کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کهن ترين شهر جهان در ایران

8 فروردين 1389 ساعت 13:38


شوش کهن ترین شهر جهان حدود 5 هزار سـال پیش از میلاد به عنوان کانون مذهبی ساکنان دشت اطراف بنیاد نهاده شد .

این شهر بـاستانی به این علت که از آغاز حیات آن تـاکنون زندگی شهری در آن جریان دارد به عنوان کهن ترین شهر جهان شناخته شده است . شوش پـایتخت عیـلام از موقعیت ممتازی برخوردار بود .

عیلام در واقع تلفظ آشوری سرزمین "هل تم تی" به زبان عیلامی به معنای سرزمین خدایان است . این شهر از دیرباز بستر تولد و گسترش تمدن هـای بزرگی بوده ، تمدن هـایی که اکنون چهره ای ماندگار در تاریخ از آنان به جا مانده است . دراین شهر تاریخی عیلامی ها ، آشوری ها ، هخامنشیان ، سلوکیان، پارتیان ، بابلی ها وساسانیان حکمرانی داشته اند . از دیدنی های این شهر می توان به موزه شوش ، بـارگاه دانیـال نبی (ع) ، کـاخ شـاپور ، تپـه های باستانی و قلعه شوش اشاره کرد . محوطه باستانی شوش در شهر شوش ، محوطـه وسیعی را در بـر می‌گیرد کـه بناها و سازه‌ های معماری بسیار متنوعی پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را در خود جای داده است .

کـاخ «آپـادانا» یکی از بـاشکوه‌ تـرین کاخ ‌های آن از شهرت عالمگیر برخوردار است و یکی از کم نظیرترین آثار باستانی جهان به شمار می رود . کـاخ آپادانا به دستور داریوش پادشاه هخامنشی درحدود سال‌های 521 - 515 پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاده شد .

دیوارهـای کـاخ از خشت و ستون ‌های آن از جنس سنگ است ، کاخ داریوش دارای قسمت‌ های مختلفی از جمله تالار بار عام ، دروازه و کاخ پذیرایی و دارای سه حیاط مرکزی است . قلعه فرانسوی ها ، تپه هـای باستانی آپادانا ، موزه شوش ، هفت تپه ، موزه هفت تپه ، زیگورات چغازنبیل و مقبره دانیال نبی (ع) از دیگر مکان های دیدنی این شهر تاریخی است . بهترین موقع برای بازدید از این شهر زمستان و بهـار است ، در اسفند و فـروردین هوای منطقه بسیار مطبوع و دلپذیر است .


کد مطلب: 103721

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/103721/کهن-ترين-شهر-جهان-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com