزله زده شب گذشته را بیرون از منازل خود گذرانده‌اند.

 
 



2 روز عزای عمومی در آذربایجان‌شرقی اعلام شد
 
 آیت‌الله محسن مجتهدشبستری نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان‌شرقی، با صدور پیام مشترکی، ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، فردا و پس فردا را در استان عزای عمومی اعلام کردند.
 
*تولد یک نوزاد نبض دوباره حیات را در ورزقان به جریان انداخت
 
مادر ورزقانی پسرش را در بیمارستان صحرایی شهید رجایی منطقه زلزله‌زده ورزقان سالم به دنیا آورد.
 
هرچند که زلزله در دل خود خرابی و ویرانی و آوار را به همراه دارد اما در کنار آن شنیدن اخباری مبنی بر نبض دوباره حیات در چنین مواقعی ما را به زندگی و جریان داشتن آن امیدوارتر می‌کند.
 
گواه این مدعا به دنیا آمدن پسربچه ورزقانی اهل روستای "کاسن" در بیمارستان صحرایی شهید رجایی ورزقان است که دقایقی پیش پا به عرصه حیات گذاشت.
 
این پسر بچه ورزقانی از لحاظ جسمی در صحت و سلامت کامل بوده و به همراه مادرش در این بیمارستان صحرایی تحت مراقبت‌های اولیه است.
 
*اتمام انتقال مجروحان و آواربرداری از مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی
 
قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: انتقال مجروحان و آواربرداری از مناطق زلزله‌زده در آذربایجان‌شرقی به اتمام رسیده است.
 
احمدرضا شجیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: با توجه به اینکه روستاها دارای 30 تا 50 خانوار بودند و همچنین با توجه به خشتی، گلی و یک طبقه بودن ساختمان‌ها، عملیات آواربرداری، نجات و انتقال مجروحان به سرعت صورت گرفت اما کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان همچنان ادامه دارد.
 



 
 
برپایی 5 هزار چادر امدادی/ تعداد مجروحان از 2 هزار نفر گذشت
 
در پی زلزله و پس‌لرزه‌های شدید استان آذربایجان شرقی شهرستانهای ورزقان، اهر و هریس که دچار صدمات مالی و جانی بسیار شده‌اند و تاکنون بر اساس آخرین آمارها تعداد کشته‌شدگان از مرز 250 نفر عبور کرده است.
 
حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به آسیب دیدن 105 روستا به مرکزیت شهرستان اهر بیان داشت: در حال حاضر فاز آواربرداری به پایان رسیده است و از 14 استان نیز نیروهای امدادی به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند.
 
وی با اشاره به آمار مجروحان که از مرز 2006 نفر عبور کرده است افزود: تاکنون 71 آمبولانس و 15 تیم آنست (تیم‌های سگ‌های جست‌وجو)، 40 دستگاه زنده‌یاب به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.
 
وی ادامه داد: تاکنون 18 هزار قوطی کنسرو برای تغذیه آوارگان زلزله آذربایجان شرقی توزیع شده است و در این زمینه برای اسکان اضطراری این افراد 5 هزار و 626 دستگاه چادر برپا شده است.
 
 



 صبح امروز وزرای بهداشت و کشور به همراه روسای سازمان مدیریت بحران، جمعیت هلال احمر و پزشکی قانونی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی حضور یافتند.

 
 
 
 
وقوع 15 پس لرزه در آذربایجان شرقی
 
بر پایه این گزارش ، تعداد 15 پس لرزه تا ساعت 22:28 مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی را لرزاند که بیشترین آن 6.2 و کمترین این لرزه‌ها 4 ریشتر بوده است.
 
طبق گزارشات رسیده، زلزله بین سه شهر اهر،ورزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی رخ داده است.
 
به گفته مسولان ستاد بحران استان آذربایجان شرقی ، امداد رسانی به مردم زلزله زده ادامه دارد.
 


  
 



کد مطلب: 238999

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/238999/آخرين-آمار-شمار-قربانيان-مجروحان-زلزله-آذربایجان-شرقی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com