کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه تفاوتي بين قند و نبات وجود دارد؟

12 آذر 1391 ساعت 8:52

ماده اوليه در شکر، قند و نبات يکسان است ولي کريستال‌هايي که در نبات ايجاد مي‌شود از نظر وضعيت فيزيکي و نوع کريستال‌هايشان با قند و شکر متفاوت است.


به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، خاصيت قند و شکر با خاصيت نبات متفاوت است و نبات طبيعت گرم‌تري نسبت به قند و شکر دارد. از اين رو نبات در مشکل‌هايي مانند دل‌درد، نفخ و... استفاده مي‌شود.
 
از نظر تجربي هم ثابت شده که مصرف نبات در بهبود اين علايم واقعا موثر است و حالت تلقيني ندارد اما متاسفانه از نظر علمي کاري روي آن انجام نشده است و اقدامي در مورد اينکه نبات را کريستالوگرافي کرده و روي آن کارهاي کلينيکي انجام دهند و سپس به هم ارتباط دهند، صورت نگرفته تا معلوم شود کريستال‌ها از نظر فارماکولوژيکي چه تاثيري بر بدن دارند.
 
واقعيت امر اين است که گاهي جنس، فرمول بسته يا باز شيميايي مواد يکسان است اما شکل فيزيکي آنها متفاوت است. مثلا قند به هر شکلي که در بيايد قند است مگر اينکه بسوزد و خاصيتش عوض شود.
 
نمونه ديگر يخ و آب است. هر دوي اينها از نظر جنس يکسان هستند اما يخ خاصيت ضدالتهابي دارد و مي‌توانيم آن را روي سوختگي، جراحي و التهاب بگذاريم اما در مورد آب چنين خاصيتي مطرح نيست. در مورد بخار آب و آب هم همين‌طور است. خواص بخار آب با آب يا يخ متفاوت است در حالي که هر سه از يک جنس هستند.
 
گاهي اوقات قند يا نبات را حرارت داده و آن را به اصطلاح مي‌سوزانند. در اين صورت خاصيت قند و نبات تغيير مي‌کند. قند يک ماده هيدروکربن است و ترکيبي است از هيدروژن، کربن و اکسيژن. وقتي قند مي‌سوزد کارامليزه مي‌شود و جالب است بدانيد که بسياري از رنگ‌هاي قهوه‌اي از جمله موادي که در نوشابه‌ها به کار مي‌برند از حرارت دادن شکر و قند به دست آمده است.
 
به اين ماده قهوه‌اي حاصل از حرارت دادن، کارامل گفته مي‌شود که از نظر شيميايي، ظاهر فيزيکي و حتي مزه با قند و شکر متفاوت است.
 
نبات سوخته هم دقيقا همين‌طور است. کريستال‌هاي نبات مي‌سوزند و يک جسم قهوه‌اي مايل به سياه و با مزه‌اي بين تلخ و شيريني توليد مي‌شود که خاصيت قابض داشته و يکي از مهم‌ترين استفاده‌هاي آن در طب سنتي براي خوراندن به کودکان مبتلا به اسهال است.
 
با اين وجود افراد نبايد بيش از مقدار معمول از نبات استفاده کنند زيرا مصرف بيش از حد هر ماده‌اي براي بدن زيان‌آور است. حتي اگر آن ماده ويتامين باشد. پس مصرف قند و شکر و نبات هم به ميزان زياد مضر است و تفاوتي بين آنها وجود ندارد به خصوص در کساني که مشکل افزايش قندخون دارند./


کد مطلب: 257966

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/257966/تفاوتي-بين-قند-نبات-وجود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com