جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ساخت مغز استخوان مصنوعی

يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 336823
محققان علوم پزشکی موفق شدند با استفاده از سلول های بنیادی ، مغز استخوان مصنوعی بسازند.
به گزارش جهان، واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه خبری یورک الرت نوشت: محققان علوم پزشکی در موسسه ماکس پلانک می گویند این مغز استخوان مصنوعی که از سلول های بنیادی به دست آمده است ، مسیر جدیدی برای درمان بیماری سرطان خون ، لوسمی ، ایجاد می کند.

‌سرطان خون ، نوعی بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن است که با تکثیر و تکامل ناقص گویچه‌های سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می شود.

لوسمی یا لوکمی leukemia ریشه در زبان لاتین به معنای "خون سفید" دارد و فرآیند تکثیر، خون سازی و ایمنی طبیعی بدن را مختل می ‌کند.

اجتماع این یاخته های سرطانی در خارج از مغز استخوان، موجب تشکیل توده هایی در اندامهای حیاتی بدن نظیر مغز و یا بزرگ شدن غده های لنفاوی، طحال، کبد و ناهنجاری عملکرد اندامهای حیاتی بدن می شوند.

لوسمی شایع ترین سرطان اطفال در جهان است.

‎لوسمی براساس طیف، شدت و سرعت پیشرفت روند بیماری به دو دسته حاد (acute) و مزمن (chronic) تعریف می شود.

لوسمی حاد، رشد سریع همراه با تعداد زیادی گویچه‌ های سفید نارس است و مدت فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش دامنه آن بسیار کوتاه است.

لوسمی مزمن، رشد آهسته همراه با تعداد بیشتری یاخته های سرطانی بالغ تر است و مدت زمان طولانی تا بروز علائم بالینی آن دارد.

لوسمی نیز با توجه به نوع یاخته موجود در بافت مغز استخوان که دچار تراریختی و سرطان شده است تعریف می شود و اشکال مختلفی از این نوع سرطان وجود دارد که هر کدام نشانه ها و عوارض خاص خود را دارند.

لوسمی بر اساس نوع گویچه سفید خون که دچار تراریختگی و سرطان شده به دو دسته تقسیم می شود:

لنفوئیدی (lymphocytic) یا لنفوبلاستی ( lymphoblastic)

میلوئیدی ( myelogenous )
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *