کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اولتیماتوم ستاد سوخت به خودروسازان

7 بهمن 1392 ساعت 14:36

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان این که در آخرین توافق صورت گرفته با ایران‌خودرو، این خودروسازی متعهد شده تا ۸۰ هزار تاکسی را تامین کند، گفت: در حال حاضر ۶۷ هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که باید نسبت به نوسازی آن اقدام کنیم و اگر خودروسازان به این تعهد در مدت مقرر عمل نکنند بلافاصله تاکسی‌های آماده خارجی را از مرز وارد می‌کنیم.


به گزارش جهان، سید مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه عنوان شده به علت عدم تامین منابع و تامین خودرو از سوی خودروسازان داخلی تا اواسط سال آینده امکان نوسازی تاکسی‌های فرسوده وجود ندارد، گفت: از ۳۳۰ هزار تاکسی موجود کشور ۶۷ هزار تاکسی فرسوده هستند و علت اصلی انباشته شدن این حجم از تاکسی‌های فرسوده کند شدن و توقف نوسازی تاکسی در دو سال اخیر است.

وی افزود: برای عملیاتی شدن مجدد نوسازی تاکسی‌های فرسوده نه تنها دولت تسهیلات بانکی را به دو برابر افزایش داده بلکه ایران خودرو نیز به عنوان تنها تولیدکننده تاکسی در کشور قول مساعد مبنی بر تامین ۸۰ هزار تاکسی را داده است.

شفیعی ادامه داد: در جلسه دیروز که بین مسوولان ایران خودرو و ستاد سوخت برگزار شد، مدیرعامل ایران خودرو قول‌هایی را مبنی بر تامین ۸۰ هزار تاکسی داده و مقرر شده در مدت زمانی معقولی این تاکسی‌ها را وارد ناوگان کرده و بتوانیم تاکسی‌های فرسوده را از رده خارج کنیم.

وی با بیان اینکه در اولین قرارداد ایران خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۵ هزار سمند تا سه ماه آینده نوسازی خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار راننده تاکسی برای نوسازی خودروهای خود ثبت‌نام کرده‌اند که این افراد در اولویت واگذاری خودروهای جدید هستند. البته چنانچه ایران خودرو به تعهدات خود در مدت زمان مورد توافق شده عمل نکند از تاکسی‌هایی که در حال حاضر در مرز وجود دارد، استفاده کرده و این خودروها را وارد می‌کنیم.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با تاکید بر این که این ستاد هیچ اصراری بر واردات تاکسی ندارد، گفت: اولویت اول با خودروسازان داخلی است که بتوانند تاکسی‌های مورد نیاز را تامین کنند اما در عین حال آیین‌نامه حمایت و به کارگیری خودروهای هیبریدی و برقی در حال اصلاح و نهایی شدن است و در جلساتی که با حضور مسئولان محیط زیست برگزار شد مقرر شده در صورتی که ایران خودرو نتواند به تعهدات خود عمل کند نسبت به واردات این تاکسی‌ها اقدام خواهیم کرد.

به گفته شفیعی براساس این آیین‌نامه به کارگیری خودروهای هیبریدی برقی در دست بررسی دولت است تا جزئیات واردات این خودرو‌ها به طور کامل بررسی شود و شبکه‌ای ایجاد کنیم که بتوانیم خدمات و لوازم یدکی مورد نیاز خودروهای برقی را نیز وارد کنیم که این اقدام نیازمند به حمایت‌های دولت است چرا که با توجه به تعرفه‌های گمرک باید تدابیری اتخاذ شود که واردات این خودرو صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی اولین دستگاه‌هایی که از خودروهای هیبریدی و برقی استفاده خواهند کرد، حمل و نقل عمومی است و در دستگاه‌هایی چون شهرداری به کار گرفته خواهند شد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با بیان اینکه این ستاد به قول مساعد ایران خودرو اعتماد کرده است، اظهار کرد: طرح واردات تاکسی‌ها را عملیاتی نکرده‌ایم و این امر مستلزم اجرایی شدن وعده‌های ایران خودرو برای تامین تاکسی مورد نیاز کشور است. لذا ستاد وظیفه خود می‌داند مباحث حقوقی و اداری واردات خودروهای هیبریدی را انجام دهد، چرا که امکان دارد ایران خودرو نتواند در مورد مقرر تاکسی مورد نیاز را تامین کند ، لذا باید ظرفیت واردات را مدنظر قرار داده و زمینه‌های آن را فراهم و از خودروهایی که در نردیکی مرز هستند جهت نوسازی تاکسی های فرسوده استفاده کنیم.

به گفته وی خودروهایی که به عنوان تاکسی در نزدیک مرزهای ایران هستند از شرکت‌هایی همچون تویوتا، نیسان، رنو و هیونداست که در اغلب کشورها به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت واردات به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


کد مطلب: 340167

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/340167/اولتیماتوم-ستاد-سوخت-خودروسازان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com