پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

فتوای جدید آیت الله مکارم درباره سود بانکی

يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 65678
به گزارش جهان آیت الله مکارم شیرازی در درس تفسیر آیات سوره مبارکه اعراف که بعد از نماز ظهر و عصر در حرم مطهر برگزار می شود اعلام کرد : اگر کلاه شرعی در جهت فریب خود یا مردم باشد، حیله شرعی منفی محسوب می شود و حرام است. حیله در لغت به معنای چاره جویی است که گاهی مثبت و گاهی منفی است، اما اگر به کمک حیله شرعی باطل را حق و حق را باطل جلوه دهند این کار حرام است و حتی دو گناه محسوب می شود. از آنجایی که این گونه حیله شرعی همان فعل حرام است لذا یک گناه برای انجام فعل حرام و یک گناه برای سبک کردن گناه برای فرد نوشته می شود. 

این مرجع تقلید با انتقاد از اقدام برخی بانکها مبنی بر دریافت کارمزد بیش از 4 درصد، آنرا را ربا دانست و تصریح کرد: برخی بانکها چون در محیط اسلامی نمی توانند آشکارا ربا بگیرند اسم ربا را عوض کرده و کارمزد گذاشته اند که این حرام است. 

این مرجع تقلید نهایت دریافت کارمزد را 4 درصد دانست و تاکید کرد: دریافت بیش از آن حرام است و این کلاه شرعی است که با آن مردم را فریب می دهند. 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان حدیث نبوی گفت: مردم کارهای حرام را با حیله های کاذب حلال می کنند و با هوا و هوس های غلط انداز، رشوه را به نام هدیه و ربا به نام بیع بر خود حلال می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این گناه به نام چه کسی نوشته می شود . مردم مجبورند برای گذران زندگی وام بگیرند در دولت اسلامی هم که هر روز تبلیغ بانکداری اسلامی می کنند. تکلیف ما با نیازمان و گناهی که در برابرمان است و از آنطرف این بانکداری به اصطلاح اسلامی! چیست؟
محمد
مرجع تقلید من ایت الله مکارم شیرازی است.