جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲

تلخکامی روزنامه سعودی از مهارت ایران

سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 338818
یک نشریه سعودی معتقد است سوریه برخلاف پیش‌بینی‌های آمریکا و عربستان، در مقابل جنگ بزرگ مقاومتی مثال‌زدنی‌ از خود نشان داد و هر چه جبهه مقابل رو به فروپاشی می‌رود، نظام سوریه سر جای خود ایستاده است و منسجم است.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، یک نشریه سعودی معتقد است سوریه برخلاف پیش‌بینی‌های آمریکا و عربستان، در مقابل جنگ بزرگ مقاومتی مثال‌زدنی‌ از خود نشان داد و هر چه جبهه مقابل رو به فروپاشی می‌رود، نظام سوریه سر جای خود ایستاده است و منسجم است.

روزنامه الشرق الاوسط با بیان اینکه نظام سوریه مقاومتی بی‌نظیر در مقابل حملات بی‌امان خارجی و داخلی از خود نشان داده می‌نویسد: ۳ سال پیش که آتش جنگ شعله‌ور شد تحلیل‌گران با اطمینان می‌گفتند نظام سوریه از هم خواهد پاشید و اما با همه مشکلات چه چیزی باعث شد نظامی که در معرض سرنگونی بوده، سه سال سخت را دوام بیاورد و این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌ها، این نظام می‌بایست طی چند ماه اول کامل سرنگون می‌شد، چه چیزی باعث شده است هسته اصلی این نظام، سالم باقی بماند و اعضای اصلی آن، این هسته را ترک نکنند؟ پیش‌بینی می‌شد جریانی در داخل گروه علویان سوریه ظاهر شده و قدرت را از دست اسد بگیرد اما اینگونه نشد و سوال اینجاست که آن‌ها چگونه همچنان از بشار اسد طرفداری می‌کنند.

این روزنامه می‌افزاید نظام سوریه چگونه توانسته است همچنان ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی و نیروهای امنیتی را حامی خود نگه دارد، این درست است که در رأس این سازمان‌ها و نهادها، علوی‌ها قرار دارند اما باید اعتراف کرد که شمار بسیار زیادی از نیروهای ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی سوریه را اهل سنت تشکیل می‌دهند که همچنان به نظام وفادار مانده‌اند.

روزنامه سعودی چاپ لندن خاطر نشان کرد: حمایت ایران و روسیه از نظام سوریه و در مقابل چنددستگی فزاینده در جبهه مخالفان باعث اقتدار نظام سوریه شد در حالی که غرب نیز از خود تردید نشان داد و نظام سوریه از غرب امتیاز و باج گرفت.

در ادامه این تحلیل آمده است: مسئله مهم و درسی که ما از پرونده سوریه می‌گیریم، قدرت اتحاد و ائتلاف راهبردی ایران با نظام بشار اسد است، این دو بر مشترکات سیاسی و عقیدتی میان خود تمرکز کرده و از اختلاف‌نظرهای دیگر چشم‌پوشی کرده‌اند، اینگونه است که این ائتلاف از اواخر دهه هفتاد میلادی یعنی از زمان انقلاب خمینی تا این زمان ادامه پیدا کرده است و این در حالی است که همه می‌دانند مذهب شیعه دوازده امامی تفاوت‌های زیادی با مذهب نصیری (علوی) دارد.

روزنامه سعودی معتقد است: موسی‌صدر رهبر شیعه مذهب لبنانی، ضرورت کاهش اختلافات مذاهب شیعی را درک کرده بود و به همین دلیل در دهه ۷۰ میلادی اعلام کرد مذهب علوی یک مذهب شیعی است و حافظ اسد نیز در آن زمان از وی خواست به تبلیغ مذهب شیعه ۱۲ امامی در میان علوی‌ها بپردازد زیرا هر دو با دوراندیشی می‌دانستند که ائتلاف و هم‌پیمانی با انقلاب (امام) خمینی، باعث تقویت نظام اسد در قلب منطقه می‌شود و از سوی دیگر ایران نیز راهی برای افزایش نفوذ خود پیدا می‌کند و اینگونه دو نظام برای محقق کردن این هدف مهم، اختلاف‌های عقیدتی خود را کنار گذاشتند و با حلقه وصل پولادین تشیع، همچنان ارتباط با هم را حفظ کردند و این در حالی بود که طیف‌های مختلف سکولارها و همچنین اسلامگراهای معارض نتوانستند با خود صادق باشند و به همین دلیل نتوانستند هدفی مشترک با هم را دنبال کنند و شکست خوردند و این نتیجه فاجعه‌بار رقم خورد که می‌بینیم نظام سوریه همچنان استوار باقی مانده است.

الشرق الاوسط در تحلیل دیگری نوشت: ایرانیان و سپاه پاسداران آنها با مهارت و قدرت بسیار در عراق در حال ایفای نقش هستند که به هیچ‌وجه با نقش آمریکا قابل قیاس نیست. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با استفاده از شیوه خاص خود بسیاری از بازیگران سیاسی را در عراق همسو کرد و آنها توانستند به رغم آمریکا دولت تشکیل دهند. اکنون نیز گروه‌های عراقی مختلف نظیر گردان‌های حزب‌الله، لشکر یوم‌الموعود و گردانهای رابطه الحق در نبرد سوریه و در کنار بشار اسد می‌جنگند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *