کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقد حوادث غیر اخلاقی خمینی شهر

25 خرداد 1390 ساعت 11:01



اظهارات فرمانده ناجي اصفهان درباره جنايت دهشتناک خميني شهر اصفهان، موجب شد که پرسش ها و ابهاماتي درباره اين حادثه و علل اين توجيهات در اذهان عمومي بروز کند که به آن مي پردازيم.

به گزارش «تابناک»، سرهنگ حسن کرمي راد، فرمانده نيروي انتظامي استان اصفهان به جاي آنکه توضيح دهند، چرا شروران معروف منطقه استحفاظي ايشان که از مدتها پيش قرار بود، شناسنامه دار بوده و هر هفته خود را معرفي کرده و تحت نظر باشند، در عوض چنين گستاخ بوده اند که بي واهمه وارد يک مهماني شده، مردان را حبس کرده، لباس هاي زنان و دختران را دريده و آنان را مورد تجاوز قرار داده اند، چنين اظهار نظر کرده اند که «اگر در اين حادثه خانم‌ها دست کم حجاب را در اين باغ رعايت کرده بودند، شايد مورد آزار و اذيت قرار نمي‌گرفتند».

در اين خصوص نکاتي را بايد يادآوري کرد:

۱ ـ نقش نيروي انتظامي به ويژه پس از يک حادثه تکان دهنده ناموسي، ارايه آسيب شناسي روانشناختي و جامعه شناختي نيست، بلکه انجام اقدامات لازم براي دستگيري مجرمان و نيز بيان تمهيدات جديد نيروي انتظامي براي تکرار نشدن رخدادهاي مشابه است و اينکه آيا در حادثه مزبور، نيروي انتظامي در وظايف خود کوتاهي کرده يا خير. مهمتر اينکه سخنان مقام انتظامي پس از چنين حوادثي بايد لرزه بر اندام شروران اندازد نه قربانيان.

۲ ـ مطرح کردن مسأله «تحريک جنسي» به عنوان يکي از عوامل زمينه ساز تجاوز، آن هم از سوي مسئولان نيروي انتظامي، کار را بسيار دشوار مي کند، زيرا هر شرور به محض تحريک به خود حق مي دهد، قدمي به سوي تجاوز نزديک شود. آستانه تحريک جنسي افراد يکسان نيست. کسي ممکن است از يک گردي صورت زيبا تحريک شود. آيا در مورد خانم هاي چادري که تا کنون مورد تجاوز شروران قرار گفته اند، باز بايد راه توجيهي براي شرور متجاوز درست کرد که چون چهره زيبا بود، جناب شرور تحريک شد و نتوانست جلوي خود را بگيرد؟ آيا تجاوز به آن بانوي روزه دار شيرازي در ماه مبارک رمضان را که به رغم التماس ها در حضور فرزند پنج ساله اش مورد تجاوز قرار گرفت، هم همين گونه توجيه مي کنيد؟

۳ ـ اين سخن جناب سرهنگ کرمي با بيانات سرهنگ جهانگير کريمي معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي ايشان در هشتم ارديبهشت امسال که فرمودند «زنان بدحجاب ۵۰ درصد قربانيان جرايم آزار و اذيت را تشکيل مي دهند»، چگونه سازگار است؟ وقتي ۵۰ درصد تعرضها ربطي به حجاب ندارد، چگونه در اين حادثه وحشتناک جناب سرهنگ کرمي بدون هيچ تحقيقي به جاي حساب نبردن شروران از دستگاه قضايي و نيروي انتظامي يکسره نحوه حجاب حاضران را از عوامل اين حادثه قلمداد کرده اند؟
البته رعايت نکردن مسائل شرعي بسيار نادرست بوده و بايد پرهيز شود و تذکرات در اين باره بايد در جاي خود داده شود.


۴ ـ عامل تحريک تنها در جامعه بيروني نيست. سايت هاي پورنوگرافي هم عامل تحريکند، آن هم در مقياسي بسيار بالاتر. اگر شروري پس از ديدن آن سايتها به جان کودک مردم افتاد در آنجا هم مي توان با استناد به تحريک شدن شرور، جنايت او را کمرنگ کرد؟

۵ ـ خيابان هاي کشورهاي غربي به ويژه در تابستان سرتاسر تحريک است و حتي گاهي پارک ها و سواحلي وجود دارد که افراد بايد به صورت کاملا عريان در آن تفريح کنند؛ اما چون ترس از قانون هست، هيچ کس جرأت حتي نگاه خيره ندارد و يا بگويد تحريک شدم و در نتيجه يک متلک به ديگري انداختم، چه رسد به اينکه بدون رضايت او را لمس کند.

۶ ـ تلاش براي منحرف کردن ذهن مردم از عمق فاجعه به پوشش غلط شرکت کنندگان ـ در صورت درست بودن خبر ـ مانند اين است که کسي به مناطق پر خطر دريا برود و مشغول شنا کردن باشد. در اين هنگام فرد شروري برود، سر او را زير آب نگهدارد تا خفه شود و بعد نيروي انتظامي به جاي آنکه بگويد، چرا امنيت وي تأمين نشده، بگويد اگر آن فرد در منطقه پر خطر دريا شنا نمي کرد، اين اتفاق براي او نمي افتاد. بله، اگر او اساسا به شمال مسافرت نمي کرد هم اين اتفاق براي او نمي افتاد، ولي اينها ارتباطي با وظايف نيروي انتظامي ندارد و چه ربطي دارد به اينکه فرد شرور چنين گستاخانه عمل کند.

۷ ـ نقش بدحجابي در کليد خوردن دوستي هاي خياباني، تشديد نگاه هاي خيره و افزايش برخي متلک ها انکارناشدني است؛ اما در حادثه اي چنين بي شرمانه و دهشتناک، دست گذاشتن بر اين عامل کاملا ناموجه است. بله، اگر شروران وارد مجلس مذکور در اصفهان شده و صرفا پيشنهاد دوستي داده بودند، مي توانستيم بر نقش خود قربانيان در تحريک اشرار تأکيد کنيم.

بهتر است، به جاي اينگونه توجيهات ـ که متأسفانه در مصاحبه سخنگوي دستگاه قضايي نيز شاهد آن بوديم ـ در درجه نخست قوه قضائيه و بعد نيروي انتظامي پاسخ دهند که چگونه عمل کرده اند که شروران حتي براي شنيع ترين اعمال جنسي آن هم به طور گروهي ـ که مي دانند سريعا لو مي روند ـ هيچ ترسي از آنان ندارند.

البته در پايان بايد از سرهنگ کرمي تقدير کرد که در همين مصاحبه، صراحتا و شجاعانه پرده پوشي نکرده و اين آمار را اعلام کرده اند که تجاوزات به عنف در استان اصفهان در ارديبهشت ماه ۱۱۳ درصد رشد داشته است.


کد مطلب: 171339

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/171339/نقد-حوادث-غیر-اخلاقی-خمینی-شهر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com