جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

گسترش خانه‌های مجردی با رشد سن‌ازدواج

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 339825
یک روانشناس بالارفتن سن ازدواج و حس استقلال‌طلبی در جوانان و نوجوان را مهمترین عامل روی آوردن آنها به خانه‌های مجردی دانست.
به گزارش جهان، فرهاد محمدی در گفت‌وگو با ایسنا حس استقلال‌طلبی را یکی از مهمترین ویژگی‌های دوران جوانی و نوجوانی دانست و گفت: وقتی که فرد وارد این سن می‌شود میل به استقلال و هویت شخصی در وی گسترش می‌یابد و تلاش می‌کند، زندگی مستقلی برای خود ایجاد کند.

وی با بیان اینکه حس استقلال تنها مختص به جوامع مدرن و پیشرفته نیست، اظهارکرد: در جوامع قدیمی جوانان استقلال خود را به شکل جداکردن اتاق نشان می‌دادند، اما امروز با تغییر سبک زندگی، به سمت خانه‌های مجردی رو می‌آورند.

این استاد دانشگاه بالارفتن سن ازدواج را نیز از دلایل دیگر گسترش خانه‌های مجردی عنوان و خاطرنشان کرد: امروز دوران مجردی جوانان خصوصا به دلیل پرداختن به تحصیل تا مقاطع بالا طولانی‌تر شده و فرد از یک سو میل به استقلال دارد و از سوی دیگر شرایط ازدواج کردن را ندارد و از همین رو زندگی در خانه مستقل را انتخاب می‌کند.

محمدی با بیان اینکه زندگی در خانه مجردی تنها مختص به پسرها نیست، یادآوری کرد: برخی از زنان نیز ابتدا به دلیل شرایط شغلی یا تحصیلی خود خانه مستقل تهیه می‌کنند، اما بعد از فراغت از تحصیل هم باز زندگی در همان خانه مستقل را ادامه می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا خانه‌های مجردی در زندگی‌های گذشته رایج نبود، گفت: در گذشته سن ازدواج مناسب و به موقع بود و فرد با حس نیاز به استقلال تشکیل خانواده می‌داد.

این روانشناس گفت: سبک زندگی مجردی امروز در جوامع پیشرفته‌تر بیشتر دیده می‌شود و البته این نوع زندگی در جوامع‌غربی کاملا پذیرفته شده است، چون به دلیل برخی از قوانین و مقررات از جمله اینکه دارایی افراد بعد از ازدواج با طرف مقابل تقسیم می‌شود تن به ازدواج نمی‌دهند و معمولا به صورت هم خانه زندگی می‌کنند.

محمدی گفت: این فرهنگ اگرچه کم رنگ‌تر اما به نوعی وارد کشور ما هم شده و جوانان ما پذیرفته‌اند که زندگی مجردی در خانه مستنقل چیز بدی نیست.

وی درباره تبعات و پیامدهای زندگی مجردی در خانه مستقل هم گفت: جوامع غربی از حالت گذار دوران سنتی به مدرن عبور کرده‌اند و فرهنگ چنین سبک زندگی برای آنها جا افتاده، اما در کشور ما که هنوز از حالت گذار عبور نکرده‌ایم تبعات بیشتری متوجه افراد دارای خانه‌های مجردی خواهد بود.

به گفته این استاد دانشگاه احساس گناه ناشی از تنها زیستن مهمترین پیامد زندگی در خانه مجردی برای فرد است.

محمدی معتقد است چون فرد در خانه خود تنها زندگی می‌کند بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار خواهد داشت.

وی تاکید کرد: همه مباحث مطرح شده در خصوص افرادی بود که با هدف استقلال، زندگی در خانه مجردی را انتخاب می‌کنند، اما بحث افرادی که با هدف‌های دیگری خانه مجردی تهیه می‌کنند، کامل جدا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *