کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرمان حمله را چه کسی به اراذل و اوباش داد؟

آیا مصونیت آقازاده‌ شکسته می‌شود؟/ حکم حداقلی یا برخورد قانونی و بدون ملاحظه با شاه‌کلید

6 اسفند 1393 ساعت 12:42

با وجود گذشت بیش از ۵ سال از اتفاقات سال ۸۸ هنوز شاه‌کلید آشوب‌های پس از انتخابات به گواه اعتراف متهمان، از مصونیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده و از این رو پرونده فتنه ۸۸ همچنان باز است.


به گزارش جهان، مهدی هاشمی از متهمان اصلی فتنه ۸۸ که در شهریور سال ۸۸ از کشور خارج شده بود، شامگاه یکشنبه ۲ مهر ماه سال ۹۱ از دوبی به کشور بازگشت، در حالی که پس از اتفاقات سال ۸۸ و اعترافات متهمان فتنه در دادگاه علیه مهدی هاشمی،‌ باعث شد مردم انتظار ممنوع الخروجی شاه مهره فتنه ۸۸ را داشته باشند اما خروج یکی از متهمان ردیف اول در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم همه را متعجب کرد.

مهدی هاشمی به جای حضور در دادگاه و دفاع از خود، ترجیح داد بلافاصله کشور را به مقصد لندن ترک کند و عملا ابهامات درباره عملکرد خود را بیشتر کند.

آقازاده‌ای که در کشور ما با نام م.ه به شهرت رسیده و البته مترادف با رانت و فساد قرار گرفته اکنون پای میز محاکمه است؛ وی با توزیع پول میان اراذل و اوباش خیابانی در ایام فتنه ۸۸ سعی در داغ‌تر کردن تنور لشکرکشی خیابانی و ایجاد فضای امنیتی در کشور داشت یعنی دقیقا همان کاری که باعث شد شعبان بی‌مخ‌ها به خیابان‌ها بریزند و به جان و مال مردم بیافتند.

*نقش مهدی هاشمی در سازمان رای و سازمان آشوب


۸ تیر سال ۸۸ الیاس نادران با انتشار مطلبی تحت عنوان «۱۷ سوال از آقای هاشمی رفسنجانی» در سایت الف، نوشت «اگر منسوبین به شخصیت‌های عالی‌رتبه نظام، از طریق مراوده با افرادی در عربستان، بخشی از منابع مالی ستادهای انتخاباتی و هزینه‌های سازماندهی "سازمان رأی" و پس از آن "سازمان آشوب" را تأمین می‌کردند، نباید مورد سؤال و محاکمه قرار بگیرند؟»

*روایت نیک‌آهنگ ‌کوثر از خبرسازی مهدی هاشمی علیه نظام


نیک آهنگ کوثر کاریکاتوریست و خبرنگار سایت‌های ضد انقلاب از دیگر رابطان مهدی هاشمی بود که با انتشار فایلی صوتی، نقش مهدی هاشمی در فتنه ۸۸ را بسیار نمایان ساخت.

نیک آهنگ بعدها در توضیح روابطش با هاشمی گفت: ماجرا بر سر این بود که خبرهایی بدون ارائه مستندات و شواهدی در سایت‌های سبز (فتنه) منتشر می‌کردند که عملاً وجود خارجی نداشته و وقتی از آدم‌ها و سایت‌های مختلف می‌پرسیدم آخر سر کارها به مهدی هاشمی ختم می‌شد. من به مهدی هاشمی می‌گفتم شما خبر را جعل می‌کنید و خبرسازی می‌کنید. گاهی مهدی هاشمی اطلاعات مختلفی به ما می‌داد که منبع دوم خبری هم با وی هماهنگ بود و برخی از خبرسازی‌هایش برای تحت تأثیر قرار دادن حکومت انجام می‌گرفت.

*شفاف‌سازی اتهامات آقازاده در اعترافات متهمان فتنه ۸۸


شائبه‌ فرار مهدی هاشمی از کشور و ارتباط وی با اغتشاشات پیش آمده در ایام پس از انتخابات ۲۲ خردادماه ۸۸ آنجا جدی‌تر شد که در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده حوادث پس از انتخابات، برخی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب به شفاف سازی نقش مهدی هاشمی در آش.ب‌های پساانتخاباتی پرداختند.

در جلسه چهارم دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات که ۳ شهریور ۱۳۸۸ برگزار شد، از متهمان حاضر در این جلسه مسعود باستانی سردبیر سایت جمهوریت و حمزه کرمی مدیر سایت جمهوریت بودند که در اعترافات خود به اتهامات مهدی هاشمی علیه نظام اشاره کردند.

*دفاع تمام قد آیت‌الله از متهم اصلی فتنه ۸۸


این در حالی بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان مشهدی که ۱۵ آذر سال ۸۹ برگزار شد،‌ در پاسخ به سؤالات درباره سفر مهدی هاشمی به خارج از کشور گفته بود: «خیال مهدی از پرونده‌هایش راحت راحت است؛‌ مهدی نه پولی دارد و نه به کسی پول داد. گفتند: او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شرکت کنند، در حالی که از این کارها بیزار است.»
حمزه کرمی عضو حزب کارگزاران سازندگی، مدیر سایت جمهوریت، از کارمندان دانشگاه آزاد و نزدیکان جاسبی و مهدی هاشمی رفسنجانی، مسئولیت مطالب سایت جمهوریت را که پس از انتخابات فیلتر شد به عهده مهدی هاشمی دانست.

وی مهدی هاشمی را به اختلاس از سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله برداشت مبلغ دو میلیارد تومان برای تبلیغات انتخاباتی هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ متهم کرد.

کرمی همچنین پرسنل سایت جمهوریت را مسئول تهیه شبنامه برای ستاد میرحسین موسوی اعلام کرد و به دریافت ۳۲۰ میلیون تومان از بودجه سازمان بهینه‌سازی اقرار کرد.

مدیر سایت جمهوریت اضافه کرد: به هر حال آقای مهدی هاشمی رفسنجانی اعتقاد داشت انتخابات در ایران با پول بیت‌المال انجام می‌شود و اعتقاد به مصرف از هزینه شخصی و پول شخصی برای انتخابات نداشت ما بارها با وی صحبت کرده بودیم که استفاده از بیت‌المال برای انتخابات جرم است و مجازات دارد ولی نمی‌پذیرفت.

کرمی خاطرنشان کرد: در آنجا شرکت‌های تبلیغاتی زیادی طرف قرارداد می‌شوند که این شرکت‌ها از دوستان آقای مهدی هاشمی بودند و آماده شده بودند در جهت سندسازی در انتخابات فعالیت کنند که از بیت‌المال و سازمان بهینه سازی پول با سندسازی بگیرند و به مصرف تبلیغات انتخاباتی برسانند، در نتیجه به دستور آقای مهدی هاشمی شرکت های ذکر شده با فاکتورهای جعلی و سند سازی موظف شده بودند که برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری کار کنند.

مدیر سایت جمهوریت تصریح کرد: به‌عنوان مثال، شرکت نشر ذره ۵۰۰ میلیون تومان پوستر مربوط به آقای هاشمی را چاپ کرد اما پولش را از سازمان بهینه سازی گرفت، به این صورت که آقای مهدی هاشمی با توافق نشر ذره فاکتوری صوری صادر کرد، مبنی بر چاپ ۲۰۰‏ هزار نسخه از کتاب ‏۵‏ جلدی کودک یعنی یک‏ میلیون جلد کتاب و این فاکتور صوری به‌عنوان سند اصلی تلقی شد و پولش را از سازمان بهینه سازی پرداخت نمودم و در اختیار نشر ذره قرار گرفت در حالی که فقط تعداد ‏۲۵‏ هزار از این کتاب چاپ شد.

حمزه کرمی در دادگاه گفت: «مهدی هاشمی حتی مطالب تندتری را برای انتشار سایت جمهوریت ارائه می‌داد که از جمله این مطالب می‌توان به گزارشی که ۲ روز قبل از انتخابات توسط وی به ما داده شده، اشاره کنم که در این گزارش فرمانده بسیج متهم به تخریب و تضعیف میرحسین موسوی شده بود. در روزهای آخر برخی پرسنل سایت با چاپ شب‌نامه در ستادهای میرحسین موسوی و توزیع آن‌ها، به تضعیف دولت و نظام می‌پرداختند و بنده متأسفم که توسط افرادی مورد سوءاستفاده قرار گرفتم و همچنین اگر سایت جمهوریت تندروی داشت ولی من با تندروی مخالف بودم منتهی کسی به حرف من گوش نمی‌داد.»

از سوی دیگر مسعود باستانی نیز روزنامه‌نگار و عضو تحریریه سایت جمهوریت با اشاره به محورهایی که از سوی مهدی هاشمی رفسنجانی مدیریت کلان سایت جمهوریت به آنها ارائه می‌شد گفت: حمله به عملکرد ۴ ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی کشور همچون شورای نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و نیز نیروی انتظامی، تضعیف شخص احمدی‌نژاد، ایجاد شبهه در انتخابات، ارائه اخبار ضد و نقیض مبنی بر سوء استفاده از اموال دولتی، القاء تقلب در انتخابات جزو محورهایی بود که در راستای وحدت شکنی و ایجاد التهاب در جامعه ما آن را در دستور کار داشتیم.

سایت جمهوریت را اطاق جنگ روانی علیه مسئولین نظام دانست و گفت که در این سایت با درج اخباری نادرست و نمایش ناکارآمدی دولت نهم اقدام می‌کردیم.

* ده برابر شدن صندوق‌های سیار القای مهدی هاشمی بود


این متهم اغتشاشات اخیر تاکید کرد: سوژه ده برابر شدن صندوق‌های سیار از طریق مهدی هاشمی رفسنجانی به سایت جمهوریت داده شد.همچنین اخبار ستادهای موسوی نیز در دستور کار این سایت بود.

وی با اشاره به انتشار شب‌نامه‌ای توسط وی و گردانندگان سایت جمهوریت علیه رئیس جمهور این شب‌نامه را مصداق توهین و افترا عنوان کرد و گفت: مقرر شد تا هزینه مالی این ویژه‌‌نامه از سوی کرمی و هاشمی رفسنجانی تامین شود و سپس پس از تهیه به اعضای ستاد ۸۸ تحویل داده شد تا آنان این شب‌نامه را توزیع کنند.

ورود رسمی مهدی هاشمی به کمیته صیانت از آرا و آغاز علنی فعالیت‌های وی در این زمینه که آیت‌‌الله هاشمی‌رفسنجانی در واکنش به آن گفته بود «مهدی در انتخابات صرفاً تجربیاتش پیرامون صیانت از آرا را مطرح کرده است.» بخش دیگری از فعالیت‌های خاص وی در انتخابات بود؛‌ کمیته مشترک صیانت از آرا همان کمیته‌ای است که ضمن ساختن نظرسنجی‌هایی مجعول و القای خروجی آن به میرحسین موسوی، بار سنگین تهیه، تدوین و القای ادعای تقلب را هم به دوش کشید.

*نقش آفرینی در آشوب‏های پس از انتخابات

نقش آفرینی در آشوبهای پس از انتخابات از دیگر اتهامات مهدی هاشمی بود؛ محمدعلی ابطحی از نزدیکان سید محمد خاتمی و از بازداشت شدگان حوادث سال ۱۳۸۸، درباره چگونگی به خیابان آوردن جمعیت گفت: «به خیابان آوردن جمعیت قبل از انتخابات مقدمه‌ای بود برای به خیابان آوردن آن‌ها در شب شنبه، افرادی مانند فاتح، تاج زاده، خاتمی و ستادش، مهدی هاشمی و آدمهایش برای اینکه جمعیت را در خیابان‌های شهر نگه‌دارند خیلی فعال بودند و همه این‌ها در پیش‌بینی و طراحی برنامه برای شب شنبه نقش داشتند.

*بازداشت و آغاز تحقیقات از آقازاده


بالاخره مهدی هاشمی رفسنجانی در میان تعجب و بهت همه اهل سیاست در ایران – البته به جز نزدیکان و خانواده‌اش– وارد فرودگاه امام خمینی(ره) تهران شد و از سفر چند ساله انگلستان بازگشت و پس از حضور در منزل و عکس یادگاری با پدر و مادر،‌ در حالی که پرونده اتهامات امنیتی و اقتصادی‌اش سنگین بود،‌ در تاریخ ۳ مهر به دادسرای اوین رفت و براساس وعده‌ای که دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده وی داده بود تحقیقات از این فرد آغاز شد و کیفرخواست پرونده اتهامی مهدی هاشمی به دادگاه ارسال شد.

با وجود گذشت بیش از ۵ سال از اتفاقات سال ۸۸ هنوز شاه‌کلید آشوب‌های پس از انتخابات به گواه اعتراف متهمان، از مصونیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده و از این رو پرونده فتنه ۸۸ همچنان باز است.

به نظر می‌رسد با وجود برگزاری ۲۶ جلسه دادگاه مهدی هاشمی فشار به دستگاه قضا و تلاش برای صدور یک حکم حداقلی ادامه دارد و این در حالی است که انتظار مردم و دانشجویان بسته شدن پرونده ۸۸ و برخورد بدون مماشات و ملاحظه از سوی دستگاه قضایی با شاه‌کلید اتفاقات ۸۸ است.
منبع:فارس


کد مطلب: 409491

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/409491/آیا-مصونیت-آقازاده-شکسته-می-شود-حکم-حداقلی-یا-برخورد-قانونی-بدون-ملاحظه-شاه-کلید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com