جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۳
۷۱

درباره عضو میلیاردر کابینه/ پیرترین وزیر دولت در 12 شرکت خصوصی سهامدار است

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب: 339875
آنچه از ظواهر امر برمی‌آید، ورود جدی آقای نعمت‌زاده وزیر کنونی صنعت به بخش خصوصی و از جمله تاسیس شرکت‌های مختلف در بخش پتروشیمی توسط وی و نزدیکانش در ۴ سال گذشته است و احتمالاً بخش عمده‌ای از سرمایه‌اندوزی وی مربوط به همین ۴ سال است.
درباره عضو میلیاردر کابینه/ پیرترین وزیر دولت در 12 شرکت خصوصی سهامدار است
به گزارش جهان به نقل از فارس، چندی پیش بدنبال تاکید رئیس جمهور بر عدم عضویت وزرای دولت در هیات مدیره شرکت های خصوصی، گزارشی با عنوان کدام وزیر رکورددار عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های خصوصی است؟ در خبرگزاری منتشر شد که داده های این گزارش مستند، روشن می کرد آقای محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در ۱۲ شرکت خصوصی عضو هیات مدیره است.شرکت هایی که تاریخ ثبت اکثر آنها از سال ۸۹ به بعد بوده است. اسامی این شرکت ها به شرح ذیل بود:

رسا فارمد به شماره ثبت ۳۳۳.۷۹

پلیمری پویا جم خاورمیانه به شماره ثبت ۴۳۳۷۳۷

ارگ شیمی پارسا به شماره ثبت ۳۴۱۷۶۳

مهندسی توسعه پترو فرآیند کرخه به شماره ثبت ۴۳۵۵۳۵

الوند پترو انرژی کیش به شماره ثبت ۱۰۲۳۳

هرمزان تجارت گستر کیش به شماره ثبت ۱۰۲۴۹

برق انرژی پاینده جم به شماره ثبت ۴۳۲۴۴۵

توسعه پتروشیمیایی ساحل دریا به شماره ثبت ۴۲۶۵۸۲

توسعه نگین مکران به شماره ثبت ۴۲۶۸۶۸

توسعه صنعت نعمت به شماره ثبت ۴۰۸۱۲۵

تولید برق دژپل انرژی به شماره ثبت ۴۲۶۰۴۹

شرکت کیمیا صنایع دالاهو به شماره ثبت ۲۹۲۰۳۰

روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از انتشار این گزارش با ارسال توضیحاتی تاکید کرد که نعمت‌زاده از عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها برای تصدی پست دولتی استعفا داده است. با این حال مشخص نیست که آیا وزیر صنعت و معدن و تجارت تنها از عضویت در هیئت‌مدیره‌ این شرکت‌ها استعفا داده یا سهام شرکت‌های خود را نیز واگذار کرده است؟ نکته مهم این است که در این شرکت‌ها غیر از آقای نعمت زاده، اسامی برخی منسوبین و نزدیکان وی به نیز عنوان عضو هیات مدیره ثبت شده، ضمن این که بجز آقای وزیر، برخی دیگر از اعضای هیات مدیره این شرکت ها، به رغم اینکه در دولت جدید مسئولیت و منصب گرفته اند، هنوز استعفا نداده اند.

اما اخیراً موضوع شبهه برانگیز دیگری در خصوص برخی دولتمردان مطرح شده که ضرورت دارد درباره آن به افکار عمومی توضیح قانع کننده ای داده شود.بر اساس زمزمه هایی که در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح است، سرمایه و ثروت اعلام شده برخی دولتمردان در آغاز تصدی مسئولیت وزارت، سر به هزارها میلیارد ریال می زند.

اگرچه برخورداری افراد از سرمایه مشروع فاقد اشکال بوده و در شرایط کنونی تلاش برای تقویت اقتصاد و تولید ملی از طریق سرمایه گزاری و اشتغال زایی امری مثبت و پسندیده است اما تصدی مقامات دولتی و سیاستگذاری توسط کسانی که در عرصه تجارت و اقتصاد به هر حال رقیب دیگر افراد محسوب می شوند دارای آفات زیادی است به گونه ای که در بسیاری از کشورهای جهان به کسی اجازه داده نمی‌شود هم در دولت در نقش سیاستگذار و هم در بخش خصوصی به عنوان یک ذینفع حضور داشته باشد.

نگاهی به شرکت های خصوصی متعددی که آقای نعمت زاده عضو هیات مدیره آنها بوده است، بیانگر آن است که وی در زمره ثروتمندان کابینه یازدهم باشد اما میزان دارایی هایی که به وی منسوب می شود رقمی افسانه ای است و چندین برابر رقمی است که گفته می شد یکی از وزرای دولت احمدی نژاد از آن برخوردار بوده و به همین دلیل تا مدت ها مورد انتقاد و اعتراض قرار داشت.

گفته می شود برخی دیگر از وزرای دولت یازدهم نیز از چنین سرمایه و ثروتی برخوردارند. اگرچه تاکید حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری همواره بر این بوده که مسئولان دولتی می بایست از بین طبقات متوسط و پایین انتخاب شوند تا درد محرومین و مستضعفین را بفهمند اما اگر از این فاکتور -البته مهم و اصولی- چشم پوشی کنیم، سابقه این دولتمردان بیانگر آن است که آنها سالیان طولانی و متمادی در بخش خصوصی فعال بوده و سابقه چندانی در مدیریت دولتی ندارند.

اما آقای نعمت‌زاده پس از پیروزی انقلاب اسلامی جز مقطعی کوتاه در سال های اخیر، در زمره مدیران دولتی به شمار آمده و می آید. وی از سال ۵۸ تاکنون سابقه ۱۰ ماه سرپرستی وزارت کار، ۱۰ سال تصدی وزارت صنایع و معادن در دولت‌های شهید رجایی و هاشمی رفسنجانی، تصدی مدیریت عامل شرکت ملی پتروشیمی در دولت خاتمی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت اول احمدی‌نژاد را در کارنامه خود دارد.

به عبارت دقیق‌تر، آقای نعمت‌زاده در طول ۳ دهه گذشته به عنوان وزیر یا معاون وزیر یا مدیر ارشد، مسئولیت دولتی داشته و تقریباً فقط در ۴ سال دوم دولت احمدی‌نژاد مسئولیت دولتی بر عده وی نبوده است.

آنچه از ظواهر امر برمی آید، ورود جدی و صریح آقای نعمت زاده به بخش خصوصی و از جمله تاسیس شرکت های مختلف در بخش پتروشیمی توسط وی و نزدیکانش در ۴ سال گذشته صورت گرفته و احتمالاً بخش عمده ای از سرمایه اندوزی وی مربوط به همین چهار سال است چون علی‌القاعده فرض بر این است که یک مقام مسئول دولتی - به عنوان مثال وزیر صنایع یا مدیرعامل پتروشیمی- که سیاستگزار دولتی است، خود در قامت یک فعال بخش خصوصی در همان عرصه ظاهر نمی شود.

اکنون بدون هیچ قضاوتی درباره شیوه فعالیت اقتصادی وزیر ۶۸ ساله صنعت، ‌معدن و تجارت در بخش خصوصی، این سؤال جدی اذهان صاحب نظران اقتصادی را به خود مشغول کرده است که آیا طی ۴ سال فعالیت در بخش خصوصی بدون بهره گیری از رانت، دستیابی به ثروت کلان منتسب به آقای نعمت زاده امکان پذیر است یا خیر؟

پاسخ به این سئوال، فارغ از جنجال ها و حاشیه تراشی های سیاسی، می تواند نقطه آغازینی برای شفاف سازی عرصه اقتصاد و آسیب شناسی فعالیت بخش خصوصی در ایران و نحوه تعامل آن با دولت باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
به قول زیور در آوای باران "ا وا"
حسین
Iran, Islamic Republic of
معلوم شد چرا میگه ماشین نبایدبیادپایین
م.ص
این پیری به فکر آخرت و مرگ نیست آیا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به به ببین کیا مدعی مبارزه با کاسبین تحریم بودند ؟؟؟؟؟؟؟آنهم با رانت 650 میلیون یورویی
ببین کیا مدعی مبارزه با ویژه خواری بودند...
به به از این دولت !!!!!!.................
حالا ببینم کسانی که به بهانه رابطه با آمریکا برای فقرا اشک تمساح می ریختند چه نظری دارند آیا می آیند و سینه چاک فقرا می شوند ؟؟؟؟؟؟؟؟
به قول اصلاحاتچی ها..
آقای وزیر استعفاء استــــــــعفا ء ......................
....
خوب مثلا فکر میکنید چی میشه؟....
اف بر تو
به قول طنزه، ایران افتاده تو باغ پستشون ییهو
...
بروز شده اش میشه پتروشیمی....
United States
چرا مثل پیر زن ها حرف می زنی؟
Iran, Islamic Republic of
لغو تحریم فروش ماو پتروشیمی به اروپا فکر کنم بیش از همه به نفع جناب نعمت زاده شده!!!!
میناب
Iran, Islamic Republic of
ولش کنین پیرمرد رو.یکوقت سکته میکنه اونوقت سبد کالا گیرمون نمیاد
...
ولی به ورثه خیلی چیزا میرسه .
جانباز
United States
... کسانی که...منصب دولتی دارند و برای مردم بیچاره تصمیم گیری میکنند .اینان چگونه میخواهند درد مردم بیچاره را بفهمند شکمشان... پر شده است و من جانباز که جانم برای این انقلاب و وطن در طبق اخلاص گذاشته ام باید به بدبختی زندگی کنم و انها در بوق وکرنا فریاد میزنند که شما اجرتان را از خداوند بگیرید . ....
نعمت زاده خدانگهدار
خدا نگهدار توسط چه کسی ؟ این مجلس که خیلی هاشون آلودن!
ماشا اله چه وزیر خوش اشتهایی فقط تو بخش انرژی و نفت وگاز فعالیت میکنند.
علی
United Kingdom
...یادتون هست همین حضرات دولت فعلی برای ثروت صادق محصولی چه غوغایی بپا کردن حالا[ساکت] شده اند...
...
اون از خودشون نبود .
بنیادگرا
....
میزان دارایی هایی که به وی منسوب می شود "رقمی افسانه ای است و چندین برابر رقمی است که گفته می شد یکی از وزرای دولت احمدی نژاد از آن برخوردار بوده و به همین دلیل تا ....
Norway
این ادم ها هم مسئول بوده اند و از رانت استفاده کرده اند. من بشدت شاهد بوده ام .
حالا معلوم شد که چرا میگن دولت تدبیر و امید ! از قبلا فکر همه جاش رو کرده بودند . وای که اگر این سند از دولت احمدی نژاد اومده بود بیرون دولت رو هم منهل میکردند . مجلس مچکریم . روحانی مچکریم
United States
آقای احمدی نژاد هم وقتی ایشان را از دولت اخراج کرد که متوجه شد ایشان در قراردادهای انجام شده دینفع می باشند .
غیور
آقای وزیر ! این چند صد میلیارد تومان که از خیر سر نظام به دست آورده ای ، در این آخر عمری وقف همین ملت مظلوم کن شاید توشه ای برای آخرتت گردد. نه اینکه برای فرزندانت دست مایه ی تکاثر بی حد و حصر فراهم نمایی !؟
...
اخه ابوی اینا اگر میخواست اب از دستشون بچکه که این همه باد نمیکردند .دلت خوشه ها
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
دولت با روی کار آوردن این افراد فقط می خواد عقده گشایی کنه ..ولی کوچیک میشه
Iran, Islamic Republic of
دولت
راستگویان
درستکاران
حامی مستضعفان
تدبیر کنندگان
امید دهندگان
تحقیر کنندگان
تعلیق کنندگان
و
.
.
.
و...
نتیجه زمین زدن احمدی نژاد توسط... همچون جهان نیوز و مالک آن! نوش جان کنید که بیش از اینا حقتونه ...
بنیادگرا
گردانندگان جهان نیوز! با این نظراتی که من از کاربرانتان میخونم، حالا حالاها ایام به کام شماست! ....
Netherlands
...
مال اندوزی کنید تا سرتان به لحد بخورد .... آنوقت خواهید دانست که به خطا رفته اید ( آنطور که من می فهمم )
منصور-م
United Kingdom
آفرين بر اين افشاگري
Iran, Islamic Republic of
این شیوه غلط است و زیبنده ی اصولگرایان نیست
از صادق محصولی چه خبر ؟
آشنا
...

