کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزییات جلسه امروز مجمع تشخیص نظام

31 مرداد 1388 ساعت 16:07


آيت‌الله ‌هاشمي رفسنجاني اتحاد و همدلي بيشتر ميان مسئولان و مردم را لازمه عبور كشور از مسائل داخلي و مقابله با مشكلات و اوضاع خارجي دانست و گفت: رعايت رهنمودهاي رهبري از ضرورت‌هاي شرايط كنوني است
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مجمع تشخيص مصلحت نظام،‌ اين مجمع امروز با حضور اكثريت اعضا تشكيل جلسه داد و به دو موضوع اختلافي ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان در خصوص لايحه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات و طرح اصلاح قانون بيمه تامين اجتماعي رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بين شهري، رسيدگي و رفع اختلاف كرد.
در ابتداي اين جلسه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس تشخيص مصلحت نظام با تبريك حلول ماه مبارك رمضان ماه ضيافت الهي و خودسازي معنوي و اصلاح جامعه ابراز اميدواري كرد و در پرتو معنويت اين ماه الهي بهره‌برداري كامل ومناسب براي حفظ و تقويت انسجام، وحدت و وفاق جامعه انجام شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اتحاد و همدلي بيشتر ميان مسئولان و مردم را لازمه عبور كشور از مسائل داخلي و مقابله با مشكلات و اوضاع خارجي دانست و تاكيد كرد:«‌قدام با تدبير، اصولي و به شكل صحيح، تحقق اين مهم را دست يافتني و عملي خواهد كرد.

* ضرورت جايگزيني فضاي عقلاني بجاي فضاي هيجاني

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رعايت دستورات و رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب ايجاد شرايط مناسب براي عمل و پايبندي فراجناحي به قانون اساسي و قوانين موضوعه توسط همه همه و ضد ارزش تلقي شدن تخلف از قانون و برخورد با قانون شكنان از هر طرف، جايگزين كردن فضاي عقلايي به جاي فضاي هيجاني و احساسي و ايجادفضاي نقادي آزاد و استدلال و پاسخگويي مناسب و قانوني به نقدهاي منصفانه را از ضرورريت‌هاي شرايط كنوني دانست و افزود: در صورت تحقق اين موارد، توجه به اطلاع رساني‌هاي رسانه‌هاي خارجي كه عمدتا با اغراض و اهداف استعماري آلوده است و كم و توجه به منابع خبري داخلي افزايش خواهديافت و تعارضات از سطح جامعه و جناح‌ها به رسانه‌ها و منابع خبري داخلي منتقل خواهد شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش پاياني سخنان خود، پايبندي به رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب در مورد بازداشت‌هاي حوادث اخير واحقاق حقوق افرادي كه حقشان ضايع شده و برخورد با متخلفان را راهگشاي مسائل موجود دانست و گفت: بايد هر كس در هر مقامي خود را ملزم به رعايت آنها بداند و صاحبان تريبون و صاحب نفوذان و رسانه‌ها از دامن زدن به تفرقه و تيترسازي‌هاي جنجال ساز خودداري و در جهت ايجاد وحدت و وفاق جامعه راه را باز كند.
وي ابراز اميدواري كرد تا مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور شخصيت‌هاي نخبه و فراجناحي بتواند در تحقق اين مهم پيشقدم باشد.

* جزئيات جلسه مجمع

در ادامه اين جلسه مصوبه مجلس شوراي اسلامي در مورد لايحه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته بود در دستور كار قرار گرفت و پس از ارائه استدلالات شوراي نگهبان، مجلس شوراي اسلامي و معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بحث و بررسي‌هاي مبسوط اعضاي مجمع به شرح ذيل تصميم‌گيري شد.
در خصوص ماده 6 نظر به شوراي نگهبان مورد تائيد قرارگرفت و ماده مذكور حذف گرديد و ماده 11 به شرح ذيل با الحاق يك تبصره به تصويب رسيد.
هر يك از موسسات عمومي بايد جز در مواردي كه اطلاعات داراي طبقه‌بندي مي‌باشد در راستاي نفع عمومي و حقوق شهروندي دست كم به طور سالانه اطلاعات عمومي شامل عملكرد و ترازنامه (بيلان) خود را با استفاده از امكانات رايانهاي و حتي‌الامكان در يك كتاب راهنما كه از جمله مي‌تواند شامل موارد زير باشد منتشر سازد و در صورت درخواست شهروند با اخذ هزينه تحويل دهد.
الف- اهداف، وظايف، سياست‌ها و خط مشي‌ها و ساختار
ب- روش‌ها و مراحل اتمام خدماتي كه مستقيما به اعضاي جامعه ارائه مي‌دهد
ج- ساز و كارهاي شكايت شهروندان از تصميمات يااقدامات آن موسسه
د- انواع و اشكال اطلاعاتي كه در آن موسسه نگهداري مي‌شود و ايين دادرسي به آنها
ه- اختيارات و وظايف ماموران ارشد خود
و- تمام ساز وكارها يا آيين‌هايي كه به وسيله آنها اشخاص حقيقي و يا حقوقي و سازمان‌هاي غيردولتي مي‌تواند در اجراي اختيارات آن واحد مشاركت داشته يا به نحو ديگري موثر واقع شوند.
تبصره: حكم ماده 11 در مورد دستگاه‌هايي كه زير نظر مستقيم مقام معظم رهبري است مشروط به عدم مخالفت معظم‌له مي‌باشد.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام طرح اصلاح قانون بيمه تامين اجتماعي رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بين شهري، موضوع دوم اختلافي ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان بود كه در در جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام باحضور وزير رفاه وتامين اجتماعي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي، رئيس كانون انجمن‌هاي صنفي رانندگان حمل كالاي كشور و رئيس سازمان تاكسيراني شهر تهران مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه در پايان نظر مجلس شوراي اسلامي به اتفاق آراء مورد تاييد قرار گرفت.
انتهاي پيام/ پ


کد مطلب: 62450

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/62450/جزییات-جلسه-امروز-مجمع-تشخیص-نظام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com