کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاشیه ای برحمایت اخیررهبرانقلاب ازدولت و انتقادازمکتب ایرانی

19 آبان 1389 ساعت 8:07


سرویس سیاسی جهان -مالک شریعتی- چند روز قبل، خبرگزاری فارس محتوای بیانات مقام معظم رهبری را در جمع اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به نقل از یکی از اعضای آن منتشر و پس از چند ساعت از خروجی خود حذف نمود. 

انتشار محتوای این جلسه غیر علنی، منجر به سوء استفاده جریان ضد انقلاب و تحریف سخنان گهربار رهبر حکیم انقلاب در رسانه های جریان فتنه گردید تا جایی که یکی از این رسانه های دروغ پرداز نوشت که رهبری دلیل حمایت خود از دولت را اطاعت دولت از خودش دانسته است! لذا توجه به چند نکته درباره بیانات حکیمانه ایشان ضروری است: 

1- اداره یک کشور و نظام آن هم در حد و اندازه جمهوری اسلامی ایران و با وجود دشمنان قسم خورده و کینه توز، نیازمند تدابیری هوشمندانه است که دوست و دشمن معترفند که حضرت آیت الله خامنه ای این تدابیر را به بهترین نحو ممکن صورت داده اند و البته این موفقیت نیز حاصل نشده است مگر با عنایات خداوند متعال و توجهات خاصه حضرت ولی عصر (عج). نمونه اخیر اعتراف به این تدبیرهای هوشمندانه، سخن صریح سید محمد خاتمی پس از دیدار اخیرش با میرحسین موسوی است که گفته: "من به اینها گفتم شما چطور مدیریت نظام را (در مدیریت حوادث سال 88) نمی بینید؟". بدیهی است که یکی از لوازم این تدبیر هوشمندانه، طبقه بندی مطالب، علنی و غیرعلنی و اصلی و فرعی نمودن مسائل کشور و نظام است. مقام معظم رهبری در آخرین دیدار دانشجویی ماه مبارک رمضان ضمن اینکه از دانشجویان خواستند مسائل فرعی را در اولویت قرار ندهند، به این نکته مهم هم اشاره کردند که مواضع علنی رهبری با مواضع غیر علنی او در تضاد نیست. البته این مساله نافی تدابیر غیرعلنی ایشان نیست و به قول معروف "إثبات شیء نفی ماعداه نمی کند"؛ به عبارت دیگر، رهبر معظم انقلاب همچنانکه مواضعی علنی دارند که مصلحت میدانند که با مردم در میان گذاشته و خلاف آن را نیز درگوشی به کسی نمی گویند، تدابیر محرمانه ای هم دارند که لازمه اداره انقلاب و کشور است و اساسا این برداشت که ایشان تمام تدابیر خود را بدون لایه بندی و طبقه بندی علنا بیان می فرماید عقلا باطل است. بیانات معظم له در جلسه فوق الذکر از مصادیق همین تدبیر است. ضمن اینکه ایشان در پایان فرمایشات خود با اشاره به اعتقاد شخصی خود به لزوم نصیحت، از جامعه مدرسین می خواهند که این نصیحت را تا آنجا که ممکن است علنی نکرده، تنها در موارد اضطراری به نصیحت علنی دولت دست بزنند و مواظبت نمایند که نصایح علنی آنها هم موجب سوء استفاده دشمنان نشود. 

2- مقام معظم رهبری در تبیین علت و نوع حمایت خود از دولت دکتر احمدی نژاد، اشاره کردند که در گذشته برخی افراد در دولت و مجلس بودند که همنوا با آمریکایی ها و اروپایی ها، هم شعار دادند و هم به دنبال ایجاد و القای حاکمیت دوگانه بودند، در حالیکه اکنون حاکمیت یگانه است و رهبری و دولت در امتداد یک خط و در طول هم قرار دارند و این مساله را جزمی و قطعی دانستند. ایشان اضافه نمودند که از دولتهای قبلی هم - با وجود اینکه در برخی موارد خلاف جهت گیری انقلاب و نظام حرکت می کردند - حمایت می کردند، در حالیکه این دولت با وجود خطاهای گوناگون و متعدد در جاهای محتلف، دارای جهت گیری کلی و اساسی درست و منطبق با جهت گیری نظام و انقلاب است. ایشان در سیاست خارجی هم اطمینان خود را به دولت بیان فرمودند که نگران بیان مطالب خلاف جهت انقلاب و سیاست کلی نظام از طرف دولت نیستند، اگرچه ممکن است در تعارف حرفهایی زده شود که عملی هم نمی شود. 

3- در این دیدار مقام معظم رهبری در بیان خطاهای دولت فعلی اشاره نمودند که مطالبی هست که مورد اختلاف ایشان و دولت و حتی شخص رئیس جمهور است؛ همیشه بوده و باز هم هست و یکی دو تا هم نیست. ایشان این موارد اختلافی را در دو دسته تقسیم بندی کردند: دسته اول مواردی است که مطلب برای ایشان قطعی و جزمی می شود که جلویش گرفته می شود و دولت هم گوش می کند. دسته دوم هم مواردی است که برای ایشان آنچنان روشن نیست که قطعا بگویند نشود ولی قبول هم ندارند. در همین زمینه به مساله ایرانی گری و مکتب ایرانی اشاره نمودند که از طرح این مباحث ناخرسند هستند و به فردی که مسوول این چیزهاست (مشایی) تشر هم زده اند؛ ولی بعد اضافه فرمودند که با وجود اشتباه بودن طرح این مساله، به طور قطع و یقین به این نتیجه نرسیده اند که دولت به دنبال علم کردن مکتب ایرانی در مقابل مکتب اسلام است. این بیان رهبر انقلاب با سیره عملی ایشان هم کاملا مطابقت دارد و مشخص می شود که چرا دولت در چهار مورد تذکر علنی از مقام معظم رهبری دریافت کرده است. در این موارد ایشان پس از به قطعیت رسیدن، تصمیم و نظر خود را علنی بیان نمودند: مخالفت با مساله دوستی با مردم اسرائیل، مخالفت با ادغام سازمان حج در سازمان گردشگری، لزوم عزل مشایی از معاون اولی و نهایتا لزوم تمرکز سیاست خارجی در وزارت امور خارجه. نکته عبرت آمیز برای آقای دکتر احمدی نژاد این است که در تمام این موارد علنی – از موارد غیرعلنی آگاه نیستیم – آقای اسفندیار رحیم مشایی یا موضوع تذکر بوده است یا نقش آفرین اصلی در ایجاد آن خطا و اشکال. 

4- نکته پایانی اینکه اصولگرایان یادشان نرفته و نباید فراموش کنند که مناسبات سیاست خارجی در زمان دولت خاتمی تا چه حد از موضع ذلت بود تا بلکه مثلا دولت آلمان به ما لبخند زده، واسطه ارتباط ما با سایر دول اروپایی شود. اصولگرایان یادشان نرفته و نباید فراموش کنند که دولت خاتمی با توجیهات ناشیانه به دنبال مقروض کردن ملت ایران به شبکه اقتصادی صهیونیستی تحت لوای بانک جهانی یا صندوق بین المللی پول بود. اصولگرایان یادشان نرفته و نباید فراموش کنند که عناصری نه چندان کم نفوذ در دولت به اصطلاح اصلاحات، به دنبال به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از طریق طرح نظریه دو دولت در فلسطین بودند تا آرمان اسلامی و انقلابی امام راحل (ره) را ذبح کنند. اینها نمونه هایی اندک از خطاهای اصولی و اساسی در دوره های گذشته بود که نباید فراموش شوند؛ خطاهای امروز برخی عناصر ناسالم در دولت احمدی نژاد - اگرچه طبق فرمایش رهبر حکیم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان مساله ای فرعی است که به جای خود باید با جزئیات هم به آنها پرداخته شود - با سیاهه انحرافات استراتژیک دولتهای قبلی قابل مقایسه نیست و بسان لکه های سیاهی است که در یک لباس سفید به خوبی دیده و نمایان می شود. لذا صحیح نیست که کسی ولایت پذیری احمدی نژاد را - حتی اگر صد در صد هم نداند - با خاتمی و امثال او مقایسه نماید.


کد مطلب: 143539

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/143539/حاشیه-برحمایت-اخیررهبرانقلاب-ازدولت-انتقادازمکتب-ایرانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com