به لطف متعصبهای بی فکر همه شون باهم میخورند !!!!!!!!!!!!
علیرضا
این صادق محصولی چنبار خواسته با دلیلی بیان بگن ثروت افسانه ایش رو،اگه داشتن که رو میکردن
حرف که باد هواست ولی آقازاده ای 12مورد امنیتی و اقتصادی داره اونم با مدارک زیاد از سرتاسر جهان
برای اینها داشتن ثروت های افسانه ای اشکالی نداره چون اصلاح طلبندوعزیزخدا اما اگرامثال محصولی و...داشته باشند ازرا رانت بدست آورده اند.بدبخت وبیچاره ماملت که دل به کی ها
بسته ایم.
اشكذري
ناراحت نباشيد. آقاي روحاني به آقاي جهان گيري دستور نابود كردن ويژه خواران را صادر كرده اند....
حمید
Iran, Islamic Republic of
جای بسی تاسف است برای نمایندگان مجلس وبه ویژه کمیسیون صنایع که به آقای نعمت زاده خرده گرفتند ...
Iran, Islamic Republic of
مصداقی از مفسده بازنشسته سالاری در کشور
Iran, Islamic Republic of
به نظرم نباید جوری حرف بزنیم که کلی حیثیت طرف زیر سوال رود
متاسفم
داستان تا کی؟
aranisalam@gmail.com
دقیقا فساد ازهمینجا شروع میشود پارتی بازی رانت اطلاعاتی امتیازات خاص امضاهای طلایی همه ازهمین سنگ کج نهادن پیش میاد درست مثل مفسدین این سالها شهرام جزایری کرباسچی گروه اریامنسوبین مشایی والبته بابک خان همین جوری میلیاردر شده اندامیدوارم وزارت اطلاعات نسبت به چنین خبرهایی حساسیت لازم بخرج بده تاشاهد پرونده ای مثل معاون اول سابق نباشیم ماکه فقط مجبوریم امیدوارباشیم
خودت برو آقای وزیر
محمود
....قابل اعتماد نیست
بقیه ...در چه شرکت هایی سهام دارند؟...
غلامعلی
سهام دار ایران خودرو
با سلام
یادتون باشه نعمت زاده توسط دستور شخص دکتر احمدی نژاد از وزارت نفت اخراج شد بخاطر رانت خواری بعدش یه مدت مشاور ل... بود!.
راستی از پرونده ... چه خبر؟!! تو رو خدا در موردش بیشتر افشاگری کنید
صفا
هر چقدر هم ...باشد انگشت کوچیکه محصولی و مهر افرین و ... نمیشود .
نعمت زاده کلا خوب بودا نمی دونم یهو چرا اینطوری شد
جهان اینم منتشر کنی دیگه مطمئن می شم که یه اتفاقی افتاده در سایت شما که انقدر سانسورتون کم شده
اینو جدی گفتم
به جای روحانی مچکریم می گیم جهان مجکریم!
...
قضیه ابطال طرح شبنم هیچ ربطی به ابوالمشاغل بودن بعضی ها ندارد . فردا نرین پشت سر مردم حرف دربیارینا!!
نزدیک تیلیارد
Iran, Islamic Republic of
حالا باید فهمید چرا ایشان رئیس ستاد اقای روحانی بوده!!!
والله من مدرک دکتری دارم و با 30 سال سابقه کار که تازه هم باز نشسته شده ام از صبح ساعت 8 تا شب ساعت 30/10 مثل بولدوزر خدای من شاهده کار می کنم . یه ماشین مدل 82 دارم و یک زندگی کاملا متوسط . اصلا هم تو زندگی تنبلی نکرده ام نمی دونم این ثروت ها از کجا می یاد ؟ ..... بماند ...خدا را شاکریم و شرمنده خون شهدا
Canada
لياقتشو داره. بايدم داشته باشه
Iran, Islamic Republic of
.... لیاقت میبینی!!!
Iran, Islamic Republic of
همه اين ها رو انشاالله احمدي نژاد در منظره بعدي افشا گري خواهد نمود.
دكتر تو اين چهار سال همه را بررسي خواهدكرد!
ناصری
آخه اقایان مجلسی هاکه ازروی ذوق زدگی فوری به روحانی بدون درنظرگرفتن خواسته اکثرجامعه به این ... رای دادی کسی که عضواین همه شرکت باشه چجوری دلش به حال مردم بسوزه والله درقیامت بایدپاسخگوباشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این یک دوما ایشان مگرنباشه قطع رجال که نیست والله بالله ایشان باسفارش ه... اومده برای انتقام ازدولت قبلی
Iran, Islamic Republic of
تا بترکید...
Iran, Islamic Republic of
اینم از ادبیات فاخر حامیان دولت راس ت گ وی ان !!!!!
Japan
کارنامه خدماتش رو بعد از انفلاب یک نگاه بکنید
راحت در مورد افراد قضاوت نکنید
شهروند
...خب شکاف طبقاتی که شاخ دم نداره از همین جا شروع می شه....
فعال بخش بازرگانی
این جناب آقای وزیر در مدتی که پست دولتی نداشته اند در بخش خصوصی فعالیت کرده اند
2- تخصص ایشون پتروشیمی بوده . انتظار داشتید توی رشته دیگه ای سرمایه گزاری کنند مثلا ساخت مسکن !
3- من 35 سال دارم مدتی قبل در جریان بازدید از یک نمایشگاه با این وزیر سالخورده همراه شدم از ده صبح تا پنج عصر. من خسته شدم اما ایشون هنوز با تمام توان مشغول بودن
4-تخصص ایشون مثال زدنی است
5- زبان انگلیسی رو مثل فارسی صحبت میکنند

