کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فتوای جدید آیت الله مکارم درباره سود بانکی

22 شهريور 1388 ساعت 12:35


به گزارش جهان آیت الله مکارم شیرازی در درس تفسیر آیات سوره مبارکه اعراف که بعد از نماز ظهر و عصر در حرم مطهر برگزار می شود اعلام کرد : اگر کلاه شرعی در جهت فریب خود یا مردم باشد، حیله شرعی منفی محسوب می شود و حرام است. حیله در لغت به معنای چاره جویی است که گاهی مثبت و گاهی منفی است، اما اگر به کمک حیله شرعی باطل را حق و حق را باطل جلوه دهند این کار حرام است و حتی دو گناه محسوب می شود. از آنجایی که این گونه حیله شرعی همان فعل حرام است لذا یک گناه برای انجام فعل حرام و یک گناه برای سبک کردن گناه برای فرد نوشته می شود. 

این مرجع تقلید با انتقاد از اقدام برخی بانکها مبنی بر دریافت کارمزد بیش از 4 درصد، آنرا را ربا دانست و تصریح کرد: برخی بانکها چون در محیط اسلامی نمی توانند آشکارا ربا بگیرند اسم ربا را عوض کرده و کارمزد گذاشته اند که این حرام است. 

این مرجع تقلید نهایت دریافت کارمزد را 4 درصد دانست و تاکید کرد: دریافت بیش از آن حرام است و این کلاه شرعی است که با آن مردم را فریب می دهند. 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان حدیث نبوی گفت: مردم کارهای حرام را با حیله های کاذب حلال می کنند و با هوا و هوس های غلط انداز، رشوه را به نام هدیه و ربا به نام بیع بر خود حلال می کنند.


کد مطلب: 65678

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/65678/فتوای-جدید-آیت-الله-مکارم-درباره-سود-بانکی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com