کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سندی برای بهانه‌گیران سطحی نگر؛

رهبرانقلاب چه زمانی درباره خطر انحراف هشدار دادند؟

21 ارديبهشت 1392 ساعت 0:43

این روزها برخی حامیان دولت در دفاع مطلق و همه جانبه از عملکرد دولت نهم و دهم می گویند اگر دولت احمدی نژاد انحراف داشته چرا مقام معظم رهبری تاکنون هشداری در این باره نداده اند.


به گزارش جهان، جهت پاسخ به این پرسش به اولین دیدار اعضای دولت نهم با رهبر فرزانه انقلاب اشاراتی خواهیم داشت که در تاریخ ۸۴/۷/۱۷، اینگونه درباره خطر انحراف هشدار داده اند:

«نكته‌ى اول اين‌كه گمان مصونيت از انحراف را مطلقاً در خودمان نبايد راه بدهيم ؛ يعنى هيچ‌كس نبايد بگويد وضع ما كه روشن است و مثلاً در خط صحيح و در خط دين و خدا داريم حركت مى‌كنيم و منحرف نمى‌شويم؛ نه، چنين چيزى نيست. امكان لغزش و انحراف از خط مستقيم براى همه هست و همه هم وسيله‌ى اجتناب از اين انحراف را دارند ؛ يعنى اين‌طور نيست كه يك سرنوشت قطعى و حتمى وجود داشته باشد تا ما بگوييم هر كس در اين راه حركت مى‌كند، ناگزير بايد لغزش پيدا كند؛ نه، انسان مى‌تواند بدون لغزش و انحراف راه را ادامه دهد. اما مصونيت از انحراف هم تضمينى نيست كه انسان بگويد ما كه ديگر منحرف نمى‌شويم؛ بنابراين خاطر جمع سر را روى بالش نرمى بگذارد و از حال خودش غافل شود.

هيچ‌كدام از اين دو طرف قضيه نبايد مورد بى‌توجهى قرار بگيرد. وسيله‌ى عدم انحراف و پرهيز از انحراف چيست؟ مراقبت از خود. بايد مراقب بود. اگر از خود مراقبت كنيم، منحرف نمى‌شويم. اگر از خود مراقبت نكنيم، يا از ناحيه‌ى سستى و ضعف در پايه‌ها و مبانى عقيدتى انحراف به انسان روى مى‌آورد، يا از ناحيه‌ى شهوات به انسان روى مى‌آورد. حتّى كسانى كه پايه‌ها و مبانى اعتقادى آنها محكم است، شهوات نفسانى بر نگاه و بينش عقلىِ درست و عميق نسبت به خط و راه و هدف غلبه مى‌يابد و انسان را منحرف مى‌كند؛ كه ما مواردش را ديديم.

عزيزان من! كسانى كه پايشان لغزيد، خيلى از مواردش را كه ما ديديم، ناشى بود از عدم تعمق در امر دين و معارف اسلامى؛ شعائرى بود، شعارهايى بود، احساساتى بود، بر زبانشان بود، اما در دلشان عمق نداشت. لذا در گذشته ما كسانى را ديديم كه آدمهاى خيلى تند و داغ و پُرشورى هم بودند، بعد صدوهشتاد درجه وضع اينها عوض شد.

چون نامه مالک اشتر مفصل است، مجبوريم انتخاب كنيم. آن جاهايى كه به نظرم براى ما لازم‌تر است، آنها را انتخاب كرده‌ام. مى‌فرمايد «و اياك و الاعجاب بنفسك و الثقة بما يعجبك منها»؛ برحذر باش از اين‌كه خودشگفتى به سراغ تو بيايد. اعجاب به نفس، يعنى خودشگفتى؛ اين‌كه انسان از خودش خوشش بيايد. حضرت مى‌گويند مواظب باش در اين دام نيفتى.

دنبال اين، باز فقره‌ى مهم ديگرى است كه مى‌فرمايند: «ايّاك و المنّ على رعيتك باحسانك»؛ سر مردم منت نگذاريد و بگوييد ما اين كارها را براى شماها كرده‌ايم. وظيفه بوده، انجام داده‌ايد. اگر انجام داده باشيد، وظيفه‌تان را انجام داده‌ايد؛ منتى سر مردم نگذاريد. «او التزيّد فيما كان من فعلك»؛ كارهايى را كه انجام داده‌ايد، بزرگنمايى نكنيد.

اگر تقواى بيشترى به خرج داديم، از خودمان بيشتر مراقبت كرديم، بهتر كار كرديم، بهتر به وظايفمان عمل كرديم، به قانون بيشتر احترام گذاشتيم و در جهت اين اهداف، بيشتر پيش رفتيم، پيش خداى متعال عزيزتر خواهيم بود؛ اما بدون آن، نخير. بايد تلاشمان را در اين جهت متمركز كنيم. مواظب باشيم در دامهايى كه ديگران افتادند، ما نيفتيم. هر كس در آن دامها بيفتد، همان بلاها و همان عواقب برايش متصور است؛ لذا فرقى بين ما و آنها نيست.


کد مطلب: 285968

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/285968/رهبرانقلاب-زمانی-درباره-خطر-انحراف-هشدار-دادند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com