همه اینها کافی نیست برای پولدار شدن ؟
Iran, Islamic Republic of
... دزدی نکرده که، کار کرده

بروکار کن مگو کار چیست...کار
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
پس کاسب تحریم که میگفتند معنیش چی میشه؟
تو رو خدا یکی منو راهنمایی کنه چون من به احمدی نژاد رای دادم و اینبارم به جلیلی رای دادم و "نخبه" نیستم!
United States
نعمت زاده چقدر زیاد شیتیل داره!
به عشق کیسه کوچک
Iran, Islamic Republic of
برا همینه که کیسه های برنج ما بزرگ هست ونمی توانیم کوچکشان کنیم باید از شرکت این پیرمرد برنج هندی با کیسه های کوچک وارد کنیم اخه پیرمرد در ارز چند روز شاید هم چند ساعت هر چقدر کیسه کوچک بخواهی برایت تهیه می کنیم وتا بتوانی برنج ها را در داخلش بریزی برو خودت را سیاه کن !
حسین سردارخان
چرا شاخ و برگ و می تکونین ؟ ....... رای نمیدادین !
United Arab Emirates
سلام

بغیر از این شرکتها گویا آقای نعمت زاده چند شرکت در امارات و عمان دارند که مدیریت آنها با فرزندشان است .
Iran, Islamic Republic of
اقایان عزیز تمام میلیادرها ی ایران در کابینه دولت یازدهم جمع شدند تا برای شرکتهای خودشان واقازاده هیشان کار کنند نه برای مردم!
United States
پیر نیست که فقط 68 سالشه
کسی در سایه این دولته خیلی پیرتره
.... با این همه در آمد چندر قازی که به ملت به اسم یارانه می دادید هم قطع کردید مادر بیچاره من اون پول روهم هم خرج بیماری دیابت و آرتروزش می کرد.