کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد شديد رمضان‌زاده از سخنان متكي

نشست ارزیابی مسائل پیش آمده در مورد رژیم حقوقی دریای خزر، سهم ایران از آن و سخنان وزیر خارجه در این مورد و همچنین سخنان جلال طالبانی در مورد ق

22 دی 1386 ساعت 12:39


به گزارش«جهان» و به نقل از نوروز،‌ رمضان زاده در این نشست كه از سوی شاخه جوانان منطقه تهران جبهه مشاركت برگزارشد، با استقبال از پیشنهاد جمعی از کارشناسان و فعالان سیاسی که گفته بودند دولت احمدی نژاد مذاکرات خود در مورد خزر را به تعویق بیاندازد، گفت: این دولت هرجا با طرف خارجی وارد مذاکره شده، امتیاز داده است. بنابراین بهتر است که وارد هیچ مذاکره ای نشود و خارجی ها نیز بدانند اگر از این دولت امتیازی بگیرند، از نظر ما قابل قبول نیست و ملت ایران این امتیازاتی را که دولت نهم از روی ضعف و وادادگی داده است را نخواهد پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر سیاستهای خاصی از طرف دولت نهم عرضه شده است این سیاست را «سیاست ماجراجویانه» نامید ودر تشریح این نوع رفتار گفت: در بازیهای ماجراجویانه معمولاً عقل و منطق کمتر کاربرد دارد و قاعدتاً کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و فرد ماجراجو در مقابل آدم زورگو اگر چه پرخاش می کند، اما به راحتی کوتاه می آید.

رمضان زاده افزود: معمولاً سیاستمداران و دولتمدارانی که از پشتیبانی مردمی خوبی برخوردار هستند درداخل و با مردم كشورشان نرمتر و در مواجه با خارجی از موضع مستحكمتری برخورد می‌كنند و بالعكس دولتمدارانی كه از پشتوانه داخلی كمتری برخوردارند، ممكن است برای خوراك داخلی و جذب پشتیبانی‌های احتمالی درداخل شعارهای تندی بدهند اما در مقابل در برابر نیروی قدرتمند خارجی معمولاً با نرمش برخورد می‌كنند.

وی در ادامه با اشاره به سفر آقای خاتمی به عشق‌آباد و شركت در اجلاس سران خزر گفت:در سال 81 در حالی كه ایران «محور شرارت» نامیده شده بود و دولت ایران سعی می‌كرد از زیر این فشار خارج شود، جلسه سران كشورهای حاشیه خزر در عشق آباد برگزار شد. آقای خاتمی برای سفر به فرودگاه رفتند و آماده حركت به عشق‌آباد بودند كه خبر رسید در سالن همایش با نشست نقشه‌ای رسم شده است كه در آن سهم ایران از خزر 3/11درصد نشان داده شده است. ایشان از فرودگاه برگشتند و گفتند تا این تابلو كنده نشود، به عشق‌آباد نخواهند رفت و بعد از اینكه این تابلو یا نقشه كنده شد، معاون وزیر خارجه در این اجلاس شركت كردند. این نوع برخورد، مخصوص یك دولتی است كه از پشتوانه مردمی برخوردار است.

رمضان زاده در ادامه به وضعیت فعلی ایران اشاره كردو افزود: این عملكرد دولتی بوده است كه می‌گویند مرعوب است و حالا شما مقایسه كنید رفتار اصلاح طلبان مرعوب را با دولت فعلی. آقای احمدی‌نژاد در قطر در نشست سران شورایی شركت می‌كنند كه گذشته از آنكه اساساً برای مقابله و دشمنی با ایران تشكیل شده است در خود آن نشست نیز 7 رئیس جمهور عرب حاضر در نشست را یك طرف و آقای احمدی‌نژاد را در طرف دیگر سالن در شرایطی كه درست زیر پرچم این شورا با نام مجعول خلیج است می‌نشانند و در پایان نیز بیانیه‌ای صادر می‌كنند كه در آن تمامیت ارضی ایران مورد خدشه قرار می‌گیرد و رئیس جمهور ما نه فقط با سكوت از كنار آن می‌گذرد، بلكه این سفر را موفقیت‌آمیز می‌خواند.البته بجز در صدا و سیما و مطبوعات وابسته به دولت هیچ جای دیگری هیچ خبری از موفقیتهای سیاست خارجی ایران دیده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح كرد: دولتی می‌تواند در حوزه سیاست خارجی موفق عمل كند كه از پشتیبانی وسیع مردمی برخوردار باشد. دولتی در سیاست خارجی موفق است كه آرایش متكی بر آراء اكثریت مردم در یك انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتی باشد.
وی با اشاره به تهدیدات امنیتی و سیاست كه ایران را در سالهای 75 و 76 بر ایران سایه انداخته بود و همینطور بازگشتن بسیاری از سفرای كشورهای بزرگ به كشورهایشان انتخابات 76 را مصداق این نوع انتخابات دانست و گفت: انتخابات خرداد 76 كه با درایت مقام رهبری به انجام رسید و توانست بسیاری از تهدیدات امنیتی و سیاسی را از سر كشور دور كند و در حال حاضر اگر دولت احمدی‌نژاد اجازه بدهد با حضور مردم در صحنه انتخابات می‌شود، بسیاری از تهدیدات و فشارهای بین‌المللی بر ایران را كه باعث شده به دیگر كشورهای خارجی بدین صورت امتیاز بدهیم را كاهش دهیم.

رمضان زاده در بخش دیگری از سخنرانی خود كه در جمع جوانان منطقه تهران جبهه مشاركت ایراد می‌كرد، با تأكید بر شناخت و فهم روابط خارجی توسط دولتمردان و سیاستمداران گفت: فهم تحولات بین‌المللی برای هر سیاستمداری كه وارد حوزه سیاست خارجی می‌شود، مسئله ای بسیار حیاتی است. شناخت زمینه كاری و اینكه یك دیپلمات با یك مقام سیاسی چه وقتی جدی رفتار كند و یا چه وقتی شوخی كند و یا كجا ایستادگی و مقاومت كند و كجا مذاكره، مسئله بسیار مهمی است.

وی با بیان اینكه این شناخت یا باید از تجربه بدست بیاید و یا توسط كار كارشناسی و استفاده از نخبگان این حوزه تحقق یابد، این دولت را از هر دو مؤلفه بی‌بهره دانست و گفت: اگر در این دوران نگاهی به وزارت خارجه داشته باشیم كارشناسان این وزارتخانه یا مشغول جدول حل كردن هستند و یا در گوشه‌ای ساكت نشسته‌اند و آن هم نشأت گرفته از نگاه این دولت به كارهای كارشناسی است كه اساساً هیچ ارزشی برای كار كارشناسی قائل نیست.

سخنگوی دولت اصلاحات با تأكید بر این موضوع كه «سیاست خارجی باید از اختلافات جناحی مصون بماند»، گفت:سیاست خارجی صحنه واماندگی و ماجراجویی نیست. سیاست خارجی محل دفاع از منافع ملی در همه ابعاد كشور است.

وی افزود:آقای احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور ایران در جایی می‌رود كه تشكیل آن بخاطر مخالفت با ایران است ودر جایی می‌نشیند كه بالای آن، آرم خلیج عربی نوشته شده است. وقتی اعتراض می‌كنیم، می‌گویند شما نمی‌فهمید و می‌گویند خلیج فارس «خلیج دوستی» است. بسیار خوب ما نمی‌فهمیم. حالا دیگر 40درصد از سهم آبی ایران را واگذار كرده‌اند، باز هم ما نمی‌فهمیم؟ اگر نخواهیم بگوییم به اینها مشكوك هستیم، باید بگوییم سیاست‌ورزی بلد نیستند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع که « 12 سال است که دردانشگاه تهران حوزه آسیای میانه و قفقاز را درس می دهد و با بسیاری ازدیپلماتها و کارشناسان این حوزه در ارتباط هستند»، گفت: با اطمینان می گویم از سال 1991 که روسیه تجزیه شد و بحث دریای خزر مطرح شد هیچ ایرانی چنین جسارتی را به خاک ایران نکرده بود و این بسیار خطرناک است که وزیر خارجه ایران چنین صحبتی را کرده باشد. من شخصاً امیدوارم این جمله توسط ایشان گفته نشده باشد؛ در غیر اینصورت بهترین کار این است که ایشان ضمن اظهار شرمساری در مقابل مردم ایران و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، برای جبران بخشی از خطای خود استعفا دهد و برای همیشه با دنیای سیاست خداحافظی کنند.

وی با انتقاد به عملكرد مجلس هفتم افزود: به جرات می توانم بگویم که اگر یک مجلس قدرتمند داشتیم و یا حداقل نمایندگانی داشتیم که 50درصد از مردم را نمایندگی می کردند و یا حداقل کمی مستقل تر بودند، آقای متکی با این جسارتی که به تمامیت ارضی ایران کرده است، حتی یک روز نمی توانست در قدرت باقی بماند. اما چه کنیم که بسیاری از راهیافتگان به این مجلس زیر 10درصد از آرای افرادواجد شرایط در محلهای انتخاباتی خود را آن هم در حالتهای غیر رقابتی و بدون رقیب کسب کرده اند و نمی توانند در مقابل دولت عکس العملی نشان بدهند.

 
وی با اشاره به نامه فرماندهان سپاه به آقای خاتمی در دوران اصلاحات، گفت: همین جا گله‌ای می‌كنم از همسنگران سابق خود در ارتش و سپاه. فرماندهانی كه بخاطر مطالب چند روزنامه در دوران اصلاحات نامه نوشتند و گفتند كاسه صبرشان لبریز شده است چرا در مقابل این سخنان سكوت كرده‌اند؟ یادآوری می‌كنم بسیاری از فرزندان این مرز و بوم به فرماندهی شما دوستان بخاطر چند متر از این خاك جان خود را فدا كرده‌اند. شما چرادر مقابل واگذاری این امتیازات به بیگانگان سكوت كرده‌اید؟ كجاست غیرت فرماندهان جنگ در برابر این وادادگی‌ها؟

رمضان زاده در بخش دیگری از سخنانشان با ناامیدی از مجلس و دولت اظهار داشت: اگر جامعه ایرانی در مقابل اظهارات تحقیر‌آمیز كشورهای منطقه پاسخ مناسبی می‌داد، شاید بسیاری از اتفاقات نمی‌افتاد.

وی افزود:وقتی آقای پوتین در نشست قزاقستان به رئیس جمهور ایران توهین می‌كند و حتی وی رانمی‌پذیرد و در تهران با تمام امتیازاتی كه می‌گیرد، با تمسخر مردم ایران در مورد زمان افتتاح نیروگاه بوشهر می‌گوید من فقط در بچگی به مادرم قول می‌دادم و جامعه ایرانی سكوت می‌كند، او جرأت می‌كند در تهران و در حضور رئیس جمهور ایران قراردادهای 1921 و 1940 را رسماً ملغی نماید و البته باز هم نه از طرف جامعه و نه از طرف رئیس جمهوری اعتراض صورت نمی‌گیرد. وقتی رئیس جمهوری ایران در قطر زیر نام مجعول خلیج می‌نشیند و ما سكوت می‌كنیم، وقتی در همان نشست امارات ایران را متجاوز می‌خواند و ادعاهای خود را نسبت به جزایر ایرانی تكرار می‌كند و جامعه ایرانی سكوت می‌كند رئیس جمهور نیز در حالی كه چند روز مانده به سفرش نزدیك به 10 نفر از غواصان ایرانی توسط امارات ربوده م یشوند به این كشور سفر می‌كند و باز هم اعتراضی صورت نمی‌گیرد. باید منتظر باشیم كسی كه بر صندلی وزارت خارجه ایران تكیه داده است، جرات می‌كند بگوید هیچ وقت سهم ایران بیش از 3/11درصد نبوده است و باز جامعه‌ سكوت خود را نمی‌شكند. البته باید بگویم ایشان اگر این حرف را زده باشند كه من جداً امیدوارم این چنین نباشد اگر نگویم ایرانی نیستند، قطعاً نمی‌توانند و نباید وزیر خارجه ایران باشند.

سخنگوی دولت اصلاحات در مورد وضعیت اقتصادی كشور در سال 1377 گفت: در حالی كه كل درآمد ایران در سال 1377 سیزده تا چهارده میلیارد دلار بود و باید حدوداً 5 میلیارد دلار بدهی خارجی پرداخت می‌شد و حدود شش میلیارد دلار نیز بابت واردات كالاهای اساسی هزینه شده بود، باید با 3 تا 4 میلیارد دلار كشور اداره می‌شد. كار بجایی رسید كه آقای حبیبی در جمع استانداران گفتند دولت دیگر توان پرداخت حقوق كارمندان خود را ندارد. با همه اینها با تدبیر و توجه به كار كارشناسی كشور اداره شد و كمترین هزینه‌ها به مردم تحمیل شد. این وضعیت را با وضعیت فعلی كشور مقایسه كنید. امروز در حالی كه كشور در بالاترین سطح درآمدی خود در تاریخ روبروست، مردم در چه وضعیتی قرار گرفته‌اند و آقایان با این حد از درآمدها باز هم نمی‌توانند كشور را اداره كنند و هزینه‌های بسیاری را بر مردم تحمیل كرده‌اند. آیا كسانی كه می‌گفتند وضع بدتر از این نخواهد شد و انتخابات را تحریم كردند، آیا می‌توانند به این سئوال پاسخ بدهند كه آیا واقعاً وضع نسبت به دوران اصلاحات بدتر نشده است؟

بر اساس این گزارش، در این نشست الهه كولایی نیز گفت: به لحاظ ضرورت دفاع از حق حاکمیت ملی و منافع کشور لازم است دولتمردان نهم بر لزوم پایبندی به توافق های صورت گرفته تاکید کنند. هرچند این تصور در تصمیم گیرندگان کشور ما ایجاد شده که روسیه در تقابل با غرب است اما باید این واقعیت را پذیرفت که ساختار نظام بین الملل تحولی جدی یافته است و روسیه منافع مهمی در زمینه انرژی دارد که آن منافع تعیین کننده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم افزود:مقامات روسیه اعلام کرده اند که ارسال سوخت به نیروگاه بوشهر در چارچوب توافق های بین المللی بوده است. این سخنان خود نشان می دهد که هیچ امتیازی واگذار نشده که ما بخواهیم در برابر آن امتیازی بدهیم، هرچند ضرورت دارد که قراردادهای 1921 و 1940 در مورد خزر مورد توجه قرار گیرد و سیاست کشور در این مسیر حرکت کند.

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت با انتقاد از اینکه «توهم تقابل روسیه با امریکا ایجاد شده است»، گفت؛ ضرورت دارد این واقعیت پذیرفته شود که روسیه مجدانه منافع خود را پیگیری می کند و تصور تقابل با امریکا و غرب یک تصور غیرواقع بینانه است و تاریخ همواره نشان داده است روسیه همیشه به تامین منافع خود اندیشیده است.حتی زمانی شیر نفت را نیز بر روی متحد استراتژیک خود یعنی روسیه سفید بست.

نماینده مجلس ششم با ارزیابی سفر پوتین به تهران اظهار داشت: اساساً بعد از انقلاب هیچ رهبری از شوروی و روسیه به ایران نیامده بود اما مساله مهم این است که روسیه از نزدیکی با ایران چه بهره ای را به دست آورده است. تصور من این است که دو کشور ضرورت دارد روابط نزدیکی را با یکدیگر دنبال کنند اما مساله مهم توهم استفاده از وزن روسیه در مقابله با امریکا است و اصولاً این تصور که روس ها می توانند دوستان خوبی برای ایران در مقابل امریکا باشند به هیچ وجه درست نیست و تاریخ نشان داده است تجربه دوستی روسیه، تجربه موفقی نبوده است.

رئیس بخش اوراسیای دانشگاه تهران با اشاره به نقش مهم مجلس در تاثیرگذاری بر عرصه سیاست خارجی کشور گفت: مقایسه عملکرد مجلس های ششم و هفتم نشانگر تفاوت و تاثیر نمایندگان پارلمان بر حوزه سیاست خارجی است؛ به گونه یی که مجلسی که حساسیت لازم داشته باشد، می تواند تحرک لازم را به دستگاه دیپلماسی کشور وارد کند و به همین دلیل می توان با یک رویکرد واقع بینانه نقش مجلس را مورد ارزیابی قرار داد؛ به گونه یی که نوع مجلس، دقت و توجه نمایندگان به امور و نگاه کارشناسی آنها می تواند بر عملکرد دولت تاثیرگذار باشد و در این زمینه می توان به تعامل مناسب بین دولت و مجلس اصلاحات توجه کرد، به صورتی که کنوانسیون حفظ محیط زیست دریای خزر در سال 83 به دنبال این تنش ها به تصویب رسید و بلاتردید نوع ترکیب نمایندگان مجلس می تواند در بهینه شدن دیپلماسی کشور موثر باشد. حتی مجلس هفتم نیز اگر دفاع از مصالح کشور را ملاک کار خود قرار می داد، می توانست بر سیاست های دولت موثر باشد

كولایی سپس به مباحث خزر اشاره کرد و گفت؛ مساله ای که در حال حاضر در مورد دریای مازندران وجود دارد حاصل عدم ارتباط ایران با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای است، درحالی که ایران می تواند از تعارض های موجود به نفع خود بهره برداری کند. اما به واقع این گونه نشده است و اقدام ایران در چارچوب نگاه به شرق در واقع فقط امتیازی است که به دیگران داده ایم. درحالی که اگر قرار است راه حلی ارائه شود باید متعادل شود اما واقعیت این است که سیاست نگاه به شرق در شرایط فشار غرب زمینه ساز ناکامی است.

وی در پایان تصریح کرد: روش های عقلانی مبتنی بر منافع ملی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا شرایط ژئوپولتیک می تواند ایران را بهره مند کند نه اینکه ایران تبدیل به ابزاری برای بازی سایر کشورها شود و این بهره مندی از شرایط کشور فقط با یک نگاه واقع گرایانه قابل حصول است.

مراد ویسی روزنامه نگار وكارشناس مسائل منطقه نیز در این نشست، با اشاره به قرارداد 1975 ایران و عراق که به قرارداد الجزایر معروف شد، گفت؛ قرارداد 1975 بیشتر قرارداد مرزی و حسن همجواری است و چیزی به عنوان قرارداد الجزایر نیست. بلکه چون اساس شکل گیری آن در الجزایر بین ایران و عراق صورت گرفت به قرارداد الجزایر معروف شد که در اصل شامل سه پروتکل اصلی و پنج پروتکل فرعی است و ایران به هیچ وجه نباید از اصل این قرارداد کوتاه بیاید.

وی افزود: قراردادهای عمده ایران با عراق به جز قرارداد الجزایر شامل 6 قرارداد است که شامل قرارداد قصر شیرین (1018 ش)، قرارداد کردان (1125 ش)، قرارداد ارزنه الروم اول (1202ش)، قرارداد ارزنه الروم دوم (1847 میلادی) و پروتکل مرزی 1913 میلادی و قرارداد 1937 (1316 ش) است که در قرارداد 1937 بر پذیرش خط تالوگ در مقابل بندرهای آبادان و خرمشهر به عنوان مرز، تعیین ساحل ایران به عنوان مرز در سایر نقاط رودخانه، تشکیل کمیسیون مشترک نگهداری و لایروبی تاکید شده است.

ویسی با اشاره به سرنگونی حکومت پادشاهی در عراق و به قدرت رسیدن قاسم اظهارداشت؛ برای شاه این نگرانی به وجود آمد که مبادا عراق الگو قرار گیرد و روابط ایران و عراق بسیار تیره شد. حتی قاسم در سال 1960 اعلام کرد که استقلال کویت را به رسمیت نمی شناسد و نقض مکرر قرارداد 1937 از سوی عراق موجب شد که ایران اعلام کند این قرارداد را به رسمیت نمی شناسد.هرچند عبدالکریم قاسم در مورد قرارداد 1937 (1316ش) اظهار داشته بود که عراق در سال 1937 تحت فشار جدی ناچار شده است پنج کیلومتر از اروندرود را به ایران واگذار کند.

وی در ادامه افزود: قرارداد 1975 (1354) شامل سه محور عمده تعیین خط تالوگ و خط القعر به عنوان مرز ایران و عراق در اروندرود، واگذاری پاسگاه های سه گانه سیف سعد، زین القوس به عراق و تعهد دو کشور به عدم نفوذ نیروهای خرابکار از مرزهایشان به خاک کشور دیگر بود.ویسی با اشاره به سابقه تاریخی عملکرد عراق گفت؛ عراق همواره خواسته است به مثلث بصره، کویت، خوزستان تسلط داشته باشد و این از رفتارهای عراقی ها همیشه مشخص بوده است و این استراتژی چه از سوی حکومت پادشاهی، چه بعثی، چه جمهوری از سوی عراق همواره دنبال شده است، زیرا عراق 7 دهه است که به دنبال کسب خاک ایران است.

مراد ویسی در ادامه تصریح کرد؛ بهترین راه دفاع از منافع ملی شناخت وضعیت منطقه و کاهش تهدیدها و افزایش فرصت ها و کاهش آسیب در داخل کشور است.


کد مطلب: 21786

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/21786/انتقاد-شديد-رمضان-زاده-سخنان-متكي

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com