کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهارستانی‌ها در انتظار معجزه تلفیق

6 بهمن 1392 ساعت 13:17

نمایندگان مجلس امروز برخی از قوانین بخش تعاون اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را تصویب و جلسه علنی را به منظور بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق تعطیل کردند.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، یکصدوهفتادوسومین جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۶ تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد.

**دستور جلسه امروز خانه ملت

پس از به صدا درآمدن زنگ آغاز جلسه، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت‌رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی درباره طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و الحاق موادی به آن، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی درباره طرح الزام دولت به حمایت از استان هایی که مورد هجوم ریزگردها قرار دارند، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم و گزارش کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درموردلایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان.

**قرائت اسامی ۶ نماینده متأخر جلسه علنی امروز

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی تأخیرکنندگان جلسه امروز را قرائت کرد؛ براین اساس نبی‌الله احمدی، وحید احمدی، عباس صلاحی، جلیل جعفری، روح‌الله حسینیان و محمد دامادی تاخیرکنندگان جلسه علنی امروز مجلس بودند.

**تبصره هدفمندی یارانه اعلام وصول شد

پیش از آغاز رسیدگی به دستور جلسه امروز، علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی صبح امروز پارلمان، الحاقیه دولت مبنی بر الحاقیه یک تبصره به لایحه بوده سال ۹۳ کل کشور را اعلام وصول کرد.

وی بر همین اساس گفت: یک الحاقیه از سوی دولت به مجلس ارسال شده که در مورد حسن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه مصوبه سال ۱۳۸۸ است که براساس آن یک تبصره به عنوان تبصره ۲۱ به لایحه بودجه سال آینده الحاق می‌شود.

**توکلی: هیچ لایحه‌ای نمی‌تواند در ۲ قسمت به مجلس ارائه شود

در ادامه احمد توکلی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس و پس از اعلام وصول تبصره هدفمندی از سوی علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه در اخطاری به استناد اصل ۵۲ قانون اساسی اظهار داشت: اعلام وصولی که دبیر هیئت رئیسه اعلام کرد، با اصل ۵۲ قانون اساسی سازگار نیست چون بودجه کل کشور باید به صورت یکجا به مجلس تقدیم شود و با این نوع اعلام وصول، بررسی تمام لوایح یک شوری حذف می‌شود.

وی ادامه داد: اگر لایحه‌ای اعلام وصول شد، باید طبق ماده ۱۳۶ امضای رئیس‌جمهور و وزیر مربوطه پای آن باشد و اگر لایحه نیست که نیست و بخشی از لایحه بودجه است، اعلام وصول آن با اصل ۵۲ قانون اساسی تناقض دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بنده پیشنهاد داده بودم که هدفمندی در قالب تبصره‌ای ارائه شود، اما نه به این صورت و نباید سنگ بنایی گذاشته شود که لایحه‌ای می‌تواند در ۲ قسمت ارائه شود، چرا که هیچ لایحه‌ای نمی‌تواند در ۲ قسمت ارائه شود و اگر اینگونه شود، در آینده ممکن است دولت‌ها و مجلس‌هایی سرکار بیایند که نصف یک لایحه را اول و نصف دیگر را ۱۵ روز بعد ارائه کنند، با این کار تمام حقوق نمایندگان نقض می‌شود.

توکلی یادآور شد: تنها راه ارائه تبصره این بود که با توافق از سوی چند نماینده به صورت پیشنهاد امضا و به کمیسیون تلفیق ارائه می‌شد و در این صورت با آیین‌نامه سازگار بود، اما اعلام وصول و چاپ آن به این شکل ایراد دارد.

وی خاطرنشان کرد: از مجلس مشروطه تا مجلس شریف‌امامی، ۷۰ سال زمان برد و اینگونه است که کار خراب می‌شود، لذا خواهش می‌کنم این کار را تائید نکنید و اعلام وصول نامه‌ای که معاون رئیس‌جمهور نوشته خلاف قانون اساسی است.

**لاریجانی: خلاف قانون نیست


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار توکلی گفت: خلاف قانونی اساسی نیست؛ یک مورد از لایحه بودجه همانطور که خود شما نیز در جریان هستید و بحث هدفمندی یارانه‌ها بود، احتیاج به زمان بیشتری برای مطالعه داشت و اینطور شد که با تاخیر ارائه کردند. حتی روسای کمیسیون تخصصی را نیز برای بررسی آن دعوت کردند.

وی تصریح کرد: مهم این است که دوستان همت کنند و امروز در کمیسیون‌ها، تبصره هدفمندی را بررسی کنند تا انشاءالله محتوای کار درست در بیاید.

**قاضی‌پور: دولت می‌خواهد گران شدن بنزین و نان را به گردن مجلس بیندازد


نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای دیگری گفت: ماده ۱۸۶ آیین‌نامه می‌گوید که دولت موظف است بودجه کل کشور را یکجا و حداکثر تا ۱۵ آذرماه تقدیم مجلس کند و رسیدگی آن نیز یک شوری خواهد بود، اما لایحه‌ای که آقای منادی اعلام وصول کرد و آقای توکلی نیز ایرادات اساسی به آن گرفت، یک بحث در آن نهفته است و آن این است که قیمت بنزین و نان را نیاوردند و می‌خواهند ما تعیین کنیم و بگویند مجلس فلان کرده و به گردن مجلس بیندازند.

وی ادامه داد: دولت باید دقیقا در تبصره ذکر می‌کرد قیمت بنزین و نان را چقدر محاسبه کره و نباید اجازه دهیم که قشرهای آسیب‌پذیر جامعه بیش از این آسیب ببینند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر قاضی‌پور اظهار داشـت: دولت لایحه بودجه را تا ۱۵ آذرماه به مجلس داد، اما بحث هدفمندی بخشی از بودجه بود که باید تغییری در آن انجام می‌شد که بر روی آن بحث و سپس ارائه کردند، لذا ایراد آیین‌نامه‌ای ندارد.

**بررسی نخستین دستور کار پارلمان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز خود و در ادامه بررسی شور دوم طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ماده ۵ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده اعضای هیئت مدیره، هیئت رئیسه، مدیرعامل و بازرسان بخش تعاونی اقتصاد علاوه بر شرایط مندرج در اساسنامه و با رعایت ماده ۱۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ باید حسب مورد واجد شرایط مندرج در مواد ۱۱۱، ۱۲۶ و ۱۴۷ قانون تجارت مصوب سیزدهم اسفندماه سال ۱۳۱۱ و اصلاحیه بعدی آن باشند.

**اعضای هیئت رئیسه اتاق‌های تعاون باید ۳ سال سابقه عضویت داشته باشند


بر اساس تبصره این ماده افراد برای عضویت در هیئت رئیسه اتاق‌های تعاون علاوه بر شرایط مذکور در این ماده، داشتن حداقل سه سال سابقه عضویت در هیئت مدیره مدیریت عامل دبیری و دبیر کلی و بازرسی شرکت‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌ها در بخش تعاون الزامی است.

**مدیر عامل بخش تعاونی‌ها ۳ ساله و توسط هیئت مدیره انتخاب می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه ماده ۶ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۶ این طرح، ماده ۳۹ قانون بخش تعاونی اقتصاد اصلاح شد و بر همین اساس در این ماده اعضای هیئت مدیره بخش تعاونی مکلف شدند بلافاصله بعد از انتخاب، برای اداره امور و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیئت مدیره، فرد واجد شرایطی را از بین اعضای تعاونی و یا خارج از آن برای مدت ۳ سال به عنوان مدیر عامل انتخاب کنند. نصب و عزل و قبول استعفای مدیر عامل و نظارت بر عملکرد و تعیین حدود اختیارات، وظایف و میزان حقوق و مزایای وی برعهده هیئت مدیره است و انتخاب مجدد مدیر عامل بلامانع می‌باشد.

این ماده با ۱۸۸ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

دبیرکل اتاق تعاون ایران با تصویب هیئت رئیسه اتاق انتخاب می‌شود

به گزارش خبرنگارپارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به ادامه بررسی شور دوم طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران پرداختند و ماده ۱۲ این طرح را تصویب کردند.

براساس ماده ۱۲ این طرح، بند ۶ ماده ۶۱ قانون بخش تعاونی اقتصاد حذف و تبصره این ماده نیز اصلاح شد.

براساس تبصره اصلاحی ماده ۶۱ قانون بخش تعاونی اقتصاد مسئولیت کلیه امور اجرایی اتاق برعهده رئیس اتاق است که ریاست هیئت رئیسه اتاق را نیز برعهده دارد و جهت هماهنگی امور و پیگیری مصوبات، فردی را به عنوان دبیرکل در اتاق تعاونی ایران و دبیر در اتاق‌های شهرستان و استان با تصویب هیئت رئیسه انتخاب می‌کند.

این ماده با ۱۷۱ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

**جلسه علنی مجلس به‌خاطر بررسی بودجه تعطیل شد

علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان پس از ۲ ساعت از آغاز جلسه علنی صبح امروز پارلمان ختم جلسه علنی امروز را اعلام کرد و طی سخنانی اظهار داشت: جلسه امروز را در همین لحظه قطع می‌کنیم، به دلیل اینکه کمیسیون تلفیق باید تلاش کند تا بودجه را به پایان برساند. البته اکنون جلسه علنی برای تشکیل جلسه کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌ تلفیق به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: همین تبصره هدفمندی یارانه‌ها که از سوی دولت به مجلس ارائه شده، باید در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد لذا ما جلسه علنی را تعطیل می‌کنیم که هم کمیسیون تلفیق و هم کمیسیون تخصصی تبصره هدفمندی را بررسی کنند. کمیسیون‌های تخصصی نیز نظر تخصصی خود را درباره تبصره هدفمندی همین امروز به کمیسیون تلفیق بدهند.

**لاریجانی: لوایح باید با امضای رئیس جمهور به مجلس تقدیم شود

رئیس مجلس با اشاره به تذکرات نمایندگان درباره امضا شدن تبصره هدفمندی یارانه‌ها از سوی معاون اول رئیس جمهور گفت: برخی از دوستان ایراد داشتند که لایحه الحاقی در مورد تبصره هدفمندی با امضای رئیس جمهور باید باشد و این نحوه ارسال درست نیست لذا دوستان دولت باید دقت کنند که روال این است که لوایح باید با امضای رئیس جمهور به مجلس ارائه شود. البته ما امر را بر صحت می‌گذاریم که رئیس جمهور در مسافرت بودند و دولت هم برای ارائه تبصره هدفمندی عجله داشت تا این تبصره را زودتر به مجلس برساند.

لاریجانی بر همین اساس تاکید کرد: به هر حال روال این است که لوایح با امضای رئیس جمهور به مجلس تقدیم شود و ایراد شما دوستان نیز درست است.

وی خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق گفت: از اعضای کمیسیون تلفیق و آقای مصباحی مقدم خواهش می‌کنیم که در بررسی لایحه بودجه دقت و تلاش کنند تا موضوع زودتر بررسی شود و دولت هم با ارائه این تبصره هدفمندی وضع آرامی را برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها پیشنهاد داده که البته این موضوع هدف مجلس نیز هست و ما این هدف را درست می‌دانیم، همچنین ردیف‌های این تبصره باید مطابق قانون مورد توجه قرار گیرد که از کمیسیون‌ها می‌خواهیم تا نهایت دقت خود را در بررسی داشته باشند و زودتر هم پیشنهادات خود را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند.

پیش از پایان جلسه علنی امروز شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی مهمانان جلسه علنی را قرائت و به آنها خوش‌آمد گفت.

پایان جلسه علنی امروز/ جلسه بعدی، سه‌شنبه

در انتهای جلسه نیز علی لاریجانی رئیس مجلس، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را صبح روز سه‌شنبه ۸ بهمن ساعت ۸ صبح اعلام کرد و در ادامه به مزاح گفت: امیدواریم کمیسیون تلفیق بودجه معجزه‌ای کند تا ما در روز سه‌شنبه لایحه بودجه ۱۳۹۳ را در دستور کار قرار دهیم.


کد مطلب: 339880

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/339880/بهارستانی-ها-انتظار-معجزه-تلفیق

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com