کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا بانک مرکزی مصوبه شورای پول و اعتبار را اجرا نمی کند؟

تک نرخی شدن قیمت ارز یک آرزوی محال! +نمودار

30 آذر 1390 ساعت 12:01

چند هفته پیش بود رئیس کل بانک مرکزی که با حفظ سمت عضو و سخنگوی شورای عالی پول و اعتبار نیز هست خبر از دستور این شورا به بانک مرکزی برای تک نرخی کردن قیمت ارز در کشور داد، اما این مصوبه هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت و بلکه فاصله بین قیمت دولتی و بازار ازاد دلار و سایر ارزها افزایش نیز پیدا کرد.


به گزارش جهان، نوسان در بازار ارز که این روزها دیگر از حالت نوسان و افزایش و کاهش به یک موضوع افزایشی و صعودی تبدیل شده است به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی را نیز غافلگیر کرده باشد.

اوايل پاييز امسال نرخ دلار حدود ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان بود اما سياست كاهش دستوري نرخ سود بانكي در سالهاي اخير در كنار برخي گفتارهاي حساب نشده و هيجاني رئيس كل بانك مركزي باعث شد به تدريج نقدينگي سرگردان از حسابهاي بانكي بسوي بازارهاي ارز و طلا سرازير شوند.

با نگاهی به روند نرخ ارز در هفته های اخیر می توان این موضوع را ردیابی کرد که نه تنها بانک مرکزی به عنوان اصلی ترین نهاد سیاست گذار در بخش پولی کشور قادر به حل بحران دلار در کشور نیست بلکه باید گفت این نهاد در حال اجرای یک بخش دیگر از طرح هدفمندی یارانه ها می باشد. در زیر می توانید نمودار افزایش قیمت دلار در بانک مرکزی و بازار ازاد را مشاهده نمایید.


نوسانات نرخ ارز در بانک مرکزی


نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد

چند ماهی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی درباره افزایش نرخ ارز به عنوان یکی از اصلی ترین سیاست های دولت برای فاز جدید طرح تحول اقتصادی نام برده اند که دولت و بانک مرکزی تا کنون این سیاست را نه تایید و نه رد کرده اند. اما با توجه به شواهد و قراین می توان این گونه ادعا کرد که دولت در حال اجرای این بخش از افزایش قیمت در حوزه قیمت های اساسی در کشور است.

لازم به ذکر است که در ابتدای امسال بانک مرکزی اقدام به افزایش ۱۵ درصدی نرخ دلار کرد که می توان گفت شروع نوسانات از همان جا بوده و بسیاری از کارشناسان این اتفاق به همراه مصاحبه یکی از مسئولین ارشد بانک مرکزی که گفته بود هم اکنون زمان افزایش نرخ ارز است را علت افزایش و صعودی شدن روند نرخ ارز در کشور می دانند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند مخدوش شدن ‌اعتماد مردم به نظام بانکی کشور بعد از تخلف مالی سه هزار میلیارد تومانی شاید یکی از عوامل هجوم مردم به بازار ارز باشد که در این بین دولت هم از این موضوع استقبال کرده و راه حل مطمئنی برای این موضوع در نظر نگرفته است.

در همین رابطه می توان گفت هم ‌اکنون مردم برای پس‌انداز سرمایه‌های خود دلار و برخی از ارزهای خارجی را خریداری می‌کنند و نبود اعتماد کافی به نظام بانکی و همچنین پایین بودن نرخ سود بانکی در کشور که سنخیتی با نرخ تورم در کشور ندارد تقاضا برای دلار و ارز خارجی را افزایش داده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که دولت از نوسان بازار ارز و اختلاف قیمت نرخ دولتی و آزاد برای کسری بودجه خود استفاده می‌کند که اگر تا چند روز اینده دولت و بانک مرکزی با تزریق مناسب و به اندازه ارز به بازار بی‌ثباتی این بازار را کنترل نکند این فرضیه پر رنگ‌تر خواهد شد.

اما در این بین نکته ای که باید به آن توجه ویژه شود عدم پیگیری مصوبه شورای پول و اعتبار درباره تک نرخی کردن نرخ ارز در کشور می باشد که به نظر می رسد مسئولین بانک مرکزی باید درباره این موضوع پاسخ گو باشند. 

هم اکنون نرخ دلار در بازار  آزاد حدود ۱۵۷۰ تومان است.


کد مطلب: 200187

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/200187/تک-نرخی-شدن-قیمت-ارز-یک-آرزوی-محال-نمودار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com