کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیاتی از فیلم ضد اسلامی آمریکا

23 شهريور 1391 ساعت 13:49

موج بزرگی از خشم مسلمانان علیه تولید فیلم توهین‌آمیز نسبت به پیامبر اکرم(ص) توسط یک یهودی اسرائیلی در ایالات متحده، آمریکایی‌ها را به شدت نگران کرده است.


به گزارش جهان به نقل از تابناک، سام باسیل، اسرائیلی ۵۶ ساله مقیم کالیفرنیای آمریکا، نقش تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده این فیلم سخیف ۱۲۰ دقیقه‌ای را بازی کرده است. وی مدعی شده است برای ساخت این فیلم بودجه ۵ میلیون دلاری با کمک یکصد یهودی نا‌شناس تهیه کرده است. 
 
فیلم، یک سال پیش و در تابستان سال ۲۰۱۱ با شرکت ۵۹ بازیگر و ۴۵ نفر عوامل ساخته شده است. باسیل فیلم را فیلمی سیاسی دانسته و مدعی شده که ایالات متحده، نیرو و هزینه فراوانی را در جنگ‌های عراق و افغانستان از دست داده، ولی او می‌خواهد با ایده‌ها بجنگد. وی پس از آغاز اعتراضات مسلمانان مخفی شده است. 
 
فیلم با نشان دادن بخشی درباره درگیری‌های مذهبی در مصر و خشونت علیه اقلیت مسیحی قبطی در این کشور آغاز می‌شود و سپس به عربستان در صدر اسلام می‌رود و به شدت به پیامبر اکرم (ص) و دین اسلام توهین می‌نماید. 
 
البته ادعا شده که به ظاهر بخش‌هایی از این فیلم از سال ۲۰۱۱ در اینترنت منتشر شده، اما دوبله شدن آن به زبان عربی باعث گشته که توجه مردم مصر به آن جلب شود. 
 
در این باره، «تری جونز» کشیش دیوانه آمریکایی اعلام کرده است که به مناسبت سالگرد حادثه یازده سپتامبر، قطعه‌ای سیزده دقیقه‌ای از این فیلم را در کلیسای خود نمایش خواهد داد. 
 
در کنار کشیش جونز، از «عصمت زقلمه» رییس دولت خودخوانده قبطی (هیأت عالی حکومت قبطیان مهاجر در آمریکا) و «موریس صادق» وکیل قبطی دادگستری به عنوان حامیان معنوی این فیلم نام برده شده است. 
 
اما در واکنش به انتشار این فیلم، موج بزرگی از اعتراضات در کشورهای اسلامی آغاز شده است؛ در مصر، سفارت آمریکا، نخست با توسل به حق آزادی بیان، سعی در توجیه این کار داشت، ولی بعدها آن را محکوم ساخت. هزاران مصری، شامگاه سه‌شنبه پیرامون سفارت آمریکا تجمع کرده و پرچم این کشور را پایین کشیده و آتش زدند. 
 
مردم مصر امروز نیز در برابر سفارت آمریکا در قاهره تجمع کردند. به سبب ارتباط برخی از قبطیان تندرو با ساخت این فیلم، بیم آن می‌رود که آتش خشونت‌های مذهبی در این کشور شعله‌ور شود. محمد مرسی و هشام قندیل، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مصر نیز فیلم را محکوم کرده و خواستار اقدام علیه عوامل آن شده‌اند. برخی احزاب مصری، ار زئیس‌جمهور خواسته‌اند که سفر خود به آمریکا را لغو کند. 
 
بنا بر این گزارش، در بنغازی در شرق لیبی، به ساختمان کنسولگری ایالات متحده حمله شد و پس از فرار سفیر آمریکا از این محل، وی با شلیک راکت به دست افراد گروه انصارالشریعه به سوی اتومبیل حامل او به همراه سه نفر دیگر کشته شد. 
 
در واکنش به این رویداد، سفارت‌های آمریکا در سراسر جهان، تدابیر امنیتی خود را بنا به دستور اوباما به شدت افزایش داده‌اند. یک تیم ویژه متشکل از حدود پنجاه نظامی ویژه آمریکایی برای حفاظت از سفارت آمریکا به لیبی فرستاده و از همه آمریکایی‌هایی که برای انها دلیلی اضطراری وجود ندارد خواسته شده است که کشورهای شمال آفریقا را ترک کنند. 
 
رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این حادثه، تأکید کرده است قطعا کسانی که سفیر آمریکا در لیبی را کشتند، محاکمه خواهند شد. «یگال پالمور»، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نیز، ارتباط دولتش با این فیلم را رد کرده است. 
 
مردم کشورهای شمال آفریقا و از جمله تونس و الجزایر نیز تظاهرات کرده‌اند. در تونس، پلیس به سوی مردمی که پیرامون سفارت آمریکا جمع شده‌اند، گاز اشک‌آور شلیک کرده است. تظاهرات‌کنندگان قصد ورود به سفارت آمریکا را داشتند. در خارطوم، پایتخت سودان نیز برخی در جلوی سفارت آمریکا تظاهرات کردند.
 
حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان به منظور جلوگیری از شدت گرفتن اعتراضات مردم افغانستان، دستور داده است که وب‌سایت یوتیوب در این کشور فیلتر شود. در غزه مردم به نشانه اعتراض پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. حزب‌الله لبنان ضمن محکوم کردن ساخت چنین فیلمی، خواستار وضع قوانین علیه چنین کارهایی شده و اخوان‌المسلمین اردن نیز خواستار اقدامات مردمی و ملی شده است. 
 
پیش از این، پنج تن از سفرای آمریکا در کشورهای گوناگون در زمان مأموریت خود به قتل رسیده‌اند که آخرین آن‌ها آدولف دابس بوده که در سال ۱۹۷۹ در افغانستان کشته شده است. پیش از آن، سفیر آمریکا در لبنان در سال ۱۹۷۶، سفیر آمریکا در قبرس در سال ۱۹۷۴، سفیر آمریکا در سودان در سال ۱۹۷۳ و سفیر آمریکا در گواتمالا در سال ۱۹۶۸ به قتل رسیده‌اند. 
 
پس از قتل سفیر آمریکا در قبرس در سال ۱۹۷۴، حادثه کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی، دومین باری است که یک سفیر آمریکا در جریان تظاهرات در اطراف اماکن دیپلماتیک آمریکا کشته می‌شود. 
 
شاید این رخداد را بتوان تا اندازه‌ای با قتل گریبایدوف، سفیر روسیه در ایران در ژانویه ۱۸۲۹ مقایسه کرد که در جریان آن، مردم خشمگین از تعدی‌های روس‌ها، به سفارت روسیه حمله کرده و هر کس را یافتند، به قتل رساندند. 
 
در واکنش به آن حادثه و برای سرد کردن آتش خشم نیکلای اول، فتحعلی‌شاه فرستاده‌ای را با نامه عذرخواهی و الماسی بزرگ به دربار تزار روس فرستاد. این بار هرچند، حکومت لیبی به سرعت از آمریکا عذرخواهی کرد، احتمالا آتش خشم مردمی که علاوه بر سرخوردگی سیاسی و اجتماعی، بنا به دلایل مذهبی هم از آمریکا عصبانی هستند به راحتی سرد نخواهد شد.


کد مطلب: 244414

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/244414/جزئیاتی-فیلم-ضد-اسلامی-آمریکا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com