کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین سوخت برای مغز انسان

3 مرداد 1389 ساعت 11:24


مغز 20 درصد از کربوهیدرات‌های بدن را به مصرف می‌رساند. وقتی مغز به‌طور یکنواخت از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می‌کند، مثل این است که در یک جاده صاف حرکت می‌کند اما وقتی سطح گلوکز در خون نوسان پیدا می‌کند مغز، سوخت یکنواختی به دست نمی‌آورد.

به گزارش ایران، درنتیجه ممکن است افراد احساس گیجی وسرگیجه کنند و اگر این نوسان‌ها خیلی شدید باشد فرد با نقصان هوشیاری روبه‌رو می‌شود. غذا های با میزان کم قند برای مغز کربوهیدرات تولید می‌کنند چون آنها لوزالمعده را به ترشح زیاد انسولین ترغیب نمی‌کنند.
سبزیجات، بنشن، انواع حبوبات، میوه ها و محصولات لبنی، موادی هستند که میزان قند مورد نیاز مغز را تأمین می‌کند. 

بنابراین غذاهای با قند بالا اثر متناقضی در تفکر و فعالیت‌های کودکان دارد. قندها با محتویات مضرشان مثل دکستروز و ساکاروز که در آب نبات‌ها، شکر و تخم مرغ موجود در شیرینی، شربت‌ها، کنسروهای حاوی شکر یافت می‌شوند روی خلق و خو و رفتارهای کودکان و بزرگسالان در نتیجه روی افسردگی آنان اثر می‌گذارند. 

پروتئین‌ها در وعده‌های غذایی عملکرد مؤثری روی مغز دارند چون آنها آمینو اسید دارند و برای ساخت نوروترانسمیترها مؤثر هستند. 

دو آمینو اسید مهم تریپتوفان و تروسین ماده متشکله نوروترانسمیترها هستند. 

چربی‌ها ترکیبات درشتی در غشای سلول مغزی دارند و غلاف میلین اطراف هر نورون را چربی تشکیل می‌دهد. 

بنابراین وعده های غذایی می‌بایست شامل انواع مناسبی از چربی‌هایی باشد که به‌طور گسترده ای در رشد و عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. 

مواد معدنی نیز برای عملکرد مغز مهم هستند. منیزیم و منگنز برای انرژی مغز لازم هستند. 

روی برای محافظت مغز از نشانه‌های پیری و فراموشی لازم است. سدیم، پتاسیم و کلسیم در فرایند فکر کردن و تسهیل انتقال پیام‌ها مهم هستند. 

همچنین آهن برای حمل اکسیژن در بین سلول‌های مغزی و کمک‌رسانی و شکل‌گیری نوروترانسمیترهای شیمیایی نیاز است خصوصاً نوروترانسمیترهایی که در ظرفیت‌های توجه و یادگیری مهم هستند.


کد مطلب: 126374

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/126374/بهترین-سوخت-مغز-انسان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com