کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اخبار ضد و نقیض درباره سرطان زا بودن آب تهران

23 تير 1388 ساعت 12:56

در حالی که به برخی از موضوعات کم و بی ارزش با اب و تاب پرداخته می شود کم و بی توجهی به این موضوع مهم پذیرفتنی نیست و می بایست با اطلاع رسانی دقیق و انعکاس نقطه نظرات مسئولان و کارشناسان و کمک به اتخاذ تصمیمات سازنده به نگرانی ها در این خصوص پایان داده شود .


به گزارش جهان، در روزهای اخیر و با توجه به بالا بودن تب سیاست در میان مردم و مسئولان موضوع آلوده بودن آب تهران، در یک مرحله در لا به لای ذوق زدگی های سیاسی غرق و گم شد و هم اکنون با فروکش کردن التهاب و هیجانات اولیه به موضوعی جذاب حتی با قابلیت مناسب برای تخریب رقیب و زورآزمایی سیاسی تبدیل شده است .

 در حالی است که پیشتر چمران رییس شورای شهر تهران و صدوق مدیرکل محیط‌ زیست استان تهران درخصوص مصرف آب تهران برای شهروندان این شهر خصوصاً ساکنین مناطق جنوبی آن هشدار داده بودند اما بار دیگر بازار هشدارها در خصوص الودگی اب تهران داغ شد و انتشار اخباری با عنوان ورود سالانه چهار هزار و 500 تن نیترات به شبكه فاضلاب  و آلودگی سی درصد از ابهای زیرزمینی تهران و تاثیر ان بر سلامت آب شرب این شهر بار دیگر جنجال ساز شده است .

خبر آلوده‌بودن سفره‌های زیرزمینی آب در تهران در حالی اعلام می‌شود که به گفته مسولان به دلیل بروز خشکسالی در سال‌های اخیر و همین طور افزایش جمعیت و  نیاز روزافزون به آب آشامیدنی در پایتخت، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی اجتناب‌ناپذیر شده است . واقعیت ان است که آلودگی آب تهران و استفاده ناگزیر از آب‌های زیرزمینی به عنوان چالشی جدی و واقعی برای پایتخت است که برخی از مدیران بشدت از پرداختن به آن واهمه دارند و سیاست سکوت را برگزیده اند . 

با بروز حرف و حدیث‌ها درباره آلودگی آب تهران واکنشهای جالبی را از مسئولان شهر تهران شاهدبودیم .در حالی که آبفای استان تهران موضوع آلودگی آب تهران را رد می کند و انرا در حد شایعه می داند اما اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به وجود نیترات در منابع آب تهران این موضوع را برای سلامت کودکان شیرخوار ومادران خطرناک عنوان میکند. محیط‌زیست استان تهران از درصد خطرناک نیترات در آب‌های تهران بالاتر از حد استاندارد خبر داده و مشاور شهردار تهران هم بر این امر صحه گذاشته است .

اهمیت تایید و تکذیب این خبر از ان جهت است که در صورت صحت داشتن ماجرا وجود نیترات و سایر الودگی ها در آب شرب موجب افزایش بروز سرطان و شیوع انواع بیماریهای خطرناک در بین مردم می‌‏شود و در مقابل شایعه سازی هم در این خصوص اثرات روحی و روانی شدیدی را در میان افکار عمومی و شهروندان در پی دارد . از این رو  رد یا تایید سطحی و ساده انگارانه موضوع قابل پذیرش مردم نخواهد بود .

البته نوع پوشش رسانه ای و واکنش مسئولان و حتی مردم نشان می دهد که کسی ماجرا را جدی نگرفته است و همین امر به نگرانی ها دامن می زند .در حالی که رسانه ها به برخی از موضوعات کم و بی ارزش انچنان اب و تاب می پردازند کم و بی توجهی به این موضوع مهم پذیرفتنی نیست و می بایست با اطلاع رسانی دقیق و انعکاس نقطه نظرات مسئولان و کارشناسان و کمک به اتخاذ تصمیمات سازنده به نگرانی ها در این خصوص پایان داد .


کد مطلب: 56841

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/56841/اخبار-ضد-نقیض-درباره-سرطان-زا-بودن-آب-تهران